С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 юни 2016, 20:00, 12388 прочитания

Металургия: Година в два цвята

Стоманодобивните предприятия продължават да се борят с лошите пазарни условия, докато цветната металургия расте и удвоява печалби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук
Производителите на мед, цинк, олово и алуминиеви продукти повишават резултатите си благодарение на по-добрите пазарни условия и направените инвестиции.
За пръв път от четири години в приходите на компаниите в Топ 10 на сектор металургия се наблюдава ръст, макар и плах. Зад тази добра новина обаче се крие все по-отчетливата разлика в представянето на черната и цветната металургия. Докато стоманодобивните предприятия остават под натиска на ниските цени на световните пазари и ограничените възможности за инвестиции в ефективност, производителите на мед, цинк, олово и алуминиеви продукти повишават резултатите си благодарение на по-добрите пазарни условия, както и на направените през последните години инвестиции.

Прогнозите за тази година са предпазливи, а един от основните фактори, от които ще зависят резултатите и на двата подсектора, остава цената на електроенергията. Причината за това е очакваната от близо година, но все още неприета наредба, която да облекчи разходите на индустрията за скъпа енергия.


Удвояване на загубата

Показателни за ситуацията в черната металургия са резултатите на "Промет стийл", която отчита най-големия спад на приходите от десетте компании в класацията и почти удвоява загубата си. При това заводът край Бургас работи изцяло на газ и при него не оказва влияние поскъпването на електроенергията. Не е така обаче при единствения производител на течна стомана в страната – "Стомана индъстри" (част от гръцката група Viohalco), който е сред най-големите консуматори на ток в индустрията. По думите на представителя на Viohalco в България Антон Петров по новата такса задължения към обществото, която влезе в сила през август миналата година, досега компанията е платила около 9-10 млн. лв. – средно по 1 млн. лв. на месец. Тези разходи идват в допълнение към спада на приходите, в резултат на което заводът в Перник също удвоява загубата си.

Китайски натиск



Като основна причина за по-ниските приходи на "Стомана индъстри" Петров посочва поевтиняването на металите. Има обаче и малък спад на обемите на производство заради вноса от Китай. От отчета на гръцката група става ясно, че въпреки неблагоприятните икономически условия като цяло българската компания и другите стоманодобивни предприятия на Viohalco са успели да запазят пазарните си дялове. В същото време постоянният натиск върху международните цени на стоманата в резултат на намаленото търсене и вноса на суровини и продукти с по-ниски разходи за производство и преработка от Китай са понижили цените на крайните продукти до най-ниските нива в историята. За да ограничат загубите, компаниите са свили оперативните си разходи.

По думите на Петров донякъде възпиращ ефект в момента оказва желанието на Китай да се самодисциплинира, за да бъде признат за пазарна икономика от Световната търговска организация. "Ако това предложение бъде отхвърлено, каквито сигнали има засега, и този стимул може да се загуби и вносът отново да нарасне", посочва Петров.

По-ефективно

Докато стоманодобивните предприятия отстъпват по две позиции в класацията, нагоре се изкачват компаниите от цветната металургия. Пловдивският производител на цинк и олово КЦМ увеличава приходите си с над 4% и заема второ място. Стабилно производство, въведени нови високоефективни мощности, добри пазарни условия и силни пазарни позиции в Югоизточна Европа стоят зад по-добрите резултати на компанията, коментира зам.-председателят на надзорния съвет Румен Цонев. "Една от основните причини за ръста на общите приходи е поскъпването на долара, тъй като над 80% от приходите ни са в долари. Продажбите също нарастват", каза той. Отрицателният краен резултат също се дължи на по-скъпия долар, който вдига нетните разходи на компанията при преизчисляване. "Оперативният резултат обаче е положителен – 24 млн. лв. печалба", уточни Цонев.

По думите му като цяло 2015 г. е била по-добра от 2014 г., тъй като се е усетил ефектът на една от големите инвестиции, направени в КЦМ през последните години. Модернизацията на цинковото производство е довела до увеличаване на дела на вторичните суровини, което значително е повишило ефективността. "През тази година очакваме да достигнем най-висок дял на цинк от вторични суровини в историята на КЦМ – 25-26%", каза Цонев. В края на миналата година в редовна експлоатация влезе и новото оловно производство в Пловдив, ефектът от което ще бъде почувстван през тази година. Общо инвестиционните разходи на компанията през 2015 г. са били близо 42 млн. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Saudi Aramco пуска 1.5% от акциите си на борсата в Саудитска Арабия Saudi Aramco пуска 1.5% от акциите си на борсата в Саудитска Арабия

Най-голямата компания в света по приходи официално започна процедурата за първоначално публично предлагане

18 ное 2019, 109 прочитания

КЗК глоби с 65 хил. лв. "Агрия груп холдинг" за покупка на компания без одобрение КЗК глоби с 65 хил. лв. "Агрия груп холдинг" за покупка на компания без одобрение

Ако регулаторът прилага същата логика, би трябвало да санкционира последната сделка за "Техномаркет" с над 10 млн. лв.

18 ное 2019, 146 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Храни и напитки: Добри продажби

Инвестиции и нови продукти са в основата на растежа. При месото, млякото и олиото цените на суровините паднаха в няколко подсектора

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10