Uber продава операциите си в Китай на най-големия си конкурент
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Uber продава операциите си в Китай на най-големия си конкурент

Reuters

Uber продава операциите си в Китай на най-големия си конкурент

Сделката с Didi Chuxing ще създаде бизнес на стойност 35 млрд. долара

4772 прочитания

Reuters

© Reuters


Стартъп компанията за споделено пътуване Uber Technologies ще продаде бизнеса си в Китай на местния конкурент Didi Chuxing, съобщава Bloomberg, позовавайки се на свои източници, запознати с въпроса. Сделката ще сложи край на ожесточената конкуренция между двете компании на пазара в азиатската страна и ще създаде бизнес на стойност 35 млрд. долара.

Инвеститорите на Uber China, сред които са базираната в САЩ компания майка Uber и китайският интернет гигант Baidu, ще получат 20% дял от акциите на Didi. На първо време Uber ще продължи да оперира своето мобилно приложение в Китай.

По-силни заедно

Според източниците на Bloomberg сделката включва и споразумение за инвестиция в размер на 1 млрд. долара в Uber от страна на китайската компания. Didi и Uber са отказали да коментират официално информацията. Новината обаче беше потвърдена от главния изпълнителен директор на Uber Травис Каланик, който е коментирал в личния си блог, че без съмнение "Uber China и Didi Chuxing ще са по-силни заедно". "Като предприемач съм научил, че за да бъдещ успешен, трябва да слушаш както главата, така и сърцето си", заявява той.

През миналата година лидерите на китайския пазар на споделени пътувания Didi и Kuaidi се обединиха, с което създадоха компания с пазарна капитализация от 28 млрд. долара. Обединеният превозвач получи финансова подкрепа от двете най-големи интернет компании в Китай - Alibaba Group Holding и Tencent Holdings. По-рано тази година щатският технологичен гигант Apple също се включи с инвестиция от 1 млрд. долара в Didi. През миналата седмица китайското правителство прие нови правила, които дават законова рамка за услугите за споделено пътуване. Това създава възможност за още по-бързо разрастване на този сектор.

Продажбата на китайските активи на Uber вероятно ще бъде приветствана от инвеститорите на компанията. Заради значителните разходи, произтичащи от ожесточената конкуренция с Didi, Uber е натрупала загуби от над 2 млрд. долара в Китай. Същевременно стартъп компанията започна да генерира печалби в развитите пазари.

"Uber и Didi Chuxing инвестират милиарди долари в Китай, а и двете компании все още не са излезли на печалба на този пазар. Постигането на рентабилност е единственият начин за изграждане на устойчив бизнес, който да служи най-добре на китайските пътници, шофьори и градове в дългосрочен аспект", изтъква Каланик. Бизнесът на Ubver в Китай се оценява на около 7 млрд. долара.

Партньорски споразумения

Придобиването на местните операции на Uber обаче може да усложни партньорските споразумения на Didi с други компании от сектора в различни части на света. Китайската компания има споразумения с щатската Lyft, индийската Ola и действащата в Югоизточна Азия Grab, които целят създаване на глобална организация, която да се противопостави на доминацията на Uber. В понеделник главният изпълнителен директор на Grab Антъни Тан коментира, че сделката с Uber представлява победа за Didi, и подчертава как бизнесът със споделено пътуване облагодетелства основно местните играчи.

Продажбата също така е потвърждение на тенденцията, че технологичните компании от

САЩ трудно успяват да пробият на китайския пазар. През 2005 г. Yahoo! сключи подобна сделка, при която продаде местния си бизнес Alibaba, като споразумението включваше и инвестиция от 1 млрд. долара в китайската компания. Впоследствие делът в Alibaba се превърна в най-ценния актив на Yahoo. Сделката с Didi позволява на Uber да изчисти загубите си от Китай, като същевременно придобие значителен дял в най-големия местен играч. Анализаторите отбелязват, че това ще разчисти пътя към евентуално първично публично предлагане на компанията.

Стартъп компанията за споделено пътуване Uber Technologies ще продаде бизнеса си в Китай на местния конкурент Didi Chuxing, съобщава Bloomberg, позовавайки се на свои източници, запознати с въпроса. Сделката ще сложи край на ожесточената конкуренция между двете компании на пазара в азиатската страна и ще създаде бизнес на стойност 35 млрд. долара.

Инвеститорите на Uber China, сред които са базираната в САЩ компания майка Uber и китайският интернет гигант Baidu, ще получат 20% дял от акциите на Didi. На първо време Uber ще продължи да оперира своето мобилно приложение в Китай.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    habet_sibi avatar :-P
    Question Mark

    Хахахах, китайците са ги принудили да продадат. Не би било трудно за компаниите да пробият ако не беше китайският държавен капитализъм, извиваш ръце.

  • 2
    habet_sibi avatar :-|
    Question Mark

    извиващ*


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK