Ремонтният завод в Септември създаде ново поколение вагони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ремонтният завод в Септември създаде ново поколение вагони

Първият клиент и основен стимул за разработката на новите вагони е пловдивската ПИМК

Ремонтният завод в Септември създаде ново поколение вагони

Платформите са предназначени за интермодални превози на бързо развалящи се стоки и спестяват значително разходите

35775 прочитания

Първият клиент и основен стимул за разработката на новите вагони е пловдивската ПИМК

© Капитал


Вагоноремонтният завод в Септември ВРЗ - 99/KOLOWAG разработи и вече произвежда жп вагони от ново поколение, с помощта на които в следващите години трябва да се промени съотношението на превозваните хладилни ремаркета и контейнери от автотранспорта към железниците в целия Европейски съюз.

За пръв път компанията е успяла да използва и електричество от мрежата на железниците за охлаждане при превоз на бързо развалящи се стоки вместо дизелово гориво, което значително намалява разходите за превоз. В разработката на иновативните вагони и платформи са вложени 3 млн. евро, а постъпленията от тях ще са значително повече.

Първият клиент, закупил вече една цяла композиция, е ПИМК, която е един от силните играчи при интермодалните превози - комбинация между шосе, влак или ферибот. ПИМК е и основният стимул за разработване на новия вагон. Отделно компанията вложи и 2 млн. евро в производство на вагони цистерни, които купуват големи клиенти като "Аурубис".

Джоб-вагон от Септември

Патентованият електрифициран джоб-вагон ELWAG икономисва разходи от минимум 7200 литра гориво на един курс на влака от Източна към Централна и Западна Европа, или около 8200 евро седмично заедно с разходите за поддръжка на генераторите. Влаковите композиции с вагоните ELWAG са предвидени да превозват 36 хладилни ремаркета или контейнери.

"Икономическото ни послание към транспортните фирми е ясно: работата, която досега се е вършила с определен брой камиони, вече ще става с много по-малко. Този тип вагон е също и реалното решение на проблема с километричните опашки от камиони по границите. Според приоритетите на ЕС за "Хоризонт 2050" до 2025 година 50% от всички товари, превозвани на разстояние до 300 км, трябва да преминат от пътя върху релсите, а тези над 300 км вече ще са поети изцяло от железопътния транспорт", каза за "Капитал" търговският директор на "Вагоноремонтен завод - 99" АД Емил Йончев-син. Икономическият разчет от инвестицията в новия вагон е, че той възвръща капиталовложенията за около 4 години, докато при традиционните е за 7 години.

И първите клиенти

Първата поръчка от общо 36 електрифицирани джоб-вагона ELWAG е направена от най-големия български превозвач - пловдивската ПИМК. "Всъщност упоритото искане да създадем нов вид вагони дойде точно от ПИМК и това беше причина да се заемем с разработката", каза Емил Йончев. На 7 август за ПИМК е доставена първата партида от 18 вагона (един влак). На 11 август са предадени и 2 прототипни вагона ELWAG, поръчани от най-голямата швейцарска компания в бранша - собственик на вагони, отдавани на лизинг.

"Всички в KOLOWAG искрено вярваме, че бъдещето на транспорта е в иновации като ELWAG, всички колеги от всички звена са супермотивирани, тъй като усещат, че пишат новата история в транспорта. Работим на две смени и в събота и неделя и всички обаче са доволни, когато виждат резултата, подготвили сме нашия вагон изключително за европейски пазар и в следващите години той ще бъде най-важният продукт в експортната ни листа", коментира търговският директор на вагонния завод.

Сертифициран в Австрия

Инвестицията в машини и оборудване за производство на вагони ELWAG е около 3 милиона eвро с банков заем, от които 400 000 евро за разработката, прототип, тестове и сертифициране на иновативния български вагон. Тестовете на ELWAG са правени в чужбина, защото страната ни няма вече тестови институт. Самият сертифициращ орган за общоевропейския стандарт ТSI е в Австрия. Именно австрийците са менaжирали и анализирали информацията за вагона, подадена от различните тестови институти в Европа. Те издават и ТSI сертификата.

Компанията е приватизирана през 1999 г., като основен акционер е Емил Йончев, а останалите са над 200 дребни собственици. Най-големите инвестиции оттогава са направени през периода 2006 - 2008 г. Тогава отново чрез банков заем са вложени около 13 милиона евро в производството на колооси.

Със заема са закупени оборудване и машини за производство и най-вече за контрол на качеството. Благодарение на това българската фирма се нарежда сред първите 5 производителя на колооси в Европа, след като получава сертификати TSI за производство и доставка на 6 вида колооси, както и сертификат от DB Deutche Bahn, но също и от английските железници, както от всички железници на Балканите. "Доставяме колооси на най-големите собственици на вагони в Европа, 80% от тях отиват в Германия, доставяме колела за шведското метро, за Норвегия, за Италия, правим колооси и за високоскоростните влакове "Бомбардие", за 250 км/час", казва търговският директор на фирмата.

Ударът на кризата

Кризата от 2008-2009 г. се отразява върху инвестиционните усилия на "Вагоноремонтен завод - 99" АД - рязко спадат поръчките за вагони и колооси. През 2010 г. част от европейските конкуренти на фирмата фалират, но тя изплува и от 2015 г. стартира нов цикъл от инвестиции. Освен споменатите 3 милиона евро за производството на иновативните вагони ELWAG компанията инвестира през 2016 г. и около 2 милиона евро в нова линия за производство на вагони-цистерни.

С нея вече са произведени 14 вагона за "Аурубис", с които фирмата ще превозва сярна киселина. "Специфично е, че при тези вагони дебелината на металния балон на цистерната е 10 милиметра, затова поверихме заварките на робот и постигаме най-високо качество и по-висока производителност", каза Емил Йончев.

Компанията продължава да се занимава и с ремонт на железопътни вагони, като съотношението на дейностите и приходите от ново производство към ремонт на вагони през 2016 г. е приблизително поравно. През последните 3 години тук са произвеждани по около 250 товарни вагона годишно за клиенти от Централна и Източна Европа, а ремонтираните вагони са били над 400 годишно.

true

Друг приоритет на завода е ремонт и модернизация на пътнически вагони, като единствено той в страната може да извършва капитален ремонт на вагони, пригодени за 160 км/ч, включващи изцяло нова съвременна електрическа система, нови прозорци, седалки, цели тоалетни модули, повишаващи комфорта при пътуване, както и качеството на услугата в съответствие със изграждащата се в страната, нова ифраструктура от високоскоростни линии.

Според търговския директор на предприятието обаче ремонтът е процес, който трудно се планира, а за голямо предприятие като "Вагоноремонтен завод - 99" АД, в който работят 850 работници, е важно да има перспектива от минимум 18 месеца на работа. "При новото производство на вагони това може да стане, но ремонтът носи технически рискове, тъй като подаваните за ремонт вагони са в различно техническо състояние", обяснява Йончев. Изход от ситуацията компанията вижда в производството на ELWAG.

Вагоноремонтният завод в Септември ВРЗ - 99/KOLOWAG разработи и вече произвежда жп вагони от ново поколение, с помощта на които в следващите години трябва да се промени съотношението на превозваните хладилни ремаркета и контейнери от автотранспорта към железниците в целия Европейски съюз.

За пръв път компанията е успяла да използва и електричество от мрежата на железниците за охлаждане при превоз на бързо развалящи се стоки вместо дизелово гориво, което значително намалява разходите за превоз. В разработката на иновативните вагони и платформи са вложени 3 млн. евро, а постъпленията от тях ще са значително повече.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    shilliew avatar :-|
    shilliew

    Като чета статията, си мисля, че май напоследък успешната дейност на фирмата "Вагоноремонтен завод - 99" АД (бърза справка с Гугъла ми разкри, че е било част от БДЖ преди десетилетие) ми звучи странно на фона на цялостната криза в железниците и по-специално състоянието на БДЖ. Може и да са попаднали на кадърни хора.

  • 2
    hfh44390886 avatar :-P
    hfh44390886

    Иновации, браво, това да се чува :)

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "shilliew":

    Ето точно заради това приватизацията е правилното решение - един частник, за да получава дългосрочно печалба, трябва да се грижи за предприятието като добър стопанин. БДЖ се използва за хранилка на едро и дребно. А има потенциал, особено товарните превози.

  • 4
    xyha avatar :-P
    xyha

    [quote#3:"Георги Георгиев"]Ето точно заради това приватизацията е правилното решение[/quote]

    Да и затова Балкан бе един от светлите примери затова. Няма значение държавно или частно - има значение качеството на хората в чиито ръце е .

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#4] от "xyha":

    Да, обаче частното има значително по-голям шанс да попадне на читави хора. В политиката постовете в държавните компании се раздават по същия начин, както постовете в администрацията. С две думи - гледай си администрацията и си вади изводите как работят държавните компании. Балакн и много други предприятия фалираха не заради собствениците си, а заради желанието за бърза разпродажба. Ако се внимаваше повече към кого се продава, ако активите бяха рекламирани по-добре, щеше да има много повече кандидати и тези проблеми щяха да се избегнат.

  • 6
    cambodja avatar :-|
    Jekata

    Приватизиран, избит за година, сещайте се за цената.

  • 7
    ivanski12 avatar :-|
    Ivanski

    До коментар [#5] от "Георги Георгиев":

    Абсолютно всичко зависи от хората които управляват предприятието.

    Няма голямо значение какво е.

    А тезата че "Балакн и много други предприятия фалираха не заради собствениците си, а заради желанието за бърза разпродажба" е абсолютен въздух под налягане!!!!
    Има доказателства и за двете - но всичко зависи от хората които управляват!!!!

  • 8
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Да се молим да приватизират бездънната яма БДЖ час по скоро.

    Писна ми да ги издържаме.

  • 9
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    До коментар [#4] от "xyha":

    Посочи ми едно държавно предприятие в България, което е пример за успешен бизнес...

    Да, знам, че не можеш.

  • 10
    xyha avatar :-|
    xyha

    До коментар [#9] от "qdk12501326":

    НЕК .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK