С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 29 юли 2016, 17:31, 22074 прочитания

Абонирани за гигантите

Големите доставчици на глас, телевизия и интернет привличат още клиенти, но приходите им стоят непроменени или падат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
- След като закон ги задължи, за втора поредна година телекомите обявиха броя на абонатите си на различни услуги. Клиентите почти навсякъде растат.
- Върховете в различна комбинация остават окупирани от добре познатите местни гиганти: БТК, "Булсатком", "Теленор" и "Мобилтел".
- За 2015 г. броят на клиентите на мобилен интернет се е увеличил с една пета.
- Тв разпространението има спад от 6% на приходите през 2015 г., но абонатите на платена телевизия леко се увеличават - с малко над 1%.



За втори път операторите показаха колко клиенти на различните си услуги имат. Разлика с дебюта на публичността отпреди година има - големите в доставката на глас, телевизия и интернет стават по-големи, във втория ешелон е шарено, а малките се свиват още. Ако се съди по приходите на телекомите, които не растат, излиза, че 2015 г. цените са паднали, защото клиентите са се увеличили. Другото обяснение е, че някои оператори плавно разкриват пълния брой на абонатите си. Числата показват и че най-растящият сектор съвсем очаквано е този на мобилния интернет.

Върховете в различна комбинация остават окупирани от добре познатите местни гиганти - БТК, "Булсатком", "Теленор" и "Мобилтел", която погълна петия голям в сектора - "Близу". От четворката могат да си позволят да пакетират услугите си и да предложат ниски цени, а при мобилните услуги входът е труден и скъп, така че конкуренцията е крайна. От години за GSM услуги се подготвят "Макс телеком" и "Булсатком", но вероятно ще отнеме дълго да се изкачат в тези класации. Факт е, че във всички сегменти дистанцията с по-малките се задълбочава.


При все че тенденциите са валидни, част от данните повдигат въпроси. От една страна, мобилните оператори с години завишаваха абонатите си, вероятно за да стоят добре пред акционерите си. От друга, разпространителите на телевизия традиционно посмъкват показателите си, за да плащат по-малко за права на съдържанието. В тв сегмента, а и при интернет доставките със сигурност има и голям сив сектор, не е ясен само точният му размер. За капак и числата, публикувани в годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията, (КРС) и пуснатите от същата списъци с абонати на оператори също не са в синхрон.

Концентрирано и нагоре

Всичко расте с едно малко изключение (без да броим фиксираната телефония, която от години се смалява) - броят на GSM абонатите. Причината е, че мобилните оператори започнаха да изтръскват от отчетите си неактивните SIM карти и доближиха броя на декларираните си абонати до по-реални стойности. Това е и обяснението защо за миналата година е отчетен спад с почти 7% по този показател. Тъй като приходите на големите или не спадат, или намалението е с малко, излиза, че по-скоро е имало изчистване, отколкото отказ на абонати. Естествено, и това явление се среща - заради конкуренцията все по-рядко операторите "заключват" клиентите си с високи тарифи към другите телекоми, а това обезсмисля притежаването на няколко различни карти. И ако прочистването е валидно за двата по-стари оператора, то при последния навлязъл БТК има ръст, което може и да е от привлечени нови клиенти.



В числата има и потвърждение на 4G мантрата, че тъкмо мобилният интернет е това, което изиграва и тепърва ще има ключова роля в бизнес моделите им. Справката с абонатите подкрепя тезата – за 2015 г. броят на клиентите на такава услуга се е увеличил с една пета.

Добри новини има и за сегмента на фиксирания интернет, където за поредна година се вижда ръст - сега е малко над 5%. Проникването на интернет свързаността вече е почти 50%.

Не с такива ръстове могат да се похвалят доставчиците на телевизия. Тв разпространението отбелязва спад с 6% на приходите през 2015 г., а абонатите на платена телевизия леко се увеличават с малко над 1%. Според доклада на КРС проникването на платена телевизия в България продължава и достига до почти 60%. Ако последното беше точно така обаче би означавало, че България е обетованата земя на цифровизацията – факт, който протоворечи на реалността. По-реалистично би било числото 85% - такова е проникването на платена телевизия според последното проучване на "Евробарометър", правено през есента на 2014 г.

Общото между последните два сегмента е тенденцията на концентрация. И при телевизията и при фиксирания интернет над три четвърти от абонатите ползват услугите само на три компании.

Колкото до фиксираната телефония, тя отдавна не представлява особен интерес за участниците в сектора, същото се отнася и до статистиката за нея. Не е изненадващо, че предприятията, които предлагат услугата, намаляват, миналата година по същия начин намаляват и приходите.

Зад телевизионния екран


По ред причини именно телевизионното разпространение е най-енигматичният телеком сегмент. На първо място операторите нямат мотив да вадят на светло всичките си абонати, защото това е фактор при ценообразуването в договорите им телевизиите. Затова е трудно и да се каже как точно расте сегментът и кой какъв дял държи. Последното се дължи на вечната борба между големите и малките оператори - първите твърдят, че вторите са до голяма степен в сивата икономика и така рушат пазара чисто ценово. И обратното - кварталните и регионалните обвиняват националните, че кроссубсидират тв доставката от останалите си услуги, за да завземат пазара им. Поне според публичните данни трите големи телекома - "Булсатком", "Мобилтел" (заедно със закупения "Близу") и БТК държат 83% от всички 1.78 млн. абонати в сегмента.
Според информацията от доклада на КРС за миналата година приходите от платена телевизия в България са 289.7 млн. лв., неравномерно разпределени между 299 компании. Така излиза, че средната месечна сметка на абонат е била 13.6 лв.
Най-много абонати, съответно и оборот има от сателитна телевизия. Такава се предлага само от трите големи оператора, които са си разделили постъпления от 153 млн. лв. от тази си дейност.
Въпреки че на първо четене сегментът на радио и тв разпространението пада с 6%, това е всъщност ефект от затихващия потребителски интерес към кабелната телевизия. През 2015 г. е налице ръст на приходите само при две от услугите в сегмента - при IP телевизията на дребно (50%), която продължава да не държи твърде голям дял от общите постъпления, и при спътниковата телевизия (3.9%), сочи докладът на КРС.
Освен по отношение на приходите има и разместване в абонатите на различните типове платена телевизия. За поредна година предпочелите кабелна услуга спадат - този път с цели 15%. За сметка на това се увеличава делът на потребителите на интернет телевизия (IPTV) с една четвърт и на сателитна с 11%. Така в момента над половината платени абонати залагат на спътниковата технология, а 35% на добрия стар кабел. Отчетена е и все по-голямата готовност за изпробване на нови модели и услуги като Pay-per-View (PPV) и видео по поръчка (VOD).
Тази година в сектора няма големи новини. Разместване в тв разпространението може да дойде през 2017 г. - до януари лидерът "Булсатком" ще е изстрелял собствен сателит. Телекомът планира да пусне и още услуги като споменатите VOD и IPTV, както и повече HD и SD канали. С това компанията не само ще окаже натиск за иновиране в сегмента, но и планира да привлече за клиенти на едро някои от другите големи телекоми, както каза неотдавна в интервю за "Капитал" Максим Заяков, акционер и изпълнителен директор на компанията.

На скорост

Безспорно е, че консумацията на мобилен интернет расте. Докато операторите упорито изпускат числото с броя на клиентите си, ползващи мобилен интернет в отчетите си, изглежда, малко го поукрасяват пред КРС. Според данните, които четирите оператора са подали на комисията за края на 2015 г., излиза, че клиенти на мобилен интернет в България са почти 5.8 млн. души. Е, поне толкова SIM карти използват или са използвали за някакъв период мобилен пренос на данни. Числата в годишния доклад на КРС, който излезе в средата на юли по необясними причини, са малко по-различни – там абонатите са 4.45 млн.
Едно от възможните обяснения е разликата в дефинициите. Например в годишния отчет на Telecom Austria, компанията - майка на "Мобилтел", се появи числото 319 хил. Пред регулатора е обявено 1.67 млн. Разликата идва от това, че австрийският собственик е дал в отчета потребителите на мобилен интернет само чрез карти за данни, а масовият вариант на ползване е през телефона.
Поле за оптимизъм около новата LTE технология определено има. От началото на годината средният месечен приход на телекомите от абонат расте с малко, а обяснението – отново бързият мобилен интернет. "Макс телеком", които на този етап предлагат само данни, пък казаха, че са успели да увеличат с 46% абонатите си за първото полугодие.
Четирите големи телекома за миналата година си поделят общ приход от услугата на стойност 182.6 млн. лв., показват данните на КРС, а половината от абонатите им ползват услугата в пакет с други. Проникването на мобилния интернет в страната е вече 80.8%, показват още данните, а тепърва ще да наблюдаваме пълното разгръщане на потенциал и на LTE мрежите.

По-евтин глас

При гласовите мобилни услуги мястото трайно е заето от "Мобилтел", "Теленор" и БТК. Комфортът им леко може да бъде нарушен през следващите години. Заявка за дебют тази есен при класическата мобилна телефония даде "Макс телеком". Поглед към GSM услугите е отправил и петият с лиценз в сектора - "Булсатком". През април Максим Заяков загатна за плановете да пуснат гласови услуги или в края на 2016, или в края на 2017 г.
Иначе според числата пазарът на мобилна телефония през миналата година изглежда така: продължаващ спад с 18.5% в приходите до 943 млн. лв. и отлив на клиенти. Обяснението на второто е зачистването на неактивните SIM карти. А за първото причини могат да се търсят на различни места. "Този спад се дължи преди всичко на ръст в потреблението на мобилна телефонна услуга в пакет с други електронни съобщителни услуги, приходите от която през 2015 г. възлизат на 317 млн. лв. и бележат ръст от 106% спрямо предходната година", е обяснението на КРС. Друг възможен сценарий е и свалената цена на терминиране, което позволява по-евтини разговори между мрежите на отделните оператори. Относителният дял на трафика, генериран към други мобилни мрежи през 2015 г., е 23.4%, като бележи ръст от 7%. С други думи, неколкократно намаляваните тарифи за терминиране на трафик, т.е. цените на едро между отделните оператори, от 2012 г. насам започват да носят полза на потребителите.

Фиксирани към три

При фиксирания интернет важи правилото за трите големи - "Мобилтел", БТК и "Булсатком". Те заедно си поделят почти 950 хил. клиенти, или 60.5% от всички 1.57 млн. абонати в сегмента. Останалите 17 фирми от топ 20 на доставчиците държат малко под една пета от клиентелата, а за всички други 529 локални интернет оператори остават 315 хил. абонати.
За миналата година оборотът в този сегмент е 194.2 млн. лв. и се разпределя между всички 549 участници на пазара. Проникването на широколентовия фиксиран интернет в страната продължава да се подобрява и вече достига почти половината от домакинствата, като все по-голяма популярност печели оптичният пренос на данни. В резултат към края на 2015 г. преобладаващият брой (47.2%) от потребителите на широколентов интернет ползват високоскоростен достъп със скорост на даунлоуд от международното пространство от 30 до 99.99 Mbps.

За малки и големи

Иначе особено големи изненади и размествания в телекомуникационния сектор няма. На върха продължават да са познатите големи, които почти не мърдат по показател приходи. Единственият отчел спадове през миналата година е "Мобилтел", който обаче сега вдига оборотите си покрай покупката на "Близу". Подобен е и случаят на БТК, която миналата година купи мултиплекса НУРТС и затова отчита плюс.

Извън челната четворка присъстват основно локални разпространители на телевизия и фиксиран интернет. Там има малки единични амплитуди, но като цяло средните си остават средни, малките - малки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 1202 прочитания

Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За поредна година на първо място попада Apple

22 окт 2019, 868 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Дайте ни вашите дизели

България е лидер по възраст на автомобилите и ще остане дълго такава, ако не вземе бързи мерки

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10