Кой иска да извозва пловдивчаните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой иска да извозва пловдивчаните

Компанията разполага с 460 камиона

Кой иска да извозва пловдивчаните

Големият тежкотоварен превозвач "Петко Ангелов БГ" купи малка фирма с три автобусни линии и дава заявка да наддава за още

Калина Горанова
27512 прочитания

Компанията разполага с 460 камиона

© „Петко Ангелов БГ“ ЕООД


Петко Ангелов: Ще инвестираме 2 млн. евро в нови автобуси за градски транспорт.
89

млн. лв. са приходите на автомобилния превозвач за 2015 г.

В пловдивските медии автобусите, движещи се по линии 16, 116 и 44, са описвани като едни от най-старите и с най-честите аварии. Затова вероятно и фирмата, която ги обслужва - "Меритранс - 2002", е отнесла доста ругатни. Сега за пътниците по въпросните маршрути има добра новина - компанията е с нов собственик. А сделката далеч не засяга само тях, а се гледа с любопитство в транспортния бранш, защото представлява заявка за агресивно навлизане в нов сегмент на голям играч, но в товарните превози.

Купувачът е Петко Ангелов. Макар да е дал своето име име на компанията си "Петко Ангелов БГ", то не е толкова популярно, тъй като той не обича медийните изяви. Едноименната му компания обаче е вторият автомобилен превозвач в страната по размер на приходите, като преди него е само пак регистрираната в Пловдив ПИМК. От години градът на тепетата започна да се откроява като тежкотоварното сърце на страната и като града, в който градският автобусен транспорт е поверен само на частни компании. Покупката на малката автобусна компания, макар и не голяма като цена, подрежда Ангелов в топ 3 по брой градски линии в града и показва желанието му да задълбочи присъствието си на пазара и на градските превози.

До началото на 2015 г. едноличен собственик на капитала и управител на "Меритранс - 2002" е Мария Златанова. Компанията била първата частна фирма, която още през 1992 г. започва да обслужва линия в Пловдив. От отчета за 2014 г. се вижда, че компанията е на загуба, като при приходи 2.2 млн. лв. тя губи 221 хил. лв. В началото на 2015 г. в дружеството влизат още трима съдружници, като през тази пролет Петко Ангелов на два пъти изкупува дяловете им, а последният договор е от 25 май 2016 г. Платената цена за дяловете на четиримата съдружници от Ангелов е общо 410 хил. лв., като той заяви, че ще инвестира в поне 20 нови автобуса 2 млн. евро. Или основният актив на фирмата не са старите автобуси и гаражите й, а договорите за линиите с пловдивската община. А инвестирането в нови екологични рейсове е важна подготовка за новия голям търг за 13 линии, който се готви.

От едноличен търговец до международен играч

Петко Ангелов започва транспортния си бизнес като едноличен търговец през 1990 г. Разказва, че се насочва към превоза на товари малко по наследство, тъй като баща му е работил в транспорта като шофьор в пловдивския Завод за запаметяващи устройства. Първите му камиони са два влекача МАЗ, купени на старо. Разрастването на бизнеса започва през 1999 г., като компанията към онзи момент вече се е била ориентирала към превози от и за Европа. Към автомобилния парк се прибавят и употребявани камиони Mercedes и два нови Iveco. През 2002 г. "Агропромстрой" връща 60 камиона Iveco, от които Ангелов купува 10 и камионите на фирмата стават 20. През последните години разрастването както и при другите превозвачи, които се развиват устойчиво, идва с увеличаването на клиентите и поръчките им.

Към днешна дата компанията вече разполага с 460 влекача, база от 30 декара с механици, склад за резервни части и хотел. Транспорт се извършва на всякакви видове товари включително и на опасни. Ангелов извършва превози в Европейския съюз и Турция. Основни клиенти на компанията са спедиторски фирми от Турция, Испания и Австрия, като на Турция се падат 39%, на Испания – 28%, на Австрия – 14%, а другите са с дял от 19%. Дружеството има и дъщерни компании в Испания и Турция, както и интерес проблемите с протекционизма от страна на турската държава към местните турски превозвачи да бъдат разрешени. За изминалата 2015 г. приходите на пловдивската компания са 89 млн. лв., а печалбата е 7.9 млн. лв., като това поставя "Петко Ангелов" на второ място сред автомобилните превозвачи след ПИМК, която има приходи от 347 млн. лв. Въпреки по-малкия си мащаб обаче той изпреварва ПИМК по рентабилност.

Град на частния транспорт

С покупката на пловдивската "Меритранс - 2002" компанията влиза в топ три на градските превози. Пловдив е градът, в който градският транспорт се обслужва изцяло от частни компании, като търговете за тях обикновено са придружени със скандали и обвинения между компаниите. Според публикации в медиите печалбата от една линия на месец възлизала на 30 хил. лв., но според Петко Ангелов тя може да е такава само ако не се плаща лизинг на автобусите, като изчисленията му показвали, че той ще си възвърне сегашната инвестиция за седем години.

Към момента най-голяма част от линиите се обслужват от "Хеброс бус", която има 13. Собственик на пловдивската автобусна компания "Хеброс бус" е Веселин Дошков. Дошков приватизира дружеството през 1998 г. заедно с трите гари на Пловдив, които са част от активите му. Фирмата "Пулдин бус" има една линия. След няколкогодишна сага в края на 2015 г. консорциум "Пътнически превози Пловдив" спечели 8 от линиите в града, като в консорциума е фирмата на Петко Ангелов "Автобусни превози Пловдив", която получи 4 от тях. С три е "Автотранс 2000" на Димитър Чолаков, който има още 4 линии и с Ангелов след покупката на линиите на "Меритрас - 2002" си делят второто място с общо 7. Третата компания в консорциума с една линия е "К З Т - Златанови", която е на дъщерята на Мария Златанова - Татяна.

Това съотношение е само временно и бизнесът ще бъде преразпределен, като скоро община Пловдив трябва да обяви нов голям конкурс за 13 линии. Шест от тях са на "Хеброс бус", като договорите за тях изтичат през май догодина и компаниите сега инвестират в нови екологични автобуси, за да покрият изискванията на общината. Градските автобусни превози винаги са се считали за едни от най-рентабилните, като при тях се плаща на изминати километри и за разлика от междуградските не зависят от броя пътници. А навлизането на специализирана компания в сферата на товарите с възможности за инвестиции би разместила силно традиционните играчи от пазара.

Петко Ангелов: Ще инвестираме 2 млн. евро в нови автобуси за градски транспорт.
89

млн. лв. са приходите на автомобилния превозвач за 2015 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    istorik avatar :-|
    ISTORIK

    Фирма "Меритранс 2002" вози пътници с градския транспорт по линиите 16, 44 и 116.

  • 2
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    Градския транспорт в Пловдив е толкова мизерен и кошмарен, че няма какво да се коментира! Не го ползвам с години!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK