Текстил и облекла: Леко по-тясна година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Текстил и облекла: Леко по-тясна година

Все още предприятия от сектора гледат към разширяване. Въпреки проблемното намиране на персонал.

Текстил и облекла: Леко по-тясна година

Печалбите страдат по-силно от спадналите приходи

Мара Георгиева
17322 прочитания

Все още предприятия от сектора гледат към разширяване. Въпреки проблемното намиране на персонал.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук

Автор: Капитал
Автор: Капитал

Почти незабележим спад на приходите от продажби през 2015 г. отчитат Топ 20 от дружествата в текстилния и шивашкия бранш. Приходите им надхвърлят 1.136 млрд. лв. за миналата година (срещу 1.143 млрд. лв. за 2014). В същото време 19 от компаниите в секторната класация на "Капитал" работят на печалба през 2015 г., като половината подобряват резултата си от предходната година, но въпреки това средният спад в сектора е 28%.

"При облеклата през 2015 г. средната експортна цена нараства със 7.1% до 27 евро/кг (ръст от над 50% спрямо 2007 г.). Подобно развитие е показателно за пренасочването на българските предприятия към производство на облекла с по-висока добавена стойност и степен на сложност", коментира Радина Банкова, председател на Българската асоциация на производителите на облекло и текстил (БАПИОТ). По думите й експортът на облекла от България достига рекордните 1.9 млрд. евро за 2015 г. (с малко над постигнатото година по-рано 1.86 млрд. евро). Това е резултат от все по-засиления интерес на световните марки към България и спирането на производството в Далечния изток. "Китай увеличава производството за вътрешния си пазар и не се интересува от малки поръчки", коментира Банкова. Асоциацията отчита ръст от 20% и на заплащането в сектора през последната година и половина.

Голямата тройка

Три фирми в Топ 20 за сектора са с приходи над 100 млн. лв. – "Е.Миролио", "Сафил" - клон "Булсафил", и "Калинел". Общо те държат 43% от оборота в класацията.

Отново на челна позиция в сектора е "Е. Миролио" – собственост на италианския инвеститор с български паспорт Едоардо Миролио. По правило компанията инвестира между 10 и 15 млн. лева всяка година в трите си текстилни фабрики в България - в Сливен, Ямбол и Свищов, където се произвеждат платове и влакна. Средствата обикновено са насочени за обновяване на оборудването, увеличаване на продуктовата гама, разширение, ново строителство.

"Продължавам работата си в България, но не предвиждам други големи инвестиции в страната. Реализирахме само част от плановете си, защото условията за инвестиции в България в момента не са добри", заяви през май Едоардо Миролио пред "Капитал Daily". По думите му е необходима "повече сигурност за инвеститорите в България, хората тук трябва да имат вяра в законодателството на страната".

Скептицизмът на италианския инвеститор се свързва със затварянето на Корпоративна търговска банка, в която Миролио остана с блокирани лични и фирмени депозити за около 90 млн. лв., и с несвойствените инвестиции, които направи – в "Техномаркет", в "Булгартабак", ключов кредитор на "Дунарит". Впоследствие той се освободи от дяловете си в тези компании и те станаха притежание на фирми, свързвани с Делян Пеевски.

Приходите на "Е. Миролио" за 2015 г. се свиват минимално и обяснението е в общия спад на световните пазари за текстилни продукти. Компанията изнася продукцията си за 64 страни. Според доклада за дейността в Търговския регистър през 2015 г. фирмата е вложила близо 2 млн. лв. за научноизследователска и развойна дейност и предвижда 1.8 млн. лв. за същата дейност през тази година. Очаква се съвсем скоро в текстилното предприятие в Сливен да заработят нови, модерно организирани складове, за чието изграждане са вложени 4.4 млн. лв.

Няма промяна и при второто място в класацията – "Сафил" - клон "Булсафил" – производител на камгарни (от дълговлакнеста вълна) прежди. Компанията обаче претърпя генерална промяна в собствеността, след като през октомври миналата година смени дружеството майка – Safil в Италия, което продаде бизнеса си на Südwolle – Германия.

Българската фирма, която е създадена през март 2000 г., се разполага на 42 хил. кв.м метра площ в индустриалната зона край Пловдив до село Скутаре и отчита леко увеличение на приходите през 2015 г. в сравнение с предходната година. "Очаквам положителните темпове да се запазят. Досега бяхме конкуренти с германската фирма, сега сме част от нея и това ще се отрази положително на финансовите ни резултати. Всичко става бавно и плавно, но резултатите ни вървят нагоре", коментира Георги Пеев, управител на компанията. По думите му българското дружество ще продължи да залага на традиции и гъвкавост, но проблемите с намирането на качествена работна ръка се задълбочават. "Заетите при нас вече надхвърлят 700. Инвестираме непрекъснато в обучение на кадри. Назначаваме много хора, но и много уволняваме, защото не стават", обобщи Пеев.

Трета в класацията е българската фирма "Калинел", която се изкачва с една позиция нагоре в сравнение с миналата година. Компанията е сред най-старите и големи местни доставчици на IKEA – произвежда възглавници и завивки и заедно с една естонска фирма е основен производител на текстил за дома за магазините на шведския концерн в цял свят. "Калинел" отбелязва лек спад на приходите през 2015 и според собственика Марин Радевски това е резултат от неекспедирането на стока в края на миналата година. "Затова пък за четирите месеца на тази година сме с 6 млн. лв. повече приходи в сравнение със същия период на 2015 г.", коментира Радевски. През миналата година компанията отвори два нови цеха в Троян за пълнене на възглавници. Инвестицията е за над 6 милиона лева. "Новото за 2016 е покупката на втора фабрика в Сърбия, в която се шият калъфки за възглавници. Тя е разположена в Босилеград, заетите в нея засега са 70, но до две години ще станат 200. Инвестицията е за 10 млн. лева", съобщи Марин Радевски.

Смесена година за чуждестранните инвеститори

Част от компаниите в Топ 20 са собственост на чуждестранни инвеститори. "Дзалли", в която съдружници са "Калцедония" със седалище в Малчезине (Верона) – Италия (99%), и "Калцедония финанциария" със седалище в Люксембург, отстъпва от трето на четвърто място в класацията за сектора за 2015. Дружеството произвежда дамско и мъжко бельо, тениски, блузи и клинове с търговската марка Intimissimi, Tezenis и Calzedonia. В България компанията работи от 2001 г. Обяснение за спада в приходите няма, тъй като компанията не комуникира с медии.

Италианска инвестиция е и "Синтерама България" - Нова Загора (9), част от групата Sinterama. Българското дружество произвежда текстилни влакна. Близо 99% от продукцията му са за експорт. През миналата година то отчита 30.2% ръст на приходите и лек ръст на печалбата. "През 2015 г. обемът на работата ни се увеличи. Въведохме в производство нови 21 машини. Открихме двойно повече нови работни места, като заетите в края на годината станаха 300. Всичко това е резултат от откритите нови пазари - вече произвеждаме прежда за автомобилната индустрия", коментира Игнацио Колу, изпълнителен директор на "Синтерама България". Плановете на компанията за 2016 г. включват откриване на около 50 нови работни места и въвеждане в експлоатация на нови машини, обобщи Игнацио Колу.

"Балконф" – Търговище (10), също е италианска инвестиция. През 1991 г. Антонио Раники основава фирма Дже Те Ка, която впоследствие е преименувана на "Балконф". Компанията притежава два производствени цеха - в Търговище (за мъжки ризи и дамски блузи) и в Балчик (за мъжки сака, костюми, панталони). Има 3 фирмени магазина – в градовете, където е производството, и в София. Дружеството отчита намаление на приходите с 11.9% през 2015 г. "Възникнаха организационни проблеми при договарянето на поръчките. Отпадна една от марките, за която работехме, а технологичният срок за пренастройване е два месеца", обясни Радка Георгиева, главен счетоводител. И уточни, че още през второто тримесечие на 2015 г. компанията е сключила предварителни договори за поръчки до края на 2016, което ще гарантира оборотите за тази година.

Италианската компания Duvetica Industrie присъства в страната чрез "Дуветика България" (12). Българското поделение започва работа през юни 2008 г. в Димитровград. То произвежда якета и облекла с пълнеж от гъши пух и отделно от това възлага поръчки на много подизпълнители. Дружеството отчита 25% спад на приходите през миналата година. "Това е резултат от свитото търсене на световните пазари. Ние произвеждаме за компанията майка, а тя продава в САЩ, Япония и ЕС", коментира Тодор Атанасов, мениджър логистика. И уточнява, че през миналата година фирмата е разширила складовата си база, защото в България е прехвърлена една крайна операция, извършвана дотогава в Италия. Това довело и до откриване на нови работни места.

Чуждестранен собственик - "Крос фешън", Швейцария, притежава капитала на "Балкантекс" - София (6). Дружеството работи с възложители на поръчки, на които осигурява дизайнерски екип, конструктори, изработка на кройки, както и мрежа от над 100 фабрики подизпълнители. Грижа на компанията са купуването на материалите, контролът на производството, логистиката на готовите изделия. През 2015 фирмата е увеличила приходите си, но отчита 631 хил. лв. загуба. "Това е резултат от фалита на германски клиент. Текат дела и се надяваме парите да ни бъдат възстановени, но това ще се случи по-късно във времето", коментира Делян Захариев, директор човешки ресурси. По думите му намирането на квалифицирани кадри е проблем не само за "Балкантекс" и не само за шивашкия бранш в страната. "Някои от нашите клиенти искат да инвестират в България, но липсата на подготвени и мотивирани хора ги спира", категоричен е Захариев.

Единственото предприятие за тъкани килими в България – "Рожее Ванден Берхе БГ" - Сливен (11), е белгийска собственост. През 2011 г. чуждестранната компания придоби българската "Декотекс". През миналата година фирмата отбелязва почти 25% ръст на приходите. Произведени в България килими се продават в Близкия изток, САЩ, Япония, Китай, Италия. Само 1.5% от продукцията отива за българския пазар. До края на 2016 г. компанията планира да инвестира 2 млн. евро за модернизиране на производството си. Плановете включват въвеждане на две нови тъкачни машини, които ще позволят на фирмата да поднови производството на вълнени килими по нова технология, както и изграждане на нова административна база.

"Алфа коттон" (14) – с. Марикостиново, Петрич, е гръцка инвестиция – собственост на Спиридон Хортис и Константинос Дземис. Компанията е създадена през 2013 г. и произвежда блузи, поли, панталони. През миналата година дружеството отчита най-висок ръст на приходите – 144.61%, в Топ 20 на фирмите в сектора. "Шием на ишлеме за големи марки, сред които е и Diesel например. Цялата ни продукция заминава за европейския пазар", уточни Биляна Сотирова, счетоводител в компанията. Тя обяснява нарасналите продажби с качеството на работата, бързината и спазването на сроковете за изпълнение на поръчките. "Всеки находчив бизнесмен може да успее въпреки кризата", смята Сотирова.

С български собственици

По-голямата част от фирмите в Топ 20 за 2015 г. са с български собственици. Бургаската "Куш мода" (5-о място), в която съдружници са Фатме Али Куш и Хасан Джан, има производствено предприятие в село Трънак, община Руен. Дружеството е регистрирано през 2000 г. и шие дрехи за Adidas, Noppies, Mexx и други световни марки. Основният й дългогодишен клиент обаче е H&M (над 90% от продукцията). "В класацията на доставчиците на H&M ние сме с "платинен" статут по оборот и качество", обясниха от компанията. През миналата година дружеството е инвестирало около 100 хил. лв. в подмяна на машини и съоръжения, а за тази година са планирани нови над 300 хил. лв.

"Яна" - Бургас (7), отчита лек спад на приходите от 5.29% през 2015 г. Компанията произвежда памучна и полиестерна прежда за нуждите на другите си две производствени звена – "Яна", Плевен (хавлиени изделия), и "Яна", Панагюрище (трикотаж), както и за вътрешния пазар. Според изпълнителния директор Стефан Севов спадът е резултат от свитите задгранични пазари. "Работим нормално, стараем се да бъдем изрядни и да поддържаме ниво, но проблемът с липсата на кадри се задълбочава и ще продължи да се задълбочава. Това е всеобщ проблем за държавата", коментира Севов.

С български собственици е и осмата в класация – фирма Джи Ем Ти, София. Тя изпълнява поръчки за изработка на дамска и мъжка конфекция на ишлеме, като използва и подизпълнители. Освен това внася машини за шивашката индустрия. "Увеличаваме дела на собствената продукция. Това означава, че дружеството организира закупуването на материалите, производството и продажбата на изделията на международния пазар", уточни Теодора Ценкова, съдружник във фирмата. Компанията притежава дялове в "Креациони Донна" – производител на дамска конфекция, "Андре Сато България" – производство и търговия с бельо, "Ай Ем Ес - Бг" – внос на текстил, изделия и машини, и "Поли транс" – транспорт. През 2015 отчита спад на приходите с 5.77%, което обяснява със спада на търсенето на международните пазари. "Но за първите пет месеца на тази година имаме с 20% повече поръчки в сравнение със същия период на 2015 г.", казва Теодора Ценкова и уточнява, че през 2015 компанията е инвестирала над 1 милион евро.

"Булгарконф" - Пловдив (13), отчита над 21% ръст на приходите през миналата година. Компанията произвежда горни облекла и притежава дялове в още няколко местни: "Палиети конфекциони", "Весела конфекциони", "Италиан тренд" и Ем Пи.

"Брилянт инвест" - Пловдив (15), отчита спад на продажбите през 2015 г. (с 22.5%). Фирмата произвежда дамски дрехи - палта, дъждобрани, якета, панталони, костюми, поли, блузи, рокли. Притежава дялово участие в дъщерните "Брилянт" - Пловдив, и "Брилянт - Търновград" - Велико Търново.

В края на миналата година плевенската фирма "Димитров" (16-о място) – собственост на Магдален Димитров, изгради нова производствена фабрика. Тя е разположена върху терен от 21 декара и е с обща застроена площ 11 000 кв.м. Инвестицията е за 25 млн. лева. Производствената сграда включва фабрика за обувки и фабрика за шиене на ризи, проектирана от специалисти на ErmenegildoZegna, която е копие на фабриката на Zegna в Швейцария, уточниха от българската фирма.

Дружеството е създадено през 1991 г. и първоначално е известно с името "Мони МСД". Произвежда мъжки костюми, сака, панталони и палта за ErmenegildoZegna, Boss, Armani и др. Продава и под собствената марка Desizo Monni. В трите производствени звена вече работят около 1500 души, но новата фабрика тепърва ще разгръща потенциала си, което означава откриване на още работни места, уточниха от "Димитров".

С 22.4% ръст на приходите за 2015 г. е "България - К", Казанлък (17) – производител на шевни конци, конци за ръчна и машинна бродерия, прежди за ръчно плетиво, хавлии. Компанията е създадена през 1931 г. от J&P COATS – Шотландия, и е приватизирана през 1997 г. Почти цялата продукция на дружеството се продава на външни пазари.

С най-висок марж на печалбата (10.62%) в Топ 20 за сектора е фирма "Аполон 95" - Горна Оряховица (18-о място). Едноличен собственик на капитала е Димитър Борисов Димитров. В края на 2014 г. компанията, която произвежда мъжки костюми за световни дизайнерски марки, откри нова фабрика с площ 11 672 кв.м. Дружеството произвежда и за вътрешния пазар със своята марка "Аполон".

По-високи приходи и печалба през 2015 отбелязва и публичното дружество "Мизия- 96" - Плевен (19), което произвежда мъжки облекла. Според финансовия отчет на компанията през миналата година тя е инвестирала над 320 хил. лв. за нови машини и съоръжения, обновяване на сграда и ремонт на производствена зала. Основните клиенти са от Холандия, Германия, Словакия, Гърция, Испания.

Хасковската фирма "Янев" (20) произвежда ежедневни облекла за мъже и жени. Дружеството отбелязва над 6% ръст и на приходите, и на печалбата. Според собственика Янко Янев това е резултат от въведените нови технологии, както и от креативността и гъвкавостта на компанията. "Очаквам спад от 3-4% в оборотите, което е в рамките на статистическата грешка, и ръст на печалбата през 2016 г.", коментира Янев.

Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук

Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK