С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 юни 2016, 20:00, 10687 прочитания

Земеделие: Бавно и трудно нагоре

Приходите на международните търговци на зърно растат, при местните спадат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук
Ключовата роля на зърнопроизводството в българското земеделие е видно не само от износа на зърнени и маслодайни култури, който генерира над 2.5 млрд. лв. годишно, но и от нарастващия бизнес интерес към нишата, покачващите се цени на земеделската земя и окрупняването на стопанствата в сектора. Въпреки тези тенденции производителите и през тази година не успяват да заемат категорично място на върха в класацията на най-големите компании в сектор "Земеделие".

Подреждането отново е доминирано от търговците, като най-големи по приходи през 2015 г. пак са местните подразделения на големите мултинационални компании за търговия със зърно, следвани от българските търговци, които обработват собствени или наети земи. Всички те на практика запазват присъствието си в класацията, без да разместват сериозно местата си. Разликата спрямо предходната 2014 г., в която приходите на петнадесетте най-големите компании в сектора се свиха със средно 17% заради свръхпроизводството на зърно в световен мащаб и спадащите цени, е, че сега някои фирми успяват да отбележат ръст и средното увеличение е 2%.


Това става във все така трудна пазарна среда и е тренд, валиден по-скоро за подразделенията на международните компании. Българските фирми и групи в по-голямата си част отново отчитат намаления в оборота. Различното тази година е и че при тукашните клонове на чуждестранните гиганти печалбите или намаляват, или годината приключва с големи загуби, а при местните компании печалбите са сравнително устойчиви. Новото е, че няколко местни компании се изкачват рязко в класацията.

Успехът на мултинационалните гиганти

Три от петте най-големи по приходи компании са подразделенията на големите мултинационални групи, които се занимават с търговия на селскостопанска продукция. През 2015 г. техният общ оборот доближава 1.2 млрд. лв., което означава, че те стоят зад експорта на близо половината българска зърнена продукция. На върха в класацията за трета поредна година е регионалното дружество на американската ADM Group (Archer Daniels Midland Company) - "АДМ България трейдинг". Приходите му нарастват с 7.5% спрямо 2014 г. и отново се връщат над летвата от половин милиард лева. Печалбата на компанията обаче се свива.



"Действително имаме по-добри резултати през миналата година и това се дължи на по-големия обем купена и продадена стока. Изнесли сме 1.351 млн. тона зърно срещу 1.255 млн. тона в предходната година. Печалбата ни значително намалява и това се дължи на неблагоприятния валутен курс и неблагоприятни валутни сделки", обяснява финансовият директор на "АДМ България трейдинг" Силвия Йорданова. През 2015 г. компанията има 42% повече купена и продадена пшеница, или 836 хил. тона срещу 588 хил. тона от предходната година. Основните пазари на местното подразделение остават вътрешните за ADM Group. Пшеницата е доминиращият фактор за нарасналия търговски обем, но ръст от 37% има и при количествата на ечемика. По-слаба е била търговията на слънчоглед и рапица. Техният обем намалява с около 25% за всяка от двете култури.

"Слънчогледът е много труден вече, тъй като конкуренцията се засили и сред преработвателите, и сред производителите на биодизел. Тук пазарът на тези маслодайни култури е в голяма стагнация за нас", казва Йорданова. "АДМ България трейдинг" се е представила по-успешно и на вътрешния пазар, където дистрибутира торове. В този сегмент ръстът е 12%.

По думите на финансовия директор спадът в печалбата на компанията няма общо с обемите, а идва от валутния курс по хеджове. "Имахме договори в долари, които бяха хеджирани през януари, когато се случиха турбуленции с курса. Те нямаше как да бъдат предвидени през ноември, когато сключихме споразумението, а количествата по него бяха много големи. За сравнение, през 2014 г. имаме 543 хил. лв. разходи по валутни сделки, тази година те са 4 млн. лв. Иначе като бизнес поведение и оперативни резултати сме много по-добри", обяснява Силвия Йорданова.

Подобен тренд през изминалата година има и при другите два чуждестранни търговеца. Това са подразделението на американската Cargill – "Каргил България", и клонът на швейцарската Glencore - "Гленкор грейн България". През 2015 г. двете компании разменят третата и четвъртата позиция в класацията, което се дължи на по-големия ръст в приходите на "Каргил България". Там увеличението е с 26.4%, спрямо 8.4% при "Гленкор грейн". Дружествата обаче приключват годината със загуби от съответно 2 млн. лв. и 10.3 млн. лв. От отчетите за приходите и разходите на двете компании е видно, че отрицателният финансов резултат не се дължи на свиване в основната им дейност, а на различни обезценки и провизии.

Друга новост личи в разходите на "Каргил България" за персонал, които са нараснали значително. От компанията отказаха да коментират резултатите си, но представители на аутсорсинг индустрията казаха, че отскоро фирмата е открила собствен център за изнесени услуги и наема хора в София. Българското дружество е удвоило персонала си от 2014 г. насам.

По-надолу в подреждането попада още една компания с чуждо участие. Това е "Витагрейн БГ", собственост на гръцката Soya Mills, където миноритарни дялове имат Мартин Русев и холандецът Бари Боетерс.

"При нас няма значителна разлика в структурата на приходите и печалбата – запазихме сходни нива като тези от предходната 2014 г. В търговията със зърнени култури всичко е въпрос на правилен тайминг на покупките и на продажбите поради високата волатилност на пазарите и изглежда, че сме се справили добре", казва управителят на дружеството Мартин Русев. Той обяснява, че спадът в приходите на някои от големите търговци се дължи на по-високата конкуренция, от една страна, а от друга, на ниските цени и задържаните от производителите количества, които са доминирали пазара и през 2015 г.

Свиването на приходите на българските компании е по-лесно обяснимо спрямо ръста на международните, тъй като търговията в последните две години беше изключително трудна по отношение опазване на маржовете", казва още Русев, който е и председател на Българската асоциация на търговците със зърно и фуражи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Alibaba подобри рекорда си по продажби в "Деня на самотните сърца" Alibaba подобри рекорда си по продажби в "Деня на самотните сърца"

Темпът на нарастване на оборота обаче продължава да се забавя

12 ное 2019, 104 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември)

Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите; guts&brainsDDB спечелиха две награди в конкурса "Effie Унгария"; Кои са финалистите в "Effie България" 2019 г.; Discovery иска да създаде собствена стрийминг платформа, Новата кампания на WSJ и др.

12 ное 2019, 472 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Текстил и облекла: Леко по-тясна година

Печалбите страдат по-силно от спадналите приходи

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10