Разрастването на "Спиди" продължава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разрастването на "Спиди" продължава

"Спиди" няма да търси увеличаване на капитала, за да финансира експанзията си

Разрастването на "Спиди" продължава

Компанията изпраща полугодието с повече офиси и клиенти

15221 прочитания

"Спиди" няма да търси увеличаване на капитала, за да финансира експанзията си

© Цветелина Белутова


Основен фокус на компанията продължава да бъде румънският пазар.

Куриерската компания "Спиди" продължава да разширява дейността си както на българския пазар, така и зад граница. Публичната компания развива много и различни канали, за да се сдобие с по-голям пазарен дял у нас и в съседни страни. През първата половина на годината клоновата ѝ мрежа достига 310 офиса у нас и в Румъния, на чийто пазар тя присъства с дъщерно дружество.

Достигане до повече клиенти

Компанията разчита на голямата си мрежа, за да предостави по-добра услуга на индивидуалните си клиенти и да оптимизира транспортните си разходи. Освен чрез физическо присъствие "Спиди" намира и други методи за завоюване на пазарен дял. От една страна, компанията автоматизира услугите си чрез така наречените автомачтични пощенски станции (АПС).

През изминалата половин година тя е активизирала 21 подобни устройства, като смята до края на 2016 г. броят им да скочи до 50. Въпросните станции се намират на възлови точки в големите населени места, като позволяват изпращането и получаването на пратки без присъствието на служители на компанията, понижавайки разходите и доближавайки "Спиди" до потенциални клиенти.

"Пазарът на куриерски услуги остава сред бързо растящите и ние виждаме значителни възможности за развитие. Разширената през последните две години мрежа от офиси тепърва ще се налага сред клиентите. Традиционната ни услуга - доставка на пакети от врата до врата, също запазва високи темпове и се възползваме от подобряването на икономическата активност", каза за "Капитал Daily" директорът за връзки с инвеститорите Красимир Тахчиев.

Компанията също така търси активно и партньорства със свои колеги в Румъния и Гърция. Това позволява предоставянето на услуги за доставка на пратки в съседните държави на сходни за местния пазар цени.

В резултат на усилията си на консолидирана база компанията успява да покачи броя на извършените доставки до 11.5 млн. за първата половина на 2016 г. На годишна база превозените пратки нарастват с 23.2%, като година по-рано за шестмесечието те са били 9.35 млн.

Експанзията в Румъния

Основен фокус на компанията продължава да бъде румънският пазар. "Спиди" иска да разшири продуктовото портфолио в страната, както и офисната си мрежа. Приходите на компанията на чуждите пазари продължават бурното си повишение през полугодието, покачвайки се с 22.6% до 25.63 млн. лв. За да продължи тенденцията и до края на годината, тя ще преработи транспортната си схема в Румъния, като планира и изграждането на нови логистични хъбове.

Постъпленията от дейността зад граница продължават да повишават значението си за компанията, изпреварвайки ръста на местния пазар. За първото полугодие делът им в общите приходи се повишава до близо 37.3%. За периода групата генерира общо 68.29 млн. лв. от продажби, 18.7% повече на годишна база, а делът на българския пазар в тях спада с 2.54 проценти пункта до 55.73%.

"Нашите усилия ни позволяват да растем с темпове над пазарните и съответно постоянно да увеличаваме пазарния си дял, и нашите усилия ни дават увереност, че ще можем да постигаме това и следващите години", коментира Тахчиев дейността на компанията в България.

"Спиди" отдава покачването на приходите на смесица от фактори. Инвестиционните и маркетинг усилията, както и подобряването на маикроикономическите фактори са допринесли за по-добрите продажби. Палетните услуги и международните пратки изпреварват останалите сегменти, а корпоративните клиенти допринасят силно за резултатите през шестмесечието.

Удар върху печалбата

Разширяването не минава и без жертви. Нетната печалба на компанията в края на шестмесечието се свива с около 36% до 4.86 млн. лв. Разходната част нараства с близо четвърт до 65 млн. лв., от които по-голямата част за външни услуги. Дружеството е направило 11 млн. лв. инвестиции, половината от които за увеличаване и подновяване на автопарка си.

Тахчиев коментира, че на този етап "Спиди" няма да търси увеличаване на капитала за разширяването на дейността си. Компанията се възползва активно от разнообразни дългови форми на финансиране на инвестиции в дълготрайни активи, но успява да покрие плащанията по тях от свободния си паричен поток.

Повишен е бил и капацитетът на транспортния хъб в София, като капацитетът му на обработка на пратки е повишен тройно през изминалото тримесечие. Част от средствата компанията отделя и за удобството на клиента, като до края на годината всички офиси и куриери ще разполагат с ПОС терминал.

Цената на акциите на дружеството се понижи при спорадични сделки с малък обем. Мажоритарният собственик Валери Мектупчиян притежава 66.42% от капитала, а френската "Геопост" контролира една четвърт. От началото на годината емисията на "Спиди" поевтинява с 6.07%.

Основен фокус на компанията продължава да бъде румънският пазар.

Куриерската компания "Спиди" продължава да разширява дейността си както на българския пазар, така и зад граница. Публичната компания развива много и различни канали, за да се сдобие с по-голям пазарен дял у нас и в съседни страни. През първата половина на годината клоновата ѝ мрежа достига 310 офиса у нас и в Румъния, на чийто пазар тя присъства с дъщерно дружество.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    tri avatar :-|
    tri

    Големи на думи но реалностите са други. Спиди може и да са лидери в куриерските услуги при бизнес клиентите но на този етап нямат никакъв шанс за разрастване в друга посока - крайни клиенти, там където Еконт има по-голям приход и печалба и то при почти никакви инвестиции.
    Разрастването на Спиди като брой офиси се изразява в 90% франчайз със собственици нямащи нищо общо с куриерските услуги и това се отразява на качеството на услугата. Клиентите им вече бяха веднъж разочаровани от първата вълна офиси SPS а голяма част от тези офиси са вече и в историята.
    Повечето офиси на франчайз партньори са на неудобни места, малки а обслужването бавно. Служителите не са обучени и не са достатъчно мотивирани тъй като това се явява само допълнителен приход за тях, който не носи достатъчно печалба. Всичко това може да се промени ако офисите имат голям оборот но това не се случва и няма да се случи при сегашната политика на Спиди.
    Спиди на думи се опитват заемат сериозен дял в пощенските пратки (офис -офис) но на практика работят срещу интересите си прогонвайки клиентите с високи цени, постоянно променящи се и объркващи за клиентите тарифи.
    Заради въвеждането на автоматичните пощенски станции, Спиди промени единствените си тарифи, които бяха атрактивни за крайни клиенти (услугата с фиксирани цени по тегло 3-5-8) и ги замени с такива, които са крайно неатрактивни и объркващи за болщинството клиенти - с нестандартни и неизползваеми фиксирани размери. Това се направи единствено за да се лансират Автоматичните пощенски станции - услуга обречена на провал в България.
    Куриерсите тарифи на Спиди (до адрес) за крайни клиенти са по-високи дори и от тези в Англия и Германия, нелогично след като най-сериозния ти разход - персонала е в пъти по-ниско платен от тези държави.
    Все по-често се чуват мнения за картелно споразумение между двете най-големи куриерски компании и за съжаление ще се окажат прави.

  • 2
    atcomtatz avatar :-|
    Уточнител

    Браво. много добър коментар и много верен

  • 4
    yec03391101 avatar :-|
    yec03391101

    ми то кой. спиди еконт и ония с сложното име авдтрийците ... чувам читави били . цени и останалото ... нямам личен опит де

  • 5
    pornpig avatar :-|
    pornpig

    Хубаво звучи, привлекателно, позитивно...ако не си имал взимане-даване със Спиди :) Като ми изпрати някой пратка със Спиди се кръстя 3 пъти и си плюя в пазвата, щото ... абе ако сте позлвали спиди, знаете защо :)

  • 6
    destino avatar :-|
    destino

    Последната им тарифа е ужас. Пак минаваме към Еконт.

  • 7
    selinda avatar :-|
    selinda

    Очаквах пратка от Спиди в малко населено място, която не дойде в деня, който бяха посочили, след това не дойде и на втората дата, която бяха посочили. Накрая мой познат отиде и взе пратката, от близкото градче. Това добре, защото в крайна сметка си получих пратката, но от Спиди никой не ми се обади да попита може ли да я предаде на трето лице или не. Със същия успех някой друг можеше да ми прибере пратката, без аз да знам.
    Моят познат сподели, че това било традиционно да го мотаят по седмица - две. Аз лично приключих с ползването на тази компания, не виждам как се разширяват, при условие, че на същото място друга компания обслужва безупречно и на време.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK