С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 юни 2016, 20:00, 12338 прочитания

Металургия: Година в два цвята

Стоманодобивните предприятия продължават да се борят с лошите пазарни условия, докато цветната металургия расте и удвоява печалби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук
Производителите на мед, цинк, олово и алуминиеви продукти повишават резултатите си благодарение на по-добрите пазарни условия и направените инвестиции.
За пръв път от четири години в приходите на компаниите в Топ 10 на сектор металургия се наблюдава ръст, макар и плах. Зад тази добра новина обаче се крие все по-отчетливата разлика в представянето на черната и цветната металургия. Докато стоманодобивните предприятия остават под натиска на ниските цени на световните пазари и ограничените възможности за инвестиции в ефективност, производителите на мед, цинк, олово и алуминиеви продукти повишават резултатите си благодарение на по-добрите пазарни условия, както и на направените през последните години инвестиции.

Прогнозите за тази година са предпазливи, а един от основните фактори, от които ще зависят резултатите и на двата подсектора, остава цената на електроенергията. Причината за това е очакваната от близо година, но все още неприета наредба, която да облекчи разходите на индустрията за скъпа енергия.


Удвояване на загубата

Показателни за ситуацията в черната металургия са резултатите на "Промет стийл", която отчита най-големия спад на приходите от десетте компании в класацията и почти удвоява загубата си. При това заводът край Бургас работи изцяло на газ и при него не оказва влияние поскъпването на електроенергията. Не е така обаче при единствения производител на течна стомана в страната – "Стомана индъстри" (част от гръцката група Viohalco), който е сред най-големите консуматори на ток в индустрията. По думите на представителя на Viohalco в България Антон Петров по новата такса задължения към обществото, която влезе в сила през август миналата година, досега компанията е платила около 9-10 млн. лв. – средно по 1 млн. лв. на месец. Тези разходи идват в допълнение към спада на приходите, в резултат на което заводът в Перник също удвоява загубата си.

Китайски натиск



Като основна причина за по-ниските приходи на "Стомана индъстри" Петров посочва поевтиняването на металите. Има обаче и малък спад на обемите на производство заради вноса от Китай. От отчета на гръцката група става ясно, че въпреки неблагоприятните икономически условия като цяло българската компания и другите стоманодобивни предприятия на Viohalco са успели да запазят пазарните си дялове. В същото време постоянният натиск върху международните цени на стоманата в резултат на намаленото търсене и вноса на суровини и продукти с по-ниски разходи за производство и преработка от Китай са понижили цените на крайните продукти до най-ниските нива в историята. За да ограничат загубите, компаниите са свили оперативните си разходи.

По думите на Петров донякъде възпиращ ефект в момента оказва желанието на Китай да се самодисциплинира, за да бъде признат за пазарна икономика от Световната търговска организация. "Ако това предложение бъде отхвърлено, каквито сигнали има засега, и този стимул може да се загуби и вносът отново да нарасне", посочва Петров.

По-ефективно

Докато стоманодобивните предприятия отстъпват по две позиции в класацията, нагоре се изкачват компаниите от цветната металургия. Пловдивският производител на цинк и олово КЦМ увеличава приходите си с над 4% и заема второ място. Стабилно производство, въведени нови високоефективни мощности, добри пазарни условия и силни пазарни позиции в Югоизточна Европа стоят зад по-добрите резултати на компанията, коментира зам.-председателят на надзорния съвет Румен Цонев. "Една от основните причини за ръста на общите приходи е поскъпването на долара, тъй като над 80% от приходите ни са в долари. Продажбите също нарастват", каза той. Отрицателният краен резултат също се дължи на по-скъпия долар, който вдига нетните разходи на компанията при преизчисляване. "Оперативният резултат обаче е положителен – 24 млн. лв. печалба", уточни Цонев.

По думите му като цяло 2015 г. е била по-добра от 2014 г., тъй като се е усетил ефектът на една от големите инвестиции, направени в КЦМ през последните години. Модернизацията на цинковото производство е довела до увеличаване на дела на вторичните суровини, което значително е повишило ефективността. "През тази година очакваме да достигнем най-висок дял на цинк от вторични суровини в историята на КЦМ – 25-26%", каза Цонев. В края на миналата година в редовна експлоатация влезе и новото оловно производство в Пловдив, ефектът от което ще бъде почувстван през тази година. Общо инвестиционните разходи на компанията през 2015 г. са били близо 42 млн. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"А1 България" отчита двуцифрен ръст на приходи и печалба през третото тримесечие "А1 България" отчита двуцифрен ръст на приходи и печалба през третото тримесечие

Силните резултати идват след по-добро представяне във всички сегменти от дейността на телекома

16 окт 2019, 1154 прочитания

MGM продава комплексите Bellagio и Circus Circus в Лас Вегас за 5 млрд. долара MGM продава комплексите Bellagio и Circus Circus в Лас Вегас за 5 млрд. долара

Целта на американския казино оператор е да подобри баланса си

16 окт 2019, 1234 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Текстил и облекла: Леко по-тясна година

Печалбите страдат по-силно от спадналите приходи

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10