"България ер" дължи 47 млн. лв. на "Летище София"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"България ер" дължи 47 млн. лв. на "Летище София"

Изпълнителният директор Христо Щерионов: "Летище София" е достатъчно стабилно, за да си изплати задълженията"

"България ер" дължи 47 млн. лв. на "Летище София"

Преди година сумата беше почти същата. Новият план е дългът да се изчисти до 2021 г.

Калина Горанова
14977 прочитания

Изпълнителният директор Христо Щерионов: "Летище София" е достатъчно стабилно, за да си изплати задълженията"

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Националният авиопревозвач "България ер" дължи 47.2 млн. лв. на "Летище София", а погасителният план предвижда те да бъдат изплатени до края на 2021 г. Това съобщи изпълнителният директор на столичната аерогара Христо Щерионов на извънредна пресконференция. Тя беше провокирана от изказванията на народните представители от БСП Жельо Бойчев, Румен Гечев и Георги Свиленски, които припомниха, че печалбата на летището традиционно пада през последните години, дружеството не прави нищо за събирането на вземанията си от "България ер", а някои от обществените поръчки на компанията будят съмнения за своята целесъобразност. Бойчев направи предложение парламентът да възложи на Сметната палата да направи одит на държавното дружество.

Христо Щерионов заяви, че не се притеснява от такава проверка, както и че намаляването на печалбата през последните години е по обективни пазарни причини. Това само по себе си обаче е проблем, като към свиването на търговската дейност на държавната компания се прибавят още няколко сериозни финансови казуса.

Големите минуси

За задълженията на "България ер" към летището се знае от години. Предишно споразумение за разсрочване с авиокомпанията е от 2008 г., но то явно е било нарушено, тъй като е предвиждало да не се пропускат вноски и да не се трупат нови дългове. Сега Щерионов съобщи, че има споразумение за погасителен план, като наказателната лихва по него е предвидената законна лихва по просрочени задължения, т.е. ОЛП плюс 10%. Дълговете на авиопревозвача трябва да бъдат изплатени до края на 2021 г., като парите няма да постъпят при концесионера, а в държавното дружество "Летище София" ЕАД. Въпросното споразумение фигурира и в концесионния анализ, изготвен от консултантите така: "Въпреки добрата воля на "България ер" за издължаване към "Летище София" събирането на тези вземания е несигурно по редица причини, някои от които са, че нямат обезпечение, спорен характер на част от тях, риск от промяна на решението на ръководството на "България ер", риск от изпадане в несъстоятелност на "България ер". По думите на Щерионов обаче нямало незащитен интерес от страна на държавата, като държавното дружество било получило 10 млн. лв. само от лихви и дела по няколкото издадени акта за публично държавно вземане с авиокомпанията.

Всъщност за година задълженията на превозвача не са намалели видимо. Според справка от транспортното министерство към 2015 г. те са около 50 млн. лв.

По отношение на парите на летището, блокирани в КТБ, Христо Щерионов заяви, че то е получило гарантираните 196 хил. лв., а за останалите "сме на ред 4, на едно от приоритетните места по удовлетворяване на кредиторите". На практика обаче на 4-ти ред са Фондът за гарантиране на влоговете, който търси 3.6 млрд. лв., както и почти всички останали кредитори със суми над гарантираните. Наскоро финансовият министър Владислав Горанов заяви в интервю за "Капитал", че не очаква кредиторите да получат повече от 20% от вземанията си.

Другият сериозен финансов проблем за решаване е по арбитражното дело за строителството на пистата със саудитско-кувейтския фонд. То в момента се гледа на последна инстанция, като летището без лихвите трябва да плати 60.5 млн. лв. и за целта има блокирани 53 млн. лв. по сметките си.

Голямата приходна каша

Щерионов не отрича, че дружеството има и "сериозна тенденция за намаляване на приходите като търговец", а свиването на печалбата е от 2008 г. Тогава тя е била 30 млн. лв., но според Щерионов може да се говори за реална печалба от 19.8 млн. лв., тъй като другите 10 млн. лв. са били от продажбата на земя. За 2015 г. печалбата на аерогарата е 5.5 млн. лв., а прогнозата за 2016 г. е тя да достигне също така скромните 7 млн. лв.

Причините за спадащата печалба според него са няколко. Летището можело да прави печалба само от търговската си дейност, но не и от приходите си от летищни такси, тъй като те били разходоориентирани. В отчета на компанията обаче се вижда, че приходите от такси са доста над разходите по тези услуги.

Държавното дружество е загубило 50% пазарен дял в наземното обслужване в полза на другите два наземни оператора - Swissport, в която участие има и компания от групата на "Химимпорт", и гръцката Goldair. Около 95% е загубата на пазарен дял при услугата зареждане с гориво и смазочни материали пак в полза на Lukoil и OMV. От 2011 г. държавата прибирала и 50% от приходите от наеми на магазините на летището, както и дивидент. Лихвите по депозити са намалели, в последните години има фалирали авиокомпании и такива, които си намалиха полетите, коментира още той.

Националният авиопревозвач "България ер" дължи 47.2 млн. лв. на "Летище София", а погасителният план предвижда те да бъдат изплатени до края на 2021 г. Това съобщи изпълнителният директор на столичната аерогара Христо Щерионов на извънредна пресконференция. Тя беше провокирана от изказванията на народните представители от БСП Жельо Бойчев, Румен Гечев и Георги Свиленски, които припомниха, че печалбата на летището традиционно пада през последните години, дружеството не прави нищо за събирането на вземанията си от "България ер", а някои от обществените поръчки на компанията будят съмнения за своята целесъобразност. Бойчев направи предложение парламентът да възложи на Сметната палата да направи одит на държавното дружество.

Христо Щерионов заяви, че не се притеснява от такава проверка, както и че намаляването на печалбата през последните години е по обективни пазарни причини. Това само по себе си обаче е проблем, като към свиването на търговската дейност на държавната компания се прибавят още няколко сериозни финансови казуса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    simko4 avatar :-|
    simko4

    Т.е. целият зор, които се изписа е бил напразен? Когато човек не е запознат с договорите между две фирми е трудно да се гадае какво, как и колко. По отчетите се вижда едно, но дефакто е друго. До 2021г. няма особено много време, т.е. те трябва да изплащат по 10млн. на година, а се вижда, че явно могат. А това с фалита е смешно. Никоя авиокомпания няма да обяви фалит, заради дълг от 40млн., на който е планирано погасяването. По-скоро в тези анализи се пишат всички възможни сценарии и разглеждат нещата от хубава и от лошата. Но не това ме шокира, а че летището обяснява, че реално печалбите са ѝ от заведения, реклами и прочие, а такива почти липсва. Особено заведенията след 10 часа не се надявай да са отворени.

  • 2
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Мутрите от ТИМ прилагат стар мутренски номер - крадеш от държавата, ползваш и.... не плащаш. Било то ток, газ или писти.........
    После го прекръстваш на ЦСКА и държавата пие студена вода, а заедно с нея и народеца......

  • 3
    danielv avatar :-|
    danielv

    До коментар [#2] от "cobourga":

    Мутренски номера са тези на летището. Вдигането на летищните такси, без реално да има за какво, нерегламентирането отваряне на багажи преди години, помощта, която днес си признаха, че предсотавят на нискотарифните превозвачи. Всичко това са непочетенни действия. Представи си, че имаш авиокомпания, която се стреми да държи ниво и на теб ти слагат примерно 15евро на пътник, в същото време на конкуренцията ѝ слагат 10 евро на пътник, както и правят, няма ли да се почувстваш ощетен от цялата ситуация. Не ми е цел да пиша позитиви за България еър, но те се опитват да запазят едно ниво, което е средно за Европа. Мога да твърдя, че съм използвал достатъчно авиолинии, включително и Катарските, за да смятам това. Имат някакви затруднения с таксите, но както се вижда са се разбрали и си ги спазват. Но за разлика от България еър, летище София работи за едното нищо. Обясняват, че от летищни такси не печелили нищо. А как всички летища в Европа печелят от това, а нашето не може? Отговорът е, че в дружеството "Летище София" ЕАД яко и системно се краде и отговорът е К О Н Ц Е С И Я. С нея така или иначе държавата ще печели повече, защото концесионната такса ще е по-висока от чистата печалба на летището.

  • 4
    schroeder avatar :-|
    schroeder

    Уважаеми, това с Летище София е напълно преднамерено. Целта е понижаване на цената заради концесията. Колкото е по-неатрактивен един актив (поне привидно), толкова по-евтино ще се отдаде на концесия. В момента даже не се пускат поръчки за рутинни ремонтни дейности и много от системите са под риск от аварии. Единственото, което направиха наскоро бе да сменят старите монитори с нормални плоски екрани. Друг е въпросът защо изобщо на времето сложиха тези грозотии, когато имаше много по-добри варианти. Летището, ако се управлява по един адекватен начин и не се подчинява на политически заръки може да генерира много прилични печалби. Сега се управлява безумно.
    По въпроса за фалита на България Ер - в момента там остават само самолети, които са на лизинг. Единствените два самолета, които са тяхна собственост са прехвърлени в нова компания Бул Еър. Т.е. прехвърлят се активи, за да остане България Еър куха фирма само със задължения. Тази схема да ви е позната?

  • 5
    schroeder avatar :-|
    schroeder

    До коментар [#3] от "danielv":

    Бъркаш за концесията. Сметките показват, че при добър мениджмънт само за няколко години ще се изкарат толкова пари колкото за периода на цялата концесия. Когато се даде на частна фирма всички печалби ще отиват в частен джоб, а не в бюджета. А те няма да са малки. Има хора, на които явно им е обещан процент и затова се правят всякакви магарии за да се изкара летището, че е проблемен актив за държавата и е по-добре да се отърве от него. А това просто не е така...

  • 6
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Сега ми е кеф да гледам как троловете на ТИМ отиват във OVERDRIVE по всички форуми :) Ще се наложи извънреден (неплатен поне до 2021г) труд в следващите няколко дни :)

  • 7
    danielv avatar :-|
    danielv

    До коментар [#5] от "schroeder":

    До коментар [#4] от "schroeder":

    Сметките показват точно обратното. Това, което виждам като цифри е, че в момента концесионната такса ще е по-висока от самата печалба на летището. В момента летище София е на толкова минимална печалба, че на мен, като данъкоплатец, ми е все тая колко може да изкара при добър мениджмънт. Честно казано, все ми е тая колко изкарва летището като цяло, защото разликата тези пари дали отиват в частен джоб или в държавен е в това, че ако е в частен виждаме положителни резултати, а в държавен само обещания, "можем", "ще", "ако". Това мен не ме топли, аз, като пътник, отивам на летището и виждам едно некадърно управление, мърсотия в тоалетните, мръсотия по терминала и гейтовете, затворени заведения, всичко това прави лошо впечатление. Представи си, че идваш от Шарл дьо Гол или Хийтроу, или Франкфурт и кацаш на летище София, единственото, което изпитваш е културен шок. А това за Бул еър го видях и даже питах каква е тази компания и те ми обясниха, че е чартърна. А щом е чартърна е нормално старите самолети да отидат там. А и няма никакво основание да се смята, че компанията ще фалира, защото няма как да има куха фирма с лизинги. Защото, ако фалира тези лизинги се унищожават и фирмите си взимат самолетите, а няма никаква икономическа логика националният превозвач да остане само с 2 самолета за стотици милиони евро, заради някакъв заем, който дори не е колкото един самолет. Просто ще си го изплащат, както му е реда и до 2021г. ще е изплатен.

  • 8
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Аман от тия мутри! Готов съм да се обзаложа, че пак ТИМ ще "спечелят" концесията на летище София. Стига толкова подаръци за тия пиявици. Аз като не си платя парното ми правят измислен арбитраж и пращат съдия изпълнител, който да ми разпродава всичко. Тия окрадоха цялата държава, ГЕРБ им харизаха цялото българско крайбрежие на река Дунав и голяма част от черноморското ни крайбрежие, тяхни са летищата във Варна и Бургас, цяла Северна България е стъпкана от тяхния монополистки мерак.
    СПРЕТЕ СЕ! Минахте всякакви граници. Всичко оглозгахте бе наглеци и нищо не създадохте. Ще свършите много зле, защото се самозабравихте.

  • 9
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    До коментар [#7] от " danielv ": Тц, сметките показват, че при добро управленив, концесионната такса ще се избие бързо. Тук вижда умишлена некадърност с цел привидна неатрактивност на дружеството. Лизингът на самолетите може да бъде прехвърлен на друго дружество и пак да си работят. Почти съм сигурен, че всички активи на превозвача са вече прехвърлени, а задължението едва ли ще бъде платено. Класическа схема. Поредната герберска простотия.

  • 10
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    До коментар [#3] от " danielv ": Хайде да извадят публично данни кой колко плаща и за какви услуги и да видим тогава. Едните ползват стария терминал, другите новия и понякога на ръкав. Въпрос на избор на авиокомпанията. Ти го изкара, че летището подкрепя неправомерно нискотарифните, а всъщност е обратното. Дори планът за погасяване не спазват мизерниците. Истински мениджмънт трябва, а не концесия. И ти да видиш какви пари ще изкарва държавата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK