Британските банки трябва да реформират потребителските си услуги
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Британските банки трябва да реформират потребителските си услуги

Банките ще трябва да уведомяват потребителите, когато разходите по картите им влизат в недоговорен овърдрафт, за който се налагат извънредни такси

Британските банки трябва да реформират потребителските си услуги

Регулаторите налагат мерки, които ще спестят на клиентите 1 млрд. паунда

2515 прочитания

Банките ще трябва да уведомяват потребителите, когато разходите по картите им влизат в недоговорен овърдрафт, за който се налагат извънредни такси

© ANDREW WINNING


Британските финансови регулатори представиха изискванията си за реформиране на потребителските операции на банките в страната. Сред препоръките са развитие на дигиталните услуги и самостоятелно определяне на ограничения за таксите за овърдрафт, пише Financial Times.

Такси за овърдрафт

След продължил две години анализ комисията по конкуренцията и пазарите (CMA) обяви какви мерки ще предприеме за подобряване на пазара на банкиране на дребно в страната, който се оценява на 16 млрд. паунда. Регулаторът ще изисква банките да уведомяват потребителите, когато разходите по картите им влизат в недоговорен овърдрафт, за който се налагат извънредни такси. Около една пета от дебитните карти във Великобритания имат недоговорени овърдрафти, които генерират допълнителни такси за банките в размер на 1.2 млрд. паунда годишно.

CMA също така ще изисква банките да публикуват информация за качеството на услугите си на сайтовете и във физическите си клонове. Британските банки също така ще са длъжни регулярно да подканват клиентите си да проверяват дали получават най-доброто обслужване и да го уведомяват за определени събития, като например затваряне на клон. Регулаторите изчисляват, че тези мерки ще спестят на потребителите и малкия бизнес около 1 млрд. паунда за период от пет години.

CMA заявява, че иска да гарантира, че потребителите ще са облагодетелствани от възможностите за дигитални услуги, както и че новите играчи на банковия пазар ще могат да се конкурират успешно с големите компании. За тази цел регулаторът ще наложи на банките до 2018 г. да приложат общи дигитални стандарти, наречени отворено банкиране. Това ще даде възможност на потребителите да споделят банковата си история с други банки и трети страни. Това ще позволи използване на специални приложения, които да представят на гражданите сравнение между предложенията на банките, чрез което те ще могат да изберат най-добрата оферта според личните си нужди.

CMA също така заявява, ще изисква банките да осигурят финансова и техническа подкрепа на групата за иновации Nesta, която работи върху платформа за сравняване цените на услугите за малки бизнеси.

Ограничен избор

Проверките на регулаторите, започнали през юли 2014 г., бяха предизвикани от притесненията, че потребителите имат ограничен избор на този пазар, доминиран от големите банкови групи. Четирите най-големи британски банки - Lloyds Banking Group, HSBC, Barclays и Royal Bank of Scotland, отговарят за 77% от персоналните банкови сметки и 85% от бизнес потребителите.

CMA заявява, че непрозрачността относно таксите затруднява потребителите при преценката дали получават най-изгодните условия, поради което малко хора сменят обслужващите ги банки. Над 60% от потребителите държат личните си сметки в една банка повече от десетилетие. Според регулаторите това означава, че банките на практика не се конкурират, за да задържат клиентите си.

Някои наблюдатели обаче поставят под въпрос възможностите на новите мерки да предизвикат реална реформа в банкирането на дребно. "Разочароващо е, че на практика няма истинско ограничение на месечните такси и банките ще имат възможност да продължат налагането на раздути такси за т.нар. недоговорен овърдрафт. Това не осигурява защита на потребителите", подчертава Алекс Нейл, представител на потребителското сдружение Which?. "Сега финансовите регулатори трябва да тестват тези предложения и да преценят дали наистина ще осигурят нужното подобрение на банкирането", добавя той.

"На фона на рекордно ниските лихвени нива трябва да бъде подсигурено, че вложителите и кредитополучателите получават справедливи условия от банките. Нужни са и сериозни мерки за ограничаване на извънредните такси за овърдрафт", коментира депутатът от Лейбъристката партия Рейчъл Рийвърс.

Британските финансови регулатори представиха изискванията си за реформиране на потребителските операции на банките в страната. Сред препоръките са развитие на дигиталните услуги и самостоятелно определяне на ограничения за таксите за овърдрафт, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK