"Пролет" инвестира 2 млн. лв. в производството на луксозни дамски чанти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Пролет" инвестира 2 млн. лв. в производството на луксозни дамски чанти

Компанията влага приоритетно в иновация на производството си

"Пролет" инвестира 2 млн. лв. в производството на луксозни дамски чанти

Компанията финансира проекта с пари от "Конкурентоспособност" и собствени средства

20934 прочитания

Компанията влага приоритетно в иновация на производството си

© Сашка Панайотова


Работната ръка е проблем и при фабриката в Димитровград.

Компанията за производство на кожени изделия "Пролет" - Димитровград, стартира нов проект за 2 млн. лв. Той е свързан с внедряването на съвременна кроячна и друга техника за производството на луксозни дамски чанти и кожени аксесоари, както и за изграждане на напълно автоматизирани складове с 600 кв.м ефективна площ. За реализиране на инвестиционните си намерения фирмата ще използва както европейско финансиране, така и собствени средства.

Пореден проект по "Конкурентоспособност"

Основна част от инвестицията в размер на 1.64 млн. лв. се финансира от ОП "Конкурентоспособност", което е третият спечелен проект по тази оперативна програма. Стойността на завършилите вече други два е за общо 1.6 млн. лв. Благодарение на това в момента 80% от машините в производството са нови. "Пролет" печели и три проекта по Националния иновационен фонд към Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.

Ръководството на "Пролет" планира още да открие нов цех за производство на портфейли, както и два нови конфекционни цеха, в които ще се изработват дамски чанти с новозакупената техника. Така до няколко месеца наетите в производството ще бъдат увеличени със 100 души.

През последните шест години собствениците на фабриката са инвестирали 6 млн. лева в модернизация. Броят на наетите в производството нараства от 187 души в края на 2013 г. до 310 в средата на тази. Предприятието произвежда над 300 000 изделия на година - предимно дамски чанти в средния и високия ценови сегмент. Продукцията е предназначена за световни модни грандове и се изнася изцяло в Италия, Белгия и Швейцария. Чантите, произвеждани в Димитровград, се предлагат на цени между 300 и 500 евро в магазините в Европа.

Роботи в действие

С първия си проект към фонда през 2007 г. компанията изгражда ERP система за управление на производствените процеси и непрекъснато модернизира системата си.

През 2011 г. "Пролет" разработва с помощта на средства от иновационния фонд роботизирани системи, които внедрява успешно в производствения процес. Предприятието притежава три патента по програмата, създавайки четири напълно нови агрегата. Роботизирано е боядисването, шлайфането, пръскането с лепило и слепването на детайлите.

"През 2013 г. спечелихме още един проект по иновации, който ще бъде завършен до началото на есента", посочи пред "Капитал Daily" директорът на фирмата Пламен Цонев и допълни: "Благодарение на хората, които работят тук, и възможностите на европейските програми "Пролет" разполага с най-модерното производство". По покана на една от най-големите фирми в света за производство на дамски чанти – китайската компания Dissona, "Пролет" води преговори за изработване на технологичен проект за оборудване на най-новия им завод. "Китайската фирма посети нашия завод и беше приятно изненадана от въведените иновации в производството. Надяваме се да бъдем полезни с опита си", казва Цонев.

Резултатите не закъсняват

До 2014 г. 60% от продукцията, която "Пролет" предлага на своите партньори от чужбина, е изработвана от четири български фирми подизпълнители. В резултат на модернизацията на производството димитровградската фирма вече изработва сама 60% от продукцията, като плановете са в най-скоро време този процент да нарасне на 80%.

"Успяхме да постигнем за по-малко от 2 години увеличение на произведената при нас продукция с 20%," отчитат от ръководството. В резултат на иновациите, въведени в производството, предприятието намалява себестойността на произведената продукция и успява да изпревари конкурентите от Китай. В същото време тя не е променила цената на произвежданата от нея продукция за последните 5 години. Финансовите резултати също не закъсняват. Печалбата започва да нараства значително след автоматизацията през 2011 г., като през 2015 има лек спад (виж. таблицата).

"Всичко спечелено влагаме отново в предприятието. Във време на криза трябва да се инвестира. Инвестираш ли, когато излезеш от кризата, ще бъдеш първи", убеден е Цонев.

Основен проблем за фабрика "Пролет" остава липсата на достатъчно работна ръка. "Трудно намираме хора, макар че не търсим квалифицирани кадри, защото обучението се извършва при нас", казва Пламен Цонев. Възнаграждения се плащат и по време на обучението на кадрите, преди старта на работата в производството. "Според мен в България няма безработица, има хора, които не искат да работят", смята той. В момента предприятието превозва над 30 човека от община Симеоновград, за да може да се набави необходимия персонал.

История

Предприятието "Пролет" е създадено през 1964 г. като поделение на държавната фирма за чанти "Чайка". Приватизирана е през 1994 г. от Франческо Биазиа. Тогава се нарежда сред първите 5 български предприятия, преминали в частни ръце. През 2004 г. Биазиа прехвърля част от предприятието на български лица, а от 2012 г. то е изцяло българско - контролира се от Анна Заркова и Пламен Цонев.

Работната ръка е проблем и при фабриката в Димитровград.

Компанията за производство на кожени изделия "Пролет" - Димитровград, стартира нов проект за 2 млн. лв. Той е свързан с внедряването на съвременна кроячна и друга техника за производството на луксозни дамски чанти и кожени аксесоари, както и за изграждане на напълно автоматизирани складове с 600 кв.м ефективна площ. За реализиране на инвестиционните си намерения фирмата ще използва както европейско финансиране, така и собствени средства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK