Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Столични хотели в повече

Икономиката раздвижи и бизнеса на обектите с 4 и 5 звезди. Но новите проекти могат отново да свалят приходите на собствениците

Раздвижването на позаспалия допреди няколко години хотелиерски пазар в столицата вече е видимо с просто око. Той расте по всички показатели от 2013 г. насам. Увеличават се местата за настаняване и броя легла, направените нощувки общо и на приходите от тях. Инвеститорите реагираха и много големи хотели като Hilton, Radisson Blu, "Родина", Kempinski, Downtown смениха собствениците си. Други обявиха, че стартират проекти, които от години стоят на трупчета. Навлизат и няколко големи чужди марки като Hyatt и InterContinental. Пристигането им в София радва някои от хотелиерите, като, от една страна, влизането на марка със стандарти ще подобри нивото на кадрите в столицата, от друга - това ще доведе до повишаване на цените на стаите.

Новите инвестиции, разбира се, носят и рискове за бъдещето. Към днешна дата основната цел на хотелиерите е да се работи в посока вдигане на цената на нощувките и на града. Разширяването на легловата база във високия сегмент обаче може да доведе до точно обратното, ако ръстът на предлагането изпревари този на търсенето.

Интересното в този бизнес отвъд числата са хората в него. И в столицата, както по морето, бизнесът е доминиран почти изцяло от български играчи, а при повечето от изброените сделки и малкото чуждо присъствие напусна страната и отстъпи място на добре познати местни лица.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rattrack avatar :-|
    rattrack
    • + 18

    Балонът се надува, надува, надувайте момчета. Българското разбиране за инвестиции в туризма се свежда само до наливане пари в бетон и създаване на нови кревати.
    Направете си труда първо да дадете точна информация за броя на леглата, защото тези 12х. са смешни като бройка. Според НСИ легловата база в България е 330 х., а всъщност само на морето креватите са над милион.
    София е на абсолютното дъно по показатели като средногодишна заетост на легловата база и АДР (средни приходи от нощувка).
    С такива пишман инвеститори като правешкия тарикат, асеновградския селянин и чичо Спас, прогнозите за туризма ни не са никак розови.

    Нередност?
  • 2
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29
    • + 9

    Това, че се строи хотел, който иска да сложи търговската марка Hyatt, не означава, че в крайна сметка ще получи лицензията от Hyatt. В България от години има маниер да се говори в бъдеще време. Айде да се хвалят след като нещата се случат, а не преди това.

    Нередност?
  • 3
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 1
    • + 4

    цените са съвсем добри обаче... току що пуснах на експидия един сърч за седмица през октомври и най-скъпия беше 193 кинта на вечер...

    Нередност?
  • 6
    chimi_frog avatar :-|
    Чимиджимичамиджоми
    • + 6

    Всъщност, в София може да се спи за най-малко пари в сравнение с почти всички други градове, може би без Пловдив. Има доста хотели огромно количество апартаменти, които доста често са над класата на т.нар. 5 звездни (не знам какво точно им е многозвездното). Част от собствениците на апартаментите са се научили да включват в сървиза не само спане, но и доста допълнителни екстрички като закуска, туристическа обиколка и местен гид. Няколко пъти съм настанявал чуждестранни колеги, свикнали да спят в многозвездките по командировки, в такива апартаменти и бяха изключително доволни и повториха при следващото идване.

    Нередност?
  • 7
    m_style avatar :-P
    m_style
    • + 4

    Честно - "Маринела" ми звучи по-близко до име на бардак, отколкото на хотел 5 звезди!
    Статията е доста "изсмукана и постна", явно нивото пада...
    Стана ясно поне, че изречения с надежди за организиране на бъдещи големи събития и бла-бла са всъщност зле прикрита липса на каквато и да било визия или стратегия за развитие. Карай да е весело, както казваше Бай Ганьо - имал си бол пари, дал си...

    Нередност?
Нов коментар