С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 2 юли 2016, 15:43, 25401 прочитания

Кой иска да извозва пловдивчаните

Големият тежкотоварен превозвач "Петко Ангелов БГ" купи малка фирма с три автобусни линии и дава заявка да наддава за още

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Петко Ангелов: Ще инвестираме 2 млн. евро в нови автобуси за градски транспорт.
89
млн. лв. са приходите на автомобилния превозвач за 2015 г.
В пловдивските медии автобусите, движещи се по линии 16, 116 и 44, са описвани като едни от най-старите и с най-честите аварии. Затова вероятно и фирмата, която ги обслужва - "Меритранс - 2002", е отнесла доста ругатни. Сега за пътниците по въпросните маршрути има добра новина - компанията е с нов собственик. А сделката далеч не засяга само тях, а се гледа с любопитство в транспортния бранш, защото представлява заявка за агресивно навлизане в нов сегмент на голям играч, но в товарните превози.

Купувачът е Петко Ангелов. Макар да е дал своето име име на компанията си "Петко Ангелов БГ", то не е толкова популярно, тъй като той не обича медийните изяви. Едноименната му компания обаче е вторият автомобилен превозвач в страната по размер на приходите, като преди него е само пак регистрираната в Пловдив ПИМК. От години градът на тепетата започна да се откроява като тежкотоварното сърце на страната и като града, в който градският автобусен транспорт е поверен само на частни компании. Покупката на малката автобусна компания, макар и не голяма като цена, подрежда Ангелов в топ 3 по брой градски линии в града и показва желанието му да задълбочи присъствието си на пазара и на градските превози.


До началото на 2015 г. едноличен собственик на капитала и управител на "Меритранс - 2002" е Мария Златанова. Компанията била първата частна фирма, която още през 1992 г. започва да обслужва линия в Пловдив. От отчета за 2014 г. се вижда, че компанията е на загуба, като при приходи 2.2 млн. лв. тя губи 221 хил. лв. В началото на 2015 г. в дружеството влизат още трима съдружници, като през тази пролет Петко Ангелов на два пъти изкупува дяловете им, а последният договор е от 25 май 2016 г. Платената цена за дяловете на четиримата съдружници от Ангелов е общо 410 хил. лв., като той заяви, че ще инвестира в поне 20 нови автобуса 2 млн. евро. Или основният актив на фирмата не са старите автобуси и гаражите й, а договорите за линиите с пловдивската община. А инвестирането в нови екологични рейсове е важна подготовка за новия голям търг за 13 линии, който се готви.

От едноличен търговец до международен играч

Петко Ангелов започва транспортния си бизнес като едноличен търговец през 1990 г. Разказва, че се насочва към превоза на товари малко по наследство, тъй като баща му е работил в транспорта като шофьор в пловдивския Завод за запаметяващи устройства. Първите му камиони са два влекача МАЗ, купени на старо. Разрастването на бизнеса започва през 1999 г., като компанията към онзи момент вече се е била ориентирала към превози от и за Европа. Към автомобилния парк се прибавят и употребявани камиони Mercedes и два нови Iveco. През 2002 г. "Агропромстрой" връща 60 камиона Iveco, от които Ангелов купува 10 и камионите на фирмата стават 20. През последните години разрастването както и при другите превозвачи, които се развиват устойчиво, идва с увеличаването на клиентите и поръчките им.



Към днешна дата компанията вече разполага с 460 влекача, база от 30 декара с механици, склад за резервни части и хотел. Транспорт се извършва на всякакви видове товари включително и на опасни. Ангелов извършва превози в Европейския съюз и Турция. Основни клиенти на компанията са спедиторски фирми от Турция, Испания и Австрия, като на Турция се падат 39%, на Испания – 28%, на Австрия – 14%, а другите са с дял от 19%. Дружеството има и дъщерни компании в Испания и Турция, както и интерес проблемите с протекционизма от страна на турската държава към местните турски превозвачи да бъдат разрешени. За изминалата 2015 г. приходите на пловдивската компания са 89 млн. лв., а печалбата е 7.9 млн. лв., като това поставя "Петко Ангелов" на второ място сред автомобилните превозвачи след ПИМК, която има приходи от 347 млн. лв. Въпреки по-малкия си мащаб обаче той изпреварва ПИМК по рентабилност.

Град на частния транспорт

С покупката на пловдивската "Меритранс - 2002" компанията влиза в топ три на градските превози. Пловдив е градът, в който градският транспорт се обслужва изцяло от частни компании, като търговете за тях обикновено са придружени със скандали и обвинения между компаниите. Според публикации в медиите печалбата от една линия на месец възлизала на 30 хил. лв., но според Петко Ангелов тя може да е такава само ако не се плаща лизинг на автобусите, като изчисленията му показвали, че той ще си възвърне сегашната инвестиция за седем години.

Към момента най-голяма част от линиите се обслужват от "Хеброс бус", която има 13. Собственик на пловдивската автобусна компания "Хеброс бус" е Веселин Дошков. Дошков приватизира дружеството през 1998 г. заедно с трите гари на Пловдив, които са част от активите му. Фирмата "Пулдин бус" има една линия. След няколкогодишна сага в края на 2015 г. консорциум "Пътнически превози Пловдив" спечели 8 от линиите в града, като в консорциума е фирмата на Петко Ангелов "Автобусни превози Пловдив", която получи 4 от тях. С три е "Автотранс 2000" на Димитър Чолаков, който има още 4 линии и с Ангелов след покупката на линиите на "Меритрас - 2002" си делят второто място с общо 7. Третата компания в консорциума с една линия е "К З Т - Златанови", която е на дъщерята на Мария Златанова - Татяна.

Това съотношение е само временно и бизнесът ще бъде преразпределен, като скоро община Пловдив трябва да обяви нов голям конкурс за 13 линии. Шест от тях са на "Хеброс бус", като договорите за тях изтичат през май догодина и компаниите сега инвестират в нови екологични автобуси, за да покрият изискванията на общината. Градските автобусни превози винаги са се считали за едни от най-рентабилните, като при тях се плаща на изминати километри и за разлика от междуградските не зависят от броя пътници. А навлизането на специализирана компания в сферата на товарите с възможности за инвестиции би разместила силно традиционните играчи от пазара.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Малки, средни и все по-важни Малки, средни и все по-важни

В годишната класация "Гепард" за най-динамични малки и средни предприятия за пръв път попадат над 2200 компании, чиито приходи са нараснали с 30% през 2018 г.

18 ное 2019, 700 прочитания

Първи инвеститор в старозагорската Индустриална зона "Загоре" Първи инвеститор в старозагорската Индустриална зона "Загоре"

Няколко чуждестранни компании проучват възможността да изградят свои предприятия в зоната

18 ное 2019, 486 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Китай може да спре трупането на петролни резерви

Капацитетът за съхранение вероятно ще се изчерпи през август

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10