С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 28 юни 2016, 20:00, 14190 прочитания

Фармация: По-малки капки здраве

Продажбите на фармацевтичния пазар забавят ръста, като печалбите също се свиват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук
Представителите на сектора очакват и тази година да има ръст, но малък.
Когато някой от мениджърите във фармацевтичния сектор се оплаква от проблематичния пазар и тежките регулации, едва ли звучи сериозно в очите на останалите браншове, чийто бизнес се свива. Броят на възрастните и болни хора се увеличава всяка година, появяват се нови медикаменти за нелекувани до момента диагнози, над 50% от рекламите в праймтайма са на лекарства, хранителни добавки и медицински изделия. Въпреки това ръстът на продажбите в сектора се забавя, макар и с малко. Докато през 2014 г. той е бил 8.5% в стойност, през миналата увеличението е било 7.5% по данни на международната анализаторска компания IMS Health. Продажбите само на лекарства достигнаха 2.6 млрд. лв., а оборотът на продукти в аптеките е за над 3.2 млрд. лв.

Тенденцията се чете и в данните за най-големите компании. В топ 15 има забавяне - ръстът сега е 5.7%, докато преди година е бил 7.5%. Разликата е, че данните в "Капитал 100" отчитат и износа на производители - като "Балканфарма Дупница", "Биовет", "Софарма" и "Ромфарма", а IMS Health следи само вътрешната търговия. В експорта от 1-2 години някои дружества имат спадове, основно заради руския и украинския пазар.


Новост е и че печалбите и съответно рентабилността намаляват. От години в подреждането на големите не са виждани минуси. А през 2015 г. две компании отчитат загуба.

Факторът "Каса"

Анализаторите очакват още по-сериозно забавяне на растежа през тази година. На практика то започва през последното тримесечие на 2015 г. – времето, когато фармацевтичните компании трябваше да преотстъпят част от оборотите си на здравната каса. Става въпрос за общо 45 млн. лв., които производителите на лекарства без аналог трябваше да платят на институцията, за да може медикаментите им да продължат да се покриват от НЗОК. В същото време касата работеше с лимити с болниците, на които плати средно 30% по-малко в сравнение с 2014 г. Това за първи път забави плащанията към доставчици не само от традиционно нередовните държавни клиники, но и от частните болници. Задлъжнялостта само на държавните и общинските лечебни заведения към техните партньори достигна половин милиард лева, като основните дистрибутори на клиниките са търговците с лекарства и медицински изделия и консумативи.



Търговските компании на международните фармацевтични концерни също не реализираха значим ръст, въпреки че броят на болните продължи да расте. Здравното министерство предлагаше и провеждаше различен тип рестрикции по отношение на фармацевтичните компании. Някои от тях, като въвеждането на ценови коридор от 60% над цената на най-евтиното лекарство, над който пациентите да не доплащат, не влязоха в сила, но пък предизвикаха подготовка в сектора – част от по-скъпите терапии бяха изтеглени. Заради несигурността по отношение на цените и малките обороти от пазара продължиха да отпадат редица медикаменти, част от тях без аналог. Стагнацията в известна степен засегна и пазара на хранителни добавки в аптеките. Всичко това определено се отразява върху позитивните прогнози за забележим ръст.

Обороти над 600 млн. лв.

През последните две години най-големите като обороти в сектора – търговците на едро с лекарства, преминаха границата от продажби над половин милиард лева. Миналата година е време на нов рекорд – традиционният първи по приходи от дейността – националният дистрибутор "Софарма трейдинг", е преминал границата от 600 млн. лв. с 13 млн. лв. и е постигнал продажби с повече от 100 млн. лв. повече от втория – "Фьоникс фарма", като дистанцията между лидерите се свива.

"През последните 10 години следваме стратегия за диверсификация на пазарните ни позиции, така че да не сме зависими от пазарен сегмент или продуктова група, като успяваме да бележим стабилен ръст в почти всички направления на нашата дейност", коментира резултатите Димитър Димитров, изпълнителен директор на компанията. Той допълва, че през 2015 г. компанията е започнала три стратегически проекта, които да осигурят хоризонт за бъдещ растеж и развитие.

"Първият е свързан с развитието на собствена концепция аптеки с марката SOpharmacy, чрез който навлязохме и на ритейл пазара. С втория стартирахме регионалната си експанзия на един от най-перспективните пазари в Централна и Източна Европа - сръбският. Третият ни проект е с фокус върху инвеститорите в здравния сектор и обзавеждането до ключ на лечебни заведения", казва Димитров.

Вторият в класацията през миналата година е постигнал забележителен ръст по продажби на лекарства, като е увеличил приходите с 90 млн. лв. в сравнение с 2014 г. "Стартирахме като дистрибутор номер 4, завършихме годината като номер 1 по данните на IMS Health, като постигнахме двуцифрен ръст на продажбите над 20% и в двата сегмента – аптечен и болничен бизнес. В основата му е силният фокус върху нашите клиенти и партньори, повишаването на качеството на услугите ни и атрактивността на нашите цени", коментира Веселин Кунев, управител и директор "Продажби" на "Фьоникс фарма България". Той отбелязва, че отчетената през миналата година загуба има еднократен ефект и се дължи да обезценка на активи.

За сметка на това компанията е амбицирана да разширява бизнеса си. "Продължихме да развиваме нашия основен бизнес в аптечния сегмент, като през миналата година разширихме екипа, който работи на болничния сегмент, и ще продължаваме да бъдем активни и в този сектор. Смятаме, че той е перспективен за нас въпреки забавените плащания и натрупаните дългове", казва Кунев.

Основният проект на "Фьоникс" за аптечния пазар е проектът аптеки Betty, който започва в края на 2014 г. В него в момента са включени над 260 малки и средни аптеки, които работят под търговската марка. "Аптеките Betty са стратегически проект, който да направи тези аптеки разпознаваеми и предпочитани от клиентите и успешен канал за продажби за производителите. Работим като партньори с аптеките и обединяваме нашите знания, ноу-хау, ресурси в областта на маркетинга, IT системите и финансите с аптеките", казва Кунев.

Третото място, както и през миналата година заема дистрибуторът "Фармнет" на варненския бизнесмен Веселин Марешки. Имаше много слухове, че той ще се съсредоточи в бизнеса с бензиностанции и планира да се раздели с фирмата си за търговия на едро, включително и с веригата си аптеки "Марешки", която е най-голямата в страната с близо 400 обекта. Това обаче така и не се случи, поне през 2015 г.

Изненадващо на четвърто място е миналогодишният втори "Стинг", който също отчита малък ръст на приходите и е само с 3 млн. лв. под третия в подреждането. Третият и четвъртият по обороти търговци на едро с лекарства обаче все още не са достигнали приходи от половин милиард и през миналата година лидерите са се откъснали чувствително пред тях.

Годината при всички случаи е била тежка за дистрибуторите, които по правило са компаниите с най-малък марж на пазара. Те по традиция продължават да обслужват по няколко пъти на ден аптеките, а болниците бавят плащанията им с периоди над година, въпреки че по закон би трябвало да платят доставките за 60 дни. Затова всички те диверсифицират услугите си и растат в доставките на медицинска апаратура, медицински изделия, консумативи, хранителни добавки, козметика и различни услуги към клиентите си, като например маркетинг, преддистрибуция и други. Маржът на дистрибуторите средно е максимум 3% в лекарствената сфера и той се стопява от разходите за обслужване и дългото чакане най-големите единични поръчки – тези от клиниките, да бъдат платени.

Една от новите идеи на здравния министър в сектора е клиниките да пазаруват през единен орган, управляван от ведомството му. Смисълът е да се оформи една по-голяма поръчка, която да мотивира повече доставчици да участват и да свалят цените, тъй като доставят за по-голям брой болници. Вероятно системата ще заработи в средата на годината, но все още не е ясно дали ще доведе до падане на цените, при положение че са наясно с редовността на плащанията на клиниките.

"Като цяло идеите за реформи в здравеопазването са верни, но невинаги успяват да се реализират по най-успешния начин. Ефектът им през миналата година е, че внесоха несигурност и спадът на пазара е отчасти поради всички тези започнати реформи", коментира Кунев. Той допълва, че спадът на пазара, започнал през последните две тримесечия на 2015 г., се задълбочава и е започнало охлаждане, което продължава и през тази година.

"За пръв път от 10 години се случва да няма ръст на пазара през първото тримесечие. Това е ново предизвикателство и пред нас. Свикнали сме да работим в условия на намаляващ марж – от 10 години маржовете падат, но намаляването на пазара определено е изненада, към която трябваше да адаптираме стратегията си", казва Веселин Кунев. Според неговата прогноза дори и да има ръст на пазара през 2016 г., той ще бъде по-нисък от този през последните години и ще се формира от скъпоструващите лекарства, от чиято продажба аптеките получават два лева на опаковка, а дистрибуторите – максимум 10 лева за цялата покупка, съхранение и доставка.
7.5% е нараснал пазара на лекарства, хранителни добавки и медицински изделия през миналата година по данни на анализаторска компания IMS Health. Година по-рано увеличението е било 8.5%.

Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА

Шарено при производителите

На пето място по приходи, както и през миналата година, продължава да бъде "Хювефарма", компанията на братята Кирил и Георги Домусчиеви, която се занимава с производство на ветеринарни продукти. Тя е собственик и на завода "Биовет", който през миналата година разшири производството си в Разград. Самата "Хювефарма" пък придоби няколко свои чужди конкуренти през миналата година. Компанията, която освен това е и дистрибутор на ветеринарните си продукти, купи френски ветеринарен завод в Италия, а в края на годината сключи договор за придобиване на три завода в САЩ на конкурента си във ветеринарното производство Zoetis. Синдикат от 12 банки отпусна кредит на стойност 146 млн. евро за сделката.

Най-забележимият ръст в продажбите има заводът на "Актавис" в Дупница, който е увеличил близо с една четвърт приходите си. Мощностите са хъб за Европа за производство на таблетки и капсули и въпреки турбуленциите, при които само за една година компанията смени собственика си два пъти, производството й в България продължава да се увеличава.

През миналата година "Софарма" запазва мястото си в класацията, но има спад в приходите от продажби, като в множество публични изявления компанията обяснява това с проблемите на източните пазари и по-специално Украйна. За сметка на това за поредна година тя продължава да заема шесто място по продажби в топ 10 на фармацевтичните компании с най-големи продажби на българския пазар.

През 2015 г. "Ромфарм" има значим спад на продажбите си. Компанията не продава в България, но я използва като логистична база на произведените в Румъния лекарства, които изнася за чужди пазари.

Съсобственикът на "Ромфарм" Венелин Георгиев коментира пред "Капитал", че през миналата година са имали спад на продажбите от около 30 млн. лв. в Русия и страните от ОНД. Той допълни, че вече не работят с Беларус през тази компания заради особеностите в счетоводството в страната и това обяснява остатъка от спада.

Без промяна във втория ешелон

От 10-о до 15-о място подреждането остава непроменено. Световният концерн GlaxoSmithKline не бележи видим спад в приходите от българските си операции, въпреки че по линия на сделката с Novatis трябваше да прехвърли значимо портфолио с онкологични продукти. Компанията продължава да бъде лидер в лечението на астма, редки заболявания, алергии, СПИН, както и в производството на ваксини.

По подобен начин швейцарският концерн Roche продължава да е сред лидерите по доставките на лекарства в България, като по продажби през миналата година по данни на IMS е втори по пазарен дял. Компанията е фокусирана върху медикаменти за лечение на онкологични заболявания.

Мястото си в топ 15 запазват и две компании за дистрибуция на лекарства и медицински изделия - "Алта фармасютикълс", която е съсредоточена в доставките на медикаменти за аптеки, както и "Търговска лига - Национален аптечен център", която е основен дистрибутор на производителя от фармацевтичната група "Чайкафарма" и освен това търгува с продуктите на чуждестранни производители. В групата са българското търговско дружество на "Актавис", което разпространява на местния пазар продукти на международната компания, включително и произведените в българските заводи в Дупница и Троян. Според класацията на IMS Acatavis са трети по пазарен дял в стойност през миналата година.

Един от големите германски производители, "Бьорингер Ингелхайм", който също е част от класацията, продължава да има ръст в продажбите със своето разнообразно портфолио, което включва и продукти без рецепта. В класацията не участват търговските представителства на големите фармацевтични компании, които не отчитат продажбите си в България, като по тази причина пазарният лидер по продажби в България - швейцарският концерн Novartis и генеричното му подразделение Sandoz, не попадат в подреждането.

Прогнозите на анализаторите са, че през тази година ръст на фармацевтичния пазар ще има. Опитите на държавата да пести средства от лекарства обаче ще продължат и няма да го насърчават. Пациентите купуват или доплащат лекарства на стойност около 1.6 млрд. лв. годишно, сума, с 60% по-висока от тази, която отделя здравната каса, и достатъчно висока, за да няма голяма перспектива за растеж по линия на частните плащания. Така участниците на пазара предполагат, че ръстът няма да бъде значим.

Как се представиха останалите сектори от икономиката на България през 2015 година?

Машини и оборудване: Нов лидер, нов растеж

Ритейл: Търговските вериги – падането свърши

Металургия: Година в два цвята

Храни и напитки: Добри продажби

Транспорт: Иновативните се движат напред

Горива: Ниски обороти, но по-добри печалби

Енергетика: С надигната глава след кризата


Фармация: По-малки капки здраве

Строителство: Раздаден от държавата ръст

Текстил и облекла: Леко по-тясна година

Земеделие: Бавно и трудно нагоре

Софтуер: Разширяване на хоризонта

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 1053 прочитания

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 846 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Храни и напитки: Добри продажби

Инвестиции и нови продукти са в основата на растежа. При месото, млякото и олиото цените на суровините паднаха в няколко подсектора

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов