Строителство: Раздаден от държавата ръст
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Строителство: Раздаден от държавата ръст

Златните години са в миналото. През 2016 г. поръчките ще са в пъти по-малко

Строителство: Раздаден от държавата ръст

Ударното приключване на европейски проекти доведе до нови лидери и впечатляващи ръстове на компаниите в сектора

Десислава Лещарска
27701 прочитания

Златните години са в миналото. През 2016 г. поръчките ще са в пъти по-малко

© Георги Кожухаров


Традиционните лидери отстъпиха позиции на нови любимци на властта.
3 млрд. лв. са приходите на 20-те най-големи компании. Това е почти 30% от бизнеса в сектора през миналата година.

3 млрд. лв. са приходите на 20-те най-големи компании. Това е почти 30% от бизнеса в сектора през миналата година.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

Удвоени и утроени печалби, ръст в оборотите с по 50 - 100% - така изглеждат финансовите отчети на повечето от големите строителни компании за 2015 г. Причината - на 31 декември изтече последният срок за разплащане на проекти, финансирани от европейските програми за периода 2007 - 2013 г. Само от сектор "Води" за миналата година са потекли към компаниите 1 млрд. лева. за пречиствателни станции, водопроводи и канализация. Броят на реконструираните и новоизградените пречиствателни съоръжения в страната достигна 50, новоизградената ВиК мрежа надхвърля 2500 км. Неслучайно два от дебютите в топ 20 на класацията са на компании, специализирани във водното строителство - "Кристална вода" и "Интерпром".

Още над 500 млн. евро бяха разплатени в пътното и железопътното строителство - приключи изграждането на отсечки от магистралите "Струма" и "Марица", на Северната скоростна тангента и част от Западната дъга, на част от жп линията Пловдив - Свиленград, столичното метро стигна до летището и до "Бизнес парк София". Благодарение на тези и водните проекти оборотите на 20-те най-големи строителни компании за 2015 г. гонят 3 млрд. лева в сравнение с 1.95 млрд. лева година по-рано. Печалбите им се увеличават от 107 млн. лв. на 160 млн. лв.

Възходът е споходил най-вече онези компании с ВИП достъп до държавните поръчки. Според анализ на строителната камара най-много договори в строителството през изминалата година са сключени в сегмент "Инженерна инфраструктура", следван от ВиК и енергийна инфраструктура. Жилищното строителство е на опашката с дял от 10%. Според анализа на камарата преките чуждестранни инвестиции в строителството са едва 115 млн. евро и намаляват с близо 58% на годишна база. Тоест за поредна година след големия срив на сектора през 2010 г. заради имотната криза държавата осигурява над 80% от инвестициите в строителството. По предварителни данни продукцията в сектора е за поне 11 млрд. лева, но най-вероятно сумата е по-голяма, като окончателни данни още няма. Така излиза, че почти 30% от работата и оборотите са съсредоточени в ръцете на 20-те компании в челото на класацията.

#КОЙ сега е №1

В края на програмния период традиционните любимци на властта и новоизгрелите звезди се открояват още по-ясно. След феноменалния скок на "Водстрой 98" от 14-о на второ място в класацията на "Капитал" за 2014 г. свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски компания вече е на първа позиция по показателя приходи. Те се увеличават с 80% до 292 млн. лв., а печалбата - с над 46%, за да достигне 22 млн. лв. За 5-6 години "Водстрой 98" се превърна от средна по размер сливенска фирма, специализирана във водното строителство, до гигант с договори - в обединения или самостоятелно, за почти 900 млн. лв. Тя работи по водните проекти на Банско, Враца и Раднево (всичките забавени), има и много общински договори и рамкови споразумения за ремонт на ВиК мрежи. Компанията получи поръчки и в сектор "Отпадъци" - работи по закриване на депата в с. Сотиря, Китен, Ахтопол и Кърджали, където заедно с "Кристална вода" изгражда и нов регионален център за управление на отпадъците. Има договори по оперативните програми "Транспорт" (за жп строителство), "Регионално развитие" и "Развитие на селските райони". Тя работи и по изграждането на Северната скоростна тангента - проект за 180 млн. лв. Поръчките бяха взети в момент, в който Делян Пеевски разпределяше порциите в строителството, включително и на своята "Водстрой 98" (по думите на бившия му партньор Цветан Василев).

До този февруари, когато и премиерът Бойко Борисов явно го забеляза и обяви, че заради съмнения спира обществени поръчки за милиарди. После дойде новината от края на май, че лидерът в класацията се продава. Купувач е третата по обороти компания в страната - "Хидрострой", собственост на Велико Желев. "Водстрой" ще продължи да съществува като самостоятелно юридическо лице, но с нов собственик, обясни пред "Капитал" Желев. Няколко независими източника потвърдиха, че става въпрос за реална сделка - Иван Мирински напуска компанията, а Делян Пеевски губи позициите си като фактор в разпределението на държавните поръчки. Още едно събитие индикира за това - от директорския борд на друг традиционен любимец - "ПСТ груп" (№7 в класацията), си тръгна Цветан Цонев. След смяната на собствеността на компанията през 2014 г. той се сочеше за човека на Пеевски и "Водстрой". Сега "ПСТ груп" остава под контрола на Първа инвестиционна банка. Как разместванията по върховете ще се отразят на сектора предстои да разберем. Най-ясно ще си проличи с първите големи търгове за инфраструктура - магистралите "Хемус" и "Струма", ранните проекти в сектор "Води" и жп, новите отсечки на метрото и др.

Стари и нови лидери

След кратко изпадане "Трейс груп холд" се завръща в челната тройка с внушителен ръст на оборотите от над 83%, за да достигнат 268 млн. лева (а консолидирано до 484 млн. лв.). Компанията с основен акционер Николай Михайлов не може да се оплаче от липса на европейски проекти - тя работи по обходите на Монтана и Враца, Западната дъга на софийския околовръстен път, ремонта на жп линията Пловдив - Бургас, интермодалния терминал в Пловдив, метрото до летището и др. Фирмата има и дейност зад граница - основно в Сърбия, където чрез дъщерни компании поддържа 2500 км пътна мрежа и работи по няколко магистрални отсечки. Компанията приписва успеха си и на позициите си в Чехия. "През 2014 г. "Трейс" стъпи на чешкия пазар. Единият от проектите – изграждане на групов водопровод за 4 общини, приключи преди месец. Работата на "Летище Прага Рузине" продължава", коментираха пред "Капитал" от компанията.

Миналогодишният лидер в класацията "Главболгарстрой" сега заема 5-а позиция, като е една от малкото компании в бранша със спад в приходите, бил той и едва 9%. За сметка на това другата компания от строителната група - "ГБС Инфраструктурно строителство", която през изминалата година завърши строителството на отсечка от АМ "Струма", има ръст от 37% и запазва 4-о място.

Да хвърлим поглед и към дебютите в топ 20 - "Кристална вода" за кратко успя да спечели куп обществени поръчки, финансирани от оперативна програма "Околна среда" - в сектор "Води" и "Отпадъци". Тя се изкачва от 28-о на 19-о място, приходите й се увеличават от 41 на 97 млн. лв., а печалбата - от 38 хил. на цели 5 млн. лв. Компанията работи по ВиК мрежата на Исперих, водния цикъл и регионалното депо за отпадъци в Кърджали (с "Водстрой 98"), с "ПСТ груп" изгражда горски пътища за Северноцентралното предприятие, построи спортен комплекс в Долна баня и др. Миналата година дружеството изненадващо взе 35-годишна концесия на летището в Горна Оряховица.

На какво се дължи този изключителен успех? Реалната й собственост се свързва с Румен Гайтански-Вълка, кой е считан за близък до Ахмед Доган. Мажоритарен акционер в "Кристална вода" е "Кей Ар консулт", което до есента на 2015-а се е казвало "Зърнести минерални материали". Негов едноличен собственик е Николай Радославов, който също така е изпълнителен директор и съсобственик на "Авангардстрой", в което съдружници са му фирмите на Румен Гайтански-Вълка "Волф" и "Волф имобилиен". Другият акционер в "Кристална вода" е директорът на държавната университетска кардиологична болница "Св. Екатерина" проф. Генчо Начев. Той също има общо минало с Гайтански, тъй като бе автор на проекта му за здравен фонд "Всеотдайност", който съществуваше от 2006 до 2011 г. Може да се търси и роля на един от членовете на съвета на директорите на "Кристална вода" - Спиридон Александров, който в близкото минало е бил ръководител на управляващия орган на оперативна програма "Околна среда".

Другият шеметен възход е на "Интерпром" - еднолична собственост на Калоян Люсиен Теодосиев, чието име се чу покрай драмите с ЦСКА през 2012 г. и беше сочен като един от кандидат-спонсорите на фалиралия клуб. Строителната му фирма се изкачва от 25-о на 12-о място, приходите й се удвояват, а печалбата скача от 920 хиляди на 12 млн. лв. Компанията спечели водни поръчки в Пирдоп, Кърджалийско, Панагюрище, Душанци и др. В края на 2015 г. "Интерпром" получи от правителството концесия за добив на полезни метали в Сандански.

Най-зашеметяващият ръст на приходите бележи държавната компания "Автомагистрали", която през 2015 г. увеличава приходите си близо 7 пъти от 11 на над 85 млн. лева. Зад този ръст обаче стоят само държавните пари за ремонта на магистралите "Тракия" и "Хемус" - 100 млн. лв., които правителството отпусна без търг, а "Автомагистрали" превъзложи на други фирми от бранша.

Трудно настояще

"Тези обороти едва ли ще се повторят в следващите 2-3 години", коментира класацията Юлиян Инджов, собственик на строителната "ИСА 2000", която тази година се изкачва с една позиция и вече е на 9-о място. "Това беше краят на програмния период и фирмите и правителството дадохме всичко от себе си, за да довършим проектите в срок. Тази година очаквам сериозен спад и през 2017 г. лек ръст спрямо 2016 г. Но обороти от този порядък не очаквам в следващите 5 години. Сега важното е да оцелеем", казва собственикът на "ИСА". Приходите й растат от 96 на 146 млн. лв., но печалбата остава почти без промяна. "Работя основно като подизпълнител на тези преди мен. Делим едни и същи обороти, но печалбата прибират те", коментира резултатите Инджов.

Повечето мениджъри споделят мнението, че следващите година-две ще са сложни за сектора. Парите за пътища от оперативните програми са по-малко през този програмен период, във водния сектор се очаква поне една нулева година заради изработването на регионални предивенстиционни проучвания. Тази година може да започнат само т.нар. ранни водни проекти - на Пловдив, Асеновград, Добрич и Плевен. Осем изостанали пречиствателни станции също ще бъдат довършени с пари от оперативните програми, но те са с вече избрани изпълнители. Централният участък на третия лъч на метрото вече е договорен, както и две отсечки от магистрала "Струма". Тепърва се очакват големите железопътни проекти, но и там достъпът на компании е ограничен. Засега държавата се опитва да противодейства на кризата в сектора с противоречивата практика да дава пари за пътни ремонти, които обаче не се разиграват на търг, а отиват във вече избраните фирми за текущо и зимно почистване. По тази линия правителството вече отпусна 130 млн. лв. Милиардната програма за саниране също е вариант за фирмите да си гарантират работа. Макар че тя се целеше към малките и средните фирми по места, от регистъра на поръчките става ясно, че на търговете вече се явяват и печелят и най-големите от бранша.

"Не можем да разчитаме само на пътища и на водопроводи", коментира пред "Капитал" мажоритарният собственик на "Хидрострой" Велико Желев след новината за сделката с "Водстрой". Освен навлизане в жп и газопреносното строителство той планира и собствени инвестиционни проекти. Компанията ще изгради над 60 000 кв.м жилищни комплекси - два във Варна и два в София.

Бившият №1 в класацията - "Главболгарстрой", също ще разчита на разнообразяване на приходите с инвестиции в жилищни и ваканционни комплекси. Засега официално обявен е проектът за еко селище в Белчин, но компанията не изключва и проект в София. И все пак - нов бум в жилищното или бизнес строителството, който да измъкне сектора от зависимостта към държавните поръчки, е малко вероятен. Затова не е изключено в следващата една година да станем свидетели на отпадане от пазара на част от фирмите.

Традиционните лидери отстъпиха позиции на нови любимци на властта.
3 млрд. лв. са приходите на 20-те най-големи компании. Това е почти 30% от бизнеса в сектора през миналата година.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK