С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 11 юли 2016, 11:10, 32633 прочитания

Ритейл: Търговските вериги – падането свърши

С няколко изключения търговците на храни, стоки за дома и дрехи вдигат оборотите и печалбите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук

Още по темата

Най-големите вериги: Почти всички продават повече

Вдигналото се потребление се вижда и в продажбите на търговците на дребно: в топ 30 ръстът е над 10%

22 авг 2017

Вместо израелски мол - "Практикер" в Шумен

Plaza Centers продаде имот от 26 дка срещу почти 2 млн. лв. на българската верига

26 фев 2017

Търговци: Оптимизъм и още магазини

Представители на някои от най-големите вериги в различни сектори представят своите планове за 2017 г.

2 яну 2017

Търговия: Облаците се разсейват

Възстановяването на вътрешното потребление движи резултатите в сектора

3 дек 2016

Metro търси стартъпи в търговията

Стартиращите компании могат да кандидатстват за акселераторската програма до 12 март

21 ное 2016

Jumbo за пръв път с годишни приходи над 50 млн. евро в България

Компанията предстои да отвори нов магазин в Стара Загора, който няма да е в самостоятелен обект, а в мол

12 окт 2016

IKEA с рекордни приходи, но растежът се забавя

Шведската верига се цели в годишни постъпления от 50 млрд. долара до 2020 г.

13 сеп 2016

Новият магазин на Lidl: по-просторен и по-зелен

Концепцията на веригата идва в България година след световния й дебют

11 сеп 2016

Metro отбеляза неочакван спад на печалбата

Компанията продължава с изпълнението на плана си за разделение на бизнеса

2 авг 2016

Какво е новото в проекта на Закон за храните

Три основни характеристики за от съществено значение за подготвяната нова нормативна уредба

31 юли 2016

Фантастична база

Billa продаде логистичния си център на компания, зад която стои интересът на "Фантастико"

22 юли 2016

Хенрик Елм: Търсим партньори, които искат да растат заедно с нас

Мениджърът развитие на доставките в IKEA пред "Дневник"

от Дневник,14 юли 2016

"Пикадили" отваря магазин в Grand Mall Varna

След дълго свиване на обекти от веригата планират още два до края на годината

12 юли 2016

Най-големите компании: Завръщането на растежа

Приходите и печалбите на заводите растат. Спадове има само при горивата и металите

1 юли 2016

Обемът на свободните търговски площи в страната се понижава

В София се наблюдава обратната тенденция заради новооткрития "Сан Стефано Плаза"

20 апр 2016

К100 Ритейл: Една малко по-добра година

Повечето вериги за храни увеличават приходите си

16 юли 2013

К100: Спомен за старата икономика

За десет години в класацията има все по-малко компании, които напомнят за соцстопанстовото, вместо тях влизат нови индустриални и търговски компании

15 юли 2013
Имаше години, когато десетки нови магазини отваряха един след друг, оборотите растяха, клиентите с охота се редяха на опашките пред касовите апарати. Мол след мол изпълваха градския пейзаж и във всеки един от тях се настаняваха луксозни хранителни магазини.

Този период приключи 2008-2009 г., когато световната криза преобърна бизнеса в много сектори, в това число и на т.нар. модерна търговия в България. Потреблението се сви, продажбите намаляха, магазини започнаха да затварят, вериги търсеха изход от пазара. Някои дори успяха да го напуснат, други останаха да се борят с постоянния спад.

Спокойно може да се каже, че ритейлът в България навлиза в нова фаза и това се вижда от данните за развитието на пазара през изминалата 2015 г. Ако се гледат само числата и промените в проценти, 2015 г. може да се определи като една много успешна година. Това обаче не се дължи на силно повишено потребление или на по-добрите условия за бизнес. Анализът на ситуацията показва, че ръстът идва от други, субективни фактори. През последните години падането продължи толкова дълго, че в един момент трябваше да спре и да задвижи пазара отново нагоре. Освен това от него си тръгнаха или са на път да изчезнат играчи, които отвориха място за други или просто подпомогнаха бизнеса на вече наложилите се лидери.

Погледнато отгоре – сериозен ръст

Класацията на "Капитал" топ 100 за най-големите магазини тази година включва 30 вериги. От тях 12 са за храни и бързооборотни стоки, три са за техника, шест за дома (мебели и "направи си сам"), пет са за дрехи и обувки, две са козметика и детергенти и по една за играчки (Jumbo) и павилиони за цигари и вестници (Lafka).



В горната част на класацията са предимно веригите за храна и за техника. След това по обем на бизнеса се нареждат магазините за дома, а после следват облеклата и обувките. Разбира се, има и изключение от общото правило, като някои представители на хранителните вериги са най-долу в класацията (345 и Hit), а други със сигурност отпадат - Penny, а и са на път (Carrefour).

От общо 30 вериги едва шест през миналата година имат спад на оборота. Екстремен случай е този с Carrefour, където спадът на оборота е около 60%. За сравнение, в миналогодишната класация бяха включени 20 вериги, от които четири бяха на минус спрямо предходната година.

По-интересна е статистиката за движението на печалбите (загубите). В актуалната класация около една трета от веригите – точно 9, са на минус. Това показва, че има общо подобрение в представянето на търговските обекти, тъй като през 2014 от общо 20 компании точно половината са били на загуба.

Общият обем на пазара, базиран на 30-те най-големи вериги, е 6.65 млрд. лв. и е с 6% повече от 2014 г., което е още един положителен показател за развитието на сектора. Бизнесът е доминиран от най-големите 10 компании, като техният общ оборот е 5.2 млрд. лв., или близо 80% от пазара на топ 30.

Победители и победени при храните

"Причините за ръста на пазара са няколко. От една страна, тенденциите в потребителското поведение - потребителите в България стават все по-взискателни към това каква храна консумират, как са обслужени, дали могат удобно и от едно място да правят основния си пазар, така че да спестят време, а всички тези техни изисквания до голяма степен могат основно да се покрият от формата на модерната търговия. От друга страна, имаше сериозни размествания на пазара - например отпадане или радикално отслабване на доскоро основни играчи (Penny, Carrefour, "Пикадили"), коментира за "Капитал" Милена Драгийска-Днечева, управител на Lidl в България.

В сферата на бързооборотните стоки се забелязват няколко интересни тенденции. През миналата година ясно се открояват тези, които са затвърдили лидерските си позиции. Те продължават да растат от известно време насам и не бележат спадове в оборотите си въпреки силно конкурентната среда. Към тази група могат да бъдат включени Kaufland и Lidl.

От другата страна на скалата са тези, които преживяха сериозни сътресения през 2015 г. и са на път да изчезнат от картата на търговските вериги. Penny market, която заедно с Billa е част от групата Rewe, обяви през есента, че се изтегля от пазара и придвижи бизнеса си към ликвидация. Част от обектите преминаха към Billa, а останалите бяха затворени, освободени или преотдадени. През 2015 г. веригата има спад на оборота от 14% и загуба от над 36 млн. лв.

Carrefour например има едва 60 млн. лв. оборот, нарежда се на 20-а позиция сред всички вериги и бележи спад на приходите от близо 60%, а загубата е 47 млн. лв.

"Пикадили" реално също отпадна от съревнованието. През 2015 г. веригата все още има оборот от 160 млн. лв., но отчита спад от 20% и загуба от 31.6 млн. лв.

До тази ситуация се стигна, след като Carrefour и "Пикадили" бяха предприели мерки по сливане на бизнеса с цел да обединят усилията и се справят с конкуренцията на германските вериги в лицето на Lidl, Kaufland, Metro и Billa. Въпреки че бяха много близо до сделка, двете групи не можаха да се споразумеят и решиха да се развиват поотделно. През това време те продължаваха да увеличават натрупаните си загуби и задължения към доставчиците. Двете компании дълго време бяха в порочния кръг на липса на ресурс, задължения към доставчици, празни рафтове, още по-голяма липса на ресурс. Резултатът е затворени магазини и реално отпадане от клуба на големите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Германската Leoni започва инвестиция за 32 млн. евро в Плевен 1 Германската Leoni започва инвестиция за 32 млн. евро в Плевен

Производството ще е за Mercedes-Benz. А сградата и земята ще са на българската строителна компания "Хоризонт Иванов"

25 сеп 2018, 747 прочитания

Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения

Анкета на Германо-българската камара и "Сименс" показва, че компаниите нямат дългосрочна стратегия в тази област

24 сеп 2018, 790 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мая Миланова: Приходите ни ще продължат да растат с до 25% и през 2016 г.

Oперативният мениджър на софтуерната компания "Експириън България" пред "Капитал Daily"

Няма дим без огън

Защо двама журналисти бяха задържани в полето край Радомир

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест в САЩ за пране на 400 млн. долара от OneCoin, шведската Stillfront купува "Империя онлайн" за 10 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 25.09.2018 Прочетете