С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 юни 2016, 20:00, 13019 прочитания

На трона на хардуера

"Солитрон България" е един от големите хардуерни дистрибутори в България и успява за 25 години да надживее доста от световните марки, които предлага

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат сега на www.capital.bg/k100/buy/ или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 22 лв. с ДДС и доставка.
30%
от дистрибуторския пазар на хардуер в България се държи от "Солитрон"
Когато през 2001 г. "Солитрон" купува "Компютър продъктс", това е първото придобиване на компания на българския пазар в сектора.

Още по темата

Сървъри от София за ядрения център CERN

Евгений Кърпачев, управител на "Перси", пред "Капитал"

12 фев 2017

Поредни масови уволнения в Cisco

Компанията смята да уволни близо 14 хиляди служители според източници на CRN

17 авг 2016

От автобусите "Чавдар" до купето на Jaguar

С армия от над хиляда души шивачи българската фабрика на германската Grammer се превърна в ключов производител на седалки за световни марки автомобили

6 юли 2016

Софтуер: Разширяване на хоризонта

Годината донесе нови проекти на разработчиците, а оттам и приятно голям ръст на приходите на компаниите

28 юни 2016

Да пораснеш реално от виртуалното

Българското дружество на американската VMware има амбицията да удвои персонала си до 1000 души до няколко години

1 юли 2015
В началото на 90-те, две години след като завършва математическото си образование, Петър Иванов основава първата си IT компания с двама колеги от университета. Участието му в нея приключва около година по-късно, за да отстъпи място на следващото му начинание - "Солитрон България". За разлика от първия опит този е по-дълготраен и тази година компанията навършва четвърт век.

Първите си три години, след като с други двама познати основават компанията, Петър Иванов се занимава с "всичко, което има на пазара" и прави аспирантура по математика. Малко повече от 20 години по-късно не е завършил аспирантурата си, но е едноличен собственик на един от най-големите дистрибутори на електроника и мрежови решения на местния пазар и председател на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ). Бизнесът му миналата година е за 147 млн. лв., 95% от които са на местния пазар.

Как да надживееш големите

В зората на бизнеса "Солитрон" започва с почти забравената вече юридическа форма "дружествена фирма на граждани". Още през втората година един от съдружниците напуска компания. Така остават Петър Иванов и Георги Наков. Около 2008 г. двамата си разделят сферите на влияние - Наков се занимава със сервиз, а за Иванов остава вносът и разпространението. Преди две години решават да си поделят окончателно компанията и Иванов изкупува дяловете на съдружника си чрез друга своя фирма на име "Солиспед" - така се превръща в едноличен собственик на вече преобразувалото се в дружество с ограничена отговорност "Солитрон".

Освен през няколко юридически метаморфози и оттегляне на двама основатели през годините "Солитрон" минава и през няколко етапа на развитие на бизнеса. "В началото правехме всичко, всичко което може да се прави въобще", започва разказа си Иванов. Доставят хардуер, основно мрежи. "Още оттогава сме с тази ориентираност. Имахме и няколко големи проекта в "Елтос Ловеч", в "Главболгарстрой", обяснява Иванов. В самото начало се занимават активно и с тогава популярния софтуер за счетоводство "Странд". "Бяхме известни и с добро ноу-хау при мрежите", допълва той.



През 1994 г. Иванов вижда потенциал и на дистрибуторския пазар. "Тогава всички големи имена ми обясниха, че от това не може да се живее и по-добре да продължим да правим всичко", обяснява той. В този период големите на местния пазар се занимават предимно със системна интеграция, а дистрибуцията е малък допълнителен бизнес.

Иванов обаче не се оставя да бъде разубеден и намира първите си партньори. "Още в първата година, когато тръгнахме с Novell, успяхме не само да направим оборот от 600 хил. долара, но и бихме повече от два пъти резултата на официалния дистрибутор", продължава разказа си Иванов. Тогава са поддистрибутор на американската софтуерна компания Novell през друга братиславска фирма на негов приятел.

После започват бавно да подписват с други големи компании и днес партньорите им са над 30 световни бранда. Сред тях са мултинационални гиганти като Cisco, IBM, D-Link, EMC. "Средната продължителност на партньорствата ни с големите на пазара е около 13 години и са толкова малко, защото в много случаи сме ги надживели на пазара", казва Иванов. Примери за такива са Microdyne и 3Com. "С някои от тези партньори сме успявали да сме на шесто място в Източна Европа по доставки, но и те в даден момент изчезнаха", допълва той.

Бизнесът се трансформира през годините - подменя се продуктовата гама, компанията излиза на чужди пазари, връща се, купува компании. Важна стъпка в развитието е придобиването на "Компютър продъктс" през 2001 г. Тогава "Солитрон" става "широколентов дистрибутор", както обича да казва Иванов, или с други думи започва да предлага всякакви електроника и оборудване. А това е първото придобиване на компания на българския пазар в този сектор.

През 2003 г. "Солитрон" отваря първия си чужд офис в Белград, бизнес, който малко по-късно замира и днес Сърбия носи не повече от 5% от оборота на компанията. Следващата година е основана дъщерната "Солитрейд" с фокус върху дилъри, специализирани в продажбите на крайни клиенти, и малки и средни бизнес потребители. "Солитрон" поема обслужването на корпоративни клиенти и системни интегратори. Три години по-късно компанията получава отличие за най-голям ИКТ дистрибутор в България и най-голяма IT компания и до днес продължава да е сред топ 3 на дистрибуторите в различните си сегменти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Goldman изпревари Citigroup и е втората по големина инвестиционна банка Goldman изпревари Citigroup и е втората по големина инвестиционна банка

JPMorgan остава лидер по приходи за осма поредна година

25 сеп 2018, 209 прочитания

Michael Kors е на път да купи Versace за 2 млрд. долара Michael Kors е на път да купи Versace за 2 млрд. долара

Амбицията на американската компания е да придобие различни луксозни брандове

25 сеп 2018, 401 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Металургия: Година в два цвята

Стоманодобивните предприятия продължават да се борят с лошите пазарни условия, докато цветната металургия расте и удвоява печалби

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

В какво се превърна КРИБ

Най-голямата организация на бизнеса стана казионна проправителствена структура, която работи за интересите на властта, председателя си и избрана част от членовете си

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест в САЩ за пране на 400 млн. долара от OneCoin, шведската Stillfront купува "Империя онлайн" за 10 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 25.09.2018 Прочетете