Дайте ни вашите дизели

България е лидер по възраст на автомобилите и ще остане дълго такава, ако не вземе бързи мерки

Въпреки че не е ясно колко от 1.8-те милиона над 20-годишни коли са в движение и колко гният по гаражи и дворове, статистиката на КАТ ясно показва, че България е много "напред" по възраст на автопарка спрямо други в Европейския съюз. Най-близко до нас е Гърция, където делът на автомобилите над 10 години е над 67%. В Румъния те са около 56% от всички леки коли, а на нашия основен "автопартньор" - Италия, е 50% (виж инфографиката).

Но извън сухите числа впечатление прави един основен факт - около 40% от всички МПС в България са с дизелови двигатели. Голяма част от тях са коли над 10 години, което предвид лошия контрол при регистрация и прегледи означава много, ама много цапащи коли. В България попаднаха старите возила на страни като Италия, Франция и Германия, а тези страни са едни от най-големите производители и преживяха бум на дизеловите двигатели през 90-те години на миналия век. Купуването на такива автомобили се стимулираше, тъй като Европейският съюз се зае да бори глобалното затопляне чрез ограничаване на въглеродните емисии. По тази причина заложи на дизела, който е по-икономичен, но отделя далеч повече азотни оксиди и фини прахови частици. Скандалът във Volkswagen по всяка вероятност ще промени картината след време, но дизелът остава предпочитано гориво в Европа. Така или иначе след време старите автомобили се озоваха в Източна Европа. И се оказва, че едно от най-евтините места да си купиш такива коли е България. Което обяснява и продължаващото нарастване на продажбите на коли втора ръка.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
62 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mrvip avatar :-|
    mrvip
    • - 25
    • + 20

    Малко сте се поувлекли в лобистките лакърдии...

    Нередност?
  • 2
    pag avatar :-P
    pag
    • - 22
    • + 12

    "Дясната" медия "Капитал" агитира за ограничения на вноса, увеличаване на данъци, държавни стимули?
    Каква изненада, хе-хе-хе......

    Нередност?
  • 3
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030
    • - 19
    • + 23

    Само българина е толкова тъп, че да си жертва здравето и здравето на децата си само за да си вози задника в 10-годишна "луксозна" немска таратайка. Горните мнение са прекрасен пример за това....

    Нередност?
  • 4
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • - 6
    • + 32

    Няма някой, който да не иска да ползва адекватна и екологична техника. Проблемът е, че българските заплати са най-ниските в ЕС - за една и съща работа тука се получават в пъти по-малко пари в сравнение с повечето европейски държави. Хармонизират ли се българските доходи с европейските, станат ли и у нас доходите за една и съща работа идентични с тези в останалите европейски държави - хората много бързо ще започнат да си купуват чисто нови автомобили, подобно на германците, англичаните, французите, австрийците, датчаните, шведите и всички в нормалните европейски държави.

    Нередност?
  • 5
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030
    • - 27
    • + 16

    Аргумента, че е нормално да караме цапащи коли защото сме бедни е същото като да кажеш, че е нормално да си продадеш бъбреците за да си купиш мерцедес или аифон. просто при първия вариант негативния ефект се натрупва по малко за дълго време.
    Съвсем просто е - като нямаш пари не си купуваш автомобил. Автомобила нито е човешко право, нито пък социално необходима вещ.

    Нередност?
  • 6
    pag avatar :-P
    pag
    • - 6
    • + 14

    [quote#5:"tvr18355030"]Аргумента, че е нормално да караме цапащи коли защото сме бедни е същото като да кажеш, че е нормално да си продадеш бъбреците за да си купиш мерцедес или аифон. просто при първия вариант негативния ефект се натрупва по малко за дълго време.
    Съвсем просто е - като нямаш пари не си купуваш автомобил. Автомобила нито е човешко право, нито пък социално необходима вещ.[/quote]

    Напротив - не е нормално, ако си беден, да си продадеш бъбреците, за да си купиш НОВА кола.
    Автомобила, както са забелязали даже в СССР още през 30-те години на миналия век, не е лукс, а НЕОБХОДИМОСТ.
    Не бъркайте личните си особености със "социалната необходимост" на нещо си........

    Нередност?
  • 7
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • - 7
    • + 11

    До коментар [#5] от "tvr18355030":

    Аргументът е, че е НЕнормално за еднаква работа да получаваме в пъти по-малко заплащане в сравнение с НОРМАЛНИТЕ държави и това да ни принуждава да ползваме вредни боклуци (не се отнася само за колите, а за всичко, като се почне от храна, лекарства и въобще - ВСИЧКО)! Нещата отиват към все по-плътна автоматизация и роботизация, започват експерименти с гарантиран базов доход къде ли не, а какво се прави у нас? НИЩО! Само се мръхтят празни тъпотии, на всички равнища в държавата (власт, медии, стадо...)! Това е същността на моята теза.

    Съвсем просто е! Като не си в състояние да осигуриш равностойни условия за живот в държавата - не се занимаваш с политика и власт! Ти тука, понеже не си политик, спокойно можеш да лишаваш хората от всичко - коли, храна, покрив, дрехи, живот... За това са дебатите. Вече - стадото си решава, неадеквати и тирани ли да си избира или да започне да изисква от "избраниците" си.

    Нередност?
  • 7
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011
    • - 2
    • + 13

    Воля трябва! Не виждам такава - нито у държаваната администрация, нито при общинските служби. Кола под Евро 4 трябва да плаща огромна такса при внос. Данъкът също да зависи от вредните емисии - замърсяваш повече, плащаш повече. В центъра на големите градове също трябва да има ограничения за влизане - платен достъп за автомобили от Евро 4 нагоре, забранен за тези под тпзи праг, безплатен за електрически. Време е да се погрижим за собственото си здраве и бъдещето на децата ни!

    Нередност?
  • 9
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011
    • - 3
    • + 4

    Воля трябва! Не виждам такава - нито у държаваната администрация, нито при общинските служби. Кола под Евро 4 трябва да плаща огромна такса при внос. Данъкът също да зависи от вредните емисии - замърсяваш повече, плащаш повече. В центъра на големите градове също трябва да има ограничения за влизане - платен достъп за автомобили от Евро 4 нагоре, забранен за тези под тпзи праг, безплатен за електрически. Време е да се погрижим за собственото си здраве и бъдещето на децата ни!

    Нередност?
  • 10
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • - 9
    • + 3

    До коментар [#9] от "gogo2011":

    Пари трябват - целенасочено и прагматично ориентирани. Само волята, без никакъв ресурс, е за диктатурите - Северни Кореи и други подобни "напреднали" нации. Че често се забравя поговорката (стара истина): "На чужд гръб и 100 тояги са малко."

    Нередност?
Нов коментар