Застрахователите искат яснота около самоуправляващите се автомобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Застрахователите искат яснота около самоуправляващите се автомобили

Частично автономните автомобили са най-проблемни

Застрахователите искат яснота около самоуправляващите се автомобили

Индустрията настоява законите да включват отговорност за производителите

4440 прочитания

Частично автономните автомобили са най-проблемни

© Reuters


Развитието на автономни автомобили може да свие печалбите на застрахователите с над 80% до 2060 г.

Развитието на технологиите за самоуправляващите се автомобили поставя пред бизнеса и правителствата въпроса как да бъдат застраховани този тип превозни средства, особено в случаите, когато те не са напълно автономни. Британските власти и застрахователната индустрия вече са започнали консултации по въпроса, пише Financial Times.

Единна полица

"По време на разговорите правителството предложи за тези автомобили да се купува конвенционална застрахователна полица с допълнение за отговорност за производителя на продукта. Съществуващата законова рамка за такава отговорност обаче реално не покриват самоуправляващите се коли, поради което ще има твърде много случаи, в които производителите ще отказват да поемат такива задължения", заявява Бен Хоуарт от Асоциацията на британските застрахователи. "Предпочитаме да се изработи единна полица, която да направи нещата по-ясни. Колкото по-малка е сложността за клиента, толкова по-добре", добавя той.

Асоциацията предлага всеки, въвлечен в инцидент със самоуправляващ се автомобил, да може да предяви иск към застрахователя на шофьора по обичайния начин. След като щетите са изплатени, застрахователят ще може на свой ред да предяви претенции към замесените компании – включително производителя на автомобила и разработчика на софтуера. Това обаче ще изисква промени в сега действащото законодателство. "Изключително важно е да има яснота относно отговорностите на производителите и собствениците на такива автомобили", изтъкват от застрахователната асоциация.

Анализаторите предвиждат, че в бъдеще колите без шофьори ще се превърнат в значително предизвикателство за застрахователната индустрия. Според изследователската компания Autonomous Research превозните средства представляват 42% от премиите за застраховки за собственост в световен мащаб. Анализаторите прогнозират, че благодарение на самоуправляващите се автомобили ще има подобрение на сигурността и развитие на бизнеса със споделяне на автомобили. В резултат на това към 2060 г. застрахователните премии за автомобили във Великобритания ще спаднат с 63%, а печалбите на индустрията ще се свият с 81%.

Особено неясна е ситуацията с частично автономните автомобили, при които шофьорът поема контрол от време на време. "В тези случаи шофьорите може да не осъзнават, че макар автомобилите им да са изключително високотехнологични, те не са достатъчно усъвършенствани, за да се справят с всякакви условия на движение, поради което трябва да остават нащрек през цялото време. Шофьорите също така ще трябва да разберат, че ще са законово отговорни за всякакви произшествия, които могат да се случат", заявяват от застрахователната асоциация.

Ограничения за движение

Специализираната в застрахователния пазар изследователска фирма Thatcham Research заявява, че би трябвало да бъдат наложени ограничения за използване на самоуправляващи се автомобили.

"Ние бихме се застъпили за ограничаване на автоматизираното движение по опредени пътища. Също така за въвеждане на тестов режим, който да оценява дали системата за автономно движение може да се справи безопасно с различни ситуации на пътя", заявява Питър Шау, главен изпълнителен директор на Thatcham. Той също така изтъква, че трябва да има гаранция, че в случай на инцидент ще е ясно дали системите за автономно движение са били включени.

Развитието на автономни автомобили може да свие печалбите на застрахователите с над 80% до 2060 г.

Развитието на технологиите за самоуправляващите се автомобили поставя пред бизнеса и правителствата въпроса как да бъдат застраховани този тип превозни средства, особено в случаите, когато те не са напълно автономни. Британските власти и застрахователната индустрия вече са започнали консултации по въпроса, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK