Компанията за споделено пътуване Uber отчита 1.3 млрд. долара загуба към средата на годината, съобщава FT. Най-големият технологичен стартъп се оказва и най-губещата компанията от Силициевата долина за същия период. В последните години тя набра 15 млрд. долара дялово финансиране, а оценката ѝ достигна 68 млрд.
Всеки иска да е като Uber
Причина за лошото представяне са повишението разходи на компанията в следствие на желанието ѝ да се наложи на нови пазари. Uber се опита да намери място в Далечни Изток, което не се оказа доходоносно. В резултат от това в началото на август Uber продаде дивизията си в Китай на прекия конкурент - Didi Chuxing. Двете компании бяха заключени в продължителна борба, която наложи милиарди долара инвестиции и от двете страни. Същевременно пък конкуренцията между двете компании доведе до значително понижаването на цената на услугата, което заедно с щедрите бонусите на шофьорите намали рентабилността на проекта.
С изтеглянето от Китай се очаква Uber да подобри представянето си. По-рано през годината главният изпълнителен директор Травис Каланик обяви, че компанията му излиза на печалба в развитие пазари на САЩ, Австралия и Европа. През второто тримесечие обаче американският бизнес отчита загуба от 100 млн. долара по данни на Bloomberg. Причина за това е борбата с Lyft, който ефективно копира бизнес модела на Uber. Конкурентът покачва пазарния си дял на 40% в ключов пазар като Сан Франциско, където е и седалището на компанията на Каланик. Междувременно Uber си запазва 80% от клиентите в САЩ. За да задържи щофьорите си обаче, компанията е принудена да повишава възнагражденията им, което покачва разходите.
Концентриране върху други проекти
С излизането си от Китай, Uber ще можа да се концентрира над проекти, които да затвърдят лидерската ѝ позиция на традиционните пазари и да я върнат към печалба. Компанията се споразумя с Volvo за разработката на автономни автомобили. Подобни проекти са приоритет на водещи технологични гиганти като Alphabet и Apple, като Uber успя да ги изправари. Очаква с в края на септември компанията да пусне първите самозадвижвани таксита в Питсбърг, САЩ.
През юли Uber закупи и стартъпа Otto. Той разработва самозадвижващи се камиони, като негови основатели са бивши служелите на Alphabet.. Сделката на стойност 680 млн. долара беше и най-скъпата в историята на компанията. В допълнение към това ще бъдат отворени изследователски центрове за развитието на автономните технологии в Сан Франциско и Пало Алто.
Uber също така не бърза да отписва шофьорите. Един от големите проекти е лизинговането на автомобили на нови служители. Чрез партньорства с Toyota, Exeter Finance и други, компанията успява да осигури превозни средства на шофьорите си, като отчислява вноските им по тях от възнагражденията. Uber е пък е отделила 1 млрд. долара чрез дъщерната Xchange Leasing за да финансира, пише още FT. Стратегията е един от основните начини, по който компанията подхранва глобалният си растеж, като успява да привлече все повече служители. Ключова трансформация в тази насока също така е и възможността им да работят на пълен работен ден.
Компанията за споделено пътуване Uber отчита 1.3 млрд. долара загуба към средата на годината, съобщава FT. Най-големият технологичен стартъп се оказва и най-губещата компанията от Силициевата долина за същия период. В последните години тя набра 15 млрд. долара дялово финансиране, а оценката ѝ достигна 68 млрд.
0 коментара