Лилаво пренасищане

Производството на масло от лавандула в България вече достигна до свръхколичества и логично цената падна

По предварителни оценки тази година дестилериите са преработили около 250 тона масло
По предварителни оценки тази година дестилериите са преработили около 250 тона масло    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
По предварителни оценки тази година дестилериите са преработили около 250 тона масло
По предварителни оценки тази година дестилериите са преработили около 250 тона масло    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Темата накратко

След години на бурно нарастване производството на лавандула стигна до първи критичен сезон. В България са добити свръхколичества, което поставя под въпрос и дали ще намери пазар етеричното масло от лавандула, тъй като по складовете все още залежават непродадени партиди от миналата година.

Това пренасищане на пазара доведе и до понижение на цените на етеричното масло. То е средно между 40% и 60% спрямо 2015 г.

Преработвателите не са доволни и от качеството на продукцията. Макар това да се дължи по-скоро на неблагоприятни метеорологични условия, принос има и липсата на достатъчно познание и грижи, които земеделците полагат при отглеждането.

Турбуленциите, които изпитва секторът сега, може да са благоприятни за неговото оздравяване.

Удвояване на площите с лавандула за период от само пет години, световно лидерство на България в производството на етерично масло от тази култура, високо търсене, атрактивни цени и щедри субсидии. Така изглеждаше бизнес нишата на лавандулата само допреди година. Днес обаче и реколтата, и пазарът показват, че лилавата еуфория върви към своя край и прогнозите за него се сбъдват с пълна сила. Кампанията при маслото от лавандула през 2016 г. беше белязана от рекордно производство, което логично удари и по цените. Освен това качествата на продукцията са твърде разнородни, като една голяма част от добивите са с много влошени показатели. От друга страна, търсенето на лавандуловото масло от България дори на по-ниски стойности едва ли ще направи гигантски скок предвид факта, че и сега по складовете на някои производители залежават непродадени от миналогодишната кампания количества.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се