"Мобилтел" слабо подобрява продажбите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Мобилтел" слабо подобрява продажбите си

Общо капиталовите разходи за полугодието са 35.3 млн. евро

"Мобилтел" слабо подобрява продажбите си

За пръв път след години спадове приходите през второто тримесечие леко растат

Александра Козбунарова
10196 прочитания

Общо капиталовите разходи за полугодието са 35.3 млн. евро

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


По-високият оборот се дължи на повечето продадени устройства и увеличените приходи от фиксираните услуги.

Счетоводно приходите на "Мобилтел" растат до 384 млн. лв. за първото полугодие, или 9.4% повече спрямо същия период на миналата година. Но това е, защото са добавени постъпленията от купения миналата есен "Близу". Ако те се отчетат, има спад на приходите на съпоставима база от 3.4%, като от компанията майка Telekom Austria отбелязват, че спадът се свива. Освен това печалбата продължава да се топи, макар и с по-бавни темпове от 4% и за периода януари-юни е 125.6 млн. лв. Има и добра новина - пролетта е по-силна и през второто тримесечие компанията отчита миниатюрен ръст на приходите от 0.3% на годишна база.

Преди дни от "Теленор" също показаха по-силно полугодие. При "Мобилтел" бизнесът е по-многообразен, след като през последното тримесечие на 2015 г. купи кабелния оператор "Близу", благодарение на който "Мобилтел" се нареди на първо място по брой клиенти на фиксиран интернет и е номер две по абонати на телевизия. Така двата телекома стават трудни за сравнение по различните показатели, тъй като "Теленор" расте от мобилните си услуги, докато "Мобилтел" разчита предимно на фиксираните услуги, включително телевизия, както и на продажбата на техника, да стабилизират представянето му.

По отношение на пазарния дял в мобилните услуги българското дружество на австрийския Telekom Austria леко отстъпва позициите си, достигайки до 38.3% при 39% миналата година. Следвайки тенденциите в сектора, мобилните абонати на "Мобилтел" намаляват с почти 234 хил. за година. В средата на годината операторът е имал 4.071 млн. клиенти на мобилната услуга, от които на абонамент 3.48 млн., а предплатени малко под 600 хил. Интересен е фактът, че в последния отчет на телекома отсъства броят на клиентите на фиксирани услуги (кабелен интернет, телевизия и телефон). В доклада за първото тримесечие на 2016 г. те бяха малко над 1 млн.

Лъч светлина

Резултатите на телекома далеч не означават сигурно и стабилно излизане от стагнацията и низходящия тренд, но дават слаба надежда за стабилизиране, въпреки че то не идва от мобилните услуги. Ако през първото тримесечие оборотът се беше свил с почти 7%, а печалбата двойно, то явно през периода март - юни картинката се е подобрила. Така за полугодието операторът отчита ръст на оборота заради "Близу" и значително забавяне спада в печалбите до 4%. За полугодието печалбата преди облагане с данъци и амортизация EBITDA e 125.61 млн. лв. Трендът не важи с пълна сила за оперативната печалба, която все още се е устремила надолу и се е стопила почти наполовина спрямо съответния период на 2015 г. От австрийския собственик подчертават, че мениджмънтът на "Мобилтел" прави оптимизации: свил е административните разходи и търговските комисиони.

Подобреното представяне се дължи главно на нарасналите обороти през второто тримесечие с 0.3% (ако се добавят за сравнение и постъпленията на "Близу" отпреди година). Най-голям принос имат приходите от продажба на техника и устройства, които растат с 28.6%. Вдигат се и постъпленията от фиксирани услуги (с 5.5%), но падат тези от безжични (-1.1%). След като в края на април телекомът пусна и бързия си 4G интернет, "Мобилтел" успява да подобри леко с 1.2% и средномесечния си приход от абонат (ARPU), който вече е 10.74 лв. Същата тенденция отчете и "Теленор", където сумата достигна 12.6 лв. на абонат.

Насочването към по-скъпи пакети с повече мобилен интернет помага на оператора въпреки поредния отлив на абонати с 5.4% на годишна база да овладее спадовете при мобилните услуги през второто тримесечие и намаляването да е само с 1.1%. В отчета се казва, че свиването в мобилните приходи е заради острата ценова конкуренция най-вече в бизнес сегмента, което компанията леко компенсира с постъпления от граждани.

4G двигателят

В последния отчет на Telekom Austria се виждат и намеренията на оператора за разширение в нови честотни обхвати - в доскоро заетия от Министерството на отбраната 800 MHz до 2017 г. и в 2100 MHz до 2020 г. С това телекомът ще получи възможност да разшири и подобри качеството на високоскоростната си LTE мобилна мрежа. Както конкурентите си, и "Мобилтел" разчита силно на добавената стойност и съответно на приходите от бърз мобилен интернет. Това е и една от причините тази година инвестициите на компанията да растат. Те са се увеличили основно във връзка с развитието на 4G мрежата на телекома, пише в доклада на Telekom Austria, и добавянето на допълнителни честоти в обхват от 1800 MHz през май, за което операторът плати 12 млн. лв. лиценз. Общо капиталовите разходи за полугодието са 35.3 млн. евро.

Автор: Капитал
По-високият оборот се дължи на повечето продадени устройства и увеличените приходи от фиксираните услуги.

Счетоводно приходите на "Мобилтел" растат до 384 млн. лв. за първото полугодие, или 9.4% повече спрямо същия период на миналата година. Но това е, защото са добавени постъпленията от купения миналата есен "Близу". Ако те се отчетат, има спад на приходите на съпоставима база от 3.4%, като от компанията майка Telekom Austria отбелязват, че спадът се свива. Освен това печалбата продължава да се топи, макар и с по-бавни темпове от 4% и за периода януари-юни е 125.6 млн. лв. Има и добра новина - пролетта е по-силна и през второто тримесечие компанията отчита миниатюрен ръст на приходите от 0.3% на годишна база.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 4
    the_core avatar :-|
    The Core

    Мобилните оператори ще правят салта, кълбета, пируети и всякакви фокуси, за да убеждават, че се развиват!
    Да, ама нъц!
    Бумът на мобилните услуги отмина назад във времето!
    Кой ял, ял, кой таковал, таковал....
    Останаха само огризките и натакованите!
    6 Евро на месец ARPU.
    Откак го има конкурентния мобилен бизнес в България все е толкова и не мърда...
    Гледайте какво става с фиксираните телефони и си мислете за мобилните!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK