Силата на киното се пробужда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Силата на киното се пробужда

Средният брой посетители на една прожекция е едва 17.5 души.

Силата на киното се пробужда

Посетителите, екраните и приходите растат. Но пазарът остава концентриран в два играча и в столицата

Десислава Николова
22330 прочитания

Средният брой посетители на една прожекция е едва 17.5 души.

© Надежда Чипева


Темата накратко:

- През миналата година кината в България са порасли до 55, а броят на екраните се е увеличил с 10 и те вече са 206.

- Близо 5.4 млн. души, или с 5% повече в сравнение с предишната година, са отишли на кино през 2015 г., а приходите от продажба на билети са достигна 45.5 млн. лв.

- Основните приходи генерират мултиплексите. "Арена" и "Синема сити" държат 75% от пазара.
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Скромен ръст от 6% и шест нови кина. Ако тези числа ви се струват малки, то реалността е, че 2015 г. всъщност е сред най-силните напоследък за киносектора. Бизнесът расте бавно след кризата и приходите само от продажби на билети са под 50 млн. лв. Всъщност покрай появата на триизмерните филми постъпленията в салоните почти се утрояват спрямо миниатюрните 17 млн. лв. през 2008 г. Обяснението за ръст през последната година пък е в един касов хит - епизодът от "Междузвездни войни: Силата се пробужда".

Има и два непроменени от години факта: 75% от пазара се държат от две компании - местната "Арена" и израелско-британската "Синема сити", с появил се трети конкурент преди две години, но стоящ още далеч назад. А над половината от приходите и посещенията се правят в София.

Малък филм, но расте

Картината с малките числа продължава: средният брой посетители на една прожекция е едва 17.5 души по данни на Националния статистически институт. През миналата година броят на кината в България е бил 55, а броят на екраните, на които се прожектират филми, се е увеличил с 10 и те вече са 206.

Близо 5.4 млн. души, или с 5% повече в сравнение с предишната година, са отишли на кино през 2015 г., а приходите от продажба на билети са се увеличили от 42.88 млн. на 45.5 млн. лв. според данните на НСИ.

Основните приходи, очаквано, генерират мултиплексите. Те са общо 11 със 125 екрана и на практика са привлекли три пъти повече посетители и имат три пъти по-високи приходи от продажба на билети – 34.3 млн. лв. през миналата година. В същото време традиционните кина с 1-2 екрана са били посетени от 1.5 млн. зрители и са с приходи от 11.2 млн. лв. Иначе цените на билетите не са се вдигнали и се движат между 7 и 12 лева в зависимост от филма, часа на прожекцията и дали филмът е триизмерен или не.

Колко се печели от киносалони

Приходите на киносалоните идват по три направления – продажба на билети, реклама преди филма и продажба на храни и напитки, които се консумират в киносалона или преди прожекцията.

Например "Синема сити България", която управлява 6 мултиплекса в пет града, има приходи от 23.5 млн. лв. от излъчване на филми и реклами, а от продажба на храни и напитки е получила 5.5 млн. лв. през миналата година.

Индийската компания "Сини гранд", която стопанисва два мултиплекса в софийски молове, е увеличила почти три пъти продажбите си на билети за миналата година, когато е влязла в "София ринг мол" и е достигнала 2.9 млн. лв., като компанията е успяла да мотивира посетителите да купят храни и напитки за 938 хил. лв.

Другият популярен вариант на работа е този на първите кина мултиплекси "Арена", при които в част от случаите мултиплексът е собственост на дружеството и се управлява като инвестиционен имот. В този вариант собственикът би трябвало да печели от наеми от обектите в мултиплекса, като освен това получава приходи от продажбата на билети.

Самите вериги инвестират в изграждането на мултиплекси в новооткриващи се молове и определено носят риска от това молът да не заработи. Подобни случаи има в отчетите на почти всички големи вериги.

Индийската верига "Сини гранд" отбелязва в отчета си, че през 2014 г. е инвестирала в киносалони в "Странд мол" - Бургас, но тъй като търговският център е бил кредитиран от КТБ и закрит, киноцентърът също е затворил врати. Индийският кинооператор беше обявил план за 100 салона за пет години, но подробности за бавното развитие няма, защото от компанията не отговориха на въпросите на "Капитал".

В отчета на "Синема сити България" през 2015 г. се появява неочаквана загуба от близо 4 млн. лв., тъй като компанията е инвестирала в мултиплекс в мол, чието строителство закъснява спрямо първоначалния срок, а след това предназначението на мола е сменено и киносалонът така и не е открит. Кой е обектът е неясно, защото от дружеството не успяха да отговорят на изпратените въпроси.

Веригата "Арена", която разполага с 11 кинокомплекса, отчита загуба от продажба на билети заради реновирането на две кинозали в "Арена запад" в София и посочва в отчета си множество краткосрочни кредити, които са за оборудване или обновяване на киносалони. От тях става видно, че строежът и оборудването на един мултиплекс в мол например в момента може да достигне 2.5 млн. евро.

Самото дружество, което е собственик на двата мултиплекса "Арена" в София, е пример за трудния бизнес със стопанисването на подобен тип обект. Активите му са заложени като обезпечения по банков кредит и договор за финансов лизинг за оборудване за 52.8 млн. лв. към края на 2015 г., докато приходите от наем са 2.2 млн. лв. например. В групата стопанисването на собствените мултиплекси, управлението на киносалони и прожектирането на филми са разделени в три отделни дружества. Резултатите обаче показват, че инвестициите в киносалони не се изплащат толкова лесно, особено ако се има предвид средната посещаемост на една прожекция и киносалон като цяло и вероятно това е спирачката пред инвеститори да откриват зали извън моловете на големите градове.

Големите екрани

Най-голямата верига от кинокомплекси в България е собственост на дружеството "Кино Арена ВТ", което работи в София, Варна, Стара Загора, Велико Търново, Плевен и Смолян. През миналата година компанията леко свива бизнеса си, но е на печалба от 220 хил. лв. при 66 хил. лв. предишната година. Собственик на дружеството е "Кино Арена ВТ 2012", в чийто съвет на директорите е основателят на веригата и "Александра филмс" Стефан Минчев.

Втората по големина верига от мултиплекси е "Синема сити България", част от едноименната международна верига, собственост на израелска компания. Дружеството откри първия си комплекс с 13 зали в Mall of Sofia през 2006 г., а след това инвестира в още пет мултиплекса само в молове – в Пловдив, Стара Загора, Русе, Бургас и отново в София – в мол Paradise.

Кумулативно двете компании са собственици на около 75% от екраните в България.

Третата по приходи от прожектиране на филми компания е "Сини гранд", която през 2014 г. придоби и обнови мултиплекса в един от столичните молове - "Сити център София", където салоните разполагат с общо 1320 места, а след това отвори кинокомплекс в "Ринг мол" с общо 615 места в салоните.

На следващи места по приходи се нареждат местни киносалони, като например "Еккоплекс" в Пловдив, в който има четири екрана, и "Видин пропъртис", в която съдружник е "А плюс филмс", която разпространява изключително български филми.

Внеси ми филм

Допреди няколко години "Александра филмс" беше основен разпространител на най-големите холивудски студиа. Впоследствие тя започна да си разделя пазара с "Форум филм България" (която е част от Cinema City). През миналата година новият кинолидер е увеличил приходите си от продажба на филмови права със забележимите 44% и те са достигнали 10.6 млн. лв. Иначе най-голям е телевизионният разпространител HBO България с приходи от 16.5 млн. лв.

На пазара на киноразпространение стъпиха и двете частни национални телевизии bTV и Nova. В началото на 2014 г. bTV регистрира bTV Studios. Първото заглавие, с което новата компания заяви присъствието си на пазара, бе "Вълкът от Уолстрийт", който е и едно от най-касовите заглавия в портфолиото на компанията.

През октомври 2015 г. "Нова броудкастинг груп" също стъпи на пазара на филморазпространение и обяви, че е регистрирала компанията "Лента".

Най-касовите филми в България

Най-новата серия на "Междузвездни войни" е абсолютният лидер по продажби в България през 2015 г. според класацията на boxofficemojo.com (виж таблицата) с приходи от 2.4 млн. долара, докато лидерът през 2014 г. - "Хобит", успява да събере боксофис от 1.45 млн. долара. От началото на годината до момента най-гледаният филм в България е "Зоотопия". Официален разпространител и на трите ленти, които оглавяват класацията, е "Форум Филм България".

Световният пазар

Продажбите на билети за кино в световен мащаб се увеличават с 5% до 38 млрд. долара през миналата година според Филмовата асоциация на Америка, цитирани от FT. В Европа и Близкия изток обаче продажбите бележат спад от 9% на годишна база, теглени надолу от отстъпването във Франция - с 18%. За разлика от тях в Китай всеки ден отварят 22 нови филмови екрана, което е довело до удвояване на продажбите на билети до 6.8 млрд. долара през миналата година.
Темата накратко:

- През миналата година кината в България са порасли до 55, а броят на екраните се е увеличил с 10 и те вече са 206.

- Близо 5.4 млн. души, или с 5% повече в сравнение с предишната година, са отишли на кино през 2015 г., а приходите от продажба на билети са достигна 45.5 млн. лв.

- Основните приходи генерират мултиплексите. "Арена" и "Синема сити" държат 75% от пазара.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Интересно. На мен торентите и ефирната телевизия ми дават достатъчно и предостатъчно. Да, удоволствието да се гледа филм на голям екран е несравнимо, но си е разход и си струва само за някои заглавия, от време на време.

  • 2
    xuv33372061 avatar :-|
    timotei

    5.4 милиона продадени билета, а не 5.4 милиона души:) В тази цифра влизат както хора ходили например 30 пъти на кино в рамките на годината, така и такива отишли един път! Ако 5.4 милиона българи ходеха на кино щяхме да имаме един прекрасен пазар, а броят продадени билети да е поне 30 - 40 милиона годишно!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK