С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 юни 2016, 20:00, 14146 прочитания

На трона на хардуера

"Солитрон България" е един от големите хардуерни дистрибутори в България и успява за 25 години да надживее доста от световните марки, които предлага

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат сега на www.capital.bg/k100/buy/ или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 22 лв. с ДДС и доставка.
30%
от дистрибуторския пазар на хардуер в България се държи от "Солитрон"
Когато през 2001 г. "Солитрон" купува "Компютър продъктс", това е първото придобиване на компания на българския пазар в сектора.
В началото на 90-те, две години след като завършва математическото си образование, Петър Иванов основава първата си IT компания с двама колеги от университета. Участието му в нея приключва около година по-късно, за да отстъпи място на следващото му начинание - "Солитрон България". За разлика от първия опит този е по-дълготраен и тази година компанията навършва четвърт век.

Първите си три години, след като с други двама познати основават компанията, Петър Иванов се занимава с "всичко, което има на пазара" и прави аспирантура по математика. Малко повече от 20 години по-късно не е завършил аспирантурата си, но е едноличен собственик на един от най-големите дистрибутори на електроника и мрежови решения на местния пазар и председател на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ). Бизнесът му миналата година е за 147 млн. лв., 95% от които са на местния пазар.


Как да надживееш големите

В зората на бизнеса "Солитрон" започва с почти забравената вече юридическа форма "дружествена фирма на граждани". Още през втората година един от съдружниците напуска компания. Така остават Петър Иванов и Георги Наков. Около 2008 г. двамата си разделят сферите на влияние - Наков се занимава със сервиз, а за Иванов остава вносът и разпространението. Преди две години решават да си поделят окончателно компанията и Иванов изкупува дяловете на съдружника си чрез друга своя фирма на име "Солиспед" - така се превръща в едноличен собственик на вече преобразувалото се в дружество с ограничена отговорност "Солитрон".

Освен през няколко юридически метаморфози и оттегляне на двама основатели през годините "Солитрон" минава и през няколко етапа на развитие на бизнеса. "В началото правехме всичко, всичко което може да се прави въобще", започва разказа си Иванов. Доставят хардуер, основно мрежи. "Още оттогава сме с тази ориентираност. Имахме и няколко големи проекта в "Елтос Ловеч", в "Главболгарстрой", обяснява Иванов. В самото начало се занимават активно и с тогава популярния софтуер за счетоводство "Странд". "Бяхме известни и с добро ноу-хау при мрежите", допълва той.



През 1994 г. Иванов вижда потенциал и на дистрибуторския пазар. "Тогава всички големи имена ми обясниха, че от това не може да се живее и по-добре да продължим да правим всичко", обяснява той. В този период големите на местния пазар се занимават предимно със системна интеграция, а дистрибуцията е малък допълнителен бизнес.

Иванов обаче не се оставя да бъде разубеден и намира първите си партньори. "Още в първата година, когато тръгнахме с Novell, успяхме не само да направим оборот от 600 хил. долара, но и бихме повече от два пъти резултата на официалния дистрибутор", продължава разказа си Иванов. Тогава са поддистрибутор на американската софтуерна компания Novell през друга братиславска фирма на негов приятел.

После започват бавно да подписват с други големи компании и днес партньорите им са над 30 световни бранда. Сред тях са мултинационални гиганти като Cisco, IBM, D-Link, EMC. "Средната продължителност на партньорствата ни с големите на пазара е около 13 години и са толкова малко, защото в много случаи сме ги надживели на пазара", казва Иванов. Примери за такива са Microdyne и 3Com. "С някои от тези партньори сме успявали да сме на шесто място в Източна Европа по доставки, но и те в даден момент изчезнаха", допълва той.

Бизнесът се трансформира през годините - подменя се продуктовата гама, компанията излиза на чужди пазари, връща се, купува компании. Важна стъпка в развитието е придобиването на "Компютър продъктс" през 2001 г. Тогава "Солитрон" става "широколентов дистрибутор", както обича да казва Иванов, или с други думи започва да предлага всякакви електроника и оборудване. А това е първото придобиване на компания на българския пазар в този сектор.

През 2003 г. "Солитрон" отваря първия си чужд офис в Белград, бизнес, който малко по-късно замира и днес Сърбия носи не повече от 5% от оборота на компанията. Следващата година е основана дъщерната "Солитрейд" с фокус върху дилъри, специализирани в продажбите на крайни клиенти, и малки и средни бизнес потребители. "Солитрон" поема обслужването на корпоративни клиенти и системни интегратори. Три години по-късно компанията получава отличие за най-голям ИКТ дистрибутор в България и най-голяма IT компания и до днес продължава да е сред топ 3 на дистрибуторите в различните си сегменти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Tesla съкращава персонала със 7% Tesla съкращава персонала със 7%

Илън Мъск се стреми да намали разходите, за да направи електическите автомобили по-достъпни за масовия пазар

18 яну 2019, 304 прочитания

Краят на "Булгартабак" Краят на "Булгартабак"

За седем години контролираният от Делян Пеевски холдинг затвори всички производства, а държавата не вижда проблем

18 яну 2019, 688 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Храни и напитки: Добри продажби

Инвестиции и нови продукти са в основата на растежа. При месото, млякото и олиото цените на суровините паднаха в няколко подсектора

Три пазарни ефекта за България при Brexit без сделка

Въпреки че Великобритания не е ключов български пазар, Брекзит без сделка може да дестабилизира фармацевтичния сектор

Какво счупи пазара на ток

Държавата е почти монополист в предлагането, а ЕРП-тата са основният купувач, който няма мотив да търси ниска цена

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Седем дни в Санкт Петербург

Град на контрасти, театри и невероятни истории

Льо Корбюзие, който живее на покрива

Домът-ателие на френско-швейцарския архитект Льо Корбюзие в Париж отваря за посетители след двегодишна реставрация

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Изгубеният остров

Емисия

DAILY @7AM // 18.01.2019 Прочетете