С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
28 юни 2016, 20:00, 10653 прочитания

Земеделие: Бавно и трудно нагоре

Приходите на международните търговци на зърно растат, при местните спадат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук
Ключовата роля на зърнопроизводството в българското земеделие е видно не само от износа на зърнени и маслодайни култури, който генерира над 2.5 млрд. лв. годишно, но и от нарастващия бизнес интерес към нишата, покачващите се цени на земеделската земя и окрупняването на стопанствата в сектора. Въпреки тези тенденции производителите и през тази година не успяват да заемат категорично място на върха в класацията на най-големите компании в сектор "Земеделие".

Подреждането отново е доминирано от търговците, като най-големи по приходи през 2015 г. пак са местните подразделения на големите мултинационални компании за търговия със зърно, следвани от българските търговци, които обработват собствени или наети земи. Всички те на практика запазват присъствието си в класацията, без да разместват сериозно местата си. Разликата спрямо предходната 2014 г., в която приходите на петнадесетте най-големите компании в сектора се свиха със средно 17% заради свръхпроизводството на зърно в световен мащаб и спадащите цени, е, че сега някои фирми успяват да отбележат ръст и средното увеличение е 2%.


Това става във все така трудна пазарна среда и е тренд, валиден по-скоро за подразделенията на международните компании. Българските фирми и групи в по-голямата си част отново отчитат намаления в оборота. Различното тази година е и че при тукашните клонове на чуждестранните гиганти печалбите или намаляват, или годината приключва с големи загуби, а при местните компании печалбите са сравнително устойчиви. Новото е, че няколко местни компании се изкачват рязко в класацията.

Успехът на мултинационалните гиганти

Три от петте най-големи по приходи компании са подразделенията на големите мултинационални групи, които се занимават с търговия на селскостопанска продукция. През 2015 г. техният общ оборот доближава 1.2 млрд. лв., което означава, че те стоят зад експорта на близо половината българска зърнена продукция. На върха в класацията за трета поредна година е регионалното дружество на американската ADM Group (Archer Daniels Midland Company) - "АДМ България трейдинг". Приходите му нарастват с 7.5% спрямо 2014 г. и отново се връщат над летвата от половин милиард лева. Печалбата на компанията обаче се свива.



"Действително имаме по-добри резултати през миналата година и това се дължи на по-големия обем купена и продадена стока. Изнесли сме 1.351 млн. тона зърно срещу 1.255 млн. тона в предходната година. Печалбата ни значително намалява и това се дължи на неблагоприятния валутен курс и неблагоприятни валутни сделки", обяснява финансовият директор на "АДМ България трейдинг" Силвия Йорданова. През 2015 г. компанията има 42% повече купена и продадена пшеница, или 836 хил. тона срещу 588 хил. тона от предходната година. Основните пазари на местното подразделение остават вътрешните за ADM Group. Пшеницата е доминиращият фактор за нарасналия търговски обем, но ръст от 37% има и при количествата на ечемика. По-слаба е била търговията на слънчоглед и рапица. Техният обем намалява с около 25% за всяка от двете култури.

"Слънчогледът е много труден вече, тъй като конкуренцията се засили и сред преработвателите, и сред производителите на биодизел. Тук пазарът на тези маслодайни култури е в голяма стагнация за нас", казва Йорданова. "АДМ България трейдинг" се е представила по-успешно и на вътрешния пазар, където дистрибутира торове. В този сегмент ръстът е 12%.

По думите на финансовия директор спадът в печалбата на компанията няма общо с обемите, а идва от валутния курс по хеджове. "Имахме договори в долари, които бяха хеджирани през януари, когато се случиха турбуленции с курса. Те нямаше как да бъдат предвидени през ноември, когато сключихме споразумението, а количествата по него бяха много големи. За сравнение, през 2014 г. имаме 543 хил. лв. разходи по валутни сделки, тази година те са 4 млн. лв. Иначе като бизнес поведение и оперативни резултати сме много по-добри", обяснява Силвия Йорданова.

Подобен тренд през изминалата година има и при другите два чуждестранни търговеца. Това са подразделението на американската Cargill – "Каргил България", и клонът на швейцарската Glencore - "Гленкор грейн България". През 2015 г. двете компании разменят третата и четвъртата позиция в класацията, което се дължи на по-големия ръст в приходите на "Каргил България". Там увеличението е с 26.4%, спрямо 8.4% при "Гленкор грейн". Дружествата обаче приключват годината със загуби от съответно 2 млн. лв. и 10.3 млн. лв. От отчетите за приходите и разходите на двете компании е видно, че отрицателният финансов резултат не се дължи на свиване в основната им дейност, а на различни обезценки и провизии.

Друга новост личи в разходите на "Каргил България" за персонал, които са нараснали значително. От компанията отказаха да коментират резултатите си, но представители на аутсорсинг индустрията казаха, че отскоро фирмата е открила собствен център за изнесени услуги и наема хора в София. Българското дружество е удвоило персонала си от 2014 г. насам.

По-надолу в подреждането попада още една компания с чуждо участие. Това е "Витагрейн БГ", собственост на гръцката Soya Mills, където миноритарни дялове имат Мартин Русев и холандецът Бари Боетерс.

"При нас няма значителна разлика в структурата на приходите и печалбата – запазихме сходни нива като тези от предходната 2014 г. В търговията със зърнени култури всичко е въпрос на правилен тайминг на покупките и на продажбите поради високата волатилност на пазарите и изглежда, че сме се справили добре", казва управителят на дружеството Мартин Русев. Той обяснява, че спадът в приходите на някои от големите търговци се дължи на по-високата конкуренция, от една страна, а от друга, на ниските цени и задържаните от производителите количества, които са доминирали пазара и през 2015 г.

Свиването на приходите на българските компании е по-лесно обяснимо спрямо ръста на международните, тъй като търговията в последните две години беше изключително трудна по отношение опазване на маржовете", казва още Русев, който е и председател на Българската асоциация на търговците със зърно и фуражи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 1263 прочитания

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 951 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Храни и напитки: Добри продажби

Инвестиции и нови продукти са в основата на растежа. При месото, млякото и олиото цените на суровините паднаха в няколко подсектора

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм