С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 1 юли 2016, 15:58, 5707 прочитания

Когато старите срещнат младите

Все повече производители на автомобили инвестират в платформи за споделено пътуване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво ви трябва, за да се возите с Porsche? Мобилен телефон с интернет, на който сте си свалили апликацията на една от основните платформи за споделено пътуване. След няколко минути шофьор ще спре пред дома ви, ще ви качи на колата си – чисто ново Porsche, и ще ви закара до желаното от вас място. Разбира се, трябва да се намирате и на една от точките, в които в момента приложението е активно. Но като се има предвид скоростта, с която бизнесът се развива, не е изключено скоро все повече държави, включително и България да се възползват от нея.

Uber е символ на споделените пътувания, но далeче не е единствената опция. Други подобни платформи са Lyft и Gett например. През последните години те развиват мрежата и услугата си успешно и завладяват все повече страни по света.


Потенциалът на този вид бизнес, който е част от така наречената икономика на споделянето (Sharing Economy) е толкова голям, че не остава незабелязан от големите традиционни компании. Доказателство за това е, че през последните месеци три от най-големите производители на автомобили сключиха стратегически партньорства или пък директно инвестираха в платформи за споделено пътуване. Последната новина дойде наскоро от Uber, който влезе в ключов за бизнеса си съюз с автогиганта Toyota. Буквално дни след това Volkswagen придоби дял в създадената в Израел вече международна платформа Gett и обяви, че има планове да развива луксозна услуга с марката си Porsche. По-рано през годината пък GM инвестира половин милион долара в основния конкурент на Uber – Lyft.

Милиони инвестиции

Освен че придобива малък дял в Uber, Toyota ще разработи с платформата за пътуване съвместна лизингова програма. Целта й е да бъдат привлечени повече шофьори за Uber. Идеята е те да си купуват нови автомобили, а лизинговите вноски да се покриват с приходите, които имат като шофьори. Двете компании отказват засега да съобщят подробности по бъдещото си партньорство, освен че програмата ще започне след средата на тази година. Според информация на The Wall Street Journal инвестицията е в размер на не повече от 100 млн. долара и е по-малко от сумата, инвестирана от другите автомобилни компании в конкурентните start-up-и.



В същия момент, в който Toyota обяви, че ще си партнира с Uber, Volkswagen дойде с по-голямата новина. Като начало компанията инвестира 300 млн. долара в платформата от Израел Gett и обяви, че сключва стратегическо партньорство с нея. Целта е да се наложат нови продукти и услуги "на повикване" (On Demand) както за частни, така и за корпоративни клиенти. Част от плановете са да се развие нова платформа за луксозен превоз на пътници, в която основни играчи ще са марките Porsche и Audi.

Gett е платформа, която вече е в над 60 града в различни държави, сред които САЩ, Русия и Израел, Великобритания. Платформата има над 4 хил. корпоративни клиенти по света и над 50 хил. таксита, които работят през приложението й. Чрез партньорството с Volkswagen компанията цели активно разрастване на европейския пазар.

Малко по-рано през годината пък GM инвестира 500 млн. долара, с които придоби дял в Lyft. Това е най-големият конкурент на Uber на американския пазар, но развива бизнеса си и на други континенти – най-вече в Азия. Малко след сделката от двете компании пък съобщиха, че ще разработват собствен електрически автомобил такси със самоуправление. Тестовете ще се правят от клиентите на пазарите, където вече има Lyft. Освен това GM иска да се възползва от широката мрежа на платформата за споделени пътувания, за да тества новия си модел електромобил Bolt.

"Споделените пътувания са огромен пазар", казва Стив Ман, който е анализатор на автомобилната индустрия, пред Bloomberg Intelligence. "Това е промяната в начина, по който ние ще използваме автомобилите, и производителите на коли не искат да я пропуснат", казва той.

Взаимен интерес

Всички тези инициативи са част от една по-голяма стратегия на автомобилни компании да се развиват в сферата на икономиката на споделянето. "За концерна Volkswagen това е една важна стъпка към трансформацията от производител на коли към компания, която предлага интегрирани решения за мобилност", се казва в официалното съобщение на концерна. Този бизнес е част от цялостната стратегия за бъдещето развитие на компанията и един от двата основни стълба – на класическо автомобилостроене и изграждането на изцяло ново портфолио от съвременни услуги.

Именно в това се крие и една от причините, поради която класическите компании инвестират в новите платформи. По този начин те не само че получават достъп до нови пазари, услуги и ноу-хау, но си гарантират бъдещото дългосрочно развитие на един пазар, който очевидно е под влиянието на сериозни нови тенденции. Споделянето на пътувания или почасовото наемане на кола, за да се придвижиш от точка А до точка Б, вече далеч не са екстравагантно хрумване на няколко иновативни фирми, а масова услуга в развитите пазари. Част от този общ пазар на Sharing Economy са компаниите като Car2Go или Drive Now, с които можеш с електронна карта да отключиш колата, която е паркирана на съседната улица от дома ти и да се самозакараш до работа, като я оставяш на произволно място. Вече масово използвани са и възможностите да се качиш на колата на някого, който пътува от Мюнхен до Виена и да му платиш 10 или 20 евро за услугата. Разбира се, алтернативите на автомобилния транспорт също са част от новата вълна на споделената икономика.

Интересна е тенденцията, че все повече традиционни компании навлизат в този бизнес. В случая и двете страни на този вид стратегически партньорства имат интерес да работят заедно. "Старите" получават достъп до нови пазари и ноу-хау и яхват вълната на бъдещето. "Новите" пък се възползват от свеж ресурс, който им позволява да растат още повече и да развиват нови услуги, стъпвайки на опита на традиционните дружества.

Този подход е дори научно обоснован. В своето изследване канадският професор Ръсел Белк "Ти си това, до което имаш достъп" описва три вида стратегии, по които традиционните компании реагират на новите "разрушителни" модели. Едната е традиционните компании да се разграничат от новите start-up-и, като заложат на познатите си и наложили се на пазара услуги и продукти. Втората е чрез създаването на смесени дружества и форми за сътрудничество, при които новите и старите развиват заедно нови продукти. Третият подход е този, при който традиционните компании директно придобиват млади Sharing Economy бизнеси и продължават да растат на техен гръб.

Какъвто и да е подходът, явно това е посоката на бъдещия бизнес. Все по-ясно става, че младите не могат без старите и обратното.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

"Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба 1 "Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба

Най-осезаемо е повишението в средния приход на потребител

12 ное 2019, 1008 прочитания

Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара

Компанията ще инвестира свежия капитал в разрастване на екипа

12 ное 2019, 701 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Все по-частни болници

Повечето големи клиники са компенсирали намалението на парите от здравната каса с плащания от пациентите

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10