Поръчка на "Мини Марица-изток" филтрира конкуренцията (обновена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поръчка на "Мини Марица-изток" филтрира конкуренцията (обновена)

Поръчка на "Мини Марица-изток" филтрира конкуренцията (обновена)

Държавното дружество е избрало да изключи евтините доставчици на булдозери

7387 прочитания

© Георги Кожухаров


След като няколко години "Мини Марица-изток" бяха поставени на режим на изкуствено дишане и липса на инвестиции, в последните няколко месеца беше отприщена вълна от скъпи обществени поръчки. Това стана възможно след сделката между НЕК и ТЕЦ "Ей И Ес Гълъбово" и "КонтурГлобал" за изплащане на дължимите средства от държавната компания към двата частни производителя на електроенергия. Те от своя страна пък изплатиха 343 млн. лв. към мините, които получиха ресурс да възобновят отдавна отлагани покупки. Една от тях е придобиване на 30 броя нови булдозери на стойност 24.9 млн. лв.

Дискриминация или филтриране

Поръчката е доста съществена за доставчиците на тежка техника, тъй като "Мини Марица-изток" отдавна не са купували толкова машини. Досега най-често са били предпочитани багери от марката Komatsu. Тези сделки обаче са осъществявани от "Киров" АД, докато сега японската марка се представлява в България от "Евромаркет груп". Това дава надежда в някои от доставчиците, че този път конкуренцията ще е по-силна.

Въпреки това сред част от фирмите (никоя не пожела да излезе с името си) има недоволство към техническите спецификации и методи за оценка, които са заложени от "Мини Марица-изток". Изискването е багерите да имат "управление и превключване на предавките с джойстик, без прекъсване на потока от мощност към всяка от ходовите вериги по време на завой (диференциално управление)". Това е доста неясно определение, казаха двама доставчици на тежка техника, тъй като може да включва два типа управление. От "Мини Марица Изток" уточниха, че става въпрос именно за това, като по този начин се дава възможност за максимален брой участници да участват в процедурата*.

Но повечето доставчици предполагат, че "Мини Марица-изток" търсят машини с хидравлично предаване на мощността, което е по-модерната технология спрямо диференциалното управление (когато се блокира едната верига, за да завие булдозерът). Причината е, че първоначалните спецификации в поръчката, която беше отлагана на няколко пъти, бяха именно такива.

Заради това изискване имаше оплакване, че мините фаворитизират определени доставчици и ненужно завишават спецификациите. На практика шанс да спечелят търга имат само известни марки като Komatsu, Caterpillar, Huynday и т.н. По-евтините китайски или полски производители трудно могат да отговорят на условията.

Освен това в методиката очевидно се дава преимущество на определени характеристики (като клиренс, видове окачване и т.н.), тъй като те получават значително повече точки. "Овлажнената и разбухнала земна маса създава предпоставки за зачестяване на затъванията на машината и блокиране на работния и процес, с което силно се намалява коефициента и на полезно действие", обясняват от "Мини Марица Изток" необходимостта например от по-голям клиренс на машините.

Подобна практика е възприета сред много възложители на обществени поръчки, които се опитват да имитират състезание, въпреки че победител може да стане само предпочитания от тях доставчик. В това невинаги има корупция, колкото начин за отстраняване на конкуренти, които по случайност могат да спечелят търга. В случая "Мини Марица-изток" са се насочили към възможно най-качествената техника.

Завръщане към инвестициите

Положението на "Мини Марица-изток" не изглеждаше добре в началото на годината, когато приходите и печалбите на мините се бяха свили спрямо първото тримесечие на 2015 г. Печалбата за тазгодишната първа четвъртина възлиза на 10.7 млн. лв. при оборот от почти 160 милиона. Инвестиционната програма тогава беше почти напълно спряна, след като бяха инвестирани по-малко от 5 млн. лв. от планираните 20 милиона.

След разплащането на дълговете към мините инвестициите в техника се увеличиха рязко. През юни пред "Капитал Daily" Андон Андонов, изпълнителен директор на "Мини Марица-изток", коментира, че модернизирането на тежкото минно оборудване е основна цел пред дружеството. Преди актуалната поръчка за булдозери от "Мини Марица-изток" инвестираха 26 млн. евро в купуването на два роторни багера, които да позволят разкриването на нови въглищни пластове. Срокът за изпълнение е три години. Освен това, други 5 роторни багера ще преминат през цялостна рехабилитация, като общата стойност на процедурите се очаква да бъде над 10 млн. лв. Министърът на енергетиката Теменужка Петкова тогава коментира, че договор с такива параметри за машини не е подписван от 1989 г.

*В първоначалния вариант на статията беше написано, че "Мини Марица Изток" не са отговорили на запитванията. Дружеството обаче е изпратило отговори, които заради грешка на автора не са попаднали в статията. Извиняваме се за небрежността.

След като няколко години "Мини Марица-изток" бяха поставени на режим на изкуствено дишане и липса на инвестиции, в последните няколко месеца беше отприщена вълна от скъпи обществени поръчки. Това стана възможно след сделката между НЕК и ТЕЦ "Ей И Ес Гълъбово" и "КонтурГлобал" за изплащане на дължимите средства от държавната компания към двата частни производителя на електроенергия. Те от своя страна пък изплатиха 343 млн. лв. към мините, които получиха ресурс да възобновят отдавна отлагани покупки. Една от тях е придобиване на 30 броя нови булдозери на стойност 24.9 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    bjg1448729387481542 avatar :-|
    Ivan Nikolov

    Когато и да бъдат закрити, вече ще е късно.

  • 2
    the_core avatar :-?
    The Core

    ..В случая "Мини Марица-изток" са се насочили към възможно най-качествената техника....

    Капиталите, вие какво искате?
    Някой да достави китайски пластмасови булдозерчета за 25 милиона лева ли?
    Тук специално няма скандал, не надувайте от муха слон!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK