С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 юни 2016, 20:00, 15166 прочитания

Текстил и облекла: Леко по-тясна година

Печалбите страдат по-силно от спадналите приходи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук
Почти незабележим спад на приходите от продажби през 2015 г. отчитат Топ 20 от дружествата в текстилния и шивашкия бранш. Приходите им надхвърлят 1.136 млрд. лв. за миналата година (срещу 1.143 млрд. лв. за 2014). В същото време 19 от компаниите в секторната класация на "Капитал" работят на печалба през 2015 г., като половината подобряват резултата си от предходната година, но въпреки това средният спад в сектора е 28%.

"При облеклата през 2015 г. средната експортна цена нараства със 7.1% до 27 евро/кг (ръст от над 50% спрямо 2007 г.). Подобно развитие е показателно за пренасочването на българските предприятия към производство на облекла с по-висока добавена стойност и степен на сложност", коментира Радина Банкова, председател на Българската асоциация на производителите на облекло и текстил (БАПИОТ). По думите й експортът на облекла от България достига рекордните 1.9 млрд. евро за 2015 г. (с малко над постигнатото година по-рано 1.86 млрд. евро). Това е резултат от все по-засиления интерес на световните марки към България и спирането на производството в Далечния изток. "Китай увеличава производството за вътрешния си пазар и не се интересува от малки поръчки", коментира Банкова. Асоциацията отчита ръст от 20% и на заплащането в сектора през последната година и половина.


Голямата тройка

Три фирми в Топ 20 за сектора са с приходи над 100 млн. лв. "Е.Миролио", "Сафил" - клон "Булсафил", и "Калинел". Общо те държат 43% от оборота в класацията.

Отново на челна позиция в сектора е "Е. Миролио" собственост на италианския инвеститор с български паспорт Едоардо Миролио. По правило компанията инвестира между 10 и 15 млн. лева всяка година в трите си текстилни фабрики в България - в Сливен, Ямбол и Свищов, където се произвеждат платове и влакна. Средствата обикновено са насочени за обновяване на оборудването, увеличаване на продуктовата гама, разширение, ново строителство.



"Продължавам работата си в България, но не предвиждам други големи инвестиции в страната. Реализирахме само част от плановете си, защото условията за инвестиции в България в момента не са добри", заяви през май Едоардо Миролио пред "Капитал Daily". По думите му е необходима "повече сигурност за инвеститорите в България, хората тук трябва да имат вяра в законодателството на страната".

Скептицизмът на италианския инвеститор се свързва със затварянето на Корпоративна търговска банка, в която Миролио остана с блокирани лични и фирмени депозити за около 90 млн. лв., и с несвойствените инвестиции, които направи в "Техномаркет", в "Булгартабак", ключов кредитор на "Дунарит". Впоследствие той се освободи от дяловете си в тези компании и те станаха притежание на фирми, свързвани с Делян Пеевски.

Приходите на "Е. Миролио" за 2015 г. се свиват минимално и обяснението е в общия спад на световните пазари за текстилни продукти. Компанията изнася продукцията си за 64 страни. Според доклада за дейността в Търговския регистър през 2015 г. фирмата е вложила близо 2 млн. лв. за научноизследователска и развойна дейност и предвижда 1.8 млн. лв. за същата дейност през тази година. Очаква се съвсем скоро в текстилното предприятие в Сливен да заработят нови, модерно организирани складове, за чието изграждане са вложени 4.4 млн. лв.

Няма промяна и при второто място в класацията – "Сафил" - клон "Булсафил" производител на камгарни (от дълговлакнеста вълна) прежди. Компанията обаче претърпя генерална промяна в собствеността, след като през октомври миналата година смени дружеството майка Safil в Италия, което продаде бизнеса си на Südwolle Германия.

Българската фирма, която е създадена през март 2000 г., се разполага на 42 хил. кв.м метра площ в индустриалната зона край Пловдив до село Скутаре и отчита леко увеличение на приходите през 2015 г. в сравнение с предходната година. "Очаквам положителните темпове да се запазят. Досега бяхме конкуренти с германската фирма, сега сме част от нея и това ще се отрази положително на финансовите ни резултати. Всичко става бавно и плавно, но резултатите ни вървят нагоре", коментира Георги Пеев, управител на компанията. По думите му българското дружество ще продължи да залага на традиции и гъвкавост, но проблемите с намирането на качествена работна ръка се задълбочават. "Заетите при нас вече надхвърлят 700. Инвестираме непрекъснато в обучение на кадри. Назначаваме много хора, но и много уволняваме, защото не стават", обобщи Пеев.

Трета в класацията е българската фирма "Калинел", която се изкачва с една позиция нагоре в сравнение с миналата година. Компанията е сред най-старите и големи местни доставчици на IKEA произвежда възглавници и завивки и заедно с една естонска фирма е основен производител на текстил за дома за магазините на шведския концерн в цял свят. "Калинел" отбелязва лек спад на приходите през 2015 и според собственика Марин Радевски това е резултат от неекспедирането на стока в края на миналата година. "Затова пък за четирите месеца на тази година сме с 6 млн. лв. повече приходи в сравнение със същия период на 2015 г.", коментира Радевски. През миналата година компанията отвори два нови цеха в Троян за пълнене на възглавници. Инвестицията е за над 6 милиона лева. "Новото за 2016 е покупката на втора фабрика в Сърбия, в която се шият калъфки за възглавници. Тя е разположена в Босилеград, заетите в нея засега са 70, но до две години ще станат 200. Инвестицията е за 10 млн. лева", съобщи Марин Радевски.

Смесена година за чуждестранните инвеститори

Част от компаниите в Топ 20 са собственост на чуждестранни инвеститори. "Дзалли", в която съдружници са "Калцедония" със седалище в Малчезине (Верона) – Италия (99%), и "Калцедония финанциария" със седалище в Люксембург, отстъпва от трето на четвърто място в класацията за сектора за 2015. Дружеството произвежда дамско и мъжко бельо, тениски, блузи и клинове с търговската марка Intimissimi, Tezenis и Calzedonia. В България компанията работи от 2001 г. Обяснение за спада в приходите няма, тъй като компанията не комуникира с медии.

Италианска инвестиция е и "Синтерама България" - Нова Загора (9), част от групата Sinterama. Българското дружество произвежда текстилни влакна. Близо 99% от продукцията му са за експорт. През миналата година то отчита 30.2% ръст на приходите и лек ръст на печалбата. "През 2015 г. обемът на работата ни се увеличи. Въведохме в производство нови 21 машини. Открихме двойно повече нови работни места, като заетите в края на годината станаха 300. Всичко това е резултат от откритите нови пазари - вече произвеждаме прежда за автомобилната индустрия", коментира Игнацио Колу, изпълнителен директор на "Синтерама България". Плановете на компанията за 2016 г. включват откриване на около 50 нови работни места и въвеждане в експлоатация на нови машини, обобщи Игнацио Колу.

"Балконф" – Търговище (10), също е италианска инвестиция. През 1991 г. Антонио Раники основава фирма Дже Те Ка, която впоследствие е преименувана на "Балконф". Компанията притежава два производствени цеха - в Търговище (за мъжки ризи и дамски блузи) и в Балчик (за мъжки сака, костюми, панталони). Има 3 фирмени магазина – в градовете, където е производството, и в София. Дружеството отчита намаление на приходите с 11.9% през 2015 г. "Възникнаха организационни проблеми при договарянето на поръчките. Отпадна една от марките, за която работехме, а технологичният срок за пренастройване е два месеца", обясни Радка Георгиева, главен счетоводител. И уточни, че още през второто тримесечие на 2015 г. компанията е сключила предварителни договори за поръчки до края на 2016, което ще гарантира оборотите за тази година.

Италианската компания Duvetica Industrie присъства в страната чрез "Дуветика България" (12). Българското поделение започва работа през юни 2008 г. в Димитровград. То произвежда якета и облекла с пълнеж от гъши пух и отделно от това възлага поръчки на много подизпълнители. Дружеството отчита 25% спад на приходите през миналата година. "Това е резултат от свитото търсене на световните пазари. Ние произвеждаме за компанията майка, а тя продава в САЩ, Япония и ЕС", коментира Тодор Атанасов, мениджър логистика. И уточнява, че през миналата година фирмата е разширила складовата си база, защото в България е прехвърлена една крайна операция, извършвана дотогава в Италия. Това довело и до откриване на нови работни места.

Чуждестранен собственик - "Крос фешън", Швейцария, притежава капитала на "Балкантекс" - София (6). Дружеството работи с възложители на поръчки, на които осигурява дизайнерски екип, конструктори, изработка на кройки, както и мрежа от над 100 фабрики подизпълнители. Грижа на компанията са купуването на материалите, контролът на производството, логистиката на готовите изделия. През 2015 фирмата е увеличила приходите си, но отчита 631 хил. лв. загуба. "Това е резултат от фалита на германски клиент. Текат дела и се надяваме парите да ни бъдат възстановени, но това ще се случи по-късно във времето", коментира Делян Захариев, директор човешки ресурси. По думите му намирането на квалифицирани кадри е проблем не само за "Балкантекс" и не само за шивашкия бранш в страната. "Някои от нашите клиенти искат да инвестират в България, но липсата на подготвени и мотивирани хора ги спира", категоричен е Захариев.

Единственото предприятие за тъкани килими в България "Рожее Ванден Берхе БГ" - Сливен (11), е белгийска собственост. През 2011 г. чуждестранната компания придоби българската "Декотекс". През миналата година фирмата отбелязва почти 25% ръст на приходите. Произведени в България килими се продават в Близкия изток, САЩ, Япония, Китай, Италия. Само 1.5% от продукцията отива за българския пазар. До края на 2016 г. компанията планира да инвестира 2 млн. евро за модернизиране на производството си. Плановете включват въвеждане на две нови тъкачни машини, които ще позволят на фирмата да поднови производството на вълнени килими по нова технология, както и изграждане на нова административна база.

"Алфа коттон" (14) – с. Марикостиново, Петрич, е гръцка инвестиция – собственост на Спиридон Хортис и Константинос Дземис. Компанията е създадена през 2013 г. и произвежда блузи, поли, панталони. През миналата година дружеството отчита най-висок ръст на приходите – 144.61%, в Топ 20 на фирмите в сектора. "Шием на ишлеме за големи марки, сред които е и Diesel например. Цялата ни продукция заминава за европейския пазар", уточни Биляна Сотирова, счетоводител в компанията. Тя обяснява нарасналите продажби с качеството на работата, бързината и спазването на сроковете за изпълнение на поръчките. "Всеки находчив бизнесмен може да успее въпреки кризата", смята Сотирова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Nestlé ще върне на акционерите 20 млрд. долара Nestlé ще върне на акционерите 20 млрд. долара

Средствата ще се насочат към тях най-вече чрез обратно изкупуване на акции през следващите три години

17 окт 2019, 521 прочитания

"Въгледобив Бобов дол" е обявена в несъстоятелност 1 "Въгледобив Бобов дол" е обявена в несъстоятелност

Компанията системно е нарушавала задълженията си по оздравителния план и дължи на държавата над 102 млн. лв.

17 окт 2019, 1181 прочитания

24 часа 7 дни

17 окт 2019, 4271 прочитания

17 окт 2019, 2708 прочитания

17 окт 2019, 1619 прочитания

17 окт 2019, 1537 прочитания

17 окт 2019, 1238 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Храни и напитки: Добри продажби

Инвестиции и нови продукти са в основата на растежа. При месото, млякото и олиото цените на суровините паднаха в няколко подсектора

Още от Капитал
Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10