С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
57 29 юли 2016, 16:29, 31475 прочитания

В страната на старите коли

Продажбите на нови и употребявани автомобили се увеличават, но въпреки това още дълго време ще плащаме цената на цапащия автопарк

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Остарелият автопарк

Дайте ни вашите дизели

България е лидер по възраст на автомобилите и ще остане дълго такава, ако не вземе бързи мерки

Още по темата

Доставките на патрулки изкривиха продажбите на коли за март

По българските пътища има 3.69 млн. автомобила

27 апр 2017

Нов или "почти" нов автомобил

Какво да гледаме и имаме предвид при покупката на кола

3 фев 2017

Александър Миланов: Кризата имаше оздравителен ефект върху българския автомобилен пазар

Дискусиите покрай въвеждането на данък уикенд намалиха ръста, казва новият председател на управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България

20 окт 2016

Да, въздухът ни е мръсен – но не, не сме световен шампион!

България е на върха по смъртност, но мръсният въздух е само една от причините за това

28 сеп 2016

Рециклиране без конкуренция

Таксата за внос на автомобили

12 авг 2016

Рециклирани милиони

Нов рунд на противопоставяне в бизнеса със скрап заради разпределението на продуктовите такси за излезли от употреба автомобили

12 авг 2016

Mercedes-Benz ще изгради втори завод в Унгария

Предприятието трябва да е готово до 2020 г., в проекта ще бъдат вложени 1 млрд. eвро

1 авг 2016

Дайте ни вашите дизели

България е лидер по възраст на автомобилите и ще остане дълго такава, ако не вземе бързи мерки

30 юли 2016

Автопаркът: по-голям, но стар

Продажбите на нови коли в България за полугодието се увеличават с 6-7%

21 юли 2016

Toyota отново е лидер на световния автопазар

За 2015 г. японската компания е произвела 10.08 млн. коли

27 яну 2016

ALD Automotive придобива компанията за управление на автопаркове "MKБ-Аутопарк"

Сделката утвърждава амбициите й за лидерска позиция в България

18 яну 2016

Стоян Желев: Възражда се интересът към бензиновите мотори

Автопаркът в България застарява заради незаинтересоваността на държавата, казва председателят на Асоциацията на производителите на автомобили и техните официални представители

28 ное 2015

Когато да нямаш скандал е лошо

България и Volkswagen

2 окт 2015

Toyota размразява изграждането на заводи

Предприятията в Мексико и Китай ще бъдат първите за компанията от три години

5 апр 2015

Авто сделка на сезона

Вносителят на Peugeot "София Франс ауто" купува най-големия дилър на BMW

21 окт 2012
През последните години човек нямаше как да получи ясна картина на автопазара в България. Статистиката на КАТ беше трудно откриваема или струваше много пари, а браншовата организация на производителите и вносителите спря да дава информация още през 2011 г. Единственият поглед върху индустрията идваше от Европа, но и тя не хвърляше светлина какво точно се случва на пазара. От този юли настъпи промяна. Като част от стратегията на екипа на Румяна Бъчварова за отваряне на данните изведнъж станаха достъпни данните от КАТ за регистрациите на автомобили. За първи път тази информация е свободна, което само по себе си е революция.

Колата е най-голямата инвестиция, която повечето хора правят в живота си, след закупуването на дом. Затова начинът, по който се движи този пазар, е силно показателен за движението на реалната икономика също. Дори беглите наченки на оптимизъм, който е двигателят на всеки ръст, се забелязват лесно на автопазара. Затова редовната информация, въз основа на която да се правят проучвания, сравнения и да се вадят тенденции, е особено важна не само за да разберем какъв е автопаркът.

А картината там е интересна. От наличните данни можем да извадим няколко основни тенденции. Има все повече нови коли, макар и те да остават минимална част от автопарка. Има все още твърде много стари автомобили, което е следствие от десетилетия натрупване и няма да се промени скоро. Това има много ясна цена - по-мръсен въздух и по-голям риск от инциденти заради техническа неизправност. Обновлението тече и вече се забелязва с невъоръжено око, но все още ниските или сивите доходи, както и сбърканата данъчна и регулационна политика го спират. Има изненадващ пик на броя коли над 20 години, който към момента е необясним. Газификацията върви с пълна сила: има около 200 хил. МПС на това гориво. Това компенсира от екологична гледна точка липсата на кой знае колко електромобили и хибриди, макар последните да нарастват двойно (от доста ниска база). Данните показват едно: българският автопарк (както вероятно и икономиката ни) е сектор на крайности и преминаването към средноевропейско ниво ще се случи много бавно и трудно. Но оптимизъм на него със сигурност има. Догодина, ако данните на КАТ останат все така отворени, ще можем да видим дали той се запазва.

85% от колите са над 10-годишни
Автопаркът в България е много, много стар. Според КАТ над 85% от 4.1 млн. превозни средства в България са над 10-годишни (виж инфографиката). Но още по-зле - над 43% са над 20-годишни, като само за последните две години броят им е нараснал с 300 000 (147 на 179 хил.). Разбира се, никой не може да каже колко от тях още се използват. Според представители на пазара немалко от тези коли още не са махнати от отчет и са по гаражи и дворове, без да са в движение. Въпреки това друга значителна част продължава да се движи по родните пътища, без да бъде отписвана (за първото полугодие са отписани почти 50 000 превозни средства).

В цялата тази каша има и сравнително добра новина - за последните две години автомобилите на възраст до пет години са скочили с над 16%. Но процентът им остава изключително нисък от общите регистрации - едва 3.6%. Според АСЕА продажбите на нови леки автомобили в България са скочили със 7% през първото полугодие. Неофициалните данни на ААП показват сходен растеж - около 6%.



Българските потребители купуват значително повече по-стари автомобили, което се доказва и от информацията за първото шестмесечие на тази година. От около 150 000 регистрирани МПС 96 000 са на над 10 години. Около 20 000 са регистрираните нови МПС. От тях леките са около 15 000, като тук влизат и тези от категория N1, които поне на хартия се водят лекотоварни.

Старите любимци - немските марки; новите - френски и японски
Данните на КАТ по производители показват, че най-търсените употребявани МПС са германските премиум марки. Най-популярният производител остава добрият стар Volkswagen с над 518 000 регистрации спрямо 476 000 две години по-рано (предишните официални данни на МВР са от юли 2014 г.). Втората най-любима марка на българския шофьор - Opel, също е скочила с над 20 000 регистрации до 456 000. Но най-ярко впечатление прави скокът при Audi (марка на VW), BMW и Mercedes, чиито брой по българските пътища е нараснал за 24 месеца общо с над 90 хил. (виж таблицата). Според източници от бранша моделите на тези компании са едни от най-търсените на пазара, тъй като българският потребител ги възприема като сигурни и надеждни - важен фактор при избора на използван автомобил. Но както в целия сектор, и при трите марки делът на над 20-годишните автомобили остава най-голям.

В същото време интересен е фактът, че немските марки не са най-предпочитани при регистрираните през първите шест месеца нови превозни средства: първите места са за компании от групата Renault Nissan - Dacia и Renault, следвани от Toyota, Skoda и Ford.

SUV1 дърпа новите автомобили нагоре
Докато по време на кризата най-продаваните модели бяха градските коли, не на последно място и заради цената и намаленията, сега има промяна в предпочитанията. Според повечето вносители тласък на продажбите дава популярността на категорията SUV1 - тъй наречените кросовуъри. "SUV1 e най-бързо развиващата се категория в последните години. Интересът на клиентите постоянно расте, а автомобилните компании представят все повече нови модели, за да отговорят на нуждите им", казва Оливие Жан, генерален директор на "Рено Нисан България". Лидери в този клас тук са именно автомобили от групата - Nissan Qashqai и Dacia Duster. Всъщност повечето марки отчитат повишение на продажбите си в тази категория. Тенденцията не е специфична само за България, а от години се наблюдава в Европа.

Макар през юни да беше отчетен лек спад, от вносителите очакват растежът от 6-7% при новите автомобили да продължи през цялата 2016 г. "Не очакваме да е някакъв грандиозен ръст, по-скоро ще се запази в рамките на този от първото полугодие при презумцията, че няма да излезе някоя голяма корпоративна или държавна сделка", казва Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби в "Мото-Пфое", вносител на Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover в България. Според него, за да се усети някаква промяна в автопарка, ръстът трябва да бъде двуцифрен, за да стигне средноевропейското ниво.

"Въпреки че ни се иска да достигнем ръста, който отбелязват европейските пазари, не смятаме, че това е постижимо при настоящия социален и икономически контекст в страната", допълва и Оливие Жан.

Търсят се употребявани коли на възраст 4 - 8 години
Въпреки данните от КАТ за най-много регистрирани МПС над 20 години търговците на употребявани коли виждат малко по-различни тенденции. Според Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА) само за миналата година в България са били продадени около 255 000 автомобила втора ръка спрямо 230 000 година по-рано. Тенденцията се потвърждава и от информацията на КАТ, според която за първото шестмесечие са били регистрирани около 130 000 употребявани коли.

"Не е вярно, че се купуват само много стари коли. Мнозинството български купувачи предпочитат такива на възраст в диапазона 4 - 8 години", казва Любомир Доросиев, заместник-председател на АВА. Според него в някои по-бедни райони хората с по-малки финансови възможности наистина продължават да търсят евтини автомобили, но процентно те не са толкова много на целия пазар. Повечето купувачи на употребявани коли предпочитат да плащат в брой, а сделките достигат 20 000 - 25 000 лв.

Според източници от бранша и тук най-много се търсят практични автомобили - комби или кросоувър, които да се използват поне за пет години. Повечето предложения по автокъщите идват от Италия."Това е най-разработеният пазар и там можеш да намериш добри автомобили на по-ниски цени от Германия и Франция", казва Доросиев. Той от години работи с местни търговци, на които има доверие. Въпреки това казва, че напоследък се забелязва покачване на опитите за измами от Италия. "Дори самият търговец да не манипулира, при него попадат коли с превъртени километражи от продавача и в последно време срещаме доста такива", коментира зам.-председателят на АВА.

Негативният ефект от данък "уикенд" е по-скоро слаб

Корпоративните сделки продължават да съставят основната част от продажбите на нови автомобили, като надхвърлят 70% от общите. В сектора имаше опасения, че въвеждането на тъй наречения данък "уикенд" (ограниченията върху използването на фирмени автомобили за лични цели) може да се отрази на пазара. Някои фирми от бранша казват, че техни клиенти са забавили решението си, докато получат разяснения как точно се прилага новият данък. В същото време други твърдят, че не се забелязва някаква особена промяна на пазара. "Данък "уикенд" създаде допълнително усложнение за бизнес клиентите ни при решението им за подмяна на парка, но въпреки това те не могат да компрометират резултатите на компанията си, отлагайки покупка на нови автомобили за работа", казва Оливие Жан. Според френския мениджър мярката е ясна - събиране на повече приходи в държавната хазна от ДДС. "Както всички виждаме, пазарът в България се заема на 92% от употребявани автомобили. Съответно трябва да се запитаме дали усилията са насочени наистина там, където има най-голям потенциал за събиране на повече приходи", допълва Жан.

Сделките на оперативен лизинг растат
Според източници от сектора продължава тенденцията на растеж на сделките на оперативен лизинг, въпреки че и той е засегнат от данък "уикенд". Досега този своеобразен наем на автомобилите се ползваше основно от големи компании. Но все повече към него се ориентират и по-малки фирми, казват от бранша. Положителното е, че колите не влизат в баланса на дружеството, фирмите приспадат всичките си разходи по тях и не се занимават с поддръжка. Според Александър Костадинов от "Мото Пфое" сделките оперативен лизинг на лизинговото дружество на фирмата му отчитат значителен растеж през последните години. "Ние бяхме подготвени, защото очаквахме растежа му. Логично е повече компании да използват този лизинг. Няма причина в Западна Европа да е така, а при нас другояче", казва мениджърът.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

24 октомври 2018 г.
Sofia Event Center

capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

Прочетете и това

Uber може да достигне оценка от 120 млрд. долара Uber може да достигне оценка от 120 млрд. долара

Листването на компанията на борсата е едно от най-очакваните събития от Wall Street

17 окт 2018, 151 прочитания

Продажбите на нови автомобили в Европа се сринаха с 23% през септември Продажбите на нови автомобили в Европа се сринаха с 23% през септември

Това се дължи на влязлото в сила изискване на пазара да се предлагат само модели, минали тест за разход на гориво по нов стандарт

17 окт 2018, 211 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Търси се: хапче за по-голям ръст

Фармацевтичният пазар пак е по-голям, но с малко. Причините са натискът върху цените и липсата на грипна епидемия

Испанският Bulgaria Mall

Седем години след откриването на търговския център той има нов собственик - фондът Squircle Capital, който го е купил за необявена сума

Кои са горещите ICO на есента

Няколко интересни проекта, които ще се опитат да съберат десетки милиони чрез блокчейн технологията

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Маргарита Борисова и Явор Ганчев

Започна третото издание на Olé Festival!, посветен на музиката на Испания и Латинска Америка

Иън Макюън, писател: Властта все повече валидизира насилието

Макюън, един от големите белетристи в съвременната литература, е гост на фестивала Cinelibri

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Данъчните закони минаха на първо четене; Индустриалните зони с поръчка за 70 млн. лв.; "Уникредит" ще продава застраховки на "Алианц"

Емисия

DAILY @7AM // 17.10.2018 Прочетете