Сладкият бизнес на семейство Гайо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сладкият бизнес на семейство Гайо

"Капацитетът на производство ще се увеличи между 2 и 3 пъти, но планираме много повече от това. Ще имаме фирмен магазин, възможности за провеждане на уъркшопове и културни събития", казва собственикът Венсан Гайо.

Сладкият бизнес на семейство Гайо

Ръчно направените шоколади "Гайо" скоро ще се приготвят в тройно по-голяма работилница в Пловдив

Силвия Радославова
35764 прочитания

"Капацитетът на производство ще се увеличи между 2 и 3 пъти, но планираме много повече от това. Ще имаме фирмен магазин, възможности за провеждане на уъркшопове и културни събития", казва собственикът Венсан Гайо.

© Цветелина Белутова


Шоколадът не задава въпроси, той те разбира. Освен това е радост, енергия и наслада. Изобщо каквито и клишета да кажем за вълшебните превъплъщения на какаовите зърна, те няма да опишат усещането. Шоколадът обаче може да бъде и мисия, и бизнес. И точно това е той за семейството на Мария и Венсан Гайо, които вече пета година приготвят ръчно направените шоколадови блокчета от марката "Гайо", залагайки на концепцията за изчистен откъм заместители и подобрители продукт, който да е не само вкусен, но и здравословен. А растящото търсене на продуктите доведе и до следващата важна стъпка за семейното производство – неговото разширяване.

Малката работилница и големият пазар

Семейство Гайо пренася любовта си към шоколада в производството му през 2011 г. Преди това са правили шоколад по същата технология (която включва подбор, ръчно смилане на какаовите зърна, печене, стриване, добавяне на нерафинирана захар и експерименти с рецепти, седмици почивка на сместа, наливането й във форми и охлаждане), но само в домашни условия. Никой от тях не е имал опит нито в света на сладкарството, нито в бизнеса. Мария и Венсан се срещат във Франция, откъдето е той, и се местят да живеят в България през 2008 г. Отварянето на малкия цех за занаятчийски шоколад е идея, която близкото обкръжение не посреща с особен възторг. "Най-трудното решение беше да започнем този бизнес изобщо. Всички ни казваха, че сме луди, и наистина беше нечовешко като обем на работата, срещи с хората и обяснения какъв точно продукт правим. Правихме всичко сами с Мария, тя пое административната част, комуникациите, клиентите и поръчките, а аз производството", разказва Венсан Гайо. През 2015 г. компанията им "Гайо шоколад" вече има оборот от 244 хил. лв. и печалба от 45 хил. лв., като маржът, на който работи фирмата, се увеличава близо три пъти до 18.4% спрямо 6.6% година по-рано.

Фотогалерия: Работилницата на шоколадите Гайо

1 2 3 4 5 6 7 8
Цялата галерия

"Инвестирахме собствени средства, около 60 хил. лв. Хубавото е, че те успяха да се върнат бързо. Още от първата година имаме постоянно увеличение на приходите, а тази година в началото на септември вече сме направили миналогодишния оборот и като се има предвид, че активният сезон на продажбите предстои, предполагам, че ще имаме 30% ръст на оборота спрямо 2015 г.", казва собственикът. Бързото разрастване на шоколадовия бизнес става без никакви рекламни усилия. "Никога не сме се рекламирали. Започнахме да правим хубав продукт, хората научиха един от друг за него и започнаха да ни търсят сами", обяснява Гайо.

Нарасналото търсене обаче налага и преместването в по-голям цех, за да се увеличи обемът на производство. Сегашната работилница е с площ от 120 кв.м, а новото място, на което ще правят шоколадите от пролетта, е 400 кв.м. То също ще е в Пловдив, където двойката живее и развива бизнеса си. "Капацитетът на производство ще се увеличи между 2 и 3 пъти, но планираме много повече от това. Ще имаме фирмен магазин, възможности за провеждане на уъркшопове и културни събития. Имаме много идеи, свързани не само с шоколада, и когато си имаме наше място, ще можем да ги осъществим. Мислим и за нови продукти, ще има големи изненади", казва собственикът на "Гайо". Това разширяване неизбежно е свързано с нови инвестиции, по оценка на Венсан Гайо те ще са около 20-30 хил. лв. и основно за оборудване. За целта фирмата ще използва банков кредит.

Всичко по ноти

От началото на годината малката работилница на семейство Гайо вече е преработила около 4 тона какаови зърна. Сортовете идват от Доминиканската република, Венецуела и Никарагуа и са с различни вкусови нотки. Производството на шоколадови блокчета в последно време по изчисления на Венсан Гайо възлиза на около 5 хил. месечно. В това число обаче влизат и поръчките, които "Гайо" изпълняват за марката "Хармоника", чиито биошоколади се правят в цеха на фирмата. "Хармоника" ни дадоха свобода за рецептите, но работим изцяло с техни суровини", казва собственикът. "Нашите шоколади не са биосертифицирани, макар да използваме за направата на шоколада Blues биокакаови зърна. Той и сега се търси много в биомагазините и поради тази причина нямаме намерение да сертифицираме биопроизводство. Хората могат да прочетат на опаковката какво има в нашите продукти и ни имат доверие", допълва той. Съдържанието е кратко, защото хубавият шоколад според собственика трябва да има много малко съставки. Достатъчни са доброто какао и нерафинираната захар, но индустриалните производства масово пропускат този факт, обогатявайки продуктите с куп емулгатори, соев лецитин и растителни мазнини. Мисията на марката "Гайо" е да се изправи именно срещу това, като върне на шоколада неговия автентичен какаов вкус.

Асортиментът на "Гайо" включва шест вида шоколад на блокчета. Пет от тях са с музикални имена. Тъмният е Rock, белият e Opera, а между тях, в зависимост от количеството какао и другите съставки стоят Jazz, Chanson и Blues. Всички те се продават в магазините на цени между 4 и 5 лв. Музикалната тема има силно присъствие в семейния бизнес, защото, преди да скочи в него, Венсан Гайо се занимава с музика. "Сега нямам време да свиря, но ще останем в музикалната серия на производството", казва той.

Шестият шоколад на "Гайо" е с рози и е комплимент към града, в който семейството живее. По-голямо търсене на All you need is pLOVEdiv обаче има в София. Работилницата прави и седми шоколад, който се ползва само за сладкарски цели, а в асортимента освен това има и други какаови продукти като сурови зърна, масло, какао на прах, чай от какаови люспи и какаово-лешникови пасти в млечен и веган вариант. Групата на шоколадите и какаовите продукти по данни на Гайо са приблизително с равен дял в общите продажбите. "Търсенето е различно в различните сезони. През лятото се търси най-много какаово масло, а иначе бестселър е млечният шоколад Chanson, следван от натуралните. Хората стават и все по-любопитни да експериментират", обяснява той. Марката вече се разпространява в около 300 търговски обекта, сред които основно био, здравословни и деликатесни магазини. Сладкарските шоколади се търсят от същата публика. В този сегмент клиентите са ресторантите "Слънце Луна" и Soul Kitchen.

Внимание, растеж

На българския пазар марката "Гайо" е по-скоро във високия ценови клас и стои до бутиковите продукти. "Различаваме се драстично от индустриалния шоколад по много показатели. При него се ползва африканско какао с по-ниско качество и добито в лоши условия на труд. Трябва да се знае, че лъскавата опаковка не показва качество. Различаваме се и от производителите на бутикови продукти, защото те правят основно бонбони, а сладкарите си купуват шоколада и правят нещо от него. Ние правим шоколада", казва Венсан Гайо.

Продуктите на "Гайо" имат потенциал за износ не само защото са интересни, но и защото на външните пазари, където покупателната сила е по-голяма, те биха влезли с по-конкурентни цени. Засега обаче семейството няма подобни амбиции, макар търсенето от чужбина да е факт.

"Случи се така, че от миналата година фигурираме в една енциклопедия за шоколад на малки производители от цял свят. Оттогава имаме редовни запитвания от САЩ, Франция, Белгия, Германия и Англия. Отказваме, защото нямаме капацитет. С новото производство може и да развием такъв, но в момента българският пазар е приоритет за нас", обяснява Гайо. Растежът по думите му крие и някои рискове. Бизнесът не може да стане твърде голям, защото, ако порасне над планираното сега, ще тръгне по пътя на индустриалното производство. "Това ще развали продуктите ни", смята собственикът. Ето защо, ако търсенето на пазара се запази с устойчиви темпове на растеж, семейство Гайо ще помисли за откриване на цех в друг град. А защо не и в друга държава?

Шоколадът не задава въпроси, той те разбира. Освен това е радост, енергия и наслада. Изобщо каквито и клишета да кажем за вълшебните превъплъщения на какаовите зърна, те няма да опишат усещането. Шоколадът обаче може да бъде и мисия, и бизнес. И точно това е той за семейството на Мария и Венсан Гайо, които вече пета година приготвят ръчно направените шоколадови блокчета от марката "Гайо", залагайки на концепцията за изчистен откъм заместители и подобрители продукт, който да е не само вкусен, но и здравословен. А растящото търсене на продуктите доведе и до следващата важна стъпка за семейното производство – неговото разширяване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Намерили си хората нишата, инициативни и работливи и успехът не закъснява. Само с мрънкане не става , трябва и много работа.

  • 2
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Този шоколад продава ли се в страната и в кои магазини?

  • 3
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Браво. Членството в ЕС все пак е двупосочно. идват и чужденци да живеят тук. Явно все има нещо хубаво в БГ. Ако намалим изтичането на млади хора от Бг ще е още по-добре. В случая обаче французина идва от страна с традиции в предприемачеството, докато повечето българи нямат.
    няколко чужденци са ми казвали че въможностите тук са много повече от заападна Европа, защото конкуренцията е по-малка.

  • 4
    j.h.jazz avatar :-|
    j.h.jazz

    До коментар [#2] от "Роси":

    Има го в някои бутикови магазинчета, както и цената му де...:)
    А иначе био, еко, меко...

  • 5
    winterbach avatar :-?
    Петър Иванов

    Шоколадът се продава главно био магазини. Съдържа само 3 съставки -какаов прах, какаово масло и кафява захар. Първичен ,екстра шоколад. лошото е че ни свикнаха на шоколад с лецитин и един куп Е-та...

  • 6
    torbesh avatar :-|
    Торбеш

    До коментар [#2] от "Роси":
    [quote#2:"Роси"]Този шоколад продава ли се в страната и в кои магазини?[/quote]
    Този Шоколад (заслужава главна буква) се продава в био-магазините в София и Пловдив. Гайо /Gaillot е скъп, но абсолютно превъзхождащ всичко, което се продава в магазините в България, че и в Европа.
    Бутиково производство, сравнимо с тези от малките шоколадови къщи, правещи шоколад от столетия във френските градове.
    Ето например в Бове. Преди си мислех, че белгийските Джеф де Брюж са непобедими. В Beauvais има Jeff на две-три места, но френските шоколадови къщи не им отстъпват по нищо, даже ги бият, правейки истински шоколадови шедьоври с умопомрачително качество. Опиташ ли - душата ликува, пее и сякаш се отделя от тялото...
    Гайо са нещо подобно - много амбициозен, но извънредно сполучлив проект. Имат фирмена философия и етична парадигма, заслужаващи респект и следване.
    В много отношения Гайо дават пример как трябва да се развива българското качествено производство на всички видове храни - колбаси, сирена, вино и т.н.
    Chapeau!

  • 8
    istorik avatar :-P
    ISTORIK

    Шоколади "Гайо" можете да си купите дори и от книжарници "Хеликон". Освен шоколад и/или био чай, можете да си купите и някоя книга оттам.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Браво, успех!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK