Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

При почти непроменени обеми на производство и лек ръст на приходите през миналата година най-голямата компания в сектора - "Аурубис България", почти удвоява финансовия си резултат и отново достига обичайните си нива на печалба

Металургия: Година в два цвята

Стоманодобивните предприятия продължават да се борят с лошите пазарни условия, докато цветната металургия расте и удвоява печалби

13005 прочитания

При почти непроменени обеми на производство и лек ръст на приходите през миналата година най-голямата компания в сектора - "Аурубис България", почти удвоява финансовия си резултат и отново достига обичайните си нива на печалба

© Юлия Лазарова


Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук
Производителите на мед, цинк, олово и алуминиеви продукти повишават резултатите си благодарение на по-добрите пазарни условия и направените инвестиции.

За пръв път от четири години в приходите на компаниите в Топ 10 на сектор металургия се наблюдава ръст, макар и плах. Зад тази добра новина обаче се крие все по-отчетливата разлика в представянето на черната и цветната металургия. Докато стоманодобивните предприятия остават под натиска на ниските цени на световните пазари и ограничените възможности за инвестиции в ефективност, производителите на мед, цинк, олово и алуминиеви продукти повишават резултатите си благодарение на по-добрите пазарни условия, както и на направените през последните години инвестиции.

Прогнозите за тази година са предпазливи, а един от основните фактори, от които ще зависят резултатите и на двата подсектора, остава цената на електроенергията. Причината за това е очакваната от близо година, но все още неприета наредба, която да облекчи разходите на индустрията за скъпа енергия.

Удвояване на загубата

Показателни за ситуацията в черната металургия са резултатите на "Промет стийл", която отчита най-големия спад на приходите от десетте компании в класацията и почти удвоява загубата си. При това заводът край Бургас работи изцяло на газ и при него не оказва влияние поскъпването на електроенергията. Не е така обаче при единствения производител на течна стомана в страната – "Стомана индъстри" (част от гръцката група Viohalco), който е сред най-големите консуматори на ток в индустрията. По думите на представителя на Viohalco в България Антон Петров по новата такса задължения към обществото, която влезе в сила през август миналата година, досега компанията е платила около 9-10 млн. лв. – средно по 1 млн. лв. на месец. Тези разходи идват в допълнение към спада на приходите, в резултат на което заводът в Перник също удвоява загубата си.

Китайски натиск

Като основна причина за по-ниските приходи на "Стомана индъстри" Петров посочва поевтиняването на металите. Има обаче и малък спад на обемите на производство заради вноса от Китай. От отчета на гръцката група става ясно, че въпреки неблагоприятните икономически условия като цяло българската компания и другите стоманодобивни предприятия на Viohalco са успели да запазят пазарните си дялове. В същото време постоянният натиск върху международните цени на стоманата в резултат на намаленото търсене и вноса на суровини и продукти с по-ниски разходи за производство и преработка от Китай са понижили цените на крайните продукти до най-ниските нива в историята. За да ограничат загубите, компаниите са свили оперативните си разходи.

По думите на Петров донякъде възпиращ ефект в момента оказва желанието на Китай да се самодисциплинира, за да бъде признат за пазарна икономика от Световната търговска организация. "Ако това предложение бъде отхвърлено, каквито сигнали има засега, и този стимул може да се загуби и вносът отново да нарасне", посочва Петров.

По-ефективно

Докато стоманодобивните предприятия отстъпват по две позиции в класацията, нагоре се изкачват компаниите от цветната металургия. Пловдивският производител на цинк и олово КЦМ увеличава приходите си с над 4% и заема второ място. Стабилно производство, въведени нови високоефективни мощности, добри пазарни условия и силни пазарни позиции в Югоизточна Европа стоят зад по-добрите резултати на компанията, коментира зам.-председателят на надзорния съвет Румен Цонев. "Една от основните причини за ръста на общите приходи е поскъпването на долара, тъй като над 80% от приходите ни са в долари. Продажбите също нарастват", каза той. Отрицателният краен резултат също се дължи на по-скъпия долар, който вдига нетните разходи на компанията при преизчисляване. "Оперативният резултат обаче е положителен – 24 млн. лв. печалба", уточни Цонев.

По думите му като цяло 2015 г. е била по-добра от 2014 г., тъй като се е усетил ефектът на една от големите инвестиции, направени в КЦМ през последните години. Модернизацията на цинковото производство е довела до увеличаване на дела на вторичните суровини, което значително е повишило ефективността. "През тази година очакваме да достигнем най-висок дял на цинк от вторични суровини в историята на КЦМ – 25-26%", каза Цонев. В края на миналата година в редовна експлоатация влезе и новото оловно производство в Пловдив, ефектът от което ще бъде почувстван през тази година. Общо инвестиционните разходи на компанията през 2015 г. са били близо 42 млн. лв.

Добавена стойност

Насочването към по-завършени и с по-висока добавена стойност продукти обяснява значителния ръст на приходите, който отбелязва и шуменският завод "Алкомет", при почти непроменен общ обем на производство. Както и при КЦМ, новият фокус е резултат от направените през последните години инвестиции. През 2015 г. компанията увеличи продажбите на пресови продукти, след като пусна в експлоатация нова преса и разшири капацитета си. Предприятието има и нов цех за валцови продукти, който вече е напълно натоварен. Един от ключовите му продукти са различните видове фолио, които компанията активно налага на европейските пазари. Тя е сред основните производители на домакинско фолио на Стария континент, като държи 20% от пазара на този продукт. Предприятието изнася 95% от продукцията си в Европа, а най-големите му пазари са Германия, Полша и Италия. При практически запълнен капацитет към момента компанията ще разчита на разширяване на производството, тъй като търсене не липсва. "Оттук нататък трябва да предприемем по-радикални стъпки, за да можем да увеличим производството", коментира наскоро изпълнителният директор Хюсеин Йорюджю за "Капитал".

Двойна печалба за лидера

При почти непроменени обеми на производство и лек ръст на приходите през миналата година най-голямата компания в сектора - "Аурубис България", почти удвоява финансовия си резултат и отново достига обичайните си нива на печалба. Заводът в Пирдоп е част от германската група Aurubis, която за последната финансова година (до края на септември) отбеляза най-високата оперативна печалба в историята си. "Увеличението през 2015 г. се дължи на по-високите такси за преработка и рафиниране, а също и на по-високата цена на сярната киселина на международните пазари", каза изпълнителният директор на "Аурубис България" Тим Курт. Предприятието произвежда киселина като страничен продукт към основния си бизнес – медни аноди и катоди, които получава от преработката на концентрат и скрап. Печалбата му не е пряко обвързана с цените на метала, а се формира главно от таксата за преработка, която на свой ред зависи от предлагането на суровина и от това колко металургични предприятия работят в света в момента. Добивът от българските медни мини осигурява около една трета от необходимия концентрат на завода, а другото се внася.

След силната 2015 г. прогнозите на компанията за тази година са по-умерени, главно заради прекъсването на работата в Пирдоп за ремонт за месец и половина, което ще намали производството. "Това ще се отрази и на резултатите ни, но проектите, които изпълняваме, ще имат положителен ефект през следващите години." След като през миналата година "Аурубис България" приключи инвестиционен проект за 44 млн. евро, в момента тече нова програма, по която до 2018 г. ще бъдат вложени 180 млн. евро.

От търговия към производство

Най-впечатляващия ръст на приходите в Топ 10 отчита пловдивската "Хъс". "Увеличението идва основно от приходите от продажба на продукция, а причината за това е заводът ни за тръби в Лом, за който 2015 г. беше първата пълна година на работа", каза икономическият директор на компанията Таня Кралева. Тя уточни, че около 80% от продукцията на новото предприятие се изнасят за Европа. Със завода в Лом, който беше открит през 2014 г., "Хъс" на практика засили фокуса си върху производството. Досега компанията се занимаваше основно с търговия с метали, макар че в Пловдив има и производствена дейност (различни метални изделия като профили, заварени мрежи за строителството и т.н.). По думите на Кралева спадът на печалбата за 2015 г. се дължи на понижаването на цените през последното тримесечие. "Засега тази година цените са по-добри", добави тя.

Занапред производството ще става все по-важна част от бизнеса на компанията. "Основната ни цел за 2016 г. е да постигнем превес на продукцията над търговията", каза финансовият директор Цветелин Колев.

Понижение при добива

Макар че общите приходи на единствената добивна компания, участваща в класацията - "Дънди прешъс металс Челопеч", остават практически непроменени, оперативните резултати сочат намаление. Поевтиняването на медта и златото, които компанията произвежда под формата на концентрат, са причината за свиването на продажбите с над 10% при запазени обеми на добив и преработка на руда. По данни на канадския собственик Dundee Precious Metals (DPM) цената на златото миналата година е намаляла с 8%, а тази на медта е паднала с 20%. По-слабото евро спрямо долара е помогнало за понижаване на разходите за преработка, но това не е успяло да компенсира поскъпването на електроенергията и увеличените разходи за консумативи, посочват от DPM. В резултат на това печалбата на българското дружество се свива с 20%. Понижава се и рентабилността на компанията, въпреки че остава най-висока за Топ 10.

Големият проект, който канадската компания планира да започне през тази година в България, е изграждането на нова мина и обогатителен комплекс край Крумовград. Строителството се очаква да започне през третото тримесечие, а първите количества концентрат ще бъдат произведени до края на 2018 г. Инвестицията в проекта се оценява на 178 млн. долара.

Енергиен фактор

Прогнозите за тази година като цяло са предпазливи, тъй като развитието на сектора до голяма степен зависи от външни фактори. "В КЦМ произвеждаме инвестиционни метали, при които търсенето се влияе от инвестиционната активност, а тя е слаба", каза Румен Цонев. Компанията все пак разчита на традиционните си пазари и качество, така че производството ще се запази на миналогодишното ниво.

В стоманодобива решаващо ще бъде поведението на Китай на пазара. "Засега е малко по-добре от 2015 г., което е лъч надежда", каза Антон Петров, който е и председател на металургичната асоциация.

За поредна година от сектора определят като ключов фактор за развитието си енергийната политика в страната. При въвеждането на такса задължения към обществото за бизнеса от август миналата година правителството се ангажира, че ще подготви наредба, с която да намали разходите за зелена енергия на най-енергоемките производства – практика, която съществува в редица европейски държави. Приемането на документа обаче вече се бави близо година заради минали неуредици, а междувременно предприятията плащат новата такса, която по думите на Петров увеличава разходите им за електроенергия с 20%. Компаниите са скептични, че надплатените средства ще им бъдат възстановени, и очакват те да бъдат приспадани от бъдещите им задължения. При всички положения обаче за тях това ще бъде глътка въздух.

Как се представиха останалите сектори от икономиката на България през 2015 година?

Машини и оборудване: Нов лидер, нов растеж

Ритейл: Търговските вериги – падането свърши

Металургия: Година в два цвята

Храни и напитки: Добри продажби

Транспорт: Иновативните се движат напред

Горива: Ниски обороти, но по-добри печалби

Енергетика: С надигната глава след кризата

Фармация: По-малки капки здраве

Строителство: Раздаден от държавата ръст

Текстил и облекла: Леко по-тясна година

Земеделие: Бавно и трудно нагоре

Софтуер: Разширяване на хоризонта



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK