С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 25 юли 2016, 18:01, 4122 прочитания

Verizon купува основния бизнес на Yahoo!

Срещу 4.83 млрд. долара телекомът взема една компания без фокус, но с все още огромен достъп до хора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Телекомът Verizon официално обяви плановете си да купи основния интернет бизнес на Yahoo! за 4.83 млрд. долара, съобщи Wall Street Journal. Сделката стана факт след няколко месеца оспорвани преговори и наддавания, в които се включиха също AT&T, фондът TPG Capital, както и инвестиционен консорциум, подкрепян от милиардера Уорън Бъфет. Имаше слухове и за интерес от някогашния основен конкурент на компанията – Google, но до конкретна оферта така и не се стигна.

Цената включва както интернет бизнеса на Yahoo!, така и някои недвижими имоти на компанията. Мариса Майер, която е главен изпълнителен директор на групата от 2012 г., ще бъде освободена от поста си и ще получи обезщетение от близо 55 млн. долара. Финансовите резултати на интернет компанията бележат огромен спад, а загубата за 2015 г. е 4.36 млрд. долара (виж графиката). Сумата по сделката ясно показва неуспеха на Yahoo! да фокусира бизнеса си и желанието да доминира всеки сегмент в мрежата. В най-силния си период в началото на хилядолетието, компанията достигна пазарна капитализация от над 125 млрд. долара.


Голямата игра на оцеляване

Историята на Yahoo! е изпълнена с толкова много въпроси от типа "какво щеше да стане, ако", че за много анализатори е странно как компанията оцеля досега. Yahoo! опитва да купи Google още през 2000 г., но вместо това решава да направи своя собствена търсачка. Пътищата на Google и Yahoo! се засичат отново през 2006 г., когато от Yahoo! желаят да купят все още набиращия скорост феномен YouTube. Не успяват и само месеци по-късно сайтът за споделяне на видео е придобит от Google и в крайна сметка към днешна дата само YouTube има по-голям дял от Yahoo! в пазара с дигитална реклама.

Към средата на десетилетието, уеб порталите от типа на Yahoo! вече губят своята значимост, въпреки широкия спектър, който покрива компанията. MySpace е в пика си, а Facebook набира скорост. Ако може да се каже, че нещо липсва на Yahoo!, дали по онова време или сега, то това е фокус. Фирмата сменя изпълнителен директор след изпълнителен директор, прави десетки инвестиции, отваря и затваря отдели, купува сайтове и се опитва да се възползва от стотиците милиони хора, които все още посещават порталите й. Дори и през 2016 г. от компанията все още твърдят, че имат над милиард уникални посетители месечно. През това време Google и Facebook работят по утвърдени стратегии и въпреки че също правят грешни стъпки, по-скоро става въпрос за странични проекти.
Още повече, Yahoo! на практика отказва да бъде част от революцията на смартфоните. Може би най-важното нещо, което прави през тези години, е да закупи за 1 млрд. долара 40% от все още неразгърналия потенциала си тогава китайски онлайн гигант Alibabа. Когато Alibaba става публична компания през 2014 г., Yahoo! държи 15% от нея, възлизащи на 31 млрд. долара.



През 2008 г. Microsoft отправя оферта за закупуването на Yahoo! на стойност близо 45 млрд. долара. Джери Янг, единият от основателите на Yahoo! и главен изпълнителен директор за кратко, отказва. Само десет месеца след това Янг е поредният напуснал поста след неодобрението на акционерите.

Мариса Майер – неосъщественият спасител
До 2012 г. Yahoo! сменя четирима главни изпълнителни директори, докато компанията води неясна политика. Малко преди Мариса Майер, бивш служител на Google, да поеме управлението в средата на годината, компанията продава половината си дял от Alibaba за 7 млрд. долара. Няколко месеца по-късно Майер вече е купила отново по-голямата част от същия дял.

През 2013 г. Yahoo! купува и сайта за микроблогинг Tumblr за 1.1 млрд. долара, като по данни от началото на тази година Tumblr е загубил близо половината от стойността си.
Въпреки опитите си да модернизира компанията, Майер също се проваля. "Тя знаеше, че държи топящ се лед в ръцете, но отказа да се фокусира върху забавянето на топенето и реши да рискува", казва Самит Синха, анализатор от B. Riley & Company, който следи Yahoo! от десетилетие насам.

Така телекомът Verizon получава срещу 4.8 млрд. долара една компания без фокус, но с все още огромен достъп до потребителите. Verizon ще държи само основния интернет бизнес на Yahoo! – т.е. без акциите в Alibaba, които остават най-ценното за акционерите на Yahoo!, както и азиатския бизнес на компанията. Целта на Verizon е да слее Yahoo с AOL – друг гигант от ранния интернет бум, който закупи преди година. Така обединената група ще стане третият най-голям играч на пазара с дигитална реклама. Но дори и така той ще бъде далеч зад Google и Facebook, които здраво са окупирали първите места и държат общо над 50% от пазара.
Падението на пионера

Yahoo!
е създадена през 1994 г. от Джери Янг и Дейвид Фило под името "Jerry and David's guide to the World Wide Web", което променят на следващата година. Оригиналното Yahoo! е подредена директория от уеб сайтове във времена, в които уеб търсачките все още не са развити или дори няма толкова голяма нужда от тях. В последните години на миналия век Yahoo! добавя към сайта си и уеб портал, който бързо става най-популярната стартова точка за интернет потребителите по света. Началото на новия век компанията посреща с пазарна стойност от над 125 млрд. долара в самия пик на дотком бума. След спукването на балона Yahoo! остава една от малкото големи компании, продължаващи да се развиват. Именно тогава Yahoo! подписва 4-годишен договор с Google, който дава възможност на настъпващата търсачка да използва главната страница на Yahoo!. В тези четири години Yahoo! успява да разработи своя собствена търсачка и впоследствие партньорството между двете компании се превръща в непрестанна конкуренция. За разлика от Google Yahoo! се разраства основно чрез портали за новини, електронна търговия и сайтове за качване на снимки, но пропуска развитие на интернет и не долавя интересите на новото поколение.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Малки, средни и все по-важни Малки, средни и все по-важни

В годишната класация "Гепард" за най-динамични малки и средни предприятия за пръв път попадат над 2200 компании, чиито приходи са нараснали с 30% през 2018 г.

18 ное 2019, 460 прочитания

Първи инвеститор в старозагорската Индустриална зона "Загоре" Първи инвеститор в старозагорската Индустриална зона "Загоре"

Няколко чуждестранни компании проучват възможността да изградят свои предприятия в зоната

18 ное 2019, 372 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Монтюпе" е увеличила продажбите си със 17% през 2015 г.

Компанията за авточасти е инвестирала близо 20 млн. лв. в завода си в Русе, двойно по-голяма сума е планирана за тази година

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10