С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 18 авг 2016, 17:03, 16067 прочитания

КЗК проверява подвеждаща ли е реклама на кренвирши "Аз ям!"

Производството за клипа на бранда на "Градус-1" е по потребителски сигнал, но жалбоподател отрича да го е пращал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство по повод телевизионна реклама на кренвирши "Аз ям", произведени от "Градус -1" ООД. Това става ясно от решение, публикувано на сайта на регулатора. Проучването трябва да установи дали рекламният клип нарушава закона в частта за нелоялната конкуренция. Действията на КЗК са по повод постъпил сигнал от потребител от 27 май и решение от 5 май на Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация, в който членуват представители на рекламната индустрия: рекламодатели, агенции, медии, специалисти и др. Потребителският сигнал обаче повдига въпроси, тъй като посочен жалбоподател твърди, че не е подавал такъв.

"От" или "със" свинско месо


Телевизионната реклама на кренвиршите "Аз ям!" има четири версии - една дълга и три кратки, и е пусната за излъчване за първи път на 14 април т.г. Клиповете съдържат няколко послания, като едно от тях е: "Те са от свинско месо – каквито би трябвало да са всички свински кренвирши."



На 16 април гражданинът М. Г. от София изпраща жалба до Националния съвет за саморегулация, защото смята, че рекламата на "Аз ям!" е подвеждаща и заблуждаваща, тъй като в нея се твърди, че те са "от свинско месо, каквито би трябвало да бъдат всички свински кренвирши". Това създава усещане, че са произведени изцяло от свинско месо, но жалбоподателят с изненада установил, че "освен многото Е-та, протеини и др. съставки, типични за кренвиршите, "Аз ям!" са произведени и от механично сепарирано птиче месо и птича кожа". Не закупил продукта, но бил подведен от рекламата и е отишъл в магазина с намерението да го закупи", става ясно от решението на Етичната комисия.



Според комисията в действителност в рекламата не се твърди, че кренвиршите "Аз ям!" са от 100% свинско месо. Но посланието, както и използваните изрази водят до внушението, че те са от 100% свинско месо.

Премълчаването на информация, че в състава на продукта има и други елементи като птича кожа, механично сепарирано пиле и т.н., навежда на мисълта за прикриване на същинската характеристика на продукта, въвежда потребителите в заблуждение и по този начин може да повлияе на тяхното икономическо поведение или да увреди интересите на конкурент, смята Етичната комисия. Според нейното решение съществено значение за този извод има още първото въвеждащо изречение от рекламния клип: "Кренвиршите "Аз ям!" – те са от свинско месо." "Има разлика между твърдението, че даден продукт е със свинско месо и това, че е от свинско месо", заключава комисията.

Малко странно продължение

Решението й е от 5 май т.г. То подлежи на обжалване, а освен това не е задължително за нечленове на Националния съвет за саморегулации. От "Градус 1" обаче не обжалват и решават да се съобразят с него, макар да няма задължителен характер за тях. "Променихме текста в рекламните си послания. Премахнахме "ОТ свинско месо" и го заменихме с израза "СЪС свинско месо", премахнахме и "каквито би трябвало да бъдат всички свински кренвирши", коментира за "Капитал Daily" Гергана Лукова, маркетинг директор на дружеството. По думите й новата версия на рекламния клип тръгва на 20 май, след което в компанията решават случая за приключен.

На 30 юни обаче фирмата получава писмо от КЗК, към което е прикрепена жалба от И. И. (с пълното име, ЕГН, номер на личната карта, адрес) пак по повод рекламата на кренвиршите. То е от 27 май, когато вече се излъчва коригираната версия на клипа. "Градус-1" отговарят на регулатора с писмено становище и посочват, че твърденията във всички варианти на рекламното послание са "ясни, верни и обективно не са в състояние да заблудят потребителите".

След това обаче от компанията решават да потърсят жалбоподателката, за да й дадат личен отговор. "Бяхме подготвили писмо, а и да я компенсираме по някакъв начин. На посочения адрес се оказа дъщеря й, която ни уведоми, че майка й от години живее в чужбина и не е подавала никаква жалба", обясни Гергана Лукова.
Компанията е сезирала и КЗК, и Софийската районна прокуратура за възможна злоупотреба с лични данни на нищо неподозиращ гражданин.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК ще разследва Apple по искане на БТК 1 КЗК ще разследва Apple по искане на БТК

Телекомът не предлага моделите на американския гигант, за разлика от конкурентите в България

15 юли 2019, 4822 прочитания

"БТЛ индъстрийз" е удвоила приходите си през първото полугодие "БТЛ индъстрийз" е удвоила приходите си през първото полугодие

Компанията за медицинско оборудване е произвела 12 хил. уреда през периода

15 юли 2019, 998 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
ВМЗ - Сопот, откри нова линия за обработка на детайли

Оръжейният завод започва да изпитва проблем с кадрите

Голямата енергийна измама

Защо борсовата цена на електроенергията в България е най-висока и как може да се поправи секторът

Мицотакис - наследникът на династия, който иска да е аутсайдер

Гръцкият премиер поддържа имидж на представител на ново поколение политици, но някои го виждат като част от статуквото, банкрутирало страната

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Ново място: "КО-ОП"

Коуъркинг пространството отваря врати с амбицията да среща различни професионалисти, публики и изкуства

Ново място: Trattoria la Bicicletta

Италианският ресторант на Чанко Чанев предлага меню с широк избор