"Михалково" инвестира над 1.6 млн. лв. в нова линия за бутилиране на вода
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Михалково" инвестира над 1.6 млн. лв. в нова линия за бутилиране на вода

"Михалково" бутилира и реализира на българския пазар годишно около 13 млн. литра вода или около 17 млн. опаковки

"Михалково" инвестира над 1.6 млн. лв. в нова линия за бутилиране на вода

Очаква се дружеството да удвои досегашните си производствени възможности

Мара Георгиева
22079 прочитания

"Михалково" бутилира и реализира на българския пазар годишно около 13 млн. литра вода или около 17 млн. опаковки

© "Михалково"


Осем хиляди бутилки от литър и половина в час е капацитетът на новата линия за бутилиране на вода, която ще заработи в "Михалково" през март следващата година. С нея дружеството ще удвои досегашните си производствени възможности. Проектът е на стойност 1 665 657 лв., от които 849 485 лв. са безвъзмездни по линия на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност".

Очаква се също производителността на цялостния процес по бутилиране, етикетиране и опаковане на крайната продукция да се повиши с около 40%. Ще намалeят количествата влагани суровини (с 25%) и отпадъци от производствения процес (от 1.04 тона до 0.8 тона годишно), както и неточностите при опаковането на пълните бутилки в стекове. Проектът ще доведе до по-малко отпадъци и при крайните потребители. Прогнозите са, че по време на работа с новата бутилираща линия при нормални условия средната консумация на електроенергия ще спадне с до 40%.

Опитът досега

"Михалково" бутилира и реализира на българския пазар годишно около 13 млн. литра вода или около 17 млн. опаковки, уточни за "Капитал Daily" Димитър Дългъчев, председател на ТПК "Михалково" и изпълнителен директор на "Михалково" АД. Кооперацията бутилира естествено газираната минерална вода "Михалково", а акционерното дружество – едноименната изворна вода.

Освен това предприятието предлага минерална вода с три натурални плодови аромата (лимон, касис, праскова), както и над 20 вида безалкохолни напитки с марката "Виту". "Пазарният ни дял при бутилираните води е между 5 и 7%", посочи Дългъчев. По думите му сегашният проект, финансиран с европейски средства, е първи за акционерното дружество, но ТПК "Михалково" вече има изпълнени други два проекта по "Конкурентоспособност".

Първият – за обновление и модернизация на технологичния процес за бутилиране на натурална минерална вода "Михалково" - е на стойност 941 182 лв., от които 235 296 лв. безвъзмездни. Средствата са предназначени за нова поточна линия за бутилиране на натурална минерална вода, както и за разработване на маркетингова стратегия за планиране на продажбите.

Вторият проект е на стойност близо 1.5 млн. лева, от които около 990 хил. са безвъзмездни. С него предприятието доокомплектова линията за бутилиране на натурална минерална вода, купува инсталация за извличане на въглеродния диоксид от водата, както и технологично оборудване за сиропното отделение, където се произвеждат безалкохолните напитки. Освен това въвежда нова за българския пазар екологична картонена опаковка Bag-in-box от 10 и 15 литра за изворна вода "Михалково". Системата за опаковане в Bag-in-box се базира на гъвкав плик в твърд външен контейнер, който предпазва естествените свойства на водата от странични влияния.

Предстоящо

"Михалково" изнася около 3-4% от продукцията си в Латвия и Русия. Целта на инвестициите е увеличаване на износа и на пазарния дял", съобщи Димитър Дългъчев. По думите му през тази година предприятието, което има собствена лаборатория за контрол върху качеството на процеса на производство и крайната продукция, както и собствена дистрибуторска мрежа, ще разшири присъствието си в Северозападна България и в други райони на страната, където сега е по-слабо представено.

Според данните от Търговския регистър през 2015 г. ТПК "Михалково" удвоява до 4.233 млн. лв. нетните си приходи от продажби в сравнение с предходната година и постига 159 хил. лв. печалба (180 хил. за 2014). Акционерното дружество "Михалково" пък отчита 3.150 млн. лв. приходи от продажби (3.133 млн. лв. за 2014) и 298 хил. лв. печалба (442 хил. лв. за 2014). Димитър Дългъчев обяснява спада в печалбата с направените инвестиции.

История

Хидротермалните източници на водите с марката "Михалково" се намират в близост до едноименното село в община Девин. В края на 30-те години на миналия век местните хора решили да превърнат водата в свой основен поминък. През 1956 г. в дъсчена барака е напълнена ръчно първата бутилка с михалковска вода, която става експонат на Пловдивския панаир, посочват от дружеството.

По данни на компанията само три са минералните извори в света, чиято вода се доближава по състав, вкус и качества до естествено газираната минерална вода "Михалково": "Виши" във Франция, "Боржоми" в Грузия, "Фахинген" в Германия.

Димитър Дългъчев: "Пазарният ни дял при бутилираните води е между 5 и 7%"
Фотограф: "Михалково"

Осем хиляди бутилки от литър и половина в час е капацитетът на новата линия за бутилиране на вода, която ще заработи в "Михалково" през март следващата година. С нея дружеството ще удвои досегашните си производствени възможности. Проектът е на стойност 1 665 657 лв., от които 849 485 лв. са безвъзмездни по линия на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност".

Очаква се също производителността на цялостния процес по бутилиране, етикетиране и опаковане на крайната продукция да се повиши с около 40%. Ще намалeят количествата влагани суровини (с 25%) и отпадъци от производствения процес (от 1.04 тона до 0.8 тона годишно), както и неточностите при опаковането на пълните бутилки в стекове. Проектът ще доведе до по-малко отпадъци и при крайните потребители. Прогнозите са, че по време на работа с новата бутилираща линия при нормални условия средната консумация на електроенергия ще спадне с до 40%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK