Приходите на "Теленор" растат малко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приходите на "Теленор" растат малко

От август канадецът Майкъл Фоли, който досега оглавяваше бизнеса на норвежкия телеком в Пакистан, ще замени Стайн-Ерик Велан. Той влиза във висшия мениджмънт на Telenor.

Приходите на "Теленор" растат малко

Броят абонати пада, но се увеличават месечните постъпления от клиент

Александра Козбунарова
14711 прочитания

От август канадецът Майкъл Фоли, който досега оглавяваше бизнеса на норвежкия телеком в Пакистан, ще замени Стайн-Ерик Велан. Той влиза във висшия мениджмънт на Telenor.

© Капитал


260

хил. по-малко са абонатите на оператора спрямо същия период на миналата година.

Мобилният интернет и идващите покрай него приходи носят добри новини за телеком секторът. Такава е тенденцията, която очертават резултатите и на "Теленор България". За първите шест месеца на 2016 г. компанията е отчела приходи от 317 млн. лв., което е ръст с малко над 3% спрямо същия период на миналата година. Слабо раздвижване има и през второто тримесечие, когато оборотът достига 161 млн. лв. при 156 млн. през юли 2015 г. Ръстът, след години на спадове в телеком сектора, идва предимно от засиления интерес на потребителите към мобилен интернет, показва отчетът на българското дружество.

Продължава трендът за намаляване на броя абонати, обхванал целия сектор, но вероятно става въпрос за неактивни абонати. За второто тримесечие на 2015 г. клиентите на "Теленор" са намалели с 21 хил., а от миналата година досега с общо 260 хил.

Повече интернет и по-скъпи услуги

Въпреки отлива на абонати резултатите на "Теленор" са във възходяща линия заради увеличилия се средномесечен приход от клиент (ARPU), който през второто тримесечие на 2016 г. достига 12.6 лв. Средно компанията печели от абонат 11% повече спрямо същия период на миналата година, което е резултат от интереса към 4G и дигиталните услуги, пуснати от телекома през последните месеци. Фокусът на "Теленор" върху планове с повече минути и мобилен интернет е довело и до намаляване на клиентите в сегментите с по-нисък средномесечен приход. Общият брой на абонатите в края на второто тримесечие на 2016 г. отбелязва спад от 7% спрямо същия период на миналата година. Продължава и тенденцията за подписване на договори за абонаментни планове на по-високи цени, посочват от пресцентъра на оператора.

И все пак за второто тримесечие приходите от абонаментни такси и трафик са пораснали с едва 0.85% до 119 млн. лв., а за цялото първо полугодие са достигнали резултатите от миналата година по същото време: 236 млн. лв. Новината за непроменения приход е по-скоро положителна, след като за периода януари-март "Теленор" отчете спад от 1 млн. лв. на годишна база. Причината за ръста в оборота сега са по-високите постъпления от продажба на мобилни устройства и увеличените приходи от разговори към други оператори.

Печалбата на телекома също не отчита значителни колебания. За второто тримесечие ЕBITDA е на същото ниво от миналата година - 62 млн. лв., а тази за шестмесечието се е покачила слабо с 2% до 121 млн. лв., което се дължи предимно на увеличилите се продажби на мобилни устройства, пише в отчета на норвежкия собственик Telenor.

За периода април - юни се наблюдава ръст от 15% на оперативната печалба до 31 млн. лв., което идва тъкмо след период на спад заради инвестиции в предходния период. През първото тримесечие на годината oперативната печалба на "Теленор" отчете голям спад с 25.6% спрямо миналия март заради разходите по оптимизацията на мрежата и доизграждането на 4G инфраструктурата.

Бързи мобилни мрежи

За второто тримесечие на 2016 г. инвестициите на "Теленор" са 18 млн. лв., пише още в отчета, с което общите за полугодието стават 25 млн. лв. Капиталовложенията са предимно в LTE мрежата за скоростен мобилен интернет. Според доклада на компанията майка Telenor за второто тримесечие са пуснати в експлоатация нови 53 станции, благодарение на които 4G покритието вече достига 76% от населението.

През май "Теленор" получи и 2x5 MHz допълнителни радиочестоти в спектъра 1800 MHz, чието предназначение трябва да подобри качеството на 4G услугите. Таксата за лиценза на новия ресурс струва на телекома 7 млн. лв.

260

хил. по-малко са абонатите на оператора спрямо същия период на миналата година.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Mtel и Vivacom са телекоми, които предлагат пакетни услуги - фиксирана/мобилна телефония, телевизия, интернет. А Telenor е още само мобилен оператор.

  • 2
    stg avatar :-|
    stg

    [quote#1:"karen_walker"] А Telenor е още само мобилен оператор. [/quote]
    именно а това вече не работи

  • 3
    ruslan avatar :-|

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    И като мобилен не е много наред.
    3Ж, 4Ж..убаво, ама бабите на село имат ДВЕ Же телефони и нямат "ало".
    Затова бягат от Глобул.

    Казват, че 4 Же-то на Теленор...НЕТ-а е най-добре. Не знам, може, но на "ало-то" трябва да обърнат внимание.

  • 4
    pxz33434952 avatar :-|
    pxz33434952

    @Александра Козбунарова
    средномесечен приход от клиент (APRU) - това се казва ARPU.

  • 6
    thenomad avatar :-|
    thenomad

    До коментар [#3] от "Росен (Путлер капут)":

    От баби на село не се правят големи печалби.

  • 7
    jakodim avatar :-P
    jakodim

    Чудех се защо всеки път като ида да си плащам сметката ме карат да предподписвам на по-висок план, а те вече са минали на новия бизнес процес: безплатен телефон и по-високи месечни сметки, ако може за цял живот :)

  • 8
    the_core avatar :-|
    The Core

    Задачка за първокурсник в икономически техникум:
    1. Нивото на приходите останало същото.
    2. Броят на абонатите намалял.
    3. Увеличило се ARPU.
    4. Има ли повод за радост? (Според Теленор - поне да се похвалим!?)
    5. Кой има нужда от хапчета?
    Теленор няма как да предложи пакетна услуга, поради липсата на развита фиксирана инфраструктура (оптични кабели), която е нужна за фиксираната телефония и телевизията.

    Мобилните телекоми започват да продават все по-маловажна и по-ненужна услуга (интернет), на цената на по-високо ARPU.

    Общата тенденция е, че се увеличава скоростта на данните в мобилните мрежи, но качеството на "ало"-то спада. Мобилните мрежи често се "задръстват", времето за "установяване на обаждането" е непредвидимо, често е над 10 секунди, масово липсва осигуряване срещу отпадане на локална станция.
    Подслушване, заглушаване стават ежедневие!

    Виваком заряза наличната си фиксирана инфраструктура в по-малки населени места и прехвърли "селските" телефони в мобилната си мрежа с огромен компромис на капацитет(неадекватен!) и надеждност. Въпрос на време е да се случи някое бедствие някъде и да няма адекватна връзка, за да се повика помощ!
    Всички са се втурнали да инсталират и продават 4G, без въобще да е доказана истинската пазарна нужда от това! Над 80% от абонатите (в БГ) дори нямат устройства, съвместими с 4G.
    Търговците продават таблети на 70 годишни баби, които дори не знаят за какво служат!
    Всичко се прави в името на известен "оборот"на средства за строителство, планиране, мениджмънт, търговия с мобилни устройства, но докога?...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK