Отвъд телефоните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Отвъд телефоните

Средните заплати в сектора се движат в широки граници - между 1800 и 3200 лв.

Отвъд телефоните

Бизнесът с изнесени услуги в България продължава да расте и да привлича външни компании

Александра Козбунарова
35959 прочитания

Средните заплати в сектора се движат в широки граници - между 1800 и 3200 лв.

© Георги Кожухаров


Темата накратко

-Секторът на изнесените бизнес услуги е един от най-бързо растящите в България - за последната година приходите на 20-те най-големи компании се увеличават с 23%, или колкото е ръста при лидерите в софтуера.

-За десетина години страната успя да се утвърди като световна аутсорсинг дестинация и да привлече много чужди компании.

-Не всичко е розово – пазарът на труда започва да прегрява, заплатите да скачат, а това може да забави ръста и да уплаши нови инвеститори.
30%

от компаниите в сектора изграждат следващото ниво на услугата с повече добавена стойност.
"Още пет-шест чужди центрове искат да влязат на пазара", казва Станимир Комитов, управител на "Юнифай България".

"По дяволите", отеква в телефонната слушалка гласът на австралийски клиент, след като току-що служителката в българския кол-център му е казала, че въпросът му: "Госпожице, блъснах кенгуру, необходимо ли е да се обаждам на някаква служба, или мога да скрия тялото?", е бил записан. За Мария това е пореден подобен разговор, проведен на малкото бюро с прегради в 3 ч. през нощта и малко след като е застъпила за нощна смяна в един от центровете за изнесени услуги, който обслужва австралийска rent-a-car компания. А това е истинска история.

Ако преди седем-осем години, когато правеше първите си плахи стъпки в България, бизнесът с изнесени услуги предлагаше основно такива сцени, днес характеристиките му са малко по-различни. През последните две-три години аутсорсинг дейностите на местна почва се превърнаха от елементарна техническа поддръжка в значително по-сложни и съответно добре платени операции. Малките бюра с прегради или са се видоизменили, или в офисите са се появили допълнителни приятни стаи за отдих и фитнеси, с което компаниите се опитват да задържат служителите си възможно най-дълго. В офисите се разхождат все повече чужденци, готови да работят в страната, и то не само на ръководни позиции.

Тук, за разлика от другата динамична индустрия - софтуерната разработка, все още се намират достатъчно подготвени кадри. Проблеми обаче съвсем не липсват. Някои от компаниите вече започват да се притесняват, че конкуренцията за служители ще доведе до такъв ръст в заплатите, че прясно извоювалата титлата на "топ аутсорсинг дестинация" България, може и да загуби очарованието си за инвеститорите.

По-по-най

Засега обаче всичко още е в сферата на положителната динамика. Секторът, изглежда, процъфтява. Само в топ 20-те аутсорсинг компании за миналата година оборотите са нараснали до почти 763 млн. лв., печалбите се движат нагоре, а служителите са над 16 хиляди. Приходите на дружествата втора поредна година растат с по една четвърт, а маржът на печалбите на почти половината компании е двуцифрен.

И индустрията не възнамерява да забавя ход. Един от пионерите на този бизнес в България "Сиксти кей" за поредна година отчита 60% увеличение на приходите си и прогнозира, че ще запази темпото. Втората по големина компания в сферата на изнесените услуги - "Съдърланд", е пораснала с три четвърти, а най-впечатляващ е резултатът на "Юнифай", която удвоява приходите си.

Причините за разцвета са няколко. Един от важните фактори е узряването на местния пазар. След десет години развитие в България аутсорсингът е преместил фокуса си от кол-център услугите към такива с по-висока добавена стойност – финансови и счетоводни операции и изготвяне на анализи например. "Повечето центрове започнаха със съвсем елементарни операции. В момента около 30% от компаниите в сектора изграждат следващото ниво на услугата и така наречените Center of excellence", коментира Георги Георгиев, мениджър на компанията за подбор на персонал "Адеко". Примери за такива са открития през 2014 г. център на "Ай Би Ем България", където в момента заетите са с разнообразни профили - мрежово управление, сървърни операции, поддръжка и мониторинг на компютърен хардуер и софтуер. Историята на "Юнифай България" следва подобен модел: отначало малък екип с леки административни задачи, местното звено днес паралелно с техническата поддръжка е поело и 80% от цялата счетоводна дейност на международната компания майка.

По думите на Георгиев аутсорсинг индустрията в днешната си форма не бива да се свързва само с кол-центровете и трябва да бъде изяснена стойността ѝ за българската икономика. Същото смята и Станимир Комитов, управител на "Юнифай": "С годините България се доказа като дестинация, която може да поеме и по-сложни задачи." Според него обаче е необходимо и да се промотира BPO секторът извън рамката на кол-център и имейл поддръжка. Не че такива не са останали. Напротив: "Сиксти кей" например е класически център за поддръжка на комуникациите, без намерение да добавя дейности от друг тип, защото бизнесът и така им носи достатъчно. А и вместо изместването към други сфери компанията се концентрира върху технологии и услуги с добавена стойност в рамките на техническата поддръжка и комуникации.

Общият тренд обаче върви в посока на покриването на по-широко портфолио от бизнес процеси. TELUS International (ребрандираната след сделката с канадския телеком "Колпойнт Юръп") например тази година обяви поредно разрастване, като акцентът този път е и върху IT специалисти. Фокусираните в областта на анализите и аналитичните решения "Експириън България" открива нови STEM (науки, технологии, инженерство, математика) звена и ги развива през тази година, като планира да добави 150 специалисти към вече съществуващите 450 до март 2017 г. Доказателство за готовността за поемане на по-комплексни задачи е развиващият се сектор на IT аутсорсинг, който не включваме в класацията, тъй като дейността се причислява по-скоро към сектора на софтуерната разработка. И все пак наличието на интерес от страна на международни корпорации като ЕРАМ, и от години присъстващите на пазара Hewlett Packard, IBM или Coca-Cola Enterprise към България в немалка степен се дължи на подготвеността на специалистите. Показателна е и смелостта, с която местните IT компании като "Империя онлайн" откриват собствени аутсорсинг звена.

Растат като гъби

В момента в целия сектор на изнесените бизнес процеси са заети около 24 хил. души, а очакването е за 60 хил. през 2018 г., казва Димитър Гълъбов, мениджър за страната в "Съдърланд глобал сървисиз България". През 2015 г. само в топ 20 на аутсорсинг компаниите в България работят малко под 16 хил. служители и секторът изобщо няма намерение да намалява темпото. Неслучайно и през последните месеци новините за големи разширения на екипи идват тъкмо от BPO средите. Още по-малко случайни са големите рекламни кампании за набиране на кадри.

От началото на 2016 г. "Колпойнт", "Юнифай", "Експириън", "Съдърланд", "Сиксти кей" обявиха грандиозни планове за разрастване, обикновено с уговорката, че темпът зависи и от клиентите и проектите. "Колпойнт" например заявиха намерение да наемат още 500 служители до края на 2016 г. И разраснаха двойно пловдивската си локация. "Сиксти кей" също предвиждат да добавят 300 служители към своите вече 1300 към септември до края на годината, каза пред "Капитал" изпълнителният директор Джонатан Гладуиш. Още 300 работни места до края на 2016 г. смята да открие и "Съдърланд", за да поеме нарастващия брой проекти, казва Димитър Гълъбов.

Освен вече присъстващите на пазара бързо растящи играчи България продължава да предизвиква и интерес от външни компании. "Имаме информация, че още пет-шест чужди центрове искат да влязат на пазара. Основно става дума за BPO компании в сферата на счетоводството и финансите. Затова догодина очаквам поне 1000 нови работни места извън предвидените", коментира Станимир Комитов.

Добра основа

Почти всички от сектора са категорични, че България все повече се утвърждава като аутсорсинг дестинация. И не заради ниските данъци, които привлякоха международните компании в началото, коментира Георги Георгиев от "Адеко". Не че те са спрели да играят роля, но вече не е ключова. "Другите фактори са високото ниво на образование в страната и това, че вече сме в ЕС", допълва той. Добрите езикови знания в България са важен фактор за привличането на нови инвеститори, често дори това накланя везната между Румъния и България, коментират от сектора. Доброто ниво на обучение по чужди езици прави впечатление и на Гладуиш още когато ръководи кол-центровете на БТК, преди да започне собствения си бизнес през 2008 г. "Хората в България имат изключително висока езикова грамотност и много по-добра работна етика от това, което съм виждал в други страни", описва наблюденията си основателят на "Сиксти кей". Това са и мотивите му да избере да прави бизнес тук, дори преди България да е пълноправен член на ЕС.

Наличието на центрове за изнесени услуги и развитието им през последните десетина години има и по-широкообхватни положителни ефекти. "Добавената стойност за икономиката е обучението на хора в различни сфери или подобряването на езиците", коментира Георгиев от "Адеко". Гладуиш, в чиято компания служителите остават по средно две години, също смята, че работата в кол-център дава много необходими за по-нататъшното кариерно развитие умения и компетенции.

Георгиев вижда позитивите на вече поразвилия се сектор и по линия на привличането на нови инвеститори. "Това, че има и други центрове, е много важно, защото помага на новите на пазара да си намерят мениджърски кадри", добавя той.

Хората са ни скъпи

Предвид всички суперлативи за кадрите в България, които ВРО работодателите сипят, все по-интересен става въпросът за заплатите в сектора. "Изключително относително е – зависи от езиците и професионалното ниво", дипломатично казва Георгиев.

Станимир Комитов от "Юнифай" също смята, че е относително, но пък предлага и числа. "Средното ниво при нас е 2.5-3 хил. лв. бруто", казва той. Разбира се, това варира според квалификациите, позицията и езиците на конкретния служител. В "Юнифай" работят на 12 езика и въпреки че напоследък най-масово търсената комбинация остава английски и немски, владеенето едновременно на английски и холандски е най-доходоносно, като може да достигне до 1500 евро на език, казва Комитов. Все по-масово се търсят и скандинавски и фламандски езици, което е и причината за нарасналия брой чужденци по местните центрове.

Поглед в отчети на дружества от сектора също показа, че средните брутни доходи на аутсорсинг служителите се движат в широки граници между 1800 и 3200 лв. (осреднени стойности, без да се вземат предвид йерархията и различните позиции).

Горната граница на оптимизма

Между растежа и големите планове обаче съществуват и притеснения в сектора. Въпреки че засега кадри има, междуфирмените борби за тях стават все по-ожесточени. Личи и по големите и шарени рекламни кампании за набиране на персонал, и по допълнителните социални облаги като безплатни езикови курсове, поемане на транспорт, фитнес зали в офиса, пространства за отдих.

Първият негативен сигнал дойде от годишната класация на AT Kearney - докато през 2014 г. страната беше в топ 10, в началото на 2016 г. България слезе с три позиции надолу до 12-о място, като причината е във все по-малко свободните специалисти на пазара на труда.

Притеснението се усеща и от все по-честите погледи извън София, в някои случаи дори извън България. "Сиксти кей", която от миналата година има и пловдивски офис, например оглежда освен възможности за разширение към други областни градове като Бургас и Велико Търново и такива извън страната – в Румъния и Сърбия.

С голямото търсене съвсем естествено се вдига и нивото на заплащане. Това, което смущава Гладуиш например, са наблюденията му върху развитието на сектора на други популярни аутсорсинг дестинации в района. "Полша беше много атрактивна, но в един момент търсенето стана толкова голямо, заплатите скочиха толкова много, че спря да е рентабилна и някои от външните инвеститори се пренасочиха", обрисува логиката на пазара той.

За по-сериозни притеснения обаче е рано. "България предоставя благоприятна среда за развитие на бизнеса – стабилна монетарна политика, ниска инфлация и ниска ставка за корпоративно облагане. В комбинация с добре подготвените кадри и изградените ВРО традиции ще доведе до продължаващ ръст през следващите пет години", категоричен е Димитър Гълъбов.

Темата накратко

-Секторът на изнесените бизнес услуги е един от най-бързо растящите в България - за последната година приходите на 20-те най-големи компании се увеличават с 23%, или колкото е ръста при лидерите в софтуера.

-За десетина години страната успя да се утвърди като световна аутсорсинг дестинация и да привлече много чужди компании.

-Не всичко е розово – пазарът на труда започва да прегрява, заплатите да скачат, а това може да забави ръста и да уплаши нови инвеститори.
30%

от компаниите в сектора изграждат следващото ниво на услугата с повече добавена стойност.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    hchinaski avatar :-|
    hchinaski

    Те че тия фирми наемат по 300-500 нови служители на шестмесечие, наемат ги, ама междувременно 300-500 напускат, щото условията за работа са горе-долу като в оня маймунарник от "Вълка от Уолстрийт", ама без големите пари, нали.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "hchinaski":

    Да, така е. Само че фирмите открито говорят за "увеличение" на персонала, не за наемане на 500 души. Плюс това пари като тези са си като "оня" маймунарник във уолстрийт. Поне за младите хора, които използват добрата заплата за да се изстрелят в живота.

    "...работата в кол-център дава много необходими за по-нататъшното кариерно развитие умения и компетенции."

    Това е много вярно, и нека всеки, готов да засипе с български негативизъм статията да ми повярва. Искрено съжалявам за предишното поколение в България, което не е имало възможността по такъв лесен и честен начин да извоюва финансовата си независимост. Въпреки че съм в друга сфера, дори на мен заплатите ми звучат страхотно. Но нека не забравяме - за много хора те са и таван, така че трябва да се постараят и в нещо странично.

  • 3
    yez18383939 avatar :-P
    Pronto

    Маймунарник. Ужаст. Дайте ми чука в Утилизация или да дърпам арматурно желязо от хотел на Гергов, за да мога да работя достойно !

  • 4
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Струва ми се, че и двете преди мен изразени мнения са валидни. От една страна "аутсорсингът" е индикация за ниското ниво на икономически развитие на дадена държава и съответно - ниските доходи. От друга страна обаче за млади хора с добър потенциал и умения това е отличен начин да стартират професионално. Работата е къртовска и изисква солидна психологическа устойчивост, физическата, по презумпция, ясно е, задължителна. Работих такава известно време в началото на пътя ми извън България. Изгражда отлични умения за общуване в професионала среда, но е нож с две остриета - изгражда също така умения да манипулираш хора. Това всеки сам за себе си да прецени дали е предимство или недостатък. Работодателите - където и да било по света - се стремят да изстискат максимално от работниците си срещу минимално възможно заплащане, веднъж проумееш ли тази простичка аксиома - нататък е по-лесно.

  • 5
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    До коментар [#3] от "Pronto":

    хахахахах +++++

  • 6
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Да кажа и аз нещо и ме извинете, че малко се отплесвам от темата...Този сектор, разбира се е като манна небесна за икономиката ни, както и АйТи сектора.

    Кофтито за голяма картинка е, че работещите в тези сфери са твъъъде малко.

    20 000 в Аутсорсинга + максимум 30 000 в Ай Ти сектора + още 10-20 хиляди в други високотехнологични сектори с висока добавена стойност и високи заплати ....

    по малко от 100 000 .... на 3 100 00 общо за държавата - 0,03%
    дори със всички останали инженери, лекари, архитекти , предприемачи и хора със собствен бизнес оставаме под 1-2% средна класа и адекватни хора - концентрирани в София, Пловдив, Бургас, по-малко в тимаджийска Варна, Стара Загора и почти дотам.

    Останалото е пълнеж и камък на шията - ченгета, военни, кметове, заместник кметове, администраторчета, чиновничета, заместник чиновничета, далавераджии, мутри, анита майзери, николети лозанови (десетки хиляди, може би стотици) вип брадъри, бакшиши, пенсионери, роми - 90% от населението на страната е дебилно, непродуктивно и скатава данъци, такси, а и пощипва когато може.

    Така че реалистично погледнато, тези сектори са капка в коритото.
    Повечето млади хора искат да учат икономика в УНСС или психология и ли социология на филологията :)

    Прав ли съм питам?

  • 7
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    До коментар [#6] от "qdk12501326":

    аутсорсингът (колцентровете и софтуера) мисля беше около 4% от БВП. Само че много важни 4%, защото те вкарват валута, а заплатите се превъртат многократно в икономиката, като на всяка сделка държавата прибира я ДДС, я социални, я ДОД. Та не е задължително секторът да е голям (хубаво е да не е прекалено малък) за да има положителни резултати. Може да не е с висока принадена стойност, но вкарва валута, а не изкарва суровини/полуфабрикати. Но и с този бизнес ще е до време. Айде, програмистите ще оцелеят, защото все повече фирми ще започнат да продават продукти. Но хората, които са в колцентровете и знаят само език, в какво ще ги преквалифицират? От друга страна точно те не могат толкова лесно да избягат от БГ и да се надяват на много повече в чужбина. Каква добре платена работа може да получи един филолог в чужбина, ако няма допълнителна квалификация? В сравнение програмистите са конвертируеми, защото е достатъчно техническото познание и говоренето на английски, което пък е задължително за да научи програмистът нещо. Затова и заплатите в колцентровете ще опрат в един таван, който ще е по-нисък от програмисткия, който път в следващите 10 години ще се изравни със средноевропейското заплащане (изгодно за американски фирми, защото там заплатите са по-високи от европейските).

  • 8
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    Забравих, програмистите могат да се цанят и като фриленсъри на западни ставки и така да вкарват още повече пари в държавата, които обаче по-трудно могат да бъдат усетени, защото със сигурност изпадат от статистиката на големите. Един служител в колцентър, който знае езици, но няма инфраструктурата, т.е. клиентите които могат да работят само с фриленсър, няма как да го постигне. Това няма да създаде напрежение за по-високи заплати и спирала нагоре, каквото се случи при програмистите. За 10 години покачването е 3-4 (200-300%) пъти на заплатите.

  • 9
    sfawbg avatar :-|
    Боян Цветков

    До коментар [#7] от "alabalko":

    От една страна съм съгласен с тезата за сектора, но от друга не съм съгласен с това, че хората работещи в BPO няма да стават за нищо друго едва ли не, защото липсва квалификация. Първо, както вече се спомена в статията, този бизнес еволюира и се взимат далеч по-сложни неща като финансови услуги и мрежови администратори. Тук е моментът, в който българският пазар ще даде добавената стойност - защото на Запад, момчето (или старецът по-скоро), който работи като вътрешно ИТ в дадена организация знае много по-малко от средностатистически кол тейкър в България. Така ги учи социализмът на Запад - "не ми влиза в трудовата характеристика да разбирам повече от това да пусна компютъра" (малко преувеличен пример, но показателно за нивото).
    Програмистите - да, необходими са, но и те имат нужда от техническа поддръжка, най-малкото техните продукти имат нужда от поддръжка, а не може програмистите да се занимават постоянно с двете неща, поне не и в дългосрочен аспект при увеличаване на клиентите и т.н.

  • 10
    kamendc avatar :-|
    Камен

    [quote#7:"alabalko"]точно те не могат толкова лесно да избягат от БГ и да се надяват на много повече в чужбина. Каква добре платена работа може да получи един филолог в чужбина, ако няма допълнителна квалификация?[/quote]

    Малко са кол-центровете само с език - те са в Бангалор, защото там е по-евтино.
    Тук повечето са я за компютърна поддръжка, я за счетоводни услуги, я нещо друго по-хай-тек.
    Но и те също не могат да избягат, защото на Запад не търсят да наемат такива като тях на високи заплати, а точно обратното - търсят да съкратят тези, дето имат и да плащат по-малко в някоя евтина аутсорсинг-дестинация. Дали е България или друга им е все тая, важното е в Топ 10 на текущата класация по добро съотношение цена-качество (променя се според международната конюнктура).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK