Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 юни 2016, 20:00, 16947 прочитания

На трона на хардуера

"Солитрон България" е един от големите хардуерни дистрибутори в България и успява за 25 години да надживее доста от световните марки, които предлага

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат сега на www.capital.bg/k100/buy/ или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 22 лв. с ДДС и доставка.
30%
от дистрибуторския пазар на хардуер в България се държи от "Солитрон"
Когато през 2001 г. "Солитрон" купува "Компютър продъктс", това е първото придобиване на компания на българския пазар в сектора.
В началото на 90-те, две години след като завършва математическото си образование, Петър Иванов основава първата си IT компания с двама колеги от университета. Участието му в нея приключва около година по-късно, за да отстъпи място на следващото му начинание - "Солитрон България". За разлика от първия опит този е по-дълготраен и тази година компанията навършва четвърт век.

Първите си три години, след като с други двама познати основават компанията, Петър Иванов се занимава с "всичко, което има на пазара" и прави аспирантура по математика. Малко повече от 20 години по-късно не е завършил аспирантурата си, но е едноличен собственик на един от най-големите дистрибутори на електроника и мрежови решения на местния пазар и председател на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ). Бизнесът му миналата година е за 147 млн. лв., 95% от които са на местния пазар.


Как да надживееш големите

В зората на бизнеса "Солитрон" започва с почти забравената вече юридическа форма "дружествена фирма на граждани". Още през втората година един от съдружниците напуска компания. Така остават Петър Иванов и Георги Наков. Около 2008 г. двамата си разделят сферите на влияние - Наков се занимава със сервиз, а за Иванов остава вносът и разпространението. Преди две години решават да си поделят окончателно компанията и Иванов изкупува дяловете на съдружника си чрез друга своя фирма на име "Солиспед" - така се превръща в едноличен собственик на вече преобразувалото се в дружество с ограничена отговорност "Солитрон".

Освен през няколко юридически метаморфози и оттегляне на двама основатели през годините "Солитрон" минава и през няколко етапа на развитие на бизнеса. "В началото правехме всичко, всичко което може да се прави въобще", започва разказа си Иванов. Доставят хардуер, основно мрежи. "Още оттогава сме с тази ориентираност. Имахме и няколко големи проекта в "Елтос Ловеч", в "Главболгарстрой", обяснява Иванов. В самото начало се занимават активно и с тогава популярния софтуер за счетоводство "Странд". "Бяхме известни и с добро ноу-хау при мрежите", допълва той.



През 1994 г. Иванов вижда потенциал и на дистрибуторския пазар. "Тогава всички големи имена ми обясниха, че от това не може да се живее и по-добре да продължим да правим всичко", обяснява той. В този период големите на местния пазар се занимават предимно със системна интеграция, а дистрибуцията е малък допълнителен бизнес.

Иванов обаче не се оставя да бъде разубеден и намира първите си партньори. "Още в първата година, когато тръгнахме с Novell, успяхме не само да направим оборот от 600 хил. долара, но и бихме повече от два пъти резултата на официалния дистрибутор", продължава разказа си Иванов. Тогава са поддистрибутор на американската софтуерна компания Novell през друга братиславска фирма на негов приятел.

После започват бавно да подписват с други големи компании и днес партньорите им са над 30 световни бранда. Сред тях са мултинационални гиганти като Cisco, IBM, D-Link, EMC. "Средната продължителност на партньорствата ни с големите на пазара е около 13 години и са толкова малко, защото в много случаи сме ги надживели на пазара", казва Иванов. Примери за такива са Microdyne и 3Com. "С някои от тези партньори сме успявали да сме на шесто място в Източна Европа по доставки, но и те в даден момент изчезнаха", допълва той.

Бизнесът се трансформира през годините - подменя се продуктовата гама, компанията излиза на чужди пазари, връща се, купува компании. Важна стъпка в развитието е придобиването на "Компютър продъктс" през 2001 г. Тогава "Солитрон" става "широколентов дистрибутор", както обича да казва Иванов, или с други думи започва да предлага всякакви електроника и оборудване. А това е първото придобиване на компания на българския пазар в този сектор.

През 2003 г. "Солитрон" отваря първия си чужд офис в Белград, бизнес, който малко по-късно замира и днес Сърбия носи не повече от 5% от оборота на компанията. Следващата година е основана дъщерната "Солитрейд" с фокус върху дилъри, специализирани в продажбите на крайни клиенти, и малки и средни бизнес потребители. "Солитрон" поема обслужването на корпоративни клиенти и системни интегратори. Три години по-късно компанията получава отличие за най-голям ИКТ дистрибутор в България и най-голяма IT компания и до днес продължава да е сред топ 3 на дистрибуторите в различните си сегменти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости" 4 Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости"

Красен Кюркчиев от "Фикосота" предлага стратегия за спрявяне с епидемията с минимални жертви и щети за икономиката, като се раздели обществото на две групи според риска

29 мар 2020, 3786 прочитания

Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално

Повечето от материалите, които "Дънди прешъс металс" използва, се доставят от български фирми

29 мар 2020, 1339 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Металургия: Година в два цвята

Стоманодобивните предприятия продължават да се борят с лошите пазарни условия, докато цветната металургия расте и удвоява печалби

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10