С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 14 сеп 2016, 15:46, 29042 прочитания

Bayer купува Monsanto в сделка за 66 млрд. долара

След четири месеца на преговори мениджмънтът на американската компания прие офертата на германския конкурент

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Придобиването ще се финансира с комбинация от дълг и собствени средства.
Германският конгломерат Bayer придобива американския производител на семена, пестициди и хербициди Monsanto. Световните агенции съобщават, че мениджърите на двете компании са си стиснали ръцете на 128 долара на акция, което оценява Monsanto на 66 млрд. долара. Германската компания обяви сделката малко преди началото на борсовата търговия в САЩ в сряда. Ръководството й е подписало и клауза за неустойка в размер на 3 млрд. долара при евентуално оттегляне, пише Financial Times. След сделката германският концерн ще стане най-големият производител в сектора на аграрната химия.

Стойност за мениджмънта и акционерите


Германската компания се очакваше да плати със собствени средства придобиването, правейки сделката най-голямата от този вид в историята. По последна информация обаче структурата на финансирането ще включва дълг, чийто дял все още е неизвестен. Преговорите бяха оповестени в края на май 2016 г. В следващите четири месеца мениджмънтът на Monsanto успя да извлече възможно най-много за себе си и за акционерите, като последователно отказа оферти за 62 и 64 млрд. долара.

Преговорите бяха на път да пропаднат, след като акционерите на Bayer изразиха недоволство от сделката. Мениджмънтът начело с главния изпълнителен директор Вернер Бауман беше обвинен, че не е информирал достатъчно добре собствениците на компанията. Инвеститорите също така бяха озадачени от факта, че едва 3 месеца след стъпването си в длъжност Бауман и компания правят толкова важна стъпка за бъдещето на Bayer. Оплакванията бяха обявени чрез мащабна информационна кампания, която освен срещи с акционерите се разпространи из интернет под формата на платени съобщения.

Въпреки това акциите на германската компания поевтиняха с 20% спрямо същия период на миналата година. Една от причините е допълнителният дълг. Нетните задължения на Bayer са 17.45 млрд. долара, като са се удвоили през последните пет години, съобщава Wall Street Journal.



Промените за Bayer

Придобиването на Monsanto ще измени значително продуктовото портфолио на Bayer. Традиционният сегмент на здравеопазването ще намали своя дял в приходите. Разработването на продукти за земеделието се очаква да носи половината от постъпленията в близкото бъдеще спрямо 30% през 2015 г. Химикалите за земеделските производители са генерирали близо 12 млрд. долара приходи за миналата година, а при Monsanto общите продажби са 15 млрд.

Значителният мащаб на комбинирания бизнес няма да мине и без регулаторни промени. Антитръст органите на Европейския съюз започнаха разследване на мегасливането между DuPont и Dow Chemical - участ, която най-вероятно няма да подмине и сделката на Bayer. Регулаторни спънки все още не допускат част от химикалите на Monsanto за разпространение в Европа, а антимонополистите в САЩ е вероятно да поискат отстъпки от двете компании, за да разрешат сделката.

"Виждаме, че сделката е към своя край, но въпреки това все още не я харесваме. Според нас Bayer плаща твърде много за компанията", коментират от германскатa DZ Bank пред WSJ. Независимо от цената обаче между двете компании има синергия. Освен това интегрирането на двата бизнеса идва в момент на засилена консолидация в сектора на агрохомикалите и семената, като сделката ще събере лидерите в двете области заедно. Това ще им позволи да имат по-конкурентна позиция срещу другите гиганти, ChemChina - Syngenta и DowChemical - DuPont.
Двете страни в сделката

Bayer е глобална компания в сферата на производството на лекарства, здравеопазването, както и продукти за земеделието и животновъдствoто. Компанията е третата най-голяма сред публичните в Германия и е член на индекса на сините чипове DAX. В края на миналата година продажбите на Bayer нараснаха до 46.324 млрд. евро, а нетната печалба се покачи с една пета до 4.11 млрд. Към средата на настоящата година постъпленията намаляват на годишна база, но нетната печалба се подобрява.

Monsanto е основана през 1901 г. като компания за производство на захарин. В средата на 40-те години обаче се преориентира към земеделските химикали за борба с плевелите. В края на 90-те в бизнеса влиза и селекцията и генната модификация на семена. Това бързо я постави в центъра на конспиративните теории зад ГМО, на които най-често е отправна точка. В последните тримесечия компанията губи присъствие на пазара, което доведе до понижение на приходите с 5.6% през 2015 г., а към средата на тази година изоставането е с 9%. Мениджмънтът не успява да се противопостави на тази тенденция, което доведе и до придобиването.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 3478 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1073 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Седмични новини за ритейл

"Лидл" откри първия си магазин от ново поколение в България, Кандидатстването за "Продукт на годината 2017" вече е отворено, "Кока-Кола ХБК" е световен лидер в устойчивото развитие за сектор "Напитки" в класация на "Дау Джоунс", "Изида" внедри продукта за справки и анализ на данни RI, "BILLA България" е "Национален шампион" на Европейските бизнес награди

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма