С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 21 юли 2016, 19:31, 12614 прочитания

Автопаркът: по-голям, но стар

Продажбите на нови коли в България за полугодието се увеличават с 6-7%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Продажбите на нови леки автомобили в България са скочили със 7% през първото полугодие, макар и да има отчетен спад за последния месец - юни. Това показва обявената преди дни европейска статистика. За добри продажби говорят и представители на вносителите - по техни данни увеличението е около 6%. Ръстът идва, след като пазарът се вдига вече няколко поредни години след кризата.

Регистрираните коли от КАТ за полугодието също са повече с 16% спрямо две години по-рано. Пораснал е и целият автопарк в страната, но покупките остават основно на вече употребявани автомобили.


Какво се знае

Българският автомобилен пазар винаги е бил труден за статистика: местната асоциация на вносителите вече не дава официални данни, а КАТ само спорадично пуска информация за регистрациите. През последните години единствената картина за сектора се получаваше от данните на Европейската acoциaция нa aвтoмoбилнитe пpoизвoдитeли (АСЕА), които невинаги даваха ясна представа за бранша. Ето защо е хубаво да можеш да сравниш и трите източника. Но дори и с тях картината остава неясна.

Неофициално данни има и Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). Браншовата организация спря да дава информация за продажбите в страната през 2011 г. заради несъгласие между членовете й.



Въпреки откъслечните данни тенденцията е ясна: нарастване на автопарка в България. Според ACEA за първите шест месеца на годината в България са били продадени 12 361 леки автомобила спрямо 11 541 година по-рано, или скок от 7.1%. Растежът се обръща през юни, когато е отчетено понижение от 3.9% до 2440 коли.

Неофициалните данни на местната организация ААП потвърждават тенденцията: растеж за полугодието от почти 6% и около 5% спад през юни (без да разполагаме с точни числа като бройки). Тази информация не включва продажбите на Hyundai и Mercedes Benz, които не предоставят статистика на ААП.

Според данните на КАТ за първите шест месеца регистрираните нови автомобили в България са около 15 000, като в това число влизат и тези от категория N1, които поне на хартия се водят товарни.

Няма данни и колко е реекспортът, тоест коли, които се водят продадени в страната, но се изнасят оттук към други държави. Разминаването на данните между ACEA и регистрациите в КАТ показват, че разликата е около 20%, но тук влизат и нови автомобили, които може да са внесени от други държави.

Кой расте

Представители на бранша очакват растеж за цялата година. В същото време според някои от тях отражение вече оказва въвеждането на така наречения данък "уикенд", тоест ограниченията върху използването на фирмени автомобили за лични цели. Някои клиенти, които вече са планирали такива покупки, забавят решението си, други са предпочели да ги купят като частни лица, а трети са преминали към други варианти като оперативен лизинг.

Повишените продажби през първите шест месеца в България се дължат основно на по-голямото търсене в сегмента на компактните кросоувъри (SUV1), заявиха пред "Капитал Daily" от индустрията. Много от вносителите са постигнали добри продажби на такива коли, не на последно място и заради нови модели в класа.

Според данните на МВР най-продаваните нови леки автомобили през първото шестмесечие са от марката Toyota, следвани от Renault и Ford. Въпреки това разликата между регистрираните нови и стари коли остава огромна в съотношение едно към десет. Общо в България са регистрирани около 150 хил. автомобила през полугодието, което е повишение от 16.5% спрямо две години по-рано (когато КАТ даде данни за последен път). Най-голямата част (над 92 хил.) са тези над десетгодишна възраст.

На бензин и дизел

Най-тъжната част от статистиката е обобщението за автопарка в България. Общият брой на леките автомобили в страната е достигнал 3.2 млн., с 200 000 повече спрямо средата на 2014 г. Общо регистрираните превозни средства (заедно с камиони, мотори и т.н) са 4.13 млн., като най-голямата част от тях - 1.8 млн. (или 44%), е на възраст над 20 години. За сравнение - тези до 5-годишна възраст са 155 хил. Българинът предпочита бензина пред дизела: 2 млн. залагат на това гориво, докато 1.65 млн. карат превозни средства с дизелови двигатели.
Около 200 000 хил. са автомобилите с газови уредби, като тук влизат тези на природен (NG) и втечнен газ (LPG). Все още малък е броят на най-модерните - превозните средства с електрически двигател, които са едва 724 в България спрямо 455 преди две години (тук влизат както електромобили, така и лекотоварни коли, мотори и др. ). Любимата марка на българските шофьори остава непроменена години наред. На върха е още Volkswagen, макар надолу да има размествания.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Аурубис България" отчита по-слабо производство "Аурубис България" отчита по-слабо производство

Неплановото спиране на завода в Пирдоп се е отразило на резултатите за периода октомври - март

20 май 2019, 853 прочитания

"Белла България" купи унгарската Marathon Foods за 12 млн. лв. "Белла България" купи унгарската Marathon Foods за 12 млн. лв.

Сделката ще позволи на българското дружество да продава в McDonald’s, BurgerKing, Aldi, Tesco и др.

20 май 2019, 2156 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Фантастична база

Billa продаде логистичния си център на компания, зад която стои интересът на "Фантастико"

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

В режим на готовност

Очакването за следваща криза внася доза предпазливост в инвестиционните стратегии

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше