Какви са предизвикателствата пред автомобилния сектор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какви са предизвикателствата пред автомобилния сектор

Reuters

Какви са предизвикателствата пред автомобилния сектор

Акциите на компаниите в бранша са най-доходоносни през 2016 г.

12020 прочитания

Reuters

© Reuters


Доходността по книжата на автомобилопроизводителите достига 4-5% заради ниската им цена.

Тази година производителите на автомобили изместиха петролните компании от първото място като най-евтини и доходоносни акции на западните пазари. Инвеститорите са настроени скептично и дори негативно, защото още помнят фалита на GM в САЩ и скандала с дизеловите двигатели на Volkswagen. Двете събития показват колко е труден и конкурентен този отрасъл, който зависи изключително много от икономическия цикъл. Евтините акции от автомобилния сектор повдигат въпроса дали има неравновесие на пазарите, или инвеститорите се готвят за нова финансова криза, която да свали силно цените на големите производители на автомобили.

Автомобилният сектор в САЩ

Акциите на Ford са показателни за развитието на американското автомобилостроене. Компаниите трудно се справят с конкуренцията от Азия и Европа през последните 15 години. Те още носят следите от кризата през 2008 г., която им донесе големи загуби.

Липсата на възстановяване на цената на акция намира обяснение, когато обърнем внимание на показателя цена/печалба. Пазарът поддържаше равнището му между 5 и 10 през 90-те години, когато традиционните индустриални компании също не бяха интересни за инвеститорите. През 1997 г. обаче започна силен ръст на акцията. Той следва подобряването на корпоративната печалба и показателят се удвоява от 5 до 10, като в същото време цената на акция скача три пъти. Инвеститорите започват да харесват акцията едва когато компанията показва солидни печалби. Вероятно и сега се намираме в подобна ситуация.

Каква е разликата с представянето на акциите от Европа и Азия?

Трите най-големи производителя от автомобилния сектор – Toyota, Volkswagen и Daimler, се отличават само по способността си да реализират малко по-добри печалби в трудните години. Те също преживяват периоди на загуби, а коефициентите са подобни, макар и малко по-високи през последните години. Това означава, че Ford и GM не са изолирани случаи, когато говорим за негативното отношение на инвеститорите към сектора.

Да погледнем водещите публични компании. Таблицата показва съотношенията цена/печалба към текущия момент и за следващите 12 месеца заедно със средногодишния растеж на приходите и дохода от дивиденти.

Растежът на продажбите на автомобили през последното десетилетие се формира основно извън развитите страни. Тенденцията ще се запази и в близко бъдеще, докато продажбите в САЩ ще са по-скоро без промяна. Това се отразява на растежа на щатските компании спрямо останалите, които активно инвестират в Китай и на другите силни пазари. Ръстът на печалбите обаче не е гарантиран въпреки повишаването на приходите. На практика само две германски (едната от които е Volkswagen и е на загуба след скандала с вредните емисии) и две японски компании имат по-нисък коефициент цена/печалба за следващите 12 месеца, което означава, че корпоративните им резултати ще се подобряват.

Търпение и доход от дивиденти

Водещите производители от автомобилния сектор имат още една прилика помежду си – доходността от дивиденти, която е повече от прилична на фона на нулевите лихви по депозити в развитите страни. Доход от 4-5% не е учудващ предвид ниските цени на акциите. На него разчитат инвеститорите, които държат акции на компаниите, защото перспективите за растеж на печалбите в момента са малки. Изключение може да стане Volkswagen, когато разходите по скандала станат ясни и той постепенно отшуми. Акцията ще отчете по-добро представяне от сектора за кратък период от време, вероятно след една година. Силен ръст ще има, когато печалбите тръгнат нагоре, като това изисква глобален икономически растеж и технологично подобрение към екологично чисти модели. Следващото десетилетие ще донесе тези условия, а дотогава инвеститорите са се заредили с търпение и дивиденти.

Автор: Капитал
Доходността по книжата на автомобилопроизводителите достига 4-5% заради ниската им цена.

Тази година производителите на автомобили изместиха петролните компании от първото място като най-евтини и доходоносни акции на западните пазари. Инвеститорите са настроени скептично и дори негативно, защото още помнят фалита на GM в САЩ и скандала с дизеловите двигатели на Volkswagen. Двете събития показват колко е труден и конкурентен този отрасъл, който зависи изключително много от икономическия цикъл. Евтините акции от автомобилния сектор повдигат въпроса дали има неравновесие на пазарите, или инвеститорите се готвят за нова финансова криза, която да свали силно цените на големите производители на автомобили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK