Скандалът с емисиите ще коства на Volkswagen 14.7 млрд. долара в САЩ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скандалът с емисиите ще коства на Volkswagen 14.7 млрд. долара в САЩ

VW се ангажира да инвестира 2 млрд. долара в технологии за нулеви вредни емисии.

Скандалът с емисиите ще коства на Volkswagen 14.7 млрд. долара в САЩ

Компанията има срок до юни 2019 г. да ремонтира или изкупи 475 хил. автомобила

7739 прочитания

VW се ангажира да инвестира 2 млрд. долара в технологии за нулеви вредни емисии.

© FABIAN BIMMER


Споразумението на Volkswagen с щатските власти за скандала с фалшифицирането на данните за вредни емисии ще струва на германската компания общо 14.7 млрд. долара, съобщава Financial Times. Щатският съд бе дал срок до Volkswagen до 28 юни да постигне споразумение за изплащане на обезщетения на собствениците на близо половин милион автомобила, засегнати от проблема в САЩ.

Обратно изкупуване

Споразумението включва три части, основната от която решава проблема за 475 хил. автомобила с двулитрови дизелови двигатели, екипирани със софтуер, който манипулира данните за вредни емисии. Нарушението бе открито от щатските власти през миналия септември, като впоследствие компанията призна, че в световен мащаб засегнатите автомобили са около 11 млн. Подобен софтуер е инсталиран и на 85 хил. продадени в САЩ автомобила с трилитрови дизелови двигатели, за които тепърва ще се търси решение.

Volkswagen ще отдели 10.033 млрд. долара, за да изкупи обратно или ремонтира засегнатите коли. Потребителите ще получат обезщетение от минимум 5100 долара, независимо коя възможност изберат. Сумата ще е в допълнение към цената за обратно изкупуване на колите. Максималният размер на обезщетенията за един собственик ще е около 10 хил. долара. За клиентите, чиито автомобили са на лизинг, обезщетенията ще са наполовина, в някои случаи под 2700 долара. Собствениците ще могат да отхвърлят предложението на VW и да завеждат индивидуални искове срещу компанията.

Обезщетенията се изчисляват на база пазарната стойност на колите преди избухването на скандала през септември 2015 г. Собствениците ще имат срок до декември 2018 г. да вземат решение. През този период няма да се начислява амортизация на стойността на автомобилите.

Сумата 10.033 млрд. представлява максимумът, който може да бъде платен на собствениците. Колкото повече клиенти предпочетат автомобилите им да бъдат ремонтирани, толкова повече ще спести компанията. Част от засегнатите автомобили са от луксозната марка Audi, които към септември са имали стойност над 40 хил. долара. Дори ако собственикът получи максималното обезщетение от 10 хил. долара, ако избере ремонт вместо изкупуване, VW ще спести десетки хиляди долари.

На второ място VW ще отдели 2.7 млрд. долара в специален тръст, управляван от Агенцията за защита на околната среда. Тази сума ще бъде изплащана в продължение на три години. Последната точка от споразумението предвижда компанията да инвестира 2 млрд. в развитие на технологии за нулеви емисии в САЩ през следващите десет години. Според източници на FT една от вероятните сфери за инвестиции са станциите за зареждане на електромобили и друг вид инфраструктура. Volkswagen ще може да реализира приходи от тези инвестиции, но не трябва да използва патентовани технологии, тъй като целта е технологиите да се развиват в обща полза.

Нарастваща сметка

Volkswagen тепърва трябва да представи вариант за ремонтиране на засегнатите коли. В момента Агенцията за защита на околната среда разглежда предложенията, за да се увери, че те няма да компрометират представянето, разхода на гориво или трайността на двигателите. Агенцията е поставила на компанията срок до юни 2019 г. да е ремонтирала или изкупила 85% от засегнатите превозни средства. Ако VW не успее да изпълни изискванията, ще трябва да плаща по 85 млн. дневно за всеки процент под този праг.

През април VW задели 16.2 млрд. долара за покриване на разходите, свързани със скандала. Компанията обаче е изправена пред още регулаторни разследвания и съдебни дела от инвеститори и клиенти по цял свят, които вероятно ще увеличат още повече сметката.

Споразумението на Volkswagen с щатските власти за скандала с фалшифицирането на данните за вредни емисии ще струва на германската компания общо 14.7 млрд. долара, съобщава Financial Times. Щатският съд бе дал срок до Volkswagen до 28 юни да постигне споразумение за изплащане на обезщетения на собствениците на близо половин милион автомобила, засегнати от проблема в САЩ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK