С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 11 юли 2016, 11:10, 37043 прочитания

Ритейл: Търговските вериги – падането свърши

С няколко изключения търговците на храни, стоки за дома и дрехи вдигат оборотите и печалбите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук
Имаше години, когато десетки нови магазини отваряха един след друг, оборотите растяха, клиентите с охота се редяха на опашките пред касовите апарати. Мол след мол изпълваха градския пейзаж и във всеки един от тях се настаняваха луксозни хранителни магазини.

Този период приключи 2008-2009 г., когато световната криза преобърна бизнеса в много сектори, в това число и на т.нар. модерна търговия в България. Потреблението се сви, продажбите намаляха, магазини започнаха да затварят, вериги търсеха изход от пазара. Някои дори успяха да го напуснат, други останаха да се борят с постоянния спад.


Спокойно може да се каже, че ритейлът в България навлиза в нова фаза и това се вижда от данните за развитието на пазара през изминалата 2015 г. Ако се гледат само числата и промените в проценти, 2015 г. може да се определи като една много успешна година. Това обаче не се дължи на силно повишено потребление или на по-добрите условия за бизнес. Анализът на ситуацията показва, че ръстът идва от други, субективни фактори. През последните години падането продължи толкова дълго, че в един момент трябваше да спре и да задвижи пазара отново нагоре. Освен това от него си тръгнаха или са на път да изчезнат играчи, които отвориха място за други или просто подпомогнаха бизнеса на вече наложилите се лидери.

Погледнато отгоре – сериозен ръст

Класацията на "Капитал" топ 100 за най-големите магазини тази година включва 30 вериги. От тях 12 са за храни и бързооборотни стоки, три са за техника, шест за дома (мебели и "направи си сам"), пет са за дрехи и обувки, две са козметика и детергенти и по една за играчки (Jumbo) и павилиони за цигари и вестници (Lafka).



В горната част на класацията са предимно веригите за храна и за техника. След това по обем на бизнеса се нареждат магазините за дома, а после следват облеклата и обувките. Разбира се, има и изключение от общото правило, като някои представители на хранителните вериги са най-долу в класацията (345 и Hit), а други със сигурност отпадат - Penny, а и са на път (Carrefour).

От общо 30 вериги едва шест през миналата година имат спад на оборота. Екстремен случай е този с Carrefour, където спадът на оборота е около 60%. За сравнение, в миналогодишната класация бяха включени 20 вериги, от които четири бяха на минус спрямо предходната година.

По-интересна е статистиката за движението на печалбите (загубите). В актуалната класация около една трета от веригите – точно 9, са на минус. Това показва, че има общо подобрение в представянето на търговските обекти, тъй като през 2014 от общо 20 компании точно половината са били на загуба.

Общият обем на пазара, базиран на 30-те най-големи вериги, е 6.65 млрд. лв. и е с 6% повече от 2014 г., което е още един положителен показател за развитието на сектора. Бизнесът е доминиран от най-големите 10 компании, като техният общ оборот е 5.2 млрд. лв., или близо 80% от пазара на топ 30.

Победители и победени при храните

"Причините за ръста на пазара са няколко. От една страна, тенденциите в потребителското поведение - потребителите в България стават все по-взискателни към това каква храна консумират, как са обслужени, дали могат удобно и от едно място да правят основния си пазар, така че да спестят време, а всички тези техни изисквания до голяма степен могат основно да се покрият от формата на модерната търговия. От друга страна, имаше сериозни размествания на пазара - например отпадане или радикално отслабване на доскоро основни играчи (Penny, Carrefour, "Пикадили"), коментира за "Капитал" Милена Драгийска-Днечева, управител на Lidl в България.

В сферата на бързооборотните стоки се забелязват няколко интересни тенденции. През миналата година ясно се открояват тези, които са затвърдили лидерските си позиции. Те продължават да растат от известно време насам и не бележат спадове в оборотите си въпреки силно конкурентната среда. Към тази група могат да бъдат включени Kaufland и Lidl.

От другата страна на скалата са тези, които преживяха сериозни сътресения през 2015 г. и са на път да изчезнат от картата на търговските вериги. Penny market, която заедно с Billa е част от групата Rewe, обяви през есента, че се изтегля от пазара и придвижи бизнеса си към ликвидация. Част от обектите преминаха към Billa, а останалите бяха затворени, освободени или преотдадени. През 2015 г. веригата има спад на оборота от 14% и загуба от над 36 млн. лв.

Carrefour например има едва 60 млн. лв. оборот, нарежда се на 20-а позиция сред всички вериги и бележи спад на приходите от близо 60%, а загубата е 47 млн. лв.

"Пикадили" реално също отпадна от съревнованието. През 2015 г. веригата все още има оборот от 160 млн. лв., но отчита спад от 20% и загуба от 31.6 млн. лв.

До тази ситуация се стигна, след като Carrefour и "Пикадили" бяха предприели мерки по сливане на бизнеса с цел да обединят усилията и се справят с конкуренцията на германските вериги в лицето на Lidl, Kaufland, Metro и Billa. Въпреки че бяха много близо до сделка, двете групи не можаха да се споразумеят и решиха да се развиват поотделно. През това време те продължаваха да увеличават натрупаните си загуби и задължения към доставчиците. Двете компании дълго време бяха в порочния кръг на липса на ресурс, задължения към доставчици, празни рафтове, още по-голяма липса на ресурс. Резултатът е затворени магазини и реално отпадане от клуба на големите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Построеното от "Трейс Груп Холд" през 2019 г. Построеното от "Трейс Груп Холд" през 2019 г.

Българската компания успешно развива своята дейност на европейския строителен пазар

18 ное 2019, 1126 прочитания

Американските компании са предпазливи за разходите заради търговската война 1 Американските компании са предпазливи за разходите заради търговската война

Ръководителите предвиждат слаб спад на капиталовите инвестиции и през четвъртото тримесечие

17 ное 2019, 847 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мая Миланова: Приходите ни ще продължат да растат с до 25% и през 2016 г.

Oперативният мениджър на софтуерната компания "Експириън България" пред "Капитал Daily"

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10