Летищата в Бургас и Варна повишават трафика на пътници с 25%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летищата в Бургас и Варна повишават трафика на пътници с 25%

Летищата в Бургас и Варна повишават трафика на пътници с 25%

От Fraport биха проявили интерес към концесията "Летище София"

9212 прочитания

© Капитал


Летищата във Варна и Бургас, които са част от Fraport Twin Star Airport Management, са отбелязали почти 25% увеличение на пътниците от началото на годината до 8 август. През този период трафикът е достигнал до над 1.3 млн. Главният изпълнителен директор на компанията, където освен германският оператор с миноритарно участие е "Еърпорт сървисиз България", собственост на "Химимпорт", Улрих Хеппе, обяви, че очаква до края на годината ръстът на пътниците на летището само във Варна да достигне 20%. Той заяви, че варненското летище отбелязва най-добрите си резултати за последните 10 години, като най-много са нараснали полските туристи - близо 89% в сравнение с миналата година, когато броят им е бил около 42 хил. Растеж има и при пътниците от и за Великобритания, които са се увеличили с 18%. Подобрение има и при ситуацията с туристите от Русия, които обаче използват по-редовно услугите на летището в Бургас.

Първото шестмесечие

Според разбивките на доклада за първото шестмесечие на дружеството летището в Бургас е приело над 680 хил. пътници, а това във Варна – почти 500 хил. В проценти увеличението при Бургас надхвърля 25, а при Варна – 24. Изпълнителният директор на летище Варна Димитър Костадинов коментира, че разпределението на работата на летището е направена оптимално, така че големият ръст на пътниците не тежи на летищната инфраструктура и не затруднява обслужването. По думите му в 29-та седмица на годината, която беше през юли, са обработени рекорден брой полети - 684 излитащи и кацащи.

Матиас Зисшанг, главен финансов директор на германския оператор Fraport, определи двете летища като "ярките звезди" в портфолиото на компанията наред с това Лима, Перу. По неговите думи трите летища отчитат силни резултати и са сред водещите за повишението на трафика на групата през първото полугодие. Очакванията към Бургас и Варна са още по-високи през вторите шест месеца, защото от германската група предвиждат силен интерес към двете български летища заради проблемите на сектори в Турция.

Зисшанг също така коментира в конферентен разговор с инвеститорите и възможното участие на компанията в процедурата за концесия на "Летище София". По негови думи това би бил интерес актив за германския оператор, но все още изчакват окончателното решение за концесията. Процедурата беше обявена от правителството, но беше обжалвана от кувейтския консорциум "Мохамед Абдулмохсин ал Карафи и синове" - една от компаниите, които изградиха новата писта на летището (тя е притеснена, че след концесионирането няма да получат 43 млн. долара, които държавата им дължи по арбитражно дело, което загуби) и беше временно спряна. В края на юни Комисията за защита на конкуренцията остави без уважение жалбата.

Общите резултати

Общият оборот за първата половин година на германската група, която държи летища още във Франкфурт, Любляна, Анталия, Санкт Петербург, Хановер и други градове по света, е 1.2 млрд. евро. Това е спад с 1.4%, който обаче не взима предвид, че групата се е разделила с някои от активите си през изминалата година. През 2015 г. Fraport продаде 51% от акциите си във Frankfurt Cargo Services и всичките си акции от Air-Transport IT Services. Като се вземат предвид тези промени, оборотът на компанията през първата половина на 2016 г. се е повишил с близо 20 млн. евро.

Летищата във Варна и Бургас, които са част от Fraport Twin Star Airport Management, са отбелязали почти 25% увеличение на пътниците от началото на годината до 8 август. През този период трафикът е достигнал до над 1.3 млн. Главният изпълнителен директор на компанията, където освен германският оператор с миноритарно участие е "Еърпорт сървисиз България", собственост на "Химимпорт", Улрих Хеппе, обяви, че очаква до края на годината ръстът на пътниците на летището само във Варна да достигне 20%. Той заяви, че варненското летище отбелязва най-добрите си резултати за последните 10 години, като най-много са нараснали полските туристи - близо 89% в сравнение с миналата година, когато броят им е бил около 42 хил. Растеж има и при пътниците от и за Великобритания, които са се увеличили с 18%. Подобрение има и при ситуацията с туристите от Русия, които обаче използват по-редовно услугите на летището в Бургас.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    rado_sv avatar :-|
    rado_sv

    От години не бях пътувал до Варна със самолет, но това лято ми се наложи и сравнявайки положението с преди години разликата е фрапантна. Дали заради силния сезон или заради по-добро управление не знам защо има толкова пътуващи до морските летища, но е факт, че макар да беше препълнено организацията на персонала беше по-добра отколкото на софийското летище, което използвам често и знам колко време би ми отнела цялата процедура. Останах доволен от това, което видях и ако наистина Фрапорт имат интерес към летище София, а не е само слух, би било положително за пътниците.

  • 2
    xfactor avatar :-|
    xfactor

    Интересен материал. С акцент върху Варна и данни от първото шестмесечие - неактивното за летния туризъм, малко се размазва картината. А истината е че Бургас приема 2 пъти! повече пътници.

  • 3
    baby_doll avatar :-|
    еМа

    Тази година обиколих летищата във Варна, София и Франкфурт. Очарована останах от организацията и персоналът във Варна. София... то няма такъв батак просто. Кацаме там с външен полет и тичаме да търсим къде ни излиза вътрешния. То на другия край, време няма. Абе пълен кошмар е. Доколкото знам Бургаското също е на нивото на Варненското.

    А за потока на пътниците то е разбираемо защо на юг са повече, в крайна сметка там са Слънчака, Несебър и т.н. :)

  • 4
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg

    Че ораганизацията в Бургас и Варна е по-добра е нормално, то по-голяма кочина от Софийското (особено Т1) няма как да има.

    За мен обаче по-важното е да има избор от дестинации и компании, което прави летенето по-поносимо за тънкия джоб на българина. Все ми е тая дали Т1 е бункер или не, важното е, че УИЗ докарват над милион пътници в София. Че може да са по-учтиви и да минават с парцала по-често е друг въпрос.

    В Бургас и Варна имаме хубава организация, нови шарени терминалчета, минимален избор от полети (извън чартърите) и един "консорциум" от ТИМ и Фрапорт :) Приказка!
    Извън чартърите стигането до морето от Западна Европа е свързано с разходи често съизмерими с летенето до Тайланд. А в извън чартърния туризъм има огромен потенциал. Очевидно ТИМ си пазят авиокомпанийката от конкуренция, но да се замислят, че един такъв туризъм ще доведе до повече приходи за мутро-хотелите и мутро-заведенията им.

  • 5
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg

    Твърдо съм на мнението, че евентуална концесия на Фрапорт/ТИМ ще убият подема на Софийското летище, както Фрапорт направиха с Любляна.

    http://www.fraport.de/content/fraport/de/misc/binaer/presse/verkehrszahlen/2016/verkehrszahlen-juli-2016/jcr:content.file/2016-08-10_pm_57_fraport-verkehrszahlen-juli-2016_tabelle.pdf

    Тази компания не иска или не може да развива пътникопотока. На нейните летища, делът на нискотарифните компании е минимален. А точно такива движат растежа в бедни държави като България. Добрите резултати на Варна и Бургас са по-скоро резултат на гео-политическата ситуация от колкото на техни усилия.

  • 6
    boras avatar :-|
    boras

    До коментар [#5] от "riazor_bg":

    С това ръководство ръководство, подемът на Софийското летище може да бъде наречен ЧУДО! Който и да спечели концесията ще се справи в пъти по-добре. А резултатите на летищата във Варна и Бургас напълно опровергават твърденията ви!

  • 7
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg

    До коментар [#6] от "karlossantanos":

    ТИМ фракцията се обади :)

    Да, туристите идват заради ТИМ и Фрапорт и мафията по Слънчев бряг

  • 8
    didko8 avatar :-P
    didko8

    До коментар [#4] от "riazor_bg":
    До коментар [#5] от "riazor_bg":

    Прекалено хаотични са ти мненията, но явно целта ти е да плюеш по летищата и по-точно по Фрапорт. Не знам какви са ти личните впечатления, ако изобщо имаш такива, но морските летища са добре организирани и точно се вижда подем и увеличаване на пътната мрежа с привличане на нови авиокомпании и нови дестинации. А това, че Уиз докарват повече от 1 милион пътници в София е смешно и бие повече на реклама, отколкото на обективно мнение. Стана ми интересно и заа какъв подем изобщо говориш на летище София? Летище София е толкова зле организирано, мръсно, неприветливо и хаотично, че само човек, който не е стъпвал там би казал, че има подем. И е смешно да твърдиш, че един от най-големите летищни оператори Фрапорт не може да развива пътникопотока и едва ли не съсипва летищата. И за кои нискотарифни компании говориш, че е минимален дялът? Ако е за Райън е така, но те Райън са гонени от много чужди летища, защото частните инвеститори не могат да търпят техните постоянни скандали и пазарлъци.

  • 9
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg

    До коментар [#8] от "didko8":

    Относно Фрапорт:
    А ти на колко оценяваш дялът на компании като transavia, norwegian, ryanair, vueling, wizz, vueling по техните летища? А в частност летищата им в нашия регион? Кои компании движат в момента растежа на авиацията в Европа?

    В БГ са на всичкото отгоре в JV с мафиотска организация с лична авио компания, която сигурно може да ти е и работодател. Еми, благодаря, аз лично не ги искам в София.

    Относно Варна/Бургас:
    Я виж колко компании летят до хърватските летища и колко до нашите? Да не говорим, че до Хърватска се стига лесно и с кола. Растежът тази година се дължи на гео-политика, а не на мениджмънта на Фрапорт ака ТИМ. Кои компании са привлекли??? Затова ли цяла Варна лети от Букурещ :)

    Относно София:
    Погледни сам с колко и защо расте летище София, ще ти помогна, заради Т1 и компаниите, които летят там. Тази година ще станат почти 5 милиона. Преди 2 години са били 3,5 (2013 г). БГ летищата имат нужда от добро управление и от нискотарифни компании, за да растат, а не от ТИМ. Че Софийското летище (особено Т1) е мръсно и неподдържано е неоспорим факт, а това се променя лесно с кадърни хора, а не с мафиоти.

    Дано си ме разбрал по-добре този път

  • 10
    trendafiloff avatar :-|
    opoziciq

    До коментар [#9] от "riazor_bg":

    Ясна е целта ти с този рейтинг, а и с коментарите ти в други статии като "За разлика от абсурда наречен Уиз, с Раян не доплащаш за ръчен багаж. Това за мен е голямо предимство, имайки предвид, че не искам да пътувам само с тениска " и всъщност всички останали, които си писал. Даже не знам защо си правя труда да ти отговарям, но не си прав за нищо от изброените ти точки. Какво значение има Фрапорт какъв дял имат сред нискотарифните, като големите компании не се интересуват изобщо от нискотарифките, защото те самите не желаят да кацат на големите летища, заради високите летищни такси. Има доста летища в Европа, които са определени за нискотарифни полети и са по-зле от Терминал 1, но пък им е евтино. Летищните оператори не се хранят от нискотарифните компании и това никой не го отрича. Опорната ти точка, че благодарение на нискотарифните превозвачи летище София печели говори, че самото летище е мега зле и не може да привлече никой друг, а трябва. За Бургас и Варна бих казал, че са добре. Не знам до хърватските летища колко пътуват, а и не ме и интересува честно казано, но виждам, че има подобрение и в терминалите, и в обслужването- говоря за Варна, в Бурас не съм кацал, но предполагам е същото. Прав си, че тази година главно от гео-политическа гледна точка расте трафика, но да те питам тогава, защо докато бяха държавни всяка година се представяха по-зле и по-зле, а от както са частни с всяка година расте печалбата им? Пък и хората, които работят в самият консорциум не са малоумни и те виждат, кое летище има потенциал и кое не, щом са ги взели, значи имат потенциал и добре го развиват. Ако искаш и мен можеш да наречеш трол, но фактите са представени в статията, пък ти колкото искаш викай против тях.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK