Растеж в планината
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Растеж в планината

Според управителя на завода Мартин Сикора с все по-голямото автоматизиране на процесите влиянието на по-ниските трудови разходи ще намалява и конкурентното предимство на България също ще загуби ефект

Растеж в планината

Приходите на завода на германската Kostal в Смолян са скочили тройно през последните три години

Константин Николов
17651 прочитания

Според управителя на завода Мартин Сикора с все по-голямото автоматизиране на процесите влиянието на по-ниските трудови разходи ще намалява и конкурентното предимство на България също ще загуби ефект

© Велко Ангелов


Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат сега на www.capital.bg/k100/buy/ или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 22 лв. с ДДС и доставка.
До края на 2015 г. инвестициите в Смолян са над 37 млн. лв., а през тази са предвидени още 16 млн. лв.
От Смолян се доставят компоненти и за луксозни марки като Bentley, Lamborghini и Porsche.

Да доставяш автомобилни компоненти за най-големите автопроизводители в света от планински град като Смолян със сигурност не е най-лесната задача на света. Но германската компания Kostal не само го прави от няколко години, но и бизнесът й е повече от успешен. Тя трайно расте - през 2015 г. производството й се е увеличило с над 37% до приходи от 112 млн. лв. Предишната година пък скочи със 120%.

Компанията, която навлезе в България през 2011 г., произвежда механични и електромеханични детайли за автомобили - кормилно оборудване и ръчки за чистачки и светлини, както и цели подкормилни системи. От базата си в Смолян доставя за гиганти като Volkswagen, Ford, BMW, Daimler, Fiat, както и за луксозни марки като Bentley, Lamborghini и Porsche. Служителите й също растат бурно - от 16 души в наета сграда преди пет години до над 750 в момента. Заводът в Смолян се превърна в една от важните производствени мощности за германската компания, която има 16 000 служители и 39 предприятия в цял свят в страни като Бразилия, Китай, Англия, Ирландия, Франция и САЩ. Приходите на цялата група са над 2 млрд. евро.

"Основна причина за растежа в България е успехът на цялата група Kostal, особено в кормилното оборудване, каквото е производственото портфолио в Смолян. Заради иновативните ни технологии получихме нови проекти в този сегмент", заяви пред "Капитал" управителят на завода в Смолян Мартин Сикора.

Със силен партньор

Идването на Kostal в планинския град се дължи на партньорството с местна компания - "Арексим", която доставя пластмасови компоненти и работи и с гиганти като Schneider Electric и Bosch. Собственикът на българската фирма Кирил Асенов убеждава германската група да започне производство в града. След дълги проучвания от Kostal решават да инвестират и везните накланя именно "Арексим". "Костал България" работи и с други местни доставчици от градове като Пловдив и Севлиево.

С навлизането си в Смолян "Костал България" наема старата тютюнева фабрика, като постепенно разширява производствените площи на няколко етажа. До края на 2015 г. инвестициите в предприятието са над 37 млн. лв. Очакванията са бизнесът на германската компания да расте и през тази година. Доказателство е отварянето през декември на втора производствена база в Смолян. Новите мощности се намират в сградата на бившия цех за бутилиране на бира в града. Вложените в оборудване 6 млн. лв. са част от инвестиционен план, който предвижда още 15 млн. лв. инвестиция през 2016 г. За капиталовложението си "Костал България" получи и награда в категорията за разширяване на бизнес на церемонията "Инвеститор на годината" през февруари.

"През тази година очакваме между 10- и 20-процентен растеж на приходите си, но минимално увеличение на служителите. Причината е, че имаме нови проекти, за които сме наели нужния персонал и вече е въпрос на оптимизация на ресурсите преди началото на серийно производство", казва Сикора. Той уточнява, че новите производствени линии в България са все по-автоматизирани. "Ето защо в бъдеще ще е по-важна квалификацията на служителите, а не толкова броят им", уточнява Сикора. Към февруари в предприятието работят 750 души.

Без хора накъде?

Именно липсата на достатъчно кадри е и причината да няма още по-силен растеж. През 2015 г. групата искаше да наеме още 400 души, но впоследствие ревизира плановете си. "Бизнесът на Kostal в България се развива много бързо, но срещаме същите проблеми както и останалите компании в българската индустрия, а именно липсата на квалифицирана работна ръка", казва Мартин Сикора. Според него това особено важи за района на Смолян, където младите хора предпочитат да се преместят в по-големи градове или да заминат в чужбина. Фирмата извозва работници от други градове и села в региона като Мадан и Девин. Предлага и различни стимули като ваучери за храна, карти за градски транспорт, облекло и т.н.

"Арексим", "Костал България" и други компании от града си сътрудничат в различни обучения и популяризиране на предприятията чрез инициативи като дни на отворените врати. Фирмите оборудваха и местния Технически колеж със зала за компютърни системи и машини, за да се изучават нови технически дисциплини като полимерознание.

Компаниите търсят и други варианти. "Арексим" ще инвестира в ново производство в Пазарджик, като закупи земята и сградата на бившия Завод за металорежещи машини "Металик". Идеята е към проекта да бъде привлечен и германски инвеститор, като според запознати става въпрос за Kostal. Бъдещото производство ще доставя компоненти за автомобилния сектор. Все още не е ясно кога точно ще заработи заводът, тъй като трябва да бъде извършена тотална реконструкция на предприятието. Първоначално в него трябва да работят 300 души, като постепенно броят ми ще нараства.

Бурен сектор, но докога

Kostal е сред многото чуждестранни производители, които отвориха заводи за автомобилни компоненти в България през последните десетина години. В бранша работят десетки компании с над 30 000 заети и приходи за над 3 млрд. лв. Но според Мартин Сикора индустрията може да забави растежа си, ако не бъдат взети мерки. "Секторът за автомобилни компоненти ще продължи да се разраства в следващите няколко години, но за българското правителство и образователна система ще е трудна задача да последват този растеж. Вече има компании, които намаляват или смятат да намалят производството си в България заради липсата на квалифициран персонал", смята Сикора. Според него с все по-голямото автоматизиране на процесите влиянието на по-ниските трудови разходи ще намалява и конкурентното предимство на България също ще загуби ефект. Въпреки това Kostal има дългосрочни планове за страната и региона и поне в следващите години ще продължи да расте. Доказват го отварянето на новото производство в Смолян и предвидените инвестиции от 15 млн. лв. през тази година. В същото време германската група развива и завод в Охрид, където постепенно ще наеме до 1000 служители. Инвестицията се оценява на 50 млн. евро.

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат сега на www.capital.bg/k100/buy/ или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 22 лв. с ДДС и доставка.
До края на 2015 г. инвестициите в Смолян са над 37 млн. лв., а през тази са предвидени още 16 млн. лв.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    koralsky avatar :-|
    koralsky

    "Ето защо в бъдеще ще е по-важна квалификацията на служителите, а не толкова броят им", Сикора това го знам преди тебе,но работодателите и властта в България не го знаят и според тях 10 циганина са равни на един специалист

  • 3
    uhl23528019 avatar :-|

    Триете коментарите защото истината боли,нали...

  • 4
    uhl23528019 avatar :-P

    Г-н Коралски,проблема на Костал не е защото хората са необразовани.Напротив!Проблема идва когато обикновенните работници са по-кадърни от ръководството на завода.Тогава започват конфликтите-когато не могат да ги излъжат...Споделям го от личен опит!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK