Автопаркът: по-голям, но стар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автопаркът: по-голям, но стар

Автопаркът: по-голям, но стар

Продажбите на нови коли в България за полугодието се увеличават с 6-7%

Константин Николов
13243 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Продажбите на нови леки автомобили в България са скочили със 7% през първото полугодие, макар и да има отчетен спад за последния месец - юни. Това показва обявената преди дни европейска статистика. За добри продажби говорят и представители на вносителите - по техни данни увеличението е около 6%. Ръстът идва, след като пазарът се вдига вече няколко поредни години след кризата.

Регистрираните коли от КАТ за полугодието също са повече с 16% спрямо две години по-рано. Пораснал е и целият автопарк в страната, но покупките остават основно на вече употребявани автомобили.

Какво се знае

Българският автомобилен пазар винаги е бил труден за статистика: местната асоциация на вносителите вече не дава официални данни, а КАТ само спорадично пуска информация за регистрациите. През последните години единствената картина за сектора се получаваше от данните на Европейската acoциaция нa aвтoмoбилнитe пpoизвoдитeли (АСЕА), които невинаги даваха ясна представа за бранша. Ето защо е хубаво да можеш да сравниш и трите източника. Но дори и с тях картината остава неясна.

Неофициално данни има и Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). Браншовата организация спря да дава информация за продажбите в страната през 2011 г. заради несъгласие между членовете й.

Въпреки откъслечните данни тенденцията е ясна: нарастване на автопарка в България. Според ACEA за първите шест месеца на годината в България са били продадени 12 361 леки автомобила спрямо 11 541 година по-рано, или скок от 7.1%. Растежът се обръща през юни, когато е отчетено понижение от 3.9% до 2440 коли.

Неофициалните данни на местната организация ААП потвърждават тенденцията: растеж за полугодието от почти 6% и около 5% спад през юни (без да разполагаме с точни числа като бройки). Тази информация не включва продажбите на Hyundai и Mercedes Benz, които не предоставят статистика на ААП.

Според данните на КАТ за първите шест месеца регистрираните нови автомобили в България са около 15 000, като в това число влизат и тези от категория N1, които поне на хартия се водят товарни.

Няма данни и колко е реекспортът, тоест коли, които се водят продадени в страната, но се изнасят оттук към други държави. Разминаването на данните между ACEA и регистрациите в КАТ показват, че разликата е около 20%, но тук влизат и нови автомобили, които може да са внесени от други държави.

Кой расте

Представители на бранша очакват растеж за цялата година. В същото време според някои от тях отражение вече оказва въвеждането на така наречения данък "уикенд", тоест ограниченията върху използването на фирмени автомобили за лични цели. Някои клиенти, които вече са планирали такива покупки, забавят решението си, други са предпочели да ги купят като частни лица, а трети са преминали към други варианти като оперативен лизинг.

Повишените продажби през първите шест месеца в България се дължат основно на по-голямото търсене в сегмента на компактните кросоувъри (SUV1), заявиха пред "Капитал Daily" от индустрията. Много от вносителите са постигнали добри продажби на такива коли, не на последно място и заради нови модели в класа.

Според данните на МВР най-продаваните нови леки автомобили през първото шестмесечие са от марката Toyota, следвани от Renault и Ford. Въпреки това разликата между регистрираните нови и стари коли остава огромна в съотношение едно към десет. Общо в България са регистрирани около 150 хил. автомобила през полугодието, което е повишение от 16.5% спрямо две години по-рано (когато КАТ даде данни за последен път). Най-голямата част (над 92 хил.) са тези над десетгодишна възраст.

На бензин и дизел

Най-тъжната част от статистиката е обобщението за автопарка в България. Общият брой на леките автомобили в страната е достигнал 3.2 млн., с 200 000 повече спрямо средата на 2014 г. Общо регистрираните превозни средства (заедно с камиони, мотори и т.н) са 4.13 млн., като най-голямата част от тях - 1.8 млн. (или 44%), е на възраст над 20 години. За сравнение - тези до 5-годишна възраст са 155 хил. Българинът предпочита бензина пред дизела: 2 млн. залагат на това гориво, докато 1.65 млн. карат превозни средства с дизелови двигатели.

Около 200 000 хил. са автомобилите с газови уредби, като тук влизат тези на природен (NG) и втечнен газ (LPG). Все още малък е броят на най-модерните - превозните средства с електрически двигател, които са едва 724 в България спрямо 455 преди две години (тук влизат както електромобили, така и лекотоварни коли, мотори и др. ). Любимата марка на българските шофьори остава непроменена години наред. На върха е още Volkswagen, макар надолу да има размествания.

Продажбите на нови леки автомобили в България са скочили със 7% през първото полугодие, макар и да има отчетен спад за последния месец - юни. Това показва обявената преди дни европейска статистика. За добри продажби говорят и представители на вносителите - по техни данни увеличението е около 6%. Ръстът идва, след като пазарът се вдига вече няколко поредни години след кризата.

Регистрираните коли от КАТ за полугодието също са повече с 16% спрямо две години по-рано. Пораснал е и целият автопарк в страната, но покупките остават основно на вече употребявани автомобили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    АКо говорим за човек от средната класа трябва да си луд да си купиш нова кола в България - не знаеш в кой път ще я потрошиш къде ще си заредиш "високо качествено" гориво (особено дизел), кой наркоман ще ти я ограби или коя градушка ще ти я пречука (защото скапаната ни държава не функционират навсякъде ракетите против градушки), не искам да споменавам за "кадърните" майстори в автосервизите на автомобилните представителства (особено в провинцията ), купете си 10-12 годишна кола за 5 хил.лв. и не си хабете парите и нервите !

  • 2
    wall_e avatar :-|
    WALL-E

    Покупката и притежаването на нов автомобил в България е финансово неефективно:
    - Автомобилът губи около 20% от стойността си на датата на първата регистрация.
    - в разумния експлоатационен срок от 4 години губи 50% от стойността си.
    - разходите за гаранционно обслужване във фирмен сервиз често са много високи (вносителите от това печелят повече отколкото от марж при продажба на автомобил)
    - Застраховките са много високи
    - Данъците са високи за нови автомобили (в случай, че не си тарикат и регистрираш колата за товарна)
    Като се тегли чертата се оказва, че за 4 години този автомобил ти струва десетки хиляди левове. Средната класа, която има прилични доходи обикновено не яде доматите с колците и не е склонна да си харчи парите за глупости. Нови автомобили купуват няколкото печеливши бизнесмена, разни еврофондоваци, криминалния контингент, служители на съдебната система и всичката корумпирана сган с незаконни и лесно спечелени пари.

  • 3
    pye avatar :-|
    pye

    Притежаването на трошка в БГ е прекалено евтино. Срещу мижав данък и гражданска можеш да си търкаляш бараката и да си изискваш от общината да ти осигурява безплатно паркомясто, което без проблем може да е на тротоара и в градинката пред блока.

  • 4
    snower avatar :-?
    snower

    [quote#1:"birdman"]кой наркоман ще ти я ограби или коя градушка ще ти я пречука [/quote]
    Купи си каручка - наркоманите няма какво да вземат, освен това са устойчиви на градушка.
    Каручката напълно ще подхожда на начина ти на мислене.

  • 5
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    [quote#0:"статия"]Повишените продажби през първите шест месеца в България се дължат основно на по-голямото търсене в сегмента на компактните кросоувъри (SUV1), заявиха пред "Капитал Daily" от индустрията. Много от вносителите са постигнали добри продажби на такива коли, не на последно място и заради нови модели в класа.
    [/quote]

    Поредно доказателство, че у нас е пълно с баровци. И че лозунгът, че сме били бедни, не е съвсем верен.

  • 6
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Няма по-хубава от новата кола. Да не говорим, че 10-12 годишна е на около 300 000 км поне, каквото и да Ви казват от автокъщата. Просто масата се хвърля на стари коли от по-висок клас, обслужването на които не може да си позволи. Да не говорим за джипове от супер висок клас с газови уредби или коли над 200 конски сили с газови уредби и втора употреба гуми....
    Месечната вноска на нова "нормална" кола е под 250-400 лв, което за София и някой други градове е разходът по кафенетата, така че манталитет. И самите търговци на коли са малко ала 90-те, не виждам какъв е проблемът всичко да го направят на месечни вноски /застраховка, обслужване, регистрации и т.н./, а не някакви "стресиращи" вноски за каско и обслужване те изненадват в някой от месеците през годината и ти с разказа си отблъскваш поне 100-на потенциални клиента. Но Майкъл Дел трябва да се чете и преподава в училищата, защото на ниво услуги сме почти в "соца", с малки изключения.

  • 7
    yerdna avatar :-|
    Crux

    До коментар [#6] от "stoiank": Пълни глупости. Нормална нова кола за семейство с 2 деца за по-малко от 30 000 лева не може да се купи. Спестете си линковете към модели с базово оборудване, дето нямат климатик, не сме 1986-а. В същото време едно 10-годишно комби с добро оборудване и в прилично състояние струва 6-8 000 лева. След 5 години новата кола ще струва 10 000 лева, а дъртото комби - 2 000. Разходите по старата кола са повече, естествено, но пък при новата застраховката е много по-висока.
    В България сметките с новата кола изобщо не излизат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK