Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 12 юли 2016, 17:58, 4725 прочитания

"Човешкият бой с петли" на UFC продаден за 4 млрд. долара

WME-IMG изкупува мажоритарния дял от фирмата броени дни след UFC 200

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
WME-IMG е закупила промоутърската компания за смесени бойни изкуства (ММА) UFC за 4 млрд. долара. Това съобщиха от пресцентъра на компанията и на сайта й. Сделката е най-голямата в историята на бойните спортове. Новината идва броени дни след юбилейното шоу на компанията UFC 200 и в средата на една от най-силните години в историята на монополиста в ММА, след като за 2015 г. оборотът на компанията достигна 600 млн. долара, а чистата печалба - над 150.

Преди това UFC беше закупена през 2001 г. за 2 млн. долара от компанията Zuffa. Нейните собственици – братята Франк и Лоренцо Фертита, ще продължат да имат дял в компанията, а действащият президент Дейна Уайт, който е главен отговорник за успеха на компанията, приемането ѝ в обществените среди на глобално ниво и превръщането ѝ в огромен бранд, ще остане на длъжността си.


На фона на всичко това за самите UFC, а и за цялата индустрия на бойните спортове, е трудно да си представим, че в началото компанията е символ на кръв, неспортсменство и скандали – повече спектакъл, отколкото спорт. Но точно такава е историята на UFC. Как един спорт, който заради бруталността си е забранен в 36 щата, сега води до най-голямата сделка в историята на бойните спортове?

Тук няма правила

UFC (от Ultimate Fighting Championship - бел. ред.) продуцира първото си събитие през 1993 г., в годината на основаването си. Впоследствие то ще стане известно като UFC 1 и от компанията ще продължат да номерират събитията си. Тогава UFC няма много общо с това, което е сега. Във вече станалия нарицателно за UFC октагон – ринг с осем ъгъла – влизат атлети с опит в най-различни бойни изкуство – от сумисти и боксьори до джу джуцу майстори. Първите събития са под формата на турнир с директни елиминации, но не това е, което печели зрителите. С изключение на някои неписани правила слоганът на компанията "Тук няма правила!" е истина – октагонът се засипва с кръв, докато бойци като Ройс Грейси и Кен Шамрок доказват, че размерът няма значение, и стават едни от първите големи звезди във все още непопулярния спорт ММА.



Всичко това прави UFC нишов бизнес – платените събития (PPV) на компанията в началото се радват на сравнително висок интерес и добра посещаемост, но за UFC е невъзможно да излезе на светло, да се превърне в част от поп културата и да бъде посрещнато от широката общественост. Всъщност първоначалната идея на UFC трудно може да бъде определена като бизнес – турнирите се правят само с идеята да се разбере кой е най-ефективният боен стил в света. "Първото шоу трябваше да бъде просто единично събитие", казва Дейна Уайт, бъдещият президент на UFC. "Но получи такъв интерес, че направиха още едно шоу, след което просто не спряха."

Човешки бой с петли

Първите по-сериозни проблеми за UFC се появяват, когато властите в САЩ обръщат внимание на бруталната натура на боевете в октагона. Щатският сенатор Джон Маккейн нарича продукта "човешки бой с петли", а 36 щата въвеждат закони срещу организираните боеве без правила по безопасност.

В резултат на критиката и ограниченията от UFC започват малко по малко да въвеждат правила. До лятото на 1999 г. се приемат повечето спортни ограничения, които важат и до днес – рундове от по пет минути, забрана за удари в слабините, дърпане на коса и т.н., както и особено важното разделение на категориите по тежест. UFC работи по всички тези въпроси с щатските атлетически комисии и скоро Калифорния се превръща в първия щат, който приема универсални правила, под които могат да се провеждат ММА събития в щата. През това време UFC започва да ражда първите си звезди, които носят милиони на компанията – имена като Ренди Котур, Чък Лидел и Тито Ортис.

Белият рицар

В началото на хилядолетието Zuffa и партньорът им Дейна Уайт купуват UFC от затъващата компания SEG за 2 млн. долара. "Адвокатите ми ме смятаха за луд, защото купувах нещо затъващо и с лоша репутация. Но аз исках само трите букви UFC - марка, която всеки знае, без значение дали харесва или не", казва по-късно пред Fighter's Only Лоренцо Фертита.

Основната власт в компанията е дадена на Дейна Уайт, който се заема с това да направи добър имидж на UFC и да върне популярността му, която е залязла след скандалите. Успява най-вече чрез добра маркетингова стратегия и връщането на продукта по телевизионните екрани. Така през 2002 г. UFC вече са в далеч по-стабилно положение и шоуто UFC 40 прави над 150 хил. покупки. Въпреки това към 2004 г. от Zuffa са загубили общо 34 млн. долара, откакто са купили компанията.

Голямата промяна за UFC идва, когато по национална телевизия те започват да продуцират предаването The Ultimate Fighter, риалити шоу, в което бойци се съревновават за договор в UFC. То дава достъп на UFC до много по-широка публика и показва кадри "отвътре", разбивайки финално вижданията за ММА като брутален спорт.

Грозното пате за 4 млрд. долара

След първите сезони на The Ultimate Fighter популярността на компанията достига невиждани досега нива. През 2006 г. за пръв път платено шоу на UFC преминава 1 млн. покупки в САЩ, а след пристигането в компанията на бившия борец и кечист Брок Леснар шоутата с над милион продажби се превръщат в нещо обичайно. През 2007 г. Zuffa купува и един от малкото си конкуренти, японската Pride, за 70 млн. долара. През 2011 г. същата съдба сполетява и промоутъра Strikeforce, този път за 40 милиона.

През 2009 г. компанията прави своето най-голямо шоу – UFC 100, което поставя рекорд с над 1.6 млн. продажби, постижение, което стои и до днес (все още не се знае броят продажби на UFC 200). В следващите години UFC губи малко от своята популярност, за да се завърне отново на предни позиции в днешни дни.


Никой не е по-голям от UFC

Най-важната част от бизнес модела на Уайт се оказва залагането не просто на големите имена на бойци, а слагането на марката на UFC пред всичко. Така въпреки скорошните скандали със забранени субстанции и медийни войни, които на два пъти провалиха главния мач на UFC 200, компанията вече продава сама себе си, а Лоренцо Фертита се оказва прав – всичко, от което има нужда, наистина са просто тези три букви.

Какво следва за UFC? Дейна Уайт остава начело на компанията, а новите собственици WME-IMG, водени от Ари Еманюел (прототипа на Ари Голд от сериала "Антураж") и Патрик Уайтсел, се сдобиват с една доказана машина за пари, която постоянно гледа към нови хоризонти. Разбира се, срещу скромната сума от 4 млрд. долара.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: UFC САЩ спорт

Прочетете и това

Германският фонд Freigeist влага над 1 млн. евро в българската EnduroSat Германският фонд Freigeist влага над 1 млн. евро в българската EnduroSat

Сделката дава на новия акционер 5.4% дял, като оценява производителя на наносателити на над 36 млн. лв.

31 май 2020, 335 прочитания

Зам.-министърът на екологията и братята Атанас и Пламен Бобокови вече са обвиняеми 1 Зам.-министърът на екологията и братята Атанас и Пламен Бобокови вече са обвиняеми

Според прокуратурата в организираната престъпна група влизат 10 души, за 4 от тях е поискан постоянен арест

30 май 2020, 3276 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Пикадили" отваря магазин в Grand Mall Varna

След дълго свиване на обекти от веригата планират още два до края на годината

Още от Капитал
Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10