КЗК проверява подвеждаща ли е реклама на кренвирши "Аз ям!"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК проверява подвеждаща ли е реклама на кренвирши "Аз ям!"

Антимонополният орган ще проучва дали компанията подвежда потребителите, че продуктът й е само от свинско месо

КЗК проверява подвеждаща ли е реклама на кренвирши "Аз ям!"

Производството за клипа на бранда на "Градус-1" е по потребителски сигнал, но жалбоподател отрича да го е пращал

Мара Георгиева
17706 прочитания

Антимонополният орган ще проучва дали компанията подвежда потребителите, че продуктът й е само от свинско месо

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство по повод телевизионна реклама на кренвирши "Аз ям", произведени от "Градус -1" ООД. Това става ясно от решение, публикувано на сайта на регулатора. Проучването трябва да установи дали рекламният клип нарушава закона в частта за нелоялната конкуренция. Действията на КЗК са по повод постъпил сигнал от потребител от 27 май и решение от 5 май на Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация, в който членуват представители на рекламната индустрия: рекламодатели, агенции, медии, специалисти и др. Потребителският сигнал обаче повдига въпроси, тъй като посочен жалбоподател твърди, че не е подавал такъв.

"От" или "със" свинско месо

Телевизионната реклама на кренвиршите "Аз ям!" има четири версии - една дълга и три кратки, и е пусната за излъчване за първи път на 14 април т.г. Клиповете съдържат няколко послания, като едно от тях е: "Те са от свинско месо – каквито би трябвало да са всички свински кренвирши."

На 16 април гражданинът М. Г. от София изпраща жалба до Националния съвет за саморегулация, защото смята, че рекламата на "Аз ям!" е подвеждаща и заблуждаваща, тъй като в нея се твърди, че те са "от свинско месо, каквито би трябвало да бъдат всички свински кренвирши". Това създава усещане, че са произведени изцяло от свинско месо, но жалбоподателят с изненада установил, че "освен многото Е-та, протеини и др. съставки, типични за кренвиршите, "Аз ям!" са произведени и от механично сепарирано птиче месо и птича кожа". Не закупил продукта, но бил подведен от рекламата и е отишъл в магазина с намерението да го закупи", става ясно от решението на Етичната комисия.

Според комисията в действителност в рекламата не се твърди, че кренвиршите "Аз ям!" са от 100% свинско месо. Но посланието, както и използваните изрази водят до внушението, че те са от 100% свинско месо.

Премълчаването на информация, че в състава на продукта има и други елементи като птича кожа, механично сепарирано пиле и т.н., навежда на мисълта за прикриване на същинската характеристика на продукта, въвежда потребителите в заблуждение и по този начин може да повлияе на тяхното икономическо поведение или да увреди интересите на конкурент, смята Етичната комисия. Според нейното решение съществено значение за този извод има още първото въвеждащо изречение от рекламния клип: "Кренвиршите "Аз ям!" – те са от свинско месо." "Има разлика между твърдението, че даден продукт е със свинско месо и това, че е от свинско месо", заключава комисията.

Малко странно продължение

Решението й е от 5 май т.г. То подлежи на обжалване, а освен това не е задължително за нечленове на Националния съвет за саморегулации. От "Градус 1" обаче не обжалват и решават да се съобразят с него, макар да няма задължителен характер за тях. "Променихме текста в рекламните си послания. Премахнахме "ОТ свинско месо" и го заменихме с израза "СЪС свинско месо", премахнахме и "каквито би трябвало да бъдат всички свински кренвирши", коментира за "Капитал Daily" Гергана Лукова, маркетинг директор на дружеството. По думите й новата версия на рекламния клип тръгва на 20 май, след което в компанията решават случая за приключен.

На 30 юни обаче фирмата получава писмо от КЗК, към което е прикрепена жалба от И. И. (с пълното име, ЕГН, номер на личната карта, адрес) пак по повод рекламата на кренвиршите. То е от 27 май, когато вече се излъчва коригираната версия на клипа. "Градус-1" отговарят на регулатора с писмено становище и посочват, че твърденията във всички варианти на рекламното послание са "ясни, верни и обективно не са в състояние да заблудят потребителите".

След това обаче от компанията решават да потърсят жалбоподателката, за да й дадат личен отговор. "Бяхме подготвили писмо, а и да я компенсираме по някакъв начин. На посочения адрес се оказа дъщеря й, която ни уведоми, че майка й от години живее в чужбина и не е подавала никаква жалба", обясни Гергана Лукова.

Компанията е сезирала и КЗК, и Софийската районна прокуратура за възможна злоупотреба с лични данни на нищо неподозиращ гражданин.

Източник: http://www.azyam.bg/home

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство по повод телевизионна реклама на кренвирши "Аз ям", произведени от "Градус -1" ООД. Това става ясно от решение, публикувано на сайта на регулатора. Проучването трябва да установи дали рекламният клип нарушава закона в частта за нелоялната конкуренция. Действията на КЗК са по повод постъпил сигнал от потребител от 27 май и решение от 5 май на Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация, в който членуват представители на рекламната индустрия: рекламодатели, агенции, медии, специалисти и др. Потребителският сигнал обаче повдига въпроси, тъй като посочен жалбоподател твърди, че не е подавал такъв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    pavianche avatar :-|
    pavian

    Не че нещо, ама КЗК си е "бухалка". Всеки бизнес със сериозни (за нашия пазар) печалби, е абонат.

  • 2
    forza avatar :-?
    forza

    Хе-хе-хе, потърсили жалбоподателката, за да й пратят личен отговор и предложение за компенсации...
    ...с приложена снимка на мармот, увиващ свински кренвирши в пилешка кожа...

    Представете си сега обаче кой ще потърси - единствено за личен отговор, разбира се! - жалбоподателите на неанонимните сигнали за корупция по закона на Кунева...

  • 3
    galcho avatar :-|
    galcho

    Как може да изпратят жалбата с личните данни, идиоти! Това не е ли за съд?

  • 4
    subaru avatar :-|
    subaru

    Каква веселба ще настане в страната ако в "антикорупционният закон Кунева" останат анонимните сигнали.....
    Очевидно този сигнал е написан от конкуренцията. Очевидно преди да започне да прави каквото и да било понего КЗК не се е свързала със "жалбоподателя", за да направи елементарна проверка, той наистина ли е подателят. Товаэ за тях е дребнотемие. А най - очевидното е че в етикетите на всички хранителни продукти трябва да бъдее изписано всичко, което се съдържа в тях.
    "Премълчаването на информация, че в състава на продукта има и други елементи като птича кожа, механично сепарирано пиле и т.н., навежда на мисълта за прикриване на същинската характеристика на продукта, въвежда потребителите в заблуждение и по този начин може да повлияе на тяхното икономическо поведение или да увреди интересите на конкурент, смята Етичната комисия."
    "Променихме текста в рекламните си послания. Премахнахме "ОТ свинско месо" и го заменихме с израза "СЪС свинско месо", премахнахме и "каквито би трябвало да бъдат всички свински кренвирши", коментира за "Капитал Daily" Гергана Лукова, маркетинг директор на дружеството."

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Всеки, който си мисли, че кренвирши само от месо ще струват 6 лева килото например, си заслужава да го лъжат с подобни реклами. Обаче не мисля че е коректно да рекламираш качество от точно определен тип, без да го предлагаш. Повечето свински колбаси съдържат процент свинско. Обаче компанията не се рекламира с "ние имаме по-голям процент свинско", което би било коректно. Те правят абсолютно същото като конкуренцията си, и после се тупат в гърдите като най-добри. Ами за глоба са си.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#4] от "subaru":

    Дори да го е писала конкуренцията, имат право. Когато потребителите не виждат нелоялните практики, работа на конкуренцията е да се защитят.

  • 7
    whocares avatar :-|
    who cares

    ... хм... в страната на усмихнатите великани е така - кремвирши от/с месо, маргарин с/от краве масло, кисело мляко от/с краве мляко... промоция (отстъпка) от/до. Принципно, ама само принципно, българската нация затъпя и трудно съставя логически правилни конструкции. Например - едно е дадено нещо да е ОТ месо (което просто си значи от месо) и съвсем друго да е СЪС месо (което означава, че може би има месо, ама има и "тинтири-минтири"). Друг пример са "безплатните минути" на телекомите. Безплатно - означава просто безплатно. Ей така, отивам в някой телеком и те ми дават нещо, срещу мое нищо. Обаче твхното нещо го дават срещу много мое нещо (пари, кинти, манги ...etc)... p.s... в заглавието на Капитал също липсва логически и граматически правилна конструкция - КЗК се е размърдала (сезирала) от някакъв сигнал на "жалбоподател". Дотук добре. Обаче, няма как жалбоподател (неопределен субект) да отрича нещо. Накой, все пак го е потърсил, намерил, и той е отрекъл. С други думи - ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ (конкретния човек) отрича, а не филанкишията. Та, такива мити-немити работи ;-)

  • 8
    borko_to avatar :-|
    borko_to

    [quote#5:"Георги Георгиев"]Обаче не мисля че е коректно да рекламираш качество от точно определен тип[/quote]

    то въобще не става въпрос за качество, а че пилешки кренвирши се рекламират като свински. Това е откровена лъжа. Навремето мисля, че Леки го отнесоха също за твърдението, че кренвиршите им са само от месо. Съставка "механично сепарирано пиле" също плаче за жалба и глоба.

  • MyTwoCents

    Онзи ден се зачетох в консервите котешка храна. Знаете едни такива хубави – с пуешко, заешко, сьомга, парчета месо и какво ли не! Такова разнообразие и вкусотии няма дори при „човешките“ консерви.

    И знаете ли какво пишеше в съдържанието?

    НИЩО!!! Няма такова. Съдържание липсва. Може да съдържат каквото и да било.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK