Първият ни пазар в Европа с продукт от България ще е Швеция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първият ни пазар в Европа с продукт от България ще е Швеция

Първият ни пазар в Европа с продукт от България ще е Швеция

Стефан Цанев, управляващ директор в "Ментормейт"

Александра Козбунарова
7531 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


"Следващите години си представям и още един офис в щатите."
"Всяка година растем с около 30% и в брой служители, и като приходи."

През май софийското звено на американския софтуерен разработчик MentorMate се премести в нов модерен девететажен офис и обяви планове за поредно разрастване на екипа.

Очаква се броят на служителите им да се увеличи до 350 до края на 2016 г. В момента звената в София наброяват около 200 души, в Пловдив и Варна - по 36, а във Велико Търново - 23. За 2015 г. са наети 100 нови служители. Изпълнителният директор на местното дружество "Ментромейт" Стефан Цанев разказва пред "Капитал Daily" с какви проекти, ще расте компанията. В българските звена е концентрирана цялата дейност по разработка на MentorMate, като за миналата година оборотът на дружеството достигат 11.6 млн. лв.

На какво се дължи ръстът от 37% в оборота ви за миналата година?

- Основно на това, че си вършим работата добре и все повече и по-големи клиенти ни се доверяват. Най-новият ни голям клиент е в сферата на биотехнологиите и за тях ще разработваме платформа, която помага за провеждането на нов начин за лечение на онкохематологични заболявания чрез стволови клетки и трансплантация на костен мозък. Голяма част от новите ни клиенти са в сферата на дигиталното здравеопазване, като бизнесът ни в тази индустрия е около 30%. Останалите ни клиенти са от разнообразни индустрии и в различна фаза на развитието си. В портфолиото си имаме както стартъпи, така и някои от най-големите компании в света. Индустриите на нашите клиенти са

най-различни - дигитален маркетинг, финансови услуги, строителство и други. За момента почти 100% от клиентите ни са в САЩ.

Какви са приходите на цялата MentorMate?

- През 2010 г., когато бяхме с годишни приходи около милион и половина долара, направихме стратегически план за следващите пет години - 15-15- 15. С други думи, искахме през 2015 г. да имаме оборот 15 млн. долара с 15% марж на печалба. Постигнахме го. Тази година приходите на MentorMate ще са около 20 млн. долара, като целта ни е 3 млн. долара печалба. Около 80% от приходите се генерират в България.

Каква част от бизнеса ви е в България?

- По-голямата част от служителите са в България. Тук сме 310 души в четири града. Американският ни офис е съставен от около 50 души, като там са проектните мениджъри, маркетинг отделът, както и екипите, които осигуряват първоначалната връзка и консултации с клиентите ни.

Имате ли някаква дейност към българския пазар и планирате ли?

- Тук най-често се занимаваме с non-profit проекти. Правим например мобилното приложение за Нощта на музеите и галериите в Пловдив. За трети път организираме и нашата конференция MobCon, където раздаваме награди на млади компании в сферата на мобилните приложения.

А планирате ли да излезете на пазар извън САЩ?

- Да. Планираме навлизане в Швеция като първи европейски пазар. Връзката с Швеция е нашият основател Бьорн Стансвик. През 2001 г. той имигрира от Швеция в Америка с идеята за мобилно приложение за обучения. Често споменавам, че ние сме първият мобилен стартъп, защото 2001 г. е няколко години преди появата на iPhone и Android. Швеция е логичното място за експанзия в Европа заради Бьорн, сравнителната близост до България, както и силната и технологично ориентирана шведска икономика. Наличието на много големи фирми в здравния и фармацевтичния сектор, като например AstraZeneca, също прави този пазар атрактивен за нас. Вече сме започнали със създаването на партньорства в Швеция, като до няколко месеца планираме да започнем работа с първия си клиент и да открием офис там. Моделът ще остане същият. Проектите ще се реализират тук, а там ще има представителен екип.

С колко точно смятате да пораснете в България?

- Не обичаме да си поставяме цели от брой хора - важното е да продължим да вършим работата си добре и да предоставяме добра услуга на клиентите ни. Разраствайки бизнеса си, ще се разраснем и като брой служители. Ако погледнем 5 години назад - всяка година растем с около 30% и в брой служители, и като приходи. Очаквам тенденцията да се запази и през следващата година да достигнем 400 служители в България.

Смятате ли да се развивате извън София?

- Винаги мислим за нови офиси - ние сме една от първите софтуерни фирми с 4 офиса в страната. Може би следващите логични дестинации са Бургас или Русе, но не се ангажираме с конкретни цели. На този етап имаме и няколко служители, които работят дистанционно, на различни места в България и по света.

Каква е целта на конференцията за мобилни приложения MobCon, която организирате?

- Това е конференция, която "Ментормейт" организира в САЩ вече 4 години. Там основната й цел е да развива технологичния прогрес в региона и да подпомогне бизнесите там да осъзнаят нуждата от това да имат мобилна и като цяло дигитална стратегия. През 2012 много се говореше за мобилни апликации и всички от малки фирми до корпорации искаха да хванат мобилната вълна, но не знаеха как. Чрез конференцията събрахме хора от двете страни - бизнеса и технологиите, за да си поговорят какво точно означава това да имаш дигитална стратегия и как да я реализираш. В България организираме конференцията защото имаме опит и искаме да затвърдим името си на лидер в разработката на софтуер. Тази година беше третото издание, като имахме 750 посетители, лектори от 15 страни, идващи от компании като Spotify, Oracle, IBM, Groupon, Booking.com и други. Целта ни е това да стане най-голямата такава конференция в региона, а защо не и в Европа.

Как се справяте с липсата на кадри?

- От една страна, залагаме на развиването на кадри чрез MM Academy или нашите постоянни стажантски програми. Академията ни съществува от 2012 г., през нея са минали около четири курса, като досега винаги са били насочени към мобилните разработки - iOS и Android. Oбикновено първоначално кандидатстват около 1000 души и след пресяването влизат около 20-25. Безплатно е и без никакво обвързване. След курса, който е интензивен - около 3-4 месеца, най-добрите получават предложение за работа. Стажантските ни програми много напомнят формата на академията, като отново процесът на селекция е сериозен. Понякога стажантите минават и през различни отдели в рамките на една стажантска програма.

A с какво привличате служители?

- С работната среда, разнообразието и възможностите за развитие и придобиване на опит във всички насоки на разработката на софтуер. През последните години направихме много подобрения в работната среда и също така развихме отдела за обучения, развитие и споделяне на знания. През последната година сме провели над 100 трейнинги и обучителни инициативи, които са както технически, така и ориентирани към меки умения, лидерство и работа с клиенти. Нашите служители работят изключително тясно с клиентите и са в постоянен контакт с тях, във виртуални срещи и т.н.

Какви са средно- и дългосрочните цели на "Ментромейт" в България?

- Моята визия е да бъдем най-добрата софтуерна компания в България като качество на услугите, възможности за служителите и работна среда. Тъй като, както казах, 80% от клиентите ни са в Минесота, следващите години си представям и още един офис в Щатите, а тук още един офис в друг град в България или в региона.

"Следващите години си представям и още един офис в щатите."
"Всяка година растем с около 30% и в брой служители, и като приходи."

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Капанът AstraZeneca

Капанът AstraZeneca

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK