С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 11 юли 2016, 11:10, 33403 прочитания

Ритейл: Търговските вериги – падането свърши

С няколко изключения търговците на храни, стоки за дома и дрехи вдигат оборотите и печалбите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук

Още по темата

Най-големите вериги: Почти всички продават повече

Вдигналото се потребление се вижда и в продажбите на търговците на дребно: в топ 30 ръстът е над 10%

22 авг 2017

Вместо израелски мол - "Практикер" в Шумен

Plaza Centers продаде имот от 26 дка срещу почти 2 млн. лв. на българската верига

26 фев 2017

Търговци: Оптимизъм и още магазини

Представители на някои от най-големите вериги в различни сектори представят своите планове за 2017 г.

2 яну 2017

Търговия: Облаците се разсейват

Възстановяването на вътрешното потребление движи резултатите в сектора

3 дек 2016

Metro търси стартъпи в търговията

Стартиращите компании могат да кандидатстват за акселераторската програма до 12 март

21 ное 2016

Jumbo за пръв път с годишни приходи над 50 млн. евро в България

Компанията предстои да отвори нов магазин в Стара Загора, който няма да е в самостоятелен обект, а в мол

12 окт 2016

IKEA с рекордни приходи, но растежът се забавя

Шведската верига се цели в годишни постъпления от 50 млрд. долара до 2020 г.

13 сеп 2016

Новият магазин на Lidl: по-просторен и по-зелен

Концепцията на веригата идва в България година след световния й дебют

11 сеп 2016

Metro отбеляза неочакван спад на печалбата

Компанията продължава с изпълнението на плана си за разделение на бизнеса

2 авг 2016

Какво е новото в проекта на Закон за храните

Три основни характеристики за от съществено значение за подготвяната нова нормативна уредба

31 юли 2016

Фантастична база

Billa продаде логистичния си център на компания, зад която стои интересът на "Фантастико"

22 юли 2016

Хенрик Елм: Търсим партньори, които искат да растат заедно с нас

Мениджърът развитие на доставките в IKEA пред "Дневник"

от Дневник,14 юли 2016

"Пикадили" отваря магазин в Grand Mall Varna

След дълго свиване на обекти от веригата планират още два до края на годината

12 юли 2016

Най-големите компании: Завръщането на растежа

Приходите и печалбите на заводите растат. Спадове има само при горивата и металите

1 юли 2016

Обемът на свободните търговски площи в страната се понижава

В София се наблюдава обратната тенденция заради новооткрития "Сан Стефано Плаза"

20 апр 2016

К100 Ритейл: Една малко по-добра година

Повечето вериги за храни увеличават приходите си

16 юли 2013

К100: Спомен за старата икономика

За десет години в класацията има все по-малко компании, които напомнят за соцстопанстовото, вместо тях влизат нови индустриални и търговски компании

15 юли 2013
Имаше години, когато десетки нови магазини отваряха един след друг, оборотите растяха, клиентите с охота се редяха на опашките пред касовите апарати. Мол след мол изпълваха градския пейзаж и във всеки един от тях се настаняваха луксозни хранителни магазини.

Този период приключи 2008-2009 г., когато световната криза преобърна бизнеса в много сектори, в това число и на т.нар. модерна търговия в България. Потреблението се сви, продажбите намаляха, магазини започнаха да затварят, вериги търсеха изход от пазара. Някои дори успяха да го напуснат, други останаха да се борят с постоянния спад.


Спокойно може да се каже, че ритейлът в България навлиза в нова фаза и това се вижда от данните за развитието на пазара през изминалата 2015 г. Ако се гледат само числата и промените в проценти, 2015 г. може да се определи като една много успешна година. Това обаче не се дължи на силно повишено потребление или на по-добрите условия за бизнес. Анализът на ситуацията показва, че ръстът идва от други, субективни фактори. През последните години падането продължи толкова дълго, че в един момент трябваше да спре и да задвижи пазара отново нагоре. Освен това от него си тръгнаха или са на път да изчезнат играчи, които отвориха място за други или просто подпомогнаха бизнеса на вече наложилите се лидери.

Погледнато отгоре – сериозен ръст

Класацията на "Капитал" топ 100 за най-големите магазини тази година включва 30 вериги. От тях 12 са за храни и бързооборотни стоки, три са за техника, шест за дома (мебели и "направи си сам"), пет са за дрехи и обувки, две са козметика и детергенти и по една за играчки (Jumbo) и павилиони за цигари и вестници (Lafka).



В горната част на класацията са предимно веригите за храна и за техника. След това по обем на бизнеса се нареждат магазините за дома, а после следват облеклата и обувките. Разбира се, има и изключение от общото правило, като някои представители на хранителните вериги са най-долу в класацията (345 и Hit), а други със сигурност отпадат - Penny, а и са на път (Carrefour).

От общо 30 вериги едва шест през миналата година имат спад на оборота. Екстремен случай е този с Carrefour, където спадът на оборота е около 60%. За сравнение, в миналогодишната класация бяха включени 20 вериги, от които четири бяха на минус спрямо предходната година.

По-интересна е статистиката за движението на печалбите (загубите). В актуалната класация около една трета от веригите – точно 9, са на минус. Това показва, че има общо подобрение в представянето на търговските обекти, тъй като през 2014 от общо 20 компании точно половината са били на загуба.

Общият обем на пазара, базиран на 30-те най-големи вериги, е 6.65 млрд. лв. и е с 6% повече от 2014 г., което е още един положителен показател за развитието на сектора. Бизнесът е доминиран от най-големите 10 компании, като техният общ оборот е 5.2 млрд. лв., или близо 80% от пазара на топ 30.

Победители и победени при храните

"Причините за ръста на пазара са няколко. От една страна, тенденциите в потребителското поведение - потребителите в България стават все по-взискателни към това каква храна консумират, как са обслужени, дали могат удобно и от едно място да правят основния си пазар, така че да спестят време, а всички тези техни изисквания до голяма степен могат основно да се покрият от формата на модерната търговия. От друга страна, имаше сериозни размествания на пазара - например отпадане или радикално отслабване на доскоро основни играчи (Penny, Carrefour, "Пикадили"), коментира за "Капитал" Милена Драгийска-Днечева, управител на Lidl в България.

В сферата на бързооборотните стоки се забелязват няколко интересни тенденции. През миналата година ясно се открояват тези, които са затвърдили лидерските си позиции. Те продължават да растат от известно време насам и не бележат спадове в оборотите си въпреки силно конкурентната среда. Към тази група могат да бъдат включени Kaufland и Lidl.

От другата страна на скалата са тези, които преживяха сериозни сътресения през 2015 г. и са на път да изчезнат от картата на търговските вериги. Penny market, която заедно с Billa е част от групата Rewe, обяви през есента, че се изтегля от пазара и придвижи бизнеса си към ликвидация. Част от обектите преминаха към Billa, а останалите бяха затворени, освободени или преотдадени. През 2015 г. веригата има спад на оборота от 14% и загуба от над 36 млн. лв.

Carrefour например има едва 60 млн. лв. оборот, нарежда се на 20-а позиция сред всички вериги и бележи спад на приходите от близо 60%, а загубата е 47 млн. лв.

"Пикадили" реално също отпадна от съревнованието. През 2015 г. веригата все още има оборот от 160 млн. лв., но отчита спад от 20% и загуба от 31.6 млн. лв.

До тази ситуация се стигна, след като Carrefour и "Пикадили" бяха предприели мерки по сливане на бизнеса с цел да обединят усилията и се справят с конкуренцията на германските вериги в лицето на Lidl, Kaufland, Metro и Billa. Въпреки че бяха много близо до сделка, двете групи не можаха да се споразумеят и решиха да се развиват поотделно. През това време те продължаваха да увеличават натрупаните си загуби и задължения към доставчиците. Двете компании дълго време бяха в порочния кръг на липса на ресурс, задължения към доставчици, празни рафтове, още по-голяма липса на ресурс. Резултатът е затворени магазини и реално отпадане от клуба на големите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Руските петролни компании с рекордни печалби заради цените на нефта Руските петролни компании с рекордни печалби заради цените на нефта

Обезценяването на рублата също помага за подобряването на резултатите

21 ное 2018, 323 прочитания

Nissan включва и финансите на Renault в разследването за Карлос Гон Nissan включва и финансите на Renault в разследването за Карлос Гон

Япония е готова да работи за стабилизирането на автомобилния съюз между трите компании

21 ное 2018, 312 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мая Миланова: Приходите ни ще продължат да растат с до 25% и през 2016 г.

Oперативният мениджър на софтуерната компания "Експириън България" пред "Капитал Daily"

Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна

Университетът замрази договора си с външния продуцент, който щеше да създава програма за канала

Дизелът залязва на изток

Забраните за стари дизели в западноевропейски градове се превръщат в износ на мръсен въздух към Източна Европа, а решенията трябва да се взимат и на двете места

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Кои са най-растящите IT компании, ще има лимити по "Гражданска отговорност", паркът на основателите на "Телерик" расте с нова сграда

Емисия

DAILY @7AM // 21.11.2018 Прочетете