С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 сеп 2016, 17:12, 14918 прочитания

Електромобилите се превръщат в реален фактор на пазара

Автомобилната индустрия претърпява сериозни промени, макар че цените на електроколите остават високи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Някога новините за електрически и безпилотни автомобили звучаха като онези неща, които вечно ще си останат като бъдещи планове. Сега те са всекидневие, а електрическите коли все повече навлизат на пазара и все по-лесно достигат до крайния потребител. Цените са все още сравнително високи въпреки желанието на Елън Мъск и Tesla да предоставят бюджетни модели. Въпреки това броят на електроколите расте главоломно от под 6 хил. през 2009 г. до 1.2 млн. през тази година, като по този начин вече са реален фактор на пазара (виж графиката).

"Вече всички обръщат внимание на индустрията", казва пред Financial Times Майкъл Войчечовски, петролен анализатор в консултантската агенция Wood Mackenzie. "Цялата идея има потенциала да потръгне." Въпросът е един: как ще реагира петролната индустрия на плановете колите поне частично да обърнат гръб на горивата? Викас Дуиведи, енергиен стратег в Macquarie Group, смята, че петролните компании са изплашени. "Електрическите автомобили са огромен враг и към момента вече смятам, че индустрията е притеснена и това е един от мотивите за първичното публично предлагане на саудитската Aramco (най-голямата петролна компания в света)."


Видовете коли

В момента има два основни вида коли, които използват електричество: в единия случай това са автомобили, задвижвани изцяло от батерия, като тези на Tesla и Nissan Leaf. Другият вид са хибриди като Mitsubishi Outlander, който има традиционен двигател, както и батерия, която може да се презарежда за разлика от тази на по-стари хибридни модели. Годишните продажби и на двата вида се покачват по-бързо от очакваното – през 2011 г. са продадени общо 48 хил. автомобила за годината, а през 2015 г. – над 550 хил. Преимущество имат колите, захранвани изцяло от батерия, които са подпомагани и от политиките на много правителства, желаещи да се справят с промените в климата. През тази година общият брой на продадените електромобили трябва да достигне 850 хил., сочат данните на EV-Volumes. Най-оптимистичните очаквания са до 2040 г. една четвърт от автопарка в света да бъде от електроавтомобили.

Без значение дали името Елън Мъск буди възхита или възмущение, лидерът на Tesla се превърна в лицето на индустрията. Когато в края на март тази година Tesla обявиха своя по-достъпен Model 3, за седмица получиха близо 400 хил. заявки за автомобила, който ще се появи на пазара през 2017 г. Огромните загуби на Tesla – възлизащи на над 800 млн. долара за миналата година, пораждат въпроси докога Tesla ще се задържи на пазара. Докато другите производители на коли, които произвеждат електромобили или са обявили плановете си за това, все още произвеждат и традиционни автомобили на гориво, с които може да покрият евентуалните си загуби, такава възможност при Tesla няма. Така или иначе Tesla и Мъск се приемат от широката публика като синоним на пазара и иновациите, на които той е изграден.



Там, където бяха соларните панели

Главният икономист на IEA Ласло Варо казва: "Електрическите коли са там, където слънчевата енергия беше преди десет години – поне дотам достига влиянието ѝ върху пазара. Днес слънчевата енергия е многомилиарден бизнес, който има огромна тежест." Пробиването на соларната енергия доведе до драматичен спад в цената на фотоволтаичните панели, последван от подобрения в тяхната ефикасност. От такава нужда има и електромобилната индустрия – цената на електрическите коли зависи до голяма степен от батериите, които ги захранват. Много правителства имат субсидни програми, чрез които свиват разликата между цените, но скоро те ще бъдат ограничени или ще отпаднат напълно. Именно тогава ще се види доколко е рентабилен бизнесът с електромобили на един напълно свободен пазар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 1199 прочитания

Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За поредна година на първо място попада Apple

22 окт 2019, 867 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Месечен бюлетин: Еврофинансиране за бизнеса

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10