С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 28 юни 2016, 20:00, 12257 прочитания

Металургия: Година в два цвята

Стоманодобивните предприятия продължават да се борят с лошите пазарни условия, докато цветната металургия расте и удвоява печалби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук
Производителите на мед, цинк, олово и алуминиеви продукти повишават резултатите си благодарение на по-добрите пазарни условия и направените инвестиции.
За пръв път от четири години в приходите на компаниите в Топ 10 на сектор металургия се наблюдава ръст, макар и плах. Зад тази добра новина обаче се крие все по-отчетливата разлика в представянето на черната и цветната металургия. Докато стоманодобивните предприятия остават под натиска на ниските цени на световните пазари и ограничените възможности за инвестиции в ефективност, производителите на мед, цинк, олово и алуминиеви продукти повишават резултатите си благодарение на по-добрите пазарни условия, както и на направените през последните години инвестиции.

Прогнозите за тази година са предпазливи, а един от основните фактори, от които ще зависят резултатите и на двата подсектора, остава цената на електроенергията. Причината за това е очакваната от близо година, но все още неприета наредба, която да облекчи разходите на индустрията за скъпа енергия.


Удвояване на загубата

Показателни за ситуацията в черната металургия са резултатите на "Промет стийл", която отчита най-големия спад на приходите от десетте компании в класацията и почти удвоява загубата си. При това заводът край Бургас работи изцяло на газ и при него не оказва влияние поскъпването на електроенергията. Не е така обаче при единствения производител на течна стомана в страната – "Стомана индъстри" (част от гръцката група Viohalco), който е сред най-големите консуматори на ток в индустрията. По думите на представителя на Viohalco в България Антон Петров по новата такса задължения към обществото, която влезе в сила през август миналата година, досега компанията е платила около 9-10 млн. лв. – средно по 1 млн. лв. на месец. Тези разходи идват в допълнение към спада на приходите, в резултат на което заводът в Перник също удвоява загубата си.

Китайски натиск



Като основна причина за по-ниските приходи на "Стомана индъстри" Петров посочва поевтиняването на металите. Има обаче и малък спад на обемите на производство заради вноса от Китай. От отчета на гръцката група става ясно, че въпреки неблагоприятните икономически условия като цяло българската компания и другите стоманодобивни предприятия на Viohalco са успели да запазят пазарните си дялове. В същото време постоянният натиск върху международните цени на стоманата в резултат на намаленото търсене и вноса на суровини и продукти с по-ниски разходи за производство и преработка от Китай са понижили цените на крайните продукти до най-ниските нива в историята. За да ограничат загубите, компаниите са свили оперативните си разходи.

По думите на Петров донякъде възпиращ ефект в момента оказва желанието на Китай да се самодисциплинира, за да бъде признат за пазарна икономика от Световната търговска организация. "Ако това предложение бъде отхвърлено, каквито сигнали има засега, и този стимул може да се загуби и вносът отново да нарасне", посочва Петров.

По-ефективно

Докато стоманодобивните предприятия отстъпват по две позиции в класацията, нагоре се изкачват компаниите от цветната металургия. Пловдивският производител на цинк и олово КЦМ увеличава приходите си с над 4% и заема второ място. Стабилно производство, въведени нови високоефективни мощности, добри пазарни условия и силни пазарни позиции в Югоизточна Европа стоят зад по-добрите резултати на компанията, коментира зам.-председателят на надзорния съвет Румен Цонев. "Една от основните причини за ръста на общите приходи е поскъпването на долара, тъй като над 80% от приходите ни са в долари. Продажбите също нарастват", каза той. Отрицателният краен резултат също се дължи на по-скъпия долар, който вдига нетните разходи на компанията при преизчисляване. "Оперативният резултат обаче е положителен – 24 млн. лв. печалба", уточни Цонев.

По думите му като цяло 2015 г. е била по-добра от 2014 г., тъй като се е усетил ефектът на една от големите инвестиции, направени в КЦМ през последните години. Модернизацията на цинковото производство е довела до увеличаване на дела на вторичните суровини, което значително е повишило ефективността. "През тази година очакваме да достигнем най-висок дял на цинк от вторични суровини в историята на КЦМ – 25-26%", каза Цонев. В края на миналата година в редовна експлоатация влезе и новото оловно производство в Пловдив, ефектът от което ще бъде почувстван през тази година. Общо инвестиционните разходи на компанията през 2015 г. са били близо 42 млн. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предстоящият борсов дебют на WeWork може да притесни инвеститорите 1 Предстоящият борсов дебют на WeWork може да притесни инвеститорите

В документите за първично публично предлагане проличават потенциални конфликти на интереси и съмнителни финансови операции

18 авг 2019, 851 прочитания

Alibaba зарадва инвеститорите със силен ръст на продажбите Alibaba зарадва инвеститорите със силен ръст на продажбите

Приходите на компанията са нараснали с 42% през второто тримесечие, докато тези на конкурента ѝ Tencent бяха под очакванията

18 авг 2019, 751 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Храни и напитки: Добри продажби

Инвестиции и нови продукти са в основата на растежа. При месото, млякото и олиото цените на суровините паднаха в няколко подсектора

Буреносните облаци пак се сгъстяват

Растежът на българската икономика леко се забавя до 3.3%, в синхрон с цялостната тенденция в Европа

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" 19 идва на мястото на затворилото врати Percolate

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма