Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 сеп 2016, 17:04, 4028 прочитания

Подвеждащи изображения, надписи и препоръки върху заместители на оцет

Проучване на "Активни потребители" установи нарушения при етикетирането и предлагането на синтетични продукти - имитация на оцет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Подвеждащи изображения, надписи и препоръки. Това установи проучване на "Активни потребители", което анализира етикетите на 25 синтетични заместителя на оцет, закупени от супермаркети в София и Пловдив.
Изследването е проведено през август т.г.

Основни констатации


До 2014 г. беше много трудно да се направи разлика между натурален оцет и синтетичен заместител, защото и двата вида използваха наименованието "оцет". Затова бяха приети законодателни изменения, които да позволят по-ясното разграничаване на двата типа продукти, припомнят от "Активни потребители". Но направеното явно не е достатъчно.

Проучването установило подвеждащи изображения върху етикетите на пет продукта: на плодове (навяващ асоциацията, че е произведен от плодова суровина; на дете (намеква, че е за деца); на туршия (че е подходящ за консервиране).

Само четири от 25 изследвани продукта не съдържат препоръка за консервиране. Всички останали по един или друг начин ясно заявяват, че са подходящи за това, установяват от "Активни потребители". И припомнят, че многобройни оплаквания от клиенти и специално становище на Българската агенция по безопасност на храните категорично поддържат разбирането, че оцетните заместители не са пригодни за консервиране.



Налице са и подвеждащи надписи. Например различни по цвят и големина шрифтове в два продукта, които акцентират върху думите "винен" и "ябълков", а всъщност става дума за заместител на оцет. При два от продуктите пък има неправилно изписване на оцетната киселина. Синтетичната "Е260 - оцетна киселина" може да се изписва на етикета със своя Е номер и наименование, заедно или поотделно. Всякакви добавки към наименованието като "хранителна" или "за хранителни цели" обаче нямат място в съдържанието, припомнят от "Активни потребители". При един продукт думата "Оцетен" е изписана с намаляващи букви, а "заместител" - с дребен шрифт и така се набиват в очите само първите четири букви - "оцет".

Препоръки

Според "Активни потребители" много от приетите законови норми не решават проблемите, а само предизвикват измислянето на нови форми на заобикаляне на изискванията. И припомнят, че Законът за виното и спиртните напитки от 2014 г. изисква министърът на земеделието да утвърди наредба за условията, реда и координацията на контрола на производството, етикетирането и предлагането на оцета, но това все още не е направено. От организацията препоръчват също търговските вериги да предлагат на отделни, ясно обозначени щандове имитиращите продукти, за да не стимулират некоректно продажбите им.
В полза на заместителите

През 2015 г. съотношението в продажбите на оцетни заместители към натурални оцети е 56:44. Това може да се обясни с по-ниските цени (средно с 26% по данни на НСИ), но и с неточната информация за съдържанието и ясното представяне на продукта. Най-големите производители на синтетична оцетна киселина са гигантите в петролната и химическата промишленост "Бритиш петролеум кемикълс" и "Селаниз", посочват от "Активни потребители".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

АЕЦ "Козлодуй" си поръчва защитни облекла за 4.1 млн. лв. АЕЦ "Козлодуй" си поръчва защитни облекла за 4.1 млн. лв.

Те ще бъдат с различна степен на предпазване в зависимост от рисковете

30 мар 2020, 701 прочитания

Volkswagen губи по 2 млрд. евро на седмица 1 Volkswagen губи по 2 млрд. евро на седмица

Световният автомобилен сектор е в шок, кредитният рейтинг на Ford достигна дъното

30 мар 2020, 1454 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новият магазин на Lidl: по-просторен и по-зелен

Концепцията на веригата идва в България година след световния й дебют

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10