Moller-Maersk може да раздели бизнеса си на две
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Moller-Maersk може да раздели бизнеса си на две

Moller-Maersk може да раздели бизнеса си на две

На прицел са енергийният и транспортният бизнес

4099 прочитания

© MICHAEL KOOREN


Датският бизнес конгломерат Moller-Maersk обмисля да раздели бизнеса си на две, след като продължава да отчита лоши резултати при морския транспорт, съобщава Financial Times. Такова решение беше обсъждано още по времето на бившия главен изпълнителен директор на компанията Нилс Андерсен. Сегашният изпълнителен директор Сьорен Скоу обаче ще е човекът, натоварен с представянето на стратегия за разделяне на бизнеса.

Тежки времена, тежки мерки

Радикални решения като разделяне на бизнеса поначало не са присъщи на Maersk. Обсъждането в публичното пространство на подобен ход показва докъде са стигнали лошите резултати за компанията. В момента бизнесът с морския транспорт на конгломерата, който е най-големият в света в този сектор, е в по-лошо състояние, отколкото беше по времето на световната финансова криза. Бизнесът с петрол, който е другият основен за Maersk, също страда тежко от ниските цени на петрола. Въпреки това наскоро Скоу похвали компанията, че е успяла да намали разходите си така, че да работи на печалба дори ако се завърнат най-ниските цени на петрола. Maersk обаче наскоро загуби най-важната си придобивка – петролно поле в Катар – и много хора в компанията са разтревожени дали петролният бизнес може да добавя достатъчно приходи към конгломерата.

Според датския вестник Berlingske вече се обсъжда само вариантът за разделяне на Moller-Maersk на две отделни компании - енергийна и транспортна. Maersk Transport би включвала Maersk Line, APM Terminals, Maersk Tankers, Damco и Svitzer, докато в Maersk Energy биха попаднали Maersk Oil, Maersk Drilling и Maersk Supply Service. Вестникът цитира анонимни източници, близки до разговорите. Според Financial Times шансовете идеята за разделяне на бизнеса да се провали са много ниски.

Не просто преструктуриране

Обикновено преструктуриране няма да помогне на Maersk, които от пет години са с перманентен спад на приходите. Още при постъпването си начело на компанията Скоу обяви пред Financial Times, че една от целите му ще бъде да увеличи приходите на компанията и да редуцира разходите. От 2012 г. насам той успя да намали разходите с 39 процента. Сега е наред да повиши и продажбите.

Луис Мюнтер, шеф на отдела за връзки с медиите и акционерите в Maersk, коментира, че от компанията искат да обмислят всички възможни варианти, както неколкократно е споменавал Скоу. Промените в структурата е само един от тези варианти именно защото разделянето на бизнеса на конгломерата не означава задължително по-добри резултати. Анализатор на бизнеса на Maersk от Jyske Bank, Франс Хойер, казва, че разделянето на бизнеса на транспортен и енергиен би било добре за енергийния сектор, който ще има по-голяма свобода и управление, за да прави точно определени стратегии спрямо случващото се на пазара.

По-рано през годината председателят на групата Maersk Майкъл Расмюсен каза, че ще разгледа възможността дали някои от секторите на Maersk няма да се справят по-добре, ако са извън групата. Малко след изказването му и напускането на Нилс Андерсен акциите на Maersk се покачиха с 12 процента.

Датският бизнес конгломерат Moller-Maersk обмисля да раздели бизнеса си на две, след като продължава да отчита лоши резултати при морския транспорт, съобщава Financial Times. Такова решение беше обсъждано още по времето на бившия главен изпълнителен директор на компанията Нилс Андерсен. Сегашният изпълнителен директор Сьорен Скоу обаче ще е човекът, натоварен с представянето на стратегия за разделяне на бизнеса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK