Renault планира да спре да произвежда дизелови автомобили

Френската компания предвижда, че дизелът ще отпадне от пазара през следващото десетилетие.

Дизеловата технология ще става все по-нерентабилна, прогнозират от Renault.
Дизеловата технология ще става все по-нерентабилна, прогнозират от Renault.    ©  PHILIPPE WOJAZER
Дизеловата технология ще става все по-нерентабилна, прогнозират от Renault.
Дизеловата технология ще става все по-нерентабилна, прогнозират от Renault.    ©  PHILIPPE WOJAZER

Френският автомобилен производител Renault планира да премахне дизеловите двигатели от повечето си европейски модели, съобщава Reuters. От компанията са ревизирали разходите по покриване на по-строгите изисквания за вредните емисии, въведени след скандала с Volkswagen. Плановете са били дискутирани на вътрешна среща на ръководството. Renault инвестираше усилено в дизеловата технология и защитаваше ползването на дизел дори след случилото се с Volkswagen, но според новите разчети на компанията по-строгите стандарти и тестови методи ще направят дизеловите двигатели нерентабилни.

Дизеловите двигатели са по-скъпи от бензиновите, но по-ефикасни. Те не се ползват в някои от моделите на Renault като Twingo още отпреди дизеловия скандал с Volkswagen, защото разходите по тях надхвърляха спестените пари от гориво. От Renault отказаха да коментират информацията, но източник на Reuters твърди, че главният изпълнителен директор Тиери Болор е обявил на срещата вижданията си, че дизелът ще бъде цялостно изхвърлен от пазара.

Новите планове

От Renault очакват до 2020 г. строгите регулации за вредните емисии да доведат до премахването на дизеловите двигатели от колите от колите в категория B. Това включва и модела на компанията Clio. Същите са вижданията и за някои модели от категория С, където от Renault разполагат с хечбека Megane. Моделите от първите три категории по размери отговорят за по-голямата част от 1.6-те милиона коли, продадени в Европа за последната година. Повече от 60% от тях се движат на дизел. "Всички обръщат гръб на дизела, защото след 2017 или 2018 г. той ще стане още по-скъп", казва Паван Потлури, анализатор в консултантската фирма IHS Automotive.

Скандалът около Volkswagen се фокусира главно около софтуера, използван от германската фирма, за да бъдат преправени тестовете. Той обаче насочи и много погледи върху разликата между вредните емисии, които се забелязват при каране и вредните емисии, които се отчитат при тестове. От 2019 г. разрешителните за автомобили ще бъдат издавани след резултати от управление на автомобила в реални условия, което ще струва много на производителите, тъй като ще бъдат задължени да инсталират далеч по-скъпи системи. Покрай скандала с Volkswagen от Renault признаха, че лабораторните резултати за вредните емисии се различават коренно от резултатите на автомобилите на пътя, което ги постави под наблюдението на френските власти.

Залезът на дизела

Според консултантската фирма AlixPartners дизеловите коли на пазара ще спаднат до 9% през 2030 г. Днес те отговарят за над половината от продажбите на автомобили. Това може да доведе до увеличение на инвестициите в електрически коли. Павлан Потлури очаква до 2025 г. някои производители да се откажат изцяло от идеята за дизелови коли, а разходите по направата на електрически и хибридни автомобили ще бъдат много по-ниски, отколкото днес. Renault не са единствените, които предвещават черно бъдеще за дизела, но техните възгледи за тотално изчезване на дизеловите двигатели са най-радикално изразените досега.