С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 6 юли 2016, 16:42, 35528 прочитания

От автобусите "Чавдар" до купето на Jaguar

С армия от над хиляда души шивачи българската фабрика на германската Grammer се превърна в ключов производител на седалки за световни марки автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат сега на www.capital.bg/k100/buy/ или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 22 лв. с ДДС и доставка.
Автомобилните гиганти Daimler и Jaguar отскоро шият тапицерията на седалките за някои от моделите си в България.

Още по темата

Китайска компания може да купи производителя на автотапицерии "Граммер"

Ningbo Jifeng преговаря да придобие контрол над германския собственик на завода в село Трудовец

29 май 2018

Съдебен изпълнител продава терена на бившия завод "Чавдар"

Общината в Ботевград очаква на парцела от 170 дка да се развие ново производство

6 сеп 2017

Производителите на авточасти: Растем и ще инвестираме още

България още е евтино място за нови предприятия, проблем е недостигът на специалисти

20 окт 2016

Италианската APS инвестира 3 млн. евро в завода си в Ботевград

Компанията удвоява производството си на термични принтери

4 окт 2016

Компанията зад проекта на Стивън Ло край Мусачево слиза от борсата

"Кепитал консепт лимитед" имаше амбициозния план да набере до 6.9 млрд. лв.

14 сеп 2016

Джентълменът с маратонките

Jaguar XE предлага лукс и комфорт от най-висок клас, но и пътно поведение на спортен модел

28 юли 2016

Най-големите холдинги: Силни приходи, слаби печалби

Макар и бавно растежът продължава, но рентабилността остава ниска

15 юли 2016

Най-големите работодатели: Пазар на труда на две скорости

Стоте дружества с най-много служители са създали почти една четвърт от новите работни места през миналата година. Основният двигател продължават да са експортните компании

5 юли 2016

Фармация: По-малки капки здраве

Продажбите на фармацевтичния пазар забавят ръста, като печалбите също се свиват

28 юни 2016

Софтуер: Разширяване на хоризонта

Годината донесе нови проекти на разработчиците, а оттам и приятно голям ръст на приходите на компаниите

28 юни 2016

На трона на хардуера

"Солитрон България" е един от големите хардуерни дистрибутори в България и успява за 25 години да надживее доста от световните марки, които предлага

28 юни 2016

Храни и напитки: Добри продажби

Инвестиции и нови продукти са в основата на растежа. При месото, млякото и олиото цените на суровините паднаха в няколко подсектора

28 юни 2016

Транспорт: Иновативните се движат напред

За пръв път лидер в сектора е пловдивската ПИМК, а най-печеливши са концесионерите

28 юни 2016

Най-много активи:

Богатството на бизнеса расте

Държавният сектор леко подобрява състоянието си, частният инвестира

28 юни 2016

Горива: Ниски обороти, но по-добри печалби

Изминалата година беше успешна за търговците, но наситена със скандали

28 юни 2016

Металургия: Година в два цвята

Стоманодобивните предприятия продължават да се борят с лошите пазарни условия, докато цветната металургия расте и удвоява печалби

28 юни 2016
Когато преди 19 години германският производител на автомобилни седалки Grammer купува фабриката за тапицерии в ботевградското село Трудовец, той наследява оборудване, с което се е шиело за емблематичните от времето на соца автобуси "Чавдар". С по 1 млн. евро инвестиции на година и активна работа върху квалификацията на служителите предприятието се задържа на радара на големите автомобилни производители, само че вече на западните. От неговите халета тръгва основен обем продукция за купетата на европейски марки като BMW и Volkswagen. Отскоро има за клиенти и още два гиганта в бранша - Daimler и Jaguar. Към днешна дата фабриките на Grammer в България и Сърбия произвеждат 90% от калъфките за седалки, подлакътници и подглавници, които германският концерн продава на автомобилните гиганти в Европа.

Заради новите договори от компанията ще търсят да назначат още 100 служители до края на годината, с което армията им от шивачи, конструктори и инженери ще набъбне до 1200 души. Освен това се подготвят да направят нещо твърде необичайно за тях - да възложат някои операции на подизпълнители. "Не можем да си позволим никакво забавяне, защото сме част от производствена верига, която се движи на бързи обороти. Един час престой в завод на BMW струва 10 хил. евро. Сами си представете каква отговорност носим", обясняват от мениджмънта на фабриката.

В темпото на отличниците

В 13 ч. на обед в делничен ден цеховете на предприятието работят на пълни обороти и това се чува още от портала. Шивашките цехове са най-големи и просторни - осветлението навсякъде е LED, работи централна климатизация, наскоро е подменена противопожарната инсталация. До тях са помещенията, в които се прави разкрояване на платовете и кожите. В специално отделение на въртящ се подиум (карусел) се изработват подлакътници от пенолатекс, а на друга площадка в приземния етаж се режат и пресоват метални листове, след което се сглобяват и заваряват арматури за седалки. Най-вероятно за тези процеси може да се търсят услугите на подизпълнители.

Основните изделия на фабриката са тапицерии за седалки, подлакътници и подглавници, чиято изработка изисква много ръчен труд. Цената му е една от причините чужди компании да търсят възможност за аутсорсинг на производствени операции в България. Асемблирането се прави в други заводи на Grammer и при него се използва повече автоматизация. Има и модели седалки, които се сглобяват в Трудовец - за електрокари, мотокари, а също и за трактори и камиони. Има и модел калъфка, който е с втъкани електрически жици, благодарение на които седалката може да се затопля.



"Шофьорите на камиони прекарват часове зад волана, затова здравината и удобството на седалките са от първостепенно значение и ние сме напълно наясно с това", обяснява Ивелин Георгиев, който е започнал във фабриката на инженерна позиция, а сега е отговорен мениджър заедно с Цецка Велчева. Тя постъпва в Grammer преди 12 години, като преди това е работила като счетоводител. Сега е финансовият двигател на предприятието и резултатите, които отчита, са впечатляващи. За една година местната фабрика е постигнала 20% нарастване на приходите до 82.6 млн. лв. и 50% по-висока печалба до 3 млн. лв. Производственият обем е скочил с 30% и това са числа, които се повтарят устойчиво през последните години. Причините за това са не само оживлението в автомобилната индустрия в глобален мащаб, която е основен клиент на Grammer, но и постигнатото от хората във фабриката, която въпреки голямата конкуренция успява да наложи продукцията си, и то в най-луксозния сегмент на пазара. Очакванията са темпът на нарастване на приходите да се запази и в края на тази година постъпленията да надхвърлят 99.2 млн. лв. Според прогнозата резултатът от дейността ще се запази същият, тъй като компанията ще има по-високи разходи за служители и подизпълнители.

Една от причините за растежа е, че българската фабрика целенасочено работи да поема по-голяма част от операциите по производството. Допреди няколко години практиката е била да се внасят разкроени платове, които се довършват в завършена калъфка. Сега обаче се внасят направо платовете, нарязването им се прави в Трудовец и след ушиването на калъфката до завършено изделие се получава по-висока добавена стойност. Поемането на допълнителни операции е свързано с инвестиции в оборудване. От мениджмънта пресмятат, че във всяка от последните 12 години се влагат по около 1 млн. евро, като за тази година вече програмата е почти изпълнена. Последната партида оборудване е доставена в края на май, като само една от шевните машини последно поколение струва 10 хил. евро.

"Граммер" е първото, но не единствено предприятие в страната, в което се шият тапицерии за автомобилни седалки. От 2011 г. в софийското село Мусачево заработи южноафриканската "АЛС България", която преди 2 години отвори и предприятие в Ихтиман. Компанията вече има оборот от 140 млн. лв., а основен клиент е BMW.

Завършено в България

Трудът е основният ресурс от България, който се влага в седалките на Grammer. Всички материали като платове, кожи, стомана идват от доставчиците, които автомобилните концерни предварително са одобрили. Това е стандартна практика в бранша, защото изискванията за качество и обеми са доста високи и едва ли местните производители биха могли да се включат. "Кожите, от които се шият седалките на най-луксозните серии автомобили, идват от Южна Африка, Южна Америка, Австралия. Служителите ни, които ги разкрояват, са минали през месеци на обучение в Германия и изискванията за минимум брак са огромни", обяснява Ивелин Георгиев. "Стремим се да оптимизираме процесите и да създадем по-висока ефективност в използването на материала, който се разкроява", добавя финансовият директор на компанията Цецка Велчева.

Управлението на отпадъците от такива материали също е нелека мисия. Изрезките от кожи се предлагат обикновено на галантерийни производства. Например неотдавна румънска фабрика, която произвежда автомобилни волани, е купила контейнер с точно такъв отпадък.

Работодател от S класа

Ефективността, която успява да постигне мениджмънтът на местната фабрика, помага на Grammer да привлече нови клиенти. През миналата година са сключени договори и е започнало производство по проекти на Daimler. И Jaguar е нов клиент за концерна, като партньорството е по линия на нов модел автомобил. Старите клиенти BMW и Volkswagen също са въвели нови проекти, тъй като полезният живот на един модел автомобил е около 4-5 години, след което той се модифицира или заменя с нов клас. Това води до нови модификации на използваните калъфи и подглавници, обяснява Цецка Велчева. Тя не се притеснява, че конкуренцията от Китай би могла да "вземе хляба" на фабриката в Трудовец. Причината е, че логистичните и транспортните разходи дотам са прекалено високи за европейските производители на автомобили. С атрактивната себестойност на продукцията, която постига в рамките на групата си в Европа, Grammer е доставчик на седалки и отвъд океана.

"Прогнозите ни за тази година се основават на многото нови проекти, които се започват тук, в България. Хубавото е и че това са проекти с висока добавена стойност за глобални клиенти, които имат изключително високи изисквания за качеството. Планираме да назначим още 100 души през тази година, като намирането на кадри не е лесна задача. Насочваме усилията си към училищата и висшите учебни заведения, като предлагаме стипендии и стажове. Освен инженери търсим специалисти по кроене и шиене", изброява Велчева и подчертава, че "основният капитал на фирмата са хората, работещи в нея, и грижата към тях е основната ни задача".

Макар да има репутацията на добър работодател, за Grammer не е лесно да намери служители. Конкуренцията за квалифицираната работна ръка е голяма в региона на Ботевград, който заради близостта си до София и до транспортна инфраструктура се развива бурно като индустриален комплекс. Това е причината от фабриката да търсят кадри от по-отдалечените населени места. В момента в нея работят хора от четири общини, а някои пътуват всеки ден 70 километра в едната посока.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Вкусът се възпитава Вкусът се възпитава

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

21 сеп 2018, 601 прочитания

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал 1 Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

21 сеп 2018, 1040 прочитания

24 часа 7 дни

21 сеп 2018, 8036 прочитания

21 сеп 2018, 4362 прочитания

21 сеп 2018, 3488 прочитания

21 сеп 2018, 3162 прочитания

21 сеп 2018, 3079 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Chevron инвестира 37 млрд. долара в Казахстан

Разширението на находището Тенгиз трябва да заработи през 2022 г.

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

А ти в кой фонд отиваш?

Близо 93 хил. лица са сменили пенсионното си дружество през първото полугодие

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Не разследвай това

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.09.2018 Прочетете