Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Габровската "Темпус линк" разширява производството си на пелети

Новата поточна линия ще бъде с капацитет 700 тона на година и се очаква да е готова до края 2016 г.

Пелетите на "Темпус линк" се произвеждат изцяло от отпадъчни материали, казват от компанията
Пелетите на "Темпус линк" се произвеждат изцяло от отпадъчни материали, казват от компанията
Пелетите на "Темпус линк" се произвеждат изцяло от отпадъчни материали, казват от компанията    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Пелетите на "Темпус линк" се произвеждат изцяло от отпадъчни материали, казват от компанията    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
14.2

млн. лв
.

е оборотът на компанията за 2015 г.

Габровската компания "Темпус линк" ще разшири производството си на пелети. Дружеството е специализирано в сферата на логистичното обслужване на опасни товари, а в последните две години се занимава и с производството на твърдото гориво. С предвижданото разширение капацитетът на предприятието ще стане 2700 тона годишно, става ясно от изпратеното до Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) инвестиционно намерение. Колко служители ще бъдат наети допълнително зависи от пазара и суровините, обясни за "Капитал Daily" собственикът на компанията Стоян Христов и допълни, че едва ли става дума за повече от 3-4 души, с което екипът би стигнал 15 постоянно заети в компанията. Той се въздържа да обяви размера на инвестицията.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ijj avatar :-|
    ijj
    • - 1
    • + 2

    Пелетите са може би най-качественото и скъпо дървесно гориво, защото са с ниска влажност. За да могат дървесните стърготини да бъдат пресовани, те трябва да са почти сухи - с влажност не повече от 10-15%. Иначе при пресоването влагата би почнала да се изпарява и да пречи на процеса. Поради това суровината трябва да е или много суха, или специално да се суши преди пресоването. Освен това малките размери на пелетите ги правят удобни за автоматично зареждане в котли и дори в печки. Като се има предвид количествата дървесни отпадъци у нас и наличието на български и чуждестранни клиенти, вероятно тяхното производство в бъдеще ще се увеличава.

    Нередност?
  • ivanko77
    • - 2
    • + 1

    Капитал, май нещо се подигравате с читателите ви, може ли да правите изобщо статия за линия с капацитет от 300 кг на час? И тая линия щяла да създаде още 3-4 работни места(явно за докери) и да се увеличат на 15 души заетите, моля ви!

    Нередност?
  • 3
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77
    • + 1

    До коментар [#1] от "ijj":

    За влагата сте почти прав, за останалото не.

    1. При самия процес на палитиране е задължително да има влага над 15%, за да не се изгорят самите палети, с което да се развали тяхното качество.
    2. При влага над 20% палетите почват да мухлясват.
    3. Всяка дървесина се суши, за да се обработва.
    4. Палетите са от отпадъци има огромни разлики в калоричността на различните.
    5. Има достатъчно системи, които работят автоматично и с цели дървета.
    6. По-скоро ще се запази или намалее потреблението, защото енергията, която е необходима за тяхното производство хич не е малко, т.е. те стават само за оползотворяване на отпадни продукти.

    Нередност?
  • 4
    ijj avatar :-|
    ijj
    • + 2

    "По-скоро ще се запази или намалее потреблението, защото енергията, която е необходима за тяхното производство хич не е малко, т.е. те стават само за оползотворяване на отпадни продукти."

    В други страни (например в Полша и прибалтийските страни) пелети се произвеждат дори и от малоразмерна дървесина, идваща от дърводобива. И пак е изгодно, защото пелетите са нещо като луксозен вид гориво в сравнение с дървата за огрев или треските (wood chips). При пелетите по стандарт влажността трябва да е под 10%, а при другите дървесни горива обичайната стойност е някъде над 25%, често дори 30-40%. По удобство за ползване при отопление са сравними например с нафтата, а са чувствително по-евтини. Човек може да зарежда печка с пелети веднъж на 3-4 дни и да я оставя на автоматичен режим. Вероятно търсенето им у нас ще се увеличава именно заради характера им на луксозна стока.

    Иначе на международния пазар една от причините за търсенето им е, че се смятат за вид възобновяем енергиен източник. Някои шведски електроцентрали дори заменят въглища с дървесни пелети (макар че са по-скъпи от въглищата). Там количествата са от порядъка на хиляди тонове и очевидно произходът е от горскостопански отпадъци и дори от дърводобив, а не само от отпадъци от дървообработващи предприятия. А при използване на такива суровини определено трябва да има и сушене преди пресоването.

    Интересна статистика за консумацията на дървесни пелети в Европа има в следната статия:

    http://www.ihb.de/wood/news/Pellet_consumers_Europe_33987.html

    Т.е. през 2013 г. консумацията в Европа е била вече 16 милиона тона. И вече се формира международен пазар на пелети. Преди години имаше и български износ за Италия (и не знам точно, може би и сега съществува).

    Нередност?
  • 5
    ijj avatar :-|
    ijj
    • + 2

    До коментар [#3] от "ivanko77":

    Извинявам се - забравих да отбележа, че в коментар 4 съм цитирал Ваш текст.

    Дали ще дойде време и наши електроцентрали или топлофикационни централи да започнат да заменят въглища или природен газ с дървесни пелети - това зависи от цените на емисиите на СО2. Сега тези цени са по-скоро умерени и като че ли тази тенденция ще се запази в близко бъдеще. Но е много вероятно да се увеличи търсенето на пелети у нас от клиенти, които ги използват за автоматични котлета и печки. И може би ще има и по-голям износ.

    У нас в миналото е имало голямо потребление на малоразмерна дървесина от горското стопанство за производство на целулоза, което
    сега на повечето места е съвсем прекратено. Този вид суровина би могло да се използва за производство на пелети и цените на международния пазар са такива, че дори и като се смятат транспортните разходи такова производство пак би било изгодно.

    Нередност?
  • 6
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes
    • + 1

    Пелетите - горивото на бъдещето...

    Нередност?
  • 7
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77
    • + 3

    До коментар [#5] от "ijj":

    Темата е прекалено обширна, за да я развием в няколко коментара.

    И към момента има централи в България, които използват дървесни и/или други отпадъци и/или суровини като гориво. При електроцентралите процеса и принципа не е както на домашните котли, а се изисква, много по-фин прах, който се впръсква, целта е по-доброто изгаряне на суровината. При всички положения, целта на всяка една централа е ефективност, а единствената такава при пелетите е, че се увеличава плътността на продукта, т.е. намалят се транспортните разходи. За страна като България, със сравнително равномерно разпределение на големи градове с ТЕЦ-ове в тях, просто няма потенциал. Иначе, да, това е една от възможните форми за оползотворяване на отпадни продукти(маломерната дървесина е също такъв).

    Нередност?
  • 8
    ijj avatar :-|
    ijj
    • + 1

    До коментар [#7] от "ivanko77":

    При котлите с голяма мощност праховото горене наистина преобладава пред скарното. Но увеличената плътност на продукта си има своето значение - не само за транспорта, и за складирането също, преди пелетите да бъдат подадени към мелниците в централите.

    А иначе е факт, че при в страните, които изнасят милиони тонове дървесни пелети (Канада, Полша и др.) като суровина се използват не отпадъци, а дървесина от дърводобива - в смисъл цели дървета от отгледни сечи, а не само клоните или вършината. В това като че ли е голямата разлика със ситуацията у нас - при нас като стане дума за дървесни пелети, обикновено се подразбира, че са са от някакъв вид отпаден продукт - или от горското стопанство, или от дървообработващо предприятие.

    Но може и да е по-добре, че е така :-)

    Нередност?
Нов коментар