Компания, свързана с "Химимпорт", купува вносител на камиони MAN
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компания, свързана с "Химимпорт", купува вносител на камиони MAN

Сделката се очаква да увеличи вноса на камиони MAN за строителството в страната

Компания, свързана с "Химимпорт", купува вносител на камиони MAN

Придобиваното дружество "МВБ трак енд бъс България" от две години е заложено в ЦКБ

19347 прочитания

Сделката се очаква да увеличи вноса на камиони MAN за строителството в страната

© ARND WIEGMANN


Купувачът "М тракс България" е създаден преди три месеца и е собственост на варненската "Ескана".

Новосъздадено дружество на варненската компания за добив на инертни материали "Ескана", която е непряко свързана с групата на "Химимпорт", ще придобие вносителя на камиони MAN "МВБ трак енд бъс България". Това става ясно от решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която е разрешила концентрацията. Купувачът "М тракс България" ще стане собственик на 90% от дружеството, което е заложено по няколко договора за кредит от 2014 г. в полза на Централна кооперативна банка (ЦКБ) – също част от "Химимпорт". Мотивите за сделката са, че по този начин ще се развие вносът на MAN в сектора на строителството, а придобиваното предприятие ще получи достъп до финансиране при по-добри условия. Дилърът на MAN има бързо растящ бизнес през последните години, като за 2015 г. е отчел приходи от 87 млн. лв.

От добивен бизнес

Купувачът "М тракс България" е създаден специално за сделката и практически досега не е работил. Дружеството е регистрирано във Варна през май тази година с предмет на дейност продажба и сервиз на нови и употребявани камиони и автобуси. Едноличен собственик е "Ескана", която се занимава основно с добив на трошен камък, чакъл и пясък, като оперира седем кариери в региона. Бизнесът й включва също производство на алуминиева и пластмасова дограма, строително-монтажни дейности, хотелиерство, търговия и отдаване под наем на имоти и машини. В компанията работят над 280 души. Както при много дружества от групата "Химимпорт", собствеността в "Ескана" минава през няколко свързани фирми и физически лица. Един от основните крайни акционери Венцислав Евстатиев например е в борда на "Спортен комплекс Варна" (смесено дружество между "Химимпорт" и общината) заедно с Марин Митев - един от изпълнителните директори на "Химимпорт" и декларирал се преди време за един от крайните собственици на холдинга. Самата група търгува с BMW, след като преди пет години нейна компания придоби пет местни дилъра на автомобилите.

Към дистрибутор на MAN

"МВБ трак енд бъс България" е регистрирана в София и се занимава с продажба на камиони, автобуси, ремаркета, резервни части и т.н. Компанията е официален вносител на товарни автомобили MAN за България, но от подадената в КЗК информация става ясно, че в страната има и други дистрибутори. През миналата година продажбите на компанията нарастват рязко, а персоналът се увеличава от малко над 40 до 58 души (виж таблицата).

Капиталът на дружеството е разделен поравно между "Инниммо инвестмънтс" и Владислав Велков. Първата компания е собственост на Валери Вълчев и е акционер в "Инниммо финансови услуги", което преди няколко години купи "Кредибул" от френската банкова група Societe Generale. Самата "Инниммо инвестмънтс" е регистрирана с предмет на дейност инвестиции в недвижими имоти. От информацията в КЗК не става ясно дали и двата акционера в "МВБ трак енд бъс България" ще запазят част от оставащите 10% в дружеството.

Сделка и дългове

Цената на сделката не се посочва в публичните документи на антимонополното ведомство, но според подаденото уведомление операцията представлява портфейлна инвестиция за купувача, а целта е развитие на сервизната и дилърската мрежа в България и по-силно навлизане на автомобили MAN в сектора на строителството. Намерението на страните е придобиваното предприятие да получи достъп до финансиране при по-добри условия и да се инвестира в неговата сервизна и дилърска мрежа, се посочва там. Изпълнителният директор на "Ескана" Венцеслав Евстатиев не беше открит за коментар.

Справка в Търговския регистър показва, че "МВБ трак енд бъс България" има четири залога в полза на свързаната с "Ескана" ЦКБ. Единият от тях е по договор за инвестиционен банков кредит от 2014 г. в размер на 450 хил. лв. за покупката на сервизно и складово оборудване. Крайният срок за изплащане е през май 2019 г. Пак от 2014 г. компанията има и договор за овърдрафт до 1.050 млн. лв., който е изтекъл през май тази година. Като други задължения по банков кредит в отчета си за миналата година "МВБ трак енд бъс България" посочва текущи задължения за 3.42 млн. лв. и нетекущи задължения за 11.980 млн. лв.

Финансови резултати (млн. лв.)
Ескана201320142015
Общо приходи18.28416.86918.553
Печалба/загуба-0.6980.5872.313
МВБ трак енд бъс България201320142015
Общо приходи16.65239.01987.437
Печалба/загуба-0.3910.9853.908

Източник: Регистър КАПИ

Купувачът "М тракс България" е създаден преди три месеца и е собственост на варненската "Ескана".

Новосъздадено дружество на варненската компания за добив на инертни материали "Ескана", която е непряко свързана с групата на "Химимпорт", ще придобие вносителя на камиони MAN "МВБ трак енд бъс България". Това става ясно от решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която е разрешила концентрацията. Купувачът "М тракс България" ще стане собственик на 90% от дружеството, което е заложено по няколко договора за кредит от 2014 г. в полза на Централна кооперативна банка (ЦКБ) – също част от "Химимпорт". Мотивите за сделката са, че по този начин ще се развие вносът на MAN в сектора на строителството, а придобиваното предприятие ще получи достъп до финансиране при по-добри условия. Дилърът на MAN има бързо растящ бизнес през последните години, като за 2015 г. е отчел приходи от 87 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes

    Нова придобивка за ТИМ....

  • 3
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    Ми хубаво. Придобиват още една фирма, която е била на минус до преди 3 г, Доколкото съм запознат с финансовите резултати на БМВ за последните години, нещата се движат добре и там. Предполагам, че ще запазят положителните числа и при камионите.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Добре че банките не инвестират в свързани лица. Доказано!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK