Подвеждащи изображения, надписи и препоръки върху заместители на оцет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Подвеждащи изображения, надписи и препоръки върху заместители на оцет

Подвеждащи изображения, надписи и препоръки върху заместители на оцет

Проучване на "Активни потребители" установи нарушения при етикетирането и предлагането на синтетични продукти - имитация на оцет

Мара Георгиева
4410 прочитания

© Надежда Чипева


Подвеждащи изображения, надписи и препоръки. Това установи проучване на "Активни потребители", което анализира етикетите на 25 синтетични заместителя на оцет, закупени от супермаркети в София и Пловдив.

Изследването е проведено през август т.г.

Основни констатации

До 2014 г. беше много трудно да се направи разлика между натурален оцет и синтетичен заместител, защото и двата вида използваха наименованието "оцет". Затова бяха приети законодателни изменения, които да позволят по-ясното разграничаване на двата типа продукти, припомнят от "Активни потребители". Но направеното явно не е достатъчно.

Проучването установило подвеждащи изображения върху етикетите на пет продукта: на плодове (навяващ асоциацията, че е произведен от плодова суровина; на дете (намеква, че е за деца); на туршия (че е подходящ за консервиране).

Само четири от 25 изследвани продукта не съдържат препоръка за консервиране. Всички останали по един или друг начин ясно заявяват, че са подходящи за това, установяват от "Активни потребители". И припомнят, че многобройни оплаквания от клиенти и специално становище на Българската агенция по безопасност на храните категорично поддържат разбирането, че оцетните заместители не са пригодни за консервиране.

Налице са и подвеждащи надписи. Например различни по цвят и големина шрифтове в два продукта, които акцентират върху думите "винен" и "ябълков", а всъщност става дума за заместител на оцет. При два от продуктите пък има неправилно изписване на оцетната киселина. Синтетичната "Е260 - оцетна киселина" може да се изписва на етикета със своя Е номер и наименование, заедно или поотделно. Всякакви добавки към наименованието като "хранителна" или "за хранителни цели" обаче нямат място в съдържанието, припомнят от "Активни потребители". При един продукт думата "Оцетен" е изписана с намаляващи букви, а "заместител" - с дребен шрифт и така се набиват в очите само първите четири букви - "оцет".

Препоръки

Според "Активни потребители" много от приетите законови норми не решават проблемите, а само предизвикват измислянето на нови форми на заобикаляне на изискванията. И припомнят, че Законът за виното и спиртните напитки от 2014 г. изисква министърът на земеделието да утвърди наредба за условията, реда и координацията на контрола на производството, етикетирането и предлагането на оцета, но това все още не е направено. От организацията препоръчват също търговските вериги да предлагат на отделни, ясно обозначени щандове имитиращите продукти, за да не стимулират некоректно продажбите им.

В полза на заместителите

През 2015 г. съотношението в продажбите на оцетни заместители към натурални оцети е 56:44. Това може да се обясни с по-ниските цени (средно с 26% по данни на НСИ), но и с неточната информация за съдържанието и ясното представяне на продукта. Най-големите производители на синтетична оцетна киселина са гигантите в петролната и химическата промишленост "Бритиш петролеум кемикълс" и "Селаниз", посочват от "Активни потребители".

Подвеждащи изображения, надписи и препоръки. Това установи проучване на "Активни потребители", което анализира етикетите на 25 синтетични заместителя на оцет, закупени от супермаркети в София и Пловдив.

Изследването е проведено през август т.г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.