С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 28 юни 2016, 20:00, 10733 прочитания

Металургия: Година в два цвята

Стоманодобивните предприятия продължават да се борят с лошите пазарни условия, докато цветната металургия расте и удвоява печалби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук
Производителите на мед, цинк, олово и алуминиеви продукти повишават резултатите си благодарение на по-добрите пазарни условия и направените инвестиции.

Още по темата

Най-големите компании в металургията: Рекорден блясък

Секторът рязко подобри резултатите си през миналата година и всичките предприятия в топ 10 излязоха на печалба

9 авг 2018

Най-големите компании за метали: Под натиска на ниските цени

Поевтиняването на металите понижи приходите на компаниите в сектора, но печалбите са по-добри

13 сеп 2017

Печалбата на "Аурубис" очаквано намаля

Спирането на завода за 50-дневен ремонт се е отразило на резултатите и на германския собственик

14 дек 2016

Метали: Растеж по веригата

Съживяването на строителството и навлизането на нови инвеститори стоят зад добрите резултати на компаниите в сектора

6 дек 2016

Един германец в Пирдоп

Изпълнителният директор на "Аурубис България" Тим Курт пред "Капитал"

25 ное 2016

"Алкомет" увеличава капацитета си с 35% до две години

Компанията ще може да произвежда по-широка гама и по-специални продукти

7 ное 2016

Над 2.5 млрд. евро са инвестирани в металургията за 15 години

Дъмпингът от Китай и цените на енергията остават проблеми на европейско ниво

26 сеп 2016

Първото злато от Крумовград - след две години

Dundee Precious Metals получи последното разрешение за строеж на мина в местността Ада тепе

11 авг 2016

От автобусите "Чавдар" до купето на Jaguar

С армия от над хиляда души шивачи българската фабрика на германската Grammer се превърна в ключов производител на седалки за световни марки автомобили

6 юли 2016

Най-големите компании: Завръщането на растежа

Приходите и печалбите на заводите растат. Спадове има само при горивата и металите

1 юли 2016

Текстил и облекла: Леко по-тясна година

Печалбите страдат по-силно от спадналите приходи

28 юни 2016

Металургия: Външни пазари и вътрешни проблеми

Заводите произвеждат повече, но заради по-ниските световни цени приходите им се свиват

10 юли 2015
За пръв път от четири години в приходите на компаниите в Топ 10 на сектор металургия се наблюдава ръст, макар и плах. Зад тази добра новина обаче се крие все по-отчетливата разлика в представянето на черната и цветната металургия. Докато стоманодобивните предприятия остават под натиска на ниските цени на световните пазари и ограничените възможности за инвестиции в ефективност, производителите на мед, цинк, олово и алуминиеви продукти повишават резултатите си благодарение на по-добрите пазарни условия, както и на направените през последните години инвестиции.

Прогнозите за тази година са предпазливи, а един от основните фактори, от които ще зависят резултатите и на двата подсектора, остава цената на електроенергията. Причината за това е очакваната от близо година, но все още неприета наредба, която да облекчи разходите на индустрията за скъпа енергия.

Удвояване на загубата

Показателни за ситуацията в черната металургия са резултатите на "Промет стийл", която отчита най-големия спад на приходите от десетте компании в класацията и почти удвоява загубата си. При това заводът край Бургас работи изцяло на газ и при него не оказва влияние поскъпването на електроенергията. Не е така обаче при единствения производител на течна стомана в страната – "Стомана индъстри" (част от гръцката група Viohalco), който е сред най-големите консуматори на ток в индустрията. По думите на представителя на Viohalco в България Антон Петров по новата такса задължения към обществото, която влезе в сила през август миналата година, досега компанията е платила около 9-10 млн. лв. – средно по 1 млн. лв. на месец. Тези разходи идват в допълнение към спада на приходите, в резултат на което заводът в Перник също удвоява загубата си.

Китайски натиск



Като основна причина за по-ниските приходи на "Стомана индъстри" Петров посочва поевтиняването на металите. Има обаче и малък спад на обемите на производство заради вноса от Китай. От отчета на гръцката група става ясно, че въпреки неблагоприятните икономически условия като цяло българската компания и другите стоманодобивни предприятия на Viohalco са успели да запазят пазарните си дялове. В същото време постоянният натиск върху международните цени на стоманата в резултат на намаленото търсене и вноса на суровини и продукти с по-ниски разходи за производство и преработка от Китай са понижили цените на крайните продукти до най-ниските нива в историята. За да ограничат загубите, компаниите са свили оперативните си разходи.

По думите на Петров донякъде възпиращ ефект в момента оказва желанието на Китай да се самодисциплинира, за да бъде признат за пазарна икономика от Световната търговска организация. "Ако това предложение бъде отхвърлено, каквито сигнали има засега, и този стимул може да се загуби и вносът отново да нарасне", посочва Петров.

По-ефективно

Докато стоманодобивните предприятия отстъпват по две позиции в класацията, нагоре се изкачват компаниите от цветната металургия. Пловдивският производител на цинк и олово КЦМ увеличава приходите си с над 4% и заема второ място. Стабилно производство, въведени нови високоефективни мощности, добри пазарни условия и силни пазарни позиции в Югоизточна Европа стоят зад по-добрите резултати на компанията, коментира зам.-председателят на надзорния съвет Румен Цонев. "Една от основните причини за ръста на общите приходи е поскъпването на долара, тъй като над 80% от приходите ни са в долари. Продажбите също нарастват", каза той. Отрицателният краен резултат също се дължи на по-скъпия долар, който вдига нетните разходи на компанията при преизчисляване. "Оперативният резултат обаче е положителен – 24 млн. лв. печалба", уточни Цонев.

По думите му като цяло 2015 г. е била по-добра от 2014 г., тъй като се е усетил ефектът на една от големите инвестиции, направени в КЦМ през последните години. Модернизацията на цинковото производство е довела до увеличаване на дела на вторичните суровини, което значително е повишило ефективността. "През тази година очакваме да достигнем най-висок дял на цинк от вторични суровини в историята на КЦМ – 25-26%", каза Цонев. В края на миналата година в редовна експлоатация влезе и новото оловно производство в Пловдив, ефектът от което ще бъде почувстван през тази година. Общо инвестиционните разходи на компанията през 2015 г. са били близо 42 млн. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

ЕС отново заплаши Facebook и Twitter със санкции заради правилата за защита на потребителите ЕС отново заплаши Facebook и Twitter със санкции заради правилата за защита на потребителите

От Facebook заявиха, че вече са направили редица промени и ще продължат да си сътрудничат с властите

24 сеп 2018, 156 прочитания

Ocado Technology откри софтуерния си център в България Ocado Technology откри софтуерния си център в България

В него вече работят 60 специалисти, като очакванията на компанията са броят им да се утрои

24 сеп 2018, 204 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Старата и новата индустрия

Всички заводи днес в пъти по-големи спрямо тогава силната 2005 г.

Няма дим без огън

Защо двама журналисти бяха задържани в полето край Радомир

Какво иска Румен Радев

С няколко хода президентът показа, че вече работи за собствения си политически образ

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете