С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 28 юни 2016, 20:00, 15954 прочитания

Растеж в планината

Приходите на завода на германската Kostal в Смолян са скочили тройно през последните три години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат сега на www.capital.bg/k100/buy/ или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 22 лв. с ДДС и доставка.
До края на 2015 г. инвестициите в Смолян са над 37 млн. лв., а през тази са предвидени още 16 млн. лв.
От Смолян се доставят компоненти и за луксозни марки като Bentley, Lamborghini и Porsche.
Да доставяш автомобилни компоненти за най-големите автопроизводители в света от планински град като Смолян със сигурност не е най-лесната задача на света. Но германската компания Kostal не само го прави от няколко години, но и бизнесът й е повече от успешен. Тя трайно расте - през 2015 г. производството й се е увеличило с над 37% до приходи от 112 млн. лв. Предишната година пък скочи със 120%.

Компанията, която навлезе в България през 2011 г., произвежда механични и електромеханични детайли за автомобили - кормилно оборудване и ръчки за чистачки и светлини, както и цели подкормилни системи. От базата си в Смолян доставя за гиганти като Volkswagen, Ford, BMW, Daimler, Fiat, както и за луксозни марки като Bentley, Lamborghini и Porsche. Служителите й също растат бурно - от 16 души в наета сграда преди пет години до над 750 в момента. Заводът в Смолян се превърна в една от важните производствени мощности за германската компания, която има 16 000 служители и 39 предприятия в цял свят в страни като Бразилия, Китай, Англия, Ирландия, Франция и САЩ. Приходите на цялата група са над 2 млрд. евро.


"Основна причина за растежа в България е успехът на цялата група Kostal, особено в кормилното оборудване, каквото е производственото портфолио в Смолян. Заради иновативните ни технологии получихме нови проекти в този сегмент", заяви пред "Капитал" управителят на завода в Смолян Мартин Сикора.

Със силен партньор

Идването на Kostal в планинския град се дължи на партньорството с местна компания - "Арексим", която доставя пластмасови компоненти и работи и с гиганти като Schneider Electric и Bosch. Собственикът на българската фирма Кирил Асенов убеждава германската група да започне производство в града. След дълги проучвания от Kostal решават да инвестират и везните накланя именно "Арексим". "Костал България" работи и с други местни доставчици от градове като Пловдив и Севлиево.



С навлизането си в Смолян "Костал България" наема старата тютюнева фабрика, като постепенно разширява производствените площи на няколко етажа. До края на 2015 г. инвестициите в предприятието са над 37 млн. лв. Очакванията са бизнесът на германската компания да расте и през тази година. Доказателство е отварянето през декември на втора производствена база в Смолян. Новите мощности се намират в сградата на бившия цех за бутилиране на бира в града. Вложените в оборудване 6 млн. лв. са част от инвестиционен план, който предвижда още 15 млн. лв. инвестиция през 2016 г. За капиталовложението си "Костал България" получи и награда в категорията за разширяване на бизнес на церемонията "Инвеститор на годината" през февруари.

"През тази година очакваме между 10- и 20-процентен растеж на приходите си, но минимално увеличение на служителите. Причината е, че имаме нови проекти, за които сме наели нужния персонал и вече е въпрос на оптимизация на ресурсите преди началото на серийно производство", казва Сикора. Той уточнява, че новите производствени линии в България са все по-автоматизирани. "Ето защо в бъдеще ще е по-важна квалификацията на служителите, а не толкова броят им", уточнява Сикора. Към февруари в предприятието работят 750 души.

Без хора накъде?

Именно липсата на достатъчно кадри е и причината да няма още по-силен растеж. През 2015 г. групата искаше да наеме още 400 души, но впоследствие ревизира плановете си. "Бизнесът на Kostal в България се развива много бързо, но срещаме същите проблеми както и останалите компании в българската индустрия, а именно липсата на квалифицирана работна ръка", казва Мартин Сикора. Според него това особено важи за района на Смолян, където младите хора предпочитат да се преместят в по-големи градове или да заминат в чужбина. Фирмата извозва работници от други градове и села в региона като Мадан и Девин. Предлага и различни стимули като ваучери за храна, карти за градски транспорт, облекло и т.н.

"Арексим", "Костал България" и други компании от града си сътрудничат в различни обучения и популяризиране на предприятията чрез инициативи като дни на отворените врати. Фирмите оборудваха и местния Технически колеж със зала за компютърни системи и машини, за да се изучават нови технически дисциплини като полимерознание.

Компаниите търсят и други варианти. "Арексим" ще инвестира в ново производство в Пазарджик, като закупи земята и сградата на бившия Завод за металорежещи машини "Металик". Идеята е към проекта да бъде привлечен и германски инвеститор, като според запознати става въпрос за Kostal. Бъдещото производство ще доставя компоненти за автомобилния сектор. Все още не е ясно кога точно ще заработи заводът, тъй като трябва да бъде извършена тотална реконструкция на предприятието. Първоначално в него трябва да работят 300 души, като постепенно броят ми ще нараства.

Бурен сектор, но докога

Kostal е сред многото чуждестранни производители, които отвориха заводи за автомобилни компоненти в България през последните десетина години. В бранша работят десетки компании с над 30 000 заети и приходи за над 3 млрд. лв. Но според Мартин Сикора индустрията може да забави растежа си, ако не бъдат взети мерки. "Секторът за автомобилни компоненти ще продължи да се разраства в следващите няколко години, но за българското правителство и образователна система ще е трудна задача да последват този растеж. Вече има компании, които намаляват или смятат да намалят производството си в България заради липсата на квалифициран персонал", смята Сикора. Според него с все по-голямото автоматизиране на процесите влиянието на по-ниските трудови разходи ще намалява и конкурентното предимство на България също ще загуби ефект. Въпреки това Kostal има дългосрочни планове за страната и региона и поне в следващите години ще продължи да расте. Доказват го отварянето на новото производство в Смолян и предвидените инвестиции от 15 млн. лв. през тази година. В същото време германската група развива и завод в Охрид, където постепенно ще наеме до 1000 служители. Инвестицията се оценява на 50 млн. евро.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ток и спици 1 Ток и спици

Производството на електрически велосипеди в България е в бум

25 апр 2019, 1966 прочитания

Арктическата лисица в България Арктическата лисица в България

Шведската компания Fjällräven стъпи на българския пазар с първи самостоятелен магазин

25 апр 2019, 808 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Текстил и облекла: Леко по-тясна година

Печалбите страдат по-силно от спадналите приходи

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Как Facebook ни управлява

Алгоритмите в интернет отговарят за това какво виждат и дори говорят милиарди души в целия свят

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Чисто минало

Германец, реставрирал и почиствал някои от най-известните монументи в света, ще обнови паметника в Докторската градина

Кино: "Малко късмет за по-късно"

Талантлив дебют за поколението, изгубено в прехода