С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
12 авг 2016, 16:17, 28134 прочитания

Лилаво пренасищане

Производството на масло от лавандула в България вече достигна до свръхколичества и логично цената падна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
След години на бурно нарастване производството на лавандула стигна до първи критичен сезон. В България са добити свръхколичества, което поставя под въпрос и дали ще намери пазар етеричното масло от лавандула, тъй като по складовете все още залежават непродадени партиди от миналата година.

Това пренасищане на пазара доведе и до понижение на цените на етеричното масло. То е средно между 40% и 60% спрямо 2015 г.

Преработвателите не са доволни и от качеството на продукцията. Макар това да се дължи по-скоро на неблагоприятни метеорологични условия, принос има и липсата на достатъчно познание и грижи, които земеделците полагат при отглеждането.

Турбуленциите, които изпитва секторът сега, може да са благоприятни за неговото оздравяване.

Удвояване на площите с лавандула за период от само пет години, световно лидерство на България в производството на етерично масло от тази култура, високо търсене, атрактивни цени и щедри субсидии. Така изглеждаше бизнес нишата на лавандулата само допреди година. Днес обаче и реколтата, и пазарът показват, че лилавата еуфория върви към своя край и прогнозите за него се сбъдват с пълна сила. Кампанията при маслото от лавандула през 2016 г. беше белязана от рекордно производство, което логично удари и по цените. Освен това качествата на продукцията са твърде разнородни, като една голяма част от добивите са с много влошени показатели. От друга страна, търсенето на лавандуловото масло от България дори на по-ниски стойности едва ли ще направи гигантски скок предвид факта, че и сега по складовете на някои производители залежават непродадени от миналогодишната кампания количества.

Избухването на лавандулата


Плавното нарастване на площите с лавандула в страната е процес, които протича от 2010 г. насам. Причините за него за две. От една страна стояха високото световно търсене и бурният ръст на цените, който дойде след слаби реколти в традиционните държави производители Франция и Китай. От друга страна, интересът към отглеждане на културата в България се засили и поради факта, че лавандулата е сравнително лесно откъм грижи растение, за което освен това се получават и субсидии. Например през 2015 г. по линия на директните плащания за декар и прибавените към тях зелено и преразпределително плащане, подпомагането за производителите на лавандула е можело да достигне до 44.2 лв./дка Ако насажденията са били биологични, към това се добавят допълнителни 80 лв./дка.
Освен това фермерите могат да усвояват средства и по някои от мерките на Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г., за да правят инвестиции или да увеличават икономическия обем на стопанствата си. Всички тези стимули имат пряко отношение към свръхпроизводството, но и към разширяването на географския периметър, в който се отглежда културата и експанзията й към нетрадиционни за нея райони като Добруджа. Тези тенденции обаче водят до спорни ефекти.

"Не расте интересът към отглеждане на лавандула, а към това да се усвояват европейски субсидии, защото лавандулата подлежи на добро финансиране. Такъв бум не се случва за първи път, а е с цикличност от шест-седем години. И всеки път се повтаря едно и също. Създават се много насаждения, но хората, които ги правят, са крайно неподготвени да ги гледат", казва Пламен Сираков, собственик и управител на преработвателната "Етерикс ойлс". Неговото мнение частично споделя и Пламен Николов, генерален директор на дестилерията "Есетере България", която е дъщерна фирма на американската компания за козметични продукти doTerra. "Когато една култура стане на мода, производителите буквално прекаляват в стремежа си да увеличат насажденията с някаква надежда за печалба. Има безброй много примери, преди е бил чесънът, после кориандърът, а сега напоследък дори не е лавандулата, а маточината. Отделно в България има и един такъв синдром, че фермерите масово започват да отглеждат нещо, без да го познават. При лавандулата често се случва производителите да жънат много рано, а в нея, както казваме, се влиза, когато излязат пчелите. Обикновено хората се доверяват на стадния комплекс и когато един е започнал да жъне, всички го следват. От това ранно събиране пада и качеството. Тук виждаме нашето място като коригиращ фактор да покажем на производителите, че усилията на полето имат пряк ефект и към показателите на произведеното масло от лавандула, и към банковите им сметки", обяснява Николов.

Година на приземяване



Изкривените стимули за влизането в бизнеса с лавандула доведоха не само до поредна година с рекордна реколта заради новосъздадените в страната насаждения, но и извадиха на преден план проблемите с качествата на произвежданото масло. По данни на Българската национална асоциация етерични масла, парфюмерия и козметика тази година в България ще бъде произведено количество дори по-голямо от миналогодишните 200 тона, при спад в средни добиви заради студената и дъждовна пролет. Според някои оценки на преработватели е възможно добитото масло от лавандула да достигне до 250 тона. Това свръхпроизводство обаче не среща ответно търсене на международните пазари.
"В момента няма недостиг на лавандулово масло на пазара, а има и непродадено количество от миналата година, което не е напуснало страната и не е било усвоено от парфюмерийната и козметичната индустрия в България. Отделно от това продуктът масово е с влошени качества, което се дължи по-скоро на метеорологични условия, но и на недобре полаганата грижа за растенията", казва Константин Георгиев, директор на местната фабрика на френската парфюмерийна компания Robertet - "Робертет България".

Пренасищането на пазара логично води и до намаление в цените, което е с около 40-60% на годишна база. "Сега изкупните цени варират в твърде широки граници и не бих се ангажирал да ги коментирам, но при всички положения в кампанията личи един низходящ тренд. Ако миналата година литър конвенционално масло се продаваше средно за 80 евро, а един литър биомасло за 90 евро, то тази година вероятно цените ще са надолу до 60-65 евро", казва Николай Ненков, собственик на производствената компания за етерични масла "Бул фито ойлс" и търговската "Гален–Н". "Бул фито ойлс" отглежда около 300 дка насаждения с лавандула и няма планове за увеличение на тези площи. "Въпреки потенциала на страната в производството на етерични култури сривът при лавандулата вече се усеща", категоричен е Ненков.

Производителите очакват през тази година големи количества етерично масло от лавандула да останат без пазар. Сигнали за това идват и от парфюмерийните и козметични компании в Европа, част от които също имат резерви от неизползваната през 2015 г. суровина. Тези, които нямат такива запаси, пък не показват признаци за повишение на търсенето.
Според оценки на Пламен Сираков от "Етерикс ойлс" около 40% от тазгодишния добив на масло, който не е с добри показатели, ще залежи по складовете в България. "Тези, които произвеждат висококачествена продукция, а това са хората, които имат познание за почвите, културата и сортовете, ще могат да си задържат цените и да си намерят пазари. Останалите според мен просто ще се откажат да се занимават с този бизнес", смята той.
Като цяло мненията на преработватели, производители и агрономи съвпадат в това. Ако досега не е имало разделителна линия и допреди няколко години пазарът не е търсил качество на суровината, то оттук нататък ще има диференциране между продуктите. Голямо отношение към качеството имат и сортовете, като тепърва производителите, които решат да останат в нишата, ще подхождат с по-голямо внимание към тях.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 398 прочитания

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 536 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите поръчки и договори през седмицата

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма