С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 16 юли 2016, 16:12, 19193 прочитания

Маршът на Легиона

Поредицата екстремни събития Legion Run, управлявана от България, планира настъпление до Израел и Малайзия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Събитието Legion Run се състоя за трета поредна година в България. Всеки път то събира повече участници, които искат да се пробват да преминат 5-километровото трасе и всевъзможните препятствия по пътя.

- Legion Run е част от набиращата все по-голяма популярност в световен мащаб индустрия obstacle course racing, която започва да се развива в САЩ от 2009 г., стъпваща на тренировките на военните. Най-известните в световен план състезания са Spartan Race, което прави по 100-тина събития на година, Tough Mudder и Warrior Dash, като големите марки работят основно на принципа на франчайзинга при навлизането си на нови пазари.

- Бизнесът на марката Legion Run обаче се движи основно от софийското дружество "Легион рън". За последните три години то е успяло да се превърне в най-успешния бранд в Югоизточна Европа и сред топ 10 на най-известните в света. Компанията планира през тази година сериозна експанзия в международен мащаб в държави като Израел и Малайзия и в градове като Париж. За 2017 г. плановете са още по-мащабни.
Събота, 9 юли. ВЕЦ "Кокаляне" край Панчарево. Около 2700 души са се регистрирали в Legion Run. Много от тях водят свои приятели да ги гледат и снимат как се провират под бодлива тел, гмуркат се в ями, пълни с лед, катерят се и скачат, сълегионерите им ги вдигат, теглят, носят и как се овъргалват както никога досега в кал, от - до. После ще останат историите, които се носят почти като легенди. За бивш тюлен от американската армия, изкарал половината състезание с девойка на рамо, загубила обувката си при едно от калните препятствия. За двама незрящи, преминали абсолютно цялото 5-километрово трасе с всичките му препятствия. Кой колко е помогнал на останалите от отбора и кой с колко драскотини - повод за гордост, е финиширал. Но всички те бледнеят пред снимковия материал, който още се върти из социалните мрежи и събира лайкове.

Legion Run се състоя за трета поредна година в България, като всяка следваща събира повече и повече участници. То е част от набиращата все по-голяма популярност в световен мащаб индустрия obstacle course racing (OCR), която започва да се развива в САЩ от 2009 г. Тя стъпва на основата на тренировките на военните, като участниците в състезанията трябва да преодоляват различни видове препятствия по трасето, тествайки физическите и психологическите си граници. От индустрията си обясняват успеха й с това, че физическата активност и здравословният начин на живот стават все по-популярни, авантюристите се увеличават, а липсата на задължителна казарма може би прави този тип мероприятия любопитни за нестъпвалите на полигон. Най-известните в световен план състезания от този тип са Spartan Race, което прави по 100-тина събития на година, Tough Mudder и Warrior Dash, като големите марки работят основно на принципа на франчайзинга при навлизането си на нови пазари. С годините тази индустрия става все по-мащабна. През 2009 г. ентусиастите в САЩ са 50 хил., а за 2015 г. вече над 5 млн. За 2015 г. приходите от нея в САЩ са 330 млн. долара при 15.9 млн. долара през 2009 г., а държавите, в които се провеждат такива състезания, са 44. Най-развитите пазари са Америка, Австралия и Западна Европа, по–специално Англия и Франция, като почти няма държава, в която да няма локален организатор.


Тюлените от Панчарево

Такъв има и в България - бизнесът на марката Legion Run се движи основно от софийското дружество "Легион рън". За последните три години то е успяло да се превърне в най-успешния бранд в Югоизточна Европа и сред топ 10 на най-известните в света. А компанията планира през тази и следващата година сериозна експанзия в международен мащаб в държави като Израел и Малайзия и в градове като Париж.

Иначе фирмата Legion Run е създадена в Кипър 2013 г. Идеята е на американски военен, вдъхновен от тези мероприятия в Америка. Инвеститор е Илан Цоря от Израел, който се води и управител на българското дружество, собственост на регистрираната на Сейшелите Legion events. В България Цоря е управител на още няколко компании, занимаващи се с търговия с финансови инструменти, платежни методи и др. Първият Legion Run се провежда през 2014 г. в Кипър. Събират се около 5 хил. участници - огромен успех за малката страна с население по-малко от това на София. Следва събитие в Атина, където участниците са над 4 хил., и пак през същата година в Полша, Унгария и България. През 2014 г. в Банкя, София, се събират 1200 участници. В средата на юни 2015 г. в компанията като мениджър бизнес развитие влиза Ивайло Матев. Матев се занимава с продажби на билети за концерти, като има частично участие в TicketLogic. В края на август 2015 г. край Панчарево се събират 1800 - 2000 души, а при последното от този юли заплатилите такса за участие са 2700. През 2015 г. входът за зрители е платен и те са 600 - 700, а през тази вход за тях няма и така освен състезателите поляната край Панчарево събира още 2000 наблюдаващи. "Като на концерт", казва Матев.



Офисите на компанията са в Кипър и в България, като всичко се ръководи оттук. В Кипър е основно продуктовият екип и там се изработват препятствията. От известно време се обучава и втори продуктов екип от българи.

Планирането на калния поход

Процесът по организирането на едно събитие протича в рамките на шест месеца. Започва с осигуряването на терена и изкарването на всички необходими разрешителни. Теренът играе ролята на естествено препятствие. Основно изискване е да има източник на вода, река, езеро или връзка с централната водопреносна мрежа. Не се минава и без водоноски, като в деня на събитието отива доста вода за потапяне, пръскане и къпане след това. През 2014 г. в Банкя, където в голямата си част теренът е частен, цената е въпрос на договорка. В Панчарево теренът е общински, безвъзмездно предоставен, като състезанието е проведено под егидата на районното кметство - събитието осигурява доста ползи на местния хотелиерски и ресторантьорски бизнес, като винаги има 200 - 300 чуждестранни участници. "Две години поред в уикенда, в който ние сме на Панчарево, в хотелите в радиус от десетина километра няма свободни места", казва Матев. После се намират съответните подизпълнители, които помагат за строежа на препятствията и заравняването на терена впоследствие.

Компанията има и собствен екип от десетина души, сред които много чужденци, включително и военни (от САЩ, Израел и Кипър), които пътуват на абсолютно всички събития, за да се подсигури, че препятствията ще се сглобят по най-добрия възможен начин. При маркетинга и рекламата се залага много на социалните мрежи, локалните медии, спортните сайтове, блогъри и лица на събитието, като тази година такива бяха Биляна Йотовска и Ивет Лалова.

Строежът се случва за седмица. "Всички наши препятствия са като един огромен конструктор. Съответно се сглобяват и разглобяват и ги ползваме в различни държави. Във всяка държава подменяме части, които са се поизносили, имаме логистични разходи, но те все пак са по-ниски от купуването на материали, необходими за изграждането на препятствията", обяснява Матев. Всяка година част от препятствията се подменят напълно, за да се поддържа интересът на участниците.

В деня Х екипът общо е 120 души, от които 90 доброволци - на гардероба, на мястото за регистрация и поне по двама на всяко препятствие, които да подсигурят безопасното преминаване на хората и алармират при инцидент. От тези 90 души минимум 30 са със сертификат за доболнична помощ, а в зоната с водни препятствия и реката има и водни спасители.

"Имаме 4 критични момента при всяко събитие - паркинга, регистрацията, душовете и това някой да не пострада, като за нас на първо място, разбира се, е сигурността." "Повечето от нашите служители са бивши военни. Имаме винаги инспектор по сигурност и безопасност. Винаги се стремим в петък сутрин цялото трасе да е напълно готово и нашият екип или част от него го преодолява, като товарим всяко от препятствията почти на максимум. Самите препятствия са направени от инженерно студио. По закон, за да се построят тези временни преместваеми обекти и да вземеш разрешително, тяхната цялост трябва да бъде одобрена от общината", казва Матев.

На всяко едно събитие има минимум 3 линейки, или на 1000 души по един медицински екип. Тъй като това е екстремен спорт, има и контузии, като организаторите съветват всички да си правят спортни застраховки. "В България хората нямат тази култура. Не знам дали 5% от хората имат спортни застраховки, когато идват на наше събитие. Разбира се, ние винаги имаме застраховка "Гражданска отговорност", ако, не дай си боже, се случи нещо по-сериозно", коментира Матев. Досега сериозни инциденти не е имало, но винаги има няколко изкълчени глезена и рамене и десетки охлузвания.

Ангажимент на компанията е да възстанови терена в първоначалния му вид, като организатте казват, че постигат и по-чист вид от първоначалния. Във вторник, когато си говорим с Ивайло, вече всичко е изнесено и се чака само да поникне тревата, която са засадили там.

Империята се разширява

През тази година Legion Run инвестира във втори комплект препятствия, тъй като планира по-натоварен график и експанзия. "Вече сме пораснали достатъчно и решихме да се опитаме да се разрастваме, като плановете ни за тази година са да направим събитие в Париж, Израел, на финалната права сме пред потвърждение за Рим и също така смятаме да направим събитие в Малайзия", коментира Матев.

"Ние анализираме къде пазарът може да поеме нови играчи, къде е прохождащ или къде няма никакви. В Израел например е имало само едно подобно събитие и ние ще бъдем първият по-сериозен играч, който ще стъпи там. Източна Европа е пазар, който тепърва ще се развива и не е толкова интересен за големите играчи заради по-ниската покупателна способност", обяснява Матев доброто си позициониране до момента, като допълва, че разходите за провеждането на Spartan Race са 250 хил. долара, а тези на Legion Run в различните държави са между 50 и 100 хил. евро. "На развитите пазари големите брандове взимат между 80 и 100 евро на билет поради факта, че колкото по-мащабно събитие правиш, толкова по-голям е разходът. В Западна Европа бариерата за влизане е доста по-висока. В държави като Германия и Англия, дори във Франция, където ще имаме събитие, се организират по повече от 100 събития на година. Пазарът е много развит и ние се опитваме да не стъпим накриво. Организацията на едно такова събитие е доста скъпа. Първо, трябва да се изхарчат много пари за реклама. Второ, по-трудно можеш да намериш необходимата бройка участници за покриване на разходите. Трето, не си толкова интересен за потенциални спонсори и за медиите, тъй като това нещо съществува от 5-6 години", обяснява той.

За догодина от компанията не са сигурни дали ще има събитие в София. "Ще сравним потенциала на пазара тук в сравнение с други дестинации. Желанието ни е да присъстваме на нови територии. Ако няма, със сигурност ще има в някоя от съседните държави като Гърция, Сърбия или Румъния", обещава Матев. "Там големи играчи не присъстват и представляват интерес за нас и гледаме натам за 2017 г.", допълва той. Други територии с потенциал са целият бивш съветски блок, а бъдещето на тази индустрия, както и на много други, разбира се, е в Азия. Компанията работи по подписването на споразумение за провеждането на няколко събития в Азия през 2017 г. "Набелязали сме държави като Филипините и Тайланд. Ако успеем в Китай да организираме някое събитие, за нас това ще бъде върхът", казва Матев, като ако това в Малайзия бъде успешно, ще се опитат да го повторят.

Как се издържат легионерите

Опитът на компанията показва, че на места сметките излизат, на места не. Миналата година цените на софийското събитие са били по-ниски и въпреки привлечения интерес не е било хит от финансова гледна точка. Затова тази година билетите бяха вдигнати. "Сега със сигурност няма да сме на загуба, но трябва да се включат и всичките ни административни разходи, които имаме", смята той. Основната инвестиция е за изграждането на препятствия, които трябва да бъдат хем атрактивни, хем сигурни и да може да се поставят и премахват бързо. Приходите са по две линии - от билети и от спонсори. Билетите са две ценови категории - индивидуални и за 10+ човека, като отборното участие дава по-ниска цена. Цените започнаха от 76 лв. за индивидуални играчи и от 66 лв. за категорията 10+. С наближаване на събитието цените се увеличиха, като 3 дни преди старта бяха 96 лв. за индивидуално и 86 за отборно. За фирми, организиращи тимбилдинги например, има корпоративни условия, като обикновено фирмените отбори са от 20 души нагоре. Събитието е атрактивно за спонсорите. Въпреки подсигурените от организаторите фотографи наблюденията им показват, че масово участниците водят по някой да ги снима и после снимките се споделят в социалните мрежи. "Това е огромната сила на събитието. Това го прави атрактивно за спонсорите ни, които натурално влизат в един чудесен спомен на потенциалните свои клиенти", казва Матев. На софийското събитие спонсорите са допринесли за 25-30% от приходите, а от държава до държава участието им варира между 10 и 35%. Желанието на организаторите обаче е този дял да е поне 50%, което би им дало възможност да пуснат по-евтини билети за участие и да привлекат повече ентусиасти.

Обикновено те са между 25- и 35-годишни. Около 45% от тях са семейни, а разпределението мъже на жени е 60% към 40%. Участниците са условно три типа, разделени горе-долу поравно, но с различна мотивация. Първата група са т.нар. фитнес маниаци, имащи за цел да докажат докъде стигат физическите им възможности. "Наблюдаваме, че дори се правят отбори от хората, които ходят в даден фитнес център", казват организаторите. Втората група са тези, които са на тимбилдинг, различен от настаняване в хотел и задължителна вечеря в кръчма. Най-голям дял от тези, които правят тимбилдинг на събитието, имат IT компаниите, кол-центровете и като цяло аутсорсинг бизнесът и счетоводните компании. Третата група са т.нар. аdventure seeker, или търсачи на приключения, които стават все по-голям процент от хората в обществото. "Всяка от групите при нас расте. В България ръстът е доста сериозен всяка година. Все повече хора се опитват да имат разнообразни екстремни преживявания – скачане с бънджи и парашут, рафтинг, сърф, хората се преумориха от ползване на интернет и търсят нови начини да се социализират, а obstacle running ивентите предоставят точно такава възможност", смята Матев.

Основната разлика със Spartan Race е, че Legion Run няма състезателен характер и прилича повече на Tough Mudder. "Целта ни не е да доказваме на себе си колко бързо може да направим нещо, а да видим докъде стигат физическите и психическите ни възможности, тъй като нашите препятствия не са създадени с цел да те предизвикат само физически, но и психически", казва Матев. Една част от трасето представлява 60-сантиметров тунел, където се пълзи на тясно и тъмно. Други ги е страх от вода, но за да преминат, ще трябва да се потопят на няколко пъти и да се катерят по водопади. Страхът от високо се бори с няколко препятствия, на които се качваш на по 4-5 метра. А част от други са направени така, че да е почти невъзможно да се преминат без работа в екип. Накрая идва бирата и поляна пълна с кални, но усмихнати до уши лица.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС

Причината е, че не е могла да придобие отличителен характер на територията на Европейския съюз

19 юни 2019, 1494 прочитания

Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка

Операционната система KaiOS ще свали цените на устройствата за хора от слабо развитите страни

19 юни 2019, 463 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Силата на киното се пробужда

Посетителите, екраните и приходите растат. Но пазарът остава концентриран в два играча и в столицата

Как се режат рогата на "Биволъ"

Под патронажа на прокуратурата тече координирана институционална и медийна атака срещу журналистите Атанас Чобанов и Асен Йорданов

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."